از صف دلار خارج شوید!

دکتر محمد فاضلی *، گروه سیاسی الف،   3970120152 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
از صف دلار خارج شوید!

* سال‌های وحشت جنگ و حمله هوایی عراق بود و وسط حیاط مدرسه ما یک پناهگاه ساخته بودند. آژیر قرمز که به صدا در می‌آمد، چهارصد پانصد نفر دانش‌آموز دوره راهنمایی، وحشت‌زده به سمت دو در ورودی پناهگاه حمله می‌بردیم. پناهگاهی تاریک که کودکانه تصور می‌کردیم اگر بمب بر سر آن بریزد در امان خواهیم بود؛ چه تصوری خامی. بمبی اگر به آن پناهگاه می‌خورد، گور دسته‌جمعی ما می‌شد.

بمب هیچ وقت به مدرسه ما نخورد و هیچ‌ دانش‌آموزی با بمب آسیب ندید، اما هر بار که صدای آژیر قرمز به صدا درآمد، شلوغی و حمله به در پناهگاه، چند آسیب‌دیده و دست و پا شکسته به جا گذاشت. ما از ترس بمب، با صدای آژیر قرمز، همدیگر را زیر دست و پا له می‌کردیم؛ برای رسیدن به گوری دسته‌جمعی که توهم جان‌پناه بود.
* ازدحام این روزها برای خرید ارز جلوی صرافی‌ها هم چیزی شبیه حمله ما به پناهگاه مدرسه ماست. همه کاستی‌ها، ناتوانی‌ها و بی‌کفایتی‌ها درست، اما ما چرا کم و زیاد پول‌مان را به دست گرفته‌ایم و جلوی صرافی‌ها صف کشیده‌ایم؟ ما چرا باید با دامن زدن به یک «وحشت عمومی» خودمان را زیر دست و پا له کنیم؟


  • ترامپ آژیر می‌کشد، کشورهایی در منطقه هم صدای این آژیر را تقویت می‌کنند، و شاید کسانی هم در داخل عمداً یا از سر نادانی بر وحشت آژیرها می‌افزایند. آیا این ما هستیم که از ترس آژیر خود را برای رساندن به پناهگاهی که جز ابهام و تاریکی در آن نیست، زیر دست و پای یکدیگر له خواهیم کرد؟

  • * می‌ترسیم ارزش پول ملی سقوط کند و دارایی‌ها ما کاهش یابد؟ هر قدر بیشتر جلوی صرافی‌ها صف بکشیم، قیمت بالاتر می‌رود و این سقوط بیشتر می‌شود، بدون آن‌که چیزی گیر اکثریت بیاید. می‌ترسیم بمبی در اقتصاد منفجر شود و ما بیرون از پناهگاه، زیان کنیم؟ صف کشیدن برای خرید دلار، می‌تواند پیش از آن‌که بمبی از راه برسد، ما را زیر دست و پای خودمان له کند.

  • * می‌ترسیم گروه‌هایی با دارایی‌های کلان از خرید و فروش در بازار ارز سودهای کلان ببرند و خرده‌پول‌های دست ما هیچ شود و از این نمد کلاهی برای ما ساخته نشود؟ صف کشیدن ما برای خرید دلار، سود صاحبان دارایی‌های بزرگ را بیشتر می‌کند. هر یک تومان که با حضور وحشت‌آلود ما جلوی صرافی‌ها بر قیمت دلار افزوده می‌شود، صاحبان سرمایه‌های مشروع و نامشروع حاضر در بازار ارز را بیش از آن‌چه تصور کنید افزایش می‌دهد.

  • * بیایید از ترس آژیر، یکدیگر را در رسیدن به توهمی از پناهگاه له نکنیم. آرام بگیریم و کنار بکشیم، بگذار ببینیم آن‌ها که تنها در میان میدان می‌مانند، کیستند. آن‌ها که نان‌شان در همراهی ما با شلوغی میانه میدان است.

  • * آژیرها را همه به صدا درمی‌آورند، عکس‌هایی از بی‌ارزش شدن پول فلان کشورها پخش می‌کنند؛ و همه برای آن است که من و شما بترسیم و خرده‌پول‌های‌مان را به میدان بیاوریم، وحشت بیافرینیم و در میانه تاریکی یکدیگر را زیر دست و پا له کنیم.

  • * نترسیم و فعلاً آرام بگیریم. اوضاع که آرام شد، از دولتمردان ارائه گزارشی شفاف و دقیق، با صراحت و بی‌پرده‌پوشی، فارغ از شعار و پر از شعور، و صادقانه با مردم طلب کنیم. بپرسیم این چه حکایتی است؟ این چه مصیبتی است که آرامش نداریم. چرا کسی پاسخ نمی‌دهد چه خبر است. آشکار شدن همه کاستی‌ها را مطالبه کنیم و مو از ماست بکشیم؛ اما فعلاً نترسیم و به این معرکه دامن نزنیم. مطالبه پاسخ‌گویی را فراموش نکنیم، اما در فضای ناآرام و پرتنش، کسی پاسخ نمی‌دهد. بیایید برای ایران، بر تنش‌های این فضا نیفزاییم. پناهگاهی در کار نیست، ما فقط خود را زیر دست و پا له می‌کنیم.
  • * جامعه شناس 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۷۱۸۴۱۵:۳۳:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
بعضی انقدر پول در بساط دارند که حالا دارند از بازار ارز سود کلان میبرند...دلار صبح میخری 5200 شب میشه 5800...سود 600 تومانی در بازه خرید 100000 دلار چقدر میشه؟؟...در ضمن خیلی از همین صف پر از دلال است..و خیلی ها هم بچه شهرستان هستند و دنبال دلالی از بیکاری...شما خبر نداری..بری کمی اطراف صرافی ها متوجه صف دلال ها میشوی...
ناشناس۲۹۷۱۸۶۱۵:۳۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۲۰
سخنان اقای رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی و سخنگوی دولت را از مهرماه به کرات شنیده ایم استیضاح وزرا را در مجلس را قبل از سال ۹۷ دیدیم اگر کشور مسئول نداشته باشد بهتر از اینست که ایندسته از مسئولین را داشته باشیم کدام نظارت چه پاسخگویی .؟ سرمایه های مردم دارد از بین میرود انتظار دارید مردم تشویقتان کنند
اسماعیل ابراهیمی۲۹۷۲۰۳۱۵:۴۲:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۲۰
با سلام خدمت جناب دکتر فاضلی آقای دکتر این همه از سر بی اعتمادی مردم به دولتمردان است . مردم دیگه به کسی اعتماد ندارند . در دوره احمدی نژاد به دولت در مورد دلار اعتماد کردیم عملا ارزش سرمایه های ما به یک سوم رسید . امروز هم به دولت روحانی اعتماد کردیم .نتیجه چه شد . بزرگترین سرمایه هر حکومت و دولتی اعتماد مردم است امروز اعتماد از دست رفته مردم را به دلار و طلا و یا هر ارز دیگری نمی توان خرید. جز با شفاف سازی که گویی دولت تصمیم به چنین کاری ندارند.
سعید۲۹۷۲۳۹۱۶:۰۱:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۰
تنها راهش اینه که قیمت همه چیز نصف بشه از مایحتاج عمومی گرفته تاخودرو و مسکن تا ریال ارزش پیدا کنه . اونوقت مردم دیگه دلار نمیخرن
ناشناس۲۹۷۸۰۲۲۲:۴۲:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۲۰
این چه حرفی است که شما می زنید؟ یک عده از ترس صحبت های تامپ وحشت کرده اند ، نترسید ، دوازده - سیزده سال پیش هم عده ای ترسیدند و سرمایه شان را در بورس از دست دادند.
ناشناس۲۹۷۲۴۸۱۶:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۲۰
چرا مجلس هیچ کاری نمی کنه؟؟؟؟مگه اینها نماینده مردم نیستن؟؟؟؟؟؟
حق۲۹۷۲۸۶۱۶:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲۰
با سلام ، متاسفانه اولین قانون همراهی بین دولت و مردم که اعتماد هست به علت دروغگویی ها از بین رفته و بهتر است به آنها پیشنهاد بدهید یک گام به جلو برای اعتماد دوباره بردارند نه اینکه دوباره مردم را مورد عتاب و سرزنش قرار دهید
رها۲۹۷۲۹۳۱۶:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
اره، به همین خیال باش که بعد از ارام شدن اوضاع، دولت پاسخ ما را بدهد. اصلا صدای ما را کسی خواهد شنید؟
ناشناس۲۹۷۳۰۳۱۶:۲۸:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۲۰
کافی بود مسئولان مملکت با مردم صادقانه صحبت کنند و به شایعات دامن نزند و با ایجاد راهکارهای مناسب بانکی و دادن اطمینان و تعهد نسبت به حفظ ارزش پولی شاهد همراهی مردم در حل این موضوع باشند .
زهرا۲۹۷۳۵۳۱۷:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱/۲۰
یعنی چی آرام بگیرید؟ مردمی که پول نقد دارن میبینن اگر سریع نجنبند سرمایه اشون به یک سوم تقلیل پیدا میکنه.
ناشناس۲۹۷۹۳۱۰۰:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۱
الان در ظاهر سرمایت حفظ میشه اما با این حرکت شما که مثل اثر پروانه ای هست باعث افزایش قیمت دلار فقط به خاطر حباب تقاضای ناشی از جو روانی میشه و علاوه بر قدرت خرید عموم مردم، بیماران، مسافران و دانشجویان، خود شمایی که فکر میکنی با دلار خریدن ارزش سرمایت رو در کوتاه مدت حفظ کردی میبینی زیر بار فشار تورمی چه بلایی سرت اومده و اقتصاد نداشته این مملکت رو نابود کردی، مردم سوئیس هم اگر مثل امثال شما بودن با فکر کردن به نفع شخصی و تن پروری به یارانه مفت و برداشتن خدمت سربازی رای میدادن، از ماست که بر ماست وقتی جلوتر از نوک دماغمون رو نمی بینیم، حالا برید دلار بخرید و دپو کنید، تاریخ مدیران بی عرضه و مردم خودخواه رو قضاوت میکنه همون طور که الان دوره قاجار رو قضاوت میکنه.
امیر حسین سلطان/تهران۲۹۷۳۵۵۱۷:۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۲۰
پیش بینی چنین روزها و حتی بسیار بدتر از این روزها کار شاقی نبوده است. بی اعتنایی تاثیرات تصمیم های سیاسی بر اقتصاد و متقابلا تاثیرپذیری سیاست از تصمیم های اقتصادی می تواند علت اساسی افول ارزش پول ملی هر کشوری باشد. در زمان جنگ با همه مخاطرات همیشگی و همه جایی اش به مراتب بیش از یکی دو دهه اخیر ملاحظات تاثیرات مسائل اقتصاد و مسائل سیاسی بر یکدیگر در نظر گرفته می شد(با وجود همه محدودیت ها و شرایط بحرانی آن روزها) اما متاسفانه و باز هم متاسفانه در سالهای اخیر انگار توجه کامل داشتن به این ملاحظات یا شوخی گرفته شده اند و یا در خوشبینانه ترین حالت بهیچوجه من الوجوهی درست جدی گرفته نشده اند والا وضعیت امروزمان این نبود! سقوط آزاد ارزش پول ملی که حتی شائبه وجود آن نیز بسیار سهمگین و مهلک است تا چه برسد به اینکه بخواهد واقعیت عینی و خارجی پیدا کند. والله اعلم.
فرهاد۲۹۷۳۶۵۱۷:۲۰:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۰
واقعا صحیح است.ما به دست خویش خود را به هلاکت میاندازیم و ملعبه دست چند سفته باز درشت میشویم.به خودمان خیانت نکنیم این بازی برنده ای ندارد(همه بازنده اند در زمانهای متفاوت)
رضا۲۹۷۳۷۲۱۷:۲۲:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
پاسخگویی!!!!مسولان !!!!!خخخخخخخخ
احسان۲۹۷۴۵۴۱۸:۰۴:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۲۰
اما ما چرا کم و زیاد پول‌مان را به دست گرفته‌ایم و جلوی صرافی‌ها صف کشیده‌ایم؟ ما چرا باید با دامن زدن به یک «وحشت عمومی» خودمان را زیر دست و پا له کنیم برای اینکه یک دقیقه بعد از نوشتن این متن ریال پایین تر میرود و ما را با خود پایین میکشد ! پس باید فکری کرد برای یک دقیقه بعد!!!!! نه یک روز بعد نه یک ماه بعد و نه یک سال بعد !!!!!
مهدی۲۹۷۴۶۰۱۸:۰۷:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۲۰
درسته اگه مردم به این رفتار ادامه بدند ایران نابود میشه من به شخصه مبالغی پول نقد داشتم ولی این کار رو نکردم چون ما با خریدن دلار فقط فکر می کنیم داریم نجات پیدا می کنیم غییرممکنه ملتی از بین بره ولی چند صد هزار نفر بتونند نجات پیدا کنند
امیر جعفری۲۹۷۵۲۳۱۸:۳۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۲۰
سلام مگه مردم چند سال پیش را فراموش کردن عزیزم تاریخ تکرار پذیر است
منصور۲۹۷۵۶۳۱۹:۰۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۲۰
شما مطمئنید بعد از ارام شدن اوضاع کسی پاسخ گو خواهد بود . مردم بر اساس تجربه یاد گرفته اند خوشان کلاهشان را نگه دارند
ناشناس۲۹۷۵۷۰۱۹:۰۵:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۲۰
باشه هر چی تو بگی!!
ناشناس۲۹۷۵۹۷۱۹:۲۶:۱۳ ۱۳۹۷/۱/۲۰
از دولتمردان گزارش بخواهیم. مطمئنی پاسخ خواهند داد؟
پیما۲۹۷۹۸۶۰۱:۴۵:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۲۱
آخه واسه 2 زار دلار واسه چی میری تو صف؟ خرید دلار زیر 1 میلیارد سود خاصی نداره و فقط بعدش واسه خرید یه اسباب بازی بازی میلیونی خرج کنی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  23. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  24. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  25. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

آخرین عناوین