تهدید جدی فرا روی پول ملی است!/ دنبال پول ملی دیجیتال باشیم

غلامرضا انبارلویی، گروه سیاسی الف،   3970119206 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
تهدید جدی فرا روی پول ملی است!/ دنبال پول ملی دیجیتال باشیم

ارزش قانونی پولی ملی چیست؟ یک ریال معادل چند دهم گرم یا میلی‌گرم طلاست؟ ارزش ریال بر مبنای واحد «اس دی آر» که ماخذ محاسبه صندوق بین المللی پول است کدام است؟ از سال 51 که وفق قانون پولی بانکی، یک ریال معادل 1/105 ده میلیونیم طلاست به تصویب مجلس شورای ملی رسیده تا کنون این معادله چه قدر تغییر کرده است؟ و دولت های مستقر در طی 4 دهه از عمر جمهوری اسلامی به ویژه یازدهم و دوازدهم که خود را دولت عقلا و دولت تدبیر و امید می نامد، برای ترمیم واحد پول ملی و به روزرسانی معادله ارزش ریال در برابر طلا یا هر پشتوانه دیگر چه تدبیر و اهتمامی ورزیده است؟

آیا این موضوع اساسی مرتبط با اقتصاد ملی، ارزش آن را ندارد که در حد مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل رفع حصر فلان عنصر سیاسی ورشکسته به تقصیر یا بحث ورود یا عدم ورود زنان به ورزشگاه ها یا برگزاری یا لغو کنسرت فلان خواننده و بهمان آوازه خوان به آن پرداخته شود؟ 5 سال از تصدی دولت تدبیر و امید بر مسند قوه مجریه کشور که همه ارکان اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی و بازارهای سرمایه را در اختیار دارد، می گذرد و هیچ اثری از اهتمام و تدبیر در پرداختن به ترمیم و تقویت پول ملی از آن مشاهده نمی شود و فرصت 5 ساله را از دست رفته یابد به شمار آورد.

اما آلترناتیو این دولت و  رجال سیاسی که بعداً می خواهند قدرت را به دست گیرند و بر مسند قوه مجریه بنشینند، چه طور؟ توجه و تدقیق در مراتب زیر، رونمایی از فرصت‌ها و تهدیداتی است که بر سر راه پول  ملی قرار گرفته و باید رجالی که در متن و حاشیه دولت قرار دارند به آن بپردازند. مراتب این پردازش به شرح زیر است:

1- کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای معتبر جهانی بخصوص دلار، مشکلاتی فراوان را برای اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده که تصمیمات درست یا نادرستی مثل حذف چند صفر از آن و تبدیل واحد ریال به تومان، چاره‌گشای آن نیست.

2- در حال حاضر با رواج کارت‌های اعتباری و بانکداری الکترونیکی اصلاً هیچ وجهی به شکل اسکناس یا مسکوک در مبادلات اقتصادی بین متعاملین به صورت فیزیکی رد و بدل نمی شود، و هیچ وجهی از بانک محال علیه خارج  یا از سیستم‌های بانکی خارج نمی شود. بلکه این سرفصل‌های حسابداری بدهکار و بستانکار مشتریان و صاحبان حساب های جاری در کل سیستم‌ بانکی است که جابه جا شده و افزایش یا کاهش می یابد.

3- امروز با فناوری‌های جدید «آی تی» در حوزه پولی و بانکی ، دولت الکترونیک می رود تا مناسبات پولی دولت و ملت به سمت دیجیتالی ارتقاء یابد و در این فضای مجازی تنها این اعداد (01) صفر و یک هستند که میلیاردها ریال یا دلار یا هر ارز دیگری را از حسابی به حسابی دیگر نقل  و انتقال می دهند بدون آنکه اسکناس ها به صورت فیزیکی از تملک یکی خارج و به تملیک دیگری درآید.

4- وقتی از طریق دستگاه پوز می توان میلیون‌ها تومان خرید کرد و وجه آن را با کشیدن یک کارت پرداخت کرد یا وقتی از طریق دستگاه «ای تی ام» می شود میلیون‌ها تومان وجه را از حسابی به حساب دیگر بدون آنکه یک ریال یا یک دلار را به صورت فیزیکی نقل و انتقال داد، حذف یا عدم حذف یک یا چند صفر از پول ملی و تبدیل ریال به تومان یا هر عنوان دیگر چه محلی از اعراب دارد؟

5- مسئله اصلی اینجاست که باید ارزش واحد پول ملی به دیجیتال تعریف شود. بدین معنا که معلوم شود یک واحد پول دیجیتال ملی چند ریال است؟ و این مهم مستلزم پیشنهاد طی محاسبات فنی ازسوی سه گروه حسابداران رسمی ، متخصصان آی تی و علمای علم اقتصادی در بانک مرکزی و ارائه لایحه توسط دولت و تبدیل آن به قانون در مجلس است، بدین نحو که همان گونه که در سال 51 مجلس شورای ملی در قانون پولی بانکی کشور یک ریال را معادل چند ده میلیونیم طلا تعیین کرد، مجلس شورای اسلامی هم یک واحد پول دیجیتالی را مستند به محاسبات  کارگروه مذکور معادل مثلاً یک میلیون ریال کمتر یا بیشتر تعیین نماید.

البته این شکل مسئله است و ماهیت آن باید پس از کار کارشناسی در کمیسیون‌های تخصصی در دولت و مجلس تقویم و تسجیل شود.

6- با قانونی شدن واحد پول ملی دیجیتالی کشور وفق قانون رابطه واحد پول دیجیتالی کشور با ریال یا تومان مشخص خواهد شد. که هر فرد به ازای تحویل چند ریال یا چند تومان می تواند از بانک مرکزی یک یا چند واحد پول دیجیتالی را دریافت کند و به حساب بستانکار کارت خود منظور نماید و یا اگر خواست پول دیجیتالی خود را به ریال یا تومان تبدیل کند طبق چه فرمولی این تبدیل و تغییر را انجام دهد؟

7- این روش می تواند حجم فراوانی از نقدینگی موجود حاشیه اقتصاد کشور را جمع‌آوری کرده و با پیش‌بینی در لایحه قانونی پول دیجیتالی مبنی بر اینکه تمامی معاملات کلان کشور فقط بر پایه واحد پول دیجیتالی مجاز خواهد بود، امکان رصد فعالیت‌های کلان اقتصادی را توسط یک اتاق کنترل در بانک مرکزی که امروزه با یک ساختمان چند ده اشکوبی و زیرساخت هایی که با سرمایه های کلان ایجاد شده ولی کارکرد ندارد و قادر به رصد آن نیست، ممکن سازد.

8- طبق اظهارات مقامات رسمی هم اکنون 45 درصد از پهنای باند بین‌المللی کشور ما در اختیار تلگرام است. مسئولین این پیام رسان خارجی در صدد راه‌ اندازی ارز دیجیتالی به نام گرام هستند که با توجه به کارکرد آن به مثابه آن است که تلگرام در صدد چاپ اسکناس جعلی و توزیع و نشر آن در کشور ماست و تا دیر نشده باید قبل از رواج این پول جعلی در کشور که هیچ پشتوانه قانونی هم ندارد و قبل از آنکه دولت امکان فیلترینگ تلگرام را در این زمینه نداشته باشد، با تصویب لایحه قانون پول دیجیتال ملی از خلق یک پول جعلی توسط تلگرام در کشور جلوگیری کند. امروز بیت‌کوئین در مبادلات ارزی قوه ابراء پیدا کرده است فردا گرام! آیا نباید علاج واقعه قبل از وقوع کرد؟

9- ارزش کل دارایی کشور یا همان حجم نقدینگی اکنون حدود بیش از 14000 تریلیون تومان است. اگر معادل همین مبلغ توسط تلگرام واحد پولی بیت کوئین یا گرام خلق شود و توسط جامعه پذیرفته شود (یک گرام معادل چند صد هزار ریال خریداری شود) با توجه به ضریب نفوذ خالق واحد این پول یعنی تلگرام، کل دارایی کشور در معرض تهدید این پیام رسان خارجی قرار خواهد گرفت. چه کسی پاسخگوی این فاجعه اقتصادی خواهد بود؟

10- اگر بانک مرکزی پول دیجیتالی ملی را پیشنهاد ندهد و دولت کارشناسی نکند و مجلس تصویب نکند، تلگرام می شود بانک مرکزی ثانوی در کشور و چاپ کننده واحد پولی گرام یا بیت کوئین که کل تجارت داخلی و خارجی کشور را با مبادله چنین ارز دیجیتالی مدیریت خواهد کرد.

11- ختم کلام؛ عدم فیلترینگ تلگرام و عدم سازوکار قانونی پول دیجیتال ملی، یعنی قربانی کردن پول ملی در برابر پول دیجیتال خارجی، والسلام.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۵۸۰۱۱۹:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۱۹
آخرش چرا به فیلتر تلگرام رسیدی چه ربطی داشت؟؟
ناشناس۲۹۵۸۶۹۱۹:۴۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۱۹
یعنی اگه تلگرام فیلتر بشه مردم دیگه پول گرام رو نخواهند خرید و کلا مسئله حل میشه؟ خدا رو شکر
ناشناس۲۹۵۸۹۸۲۰:۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۱۹
تلگرام که خودش اعلام کرد ایران و ایرانی ها برای خرید ارز دیجیتال تلگرام تحریم هستن و بهشون نمیفروشن
ناشناس۲۹۵۹۳۲۲۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۱۹
قیمت ارز دیجیتالی بر مبنای دلار ارزش گذاری و مرجع قیمت آن دلار نتیجه هر کاری میکنید باز هم ریش ملت ایران دست آمریکا
ناشناس۲۹۶۲۸۱۰۷:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۲۰
پول دیجیتالی که در دنیا وجود داشته و در ایران تا کنون بر علیه آن موضع گیری و اخطار داده شده. ولی ظاهرا اگر بانک مرکزی ایران انجام بده مشکلی نیست. حتما توقع دارید که کشورهای دیگر آن را حمایت کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین