الف بررسی کرد؛ کاهش 50درصدی ارزش ریال در یک سال/ سردر بانک مرکزی بزنید: بانک کاهش ارزش ریال/ روحانی اگر مخالف گرانی دلار هست سیف را برکنار کند

گروه اقتصادی الف،   3970119164 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید سردر بانک مرکزی بزنیم بانک کاهش ارزش ریال؛ می‌گوید: هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد نرخ دلار به 5 هزار تومان برسد پس ممکن است به 10 هزار تومان هم برسد؛ و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: آقای روحانی، اگر مخالف گرانی دلار هستید رئیس‌کل بانک مرکزی را برکنار کنید.

 کاهش 50درصدی ارزش ریال در یک سال/ سردر بانک مرکزی بزنید: بانک کاهش ارزش ریال/ روحانی اگر مخالف گرانی دلار هست سیف را برکنار کند

به گزارش الف؛ قیمت ارز همچنان در حال افزایش است و هرروز به نرخ جدیدی دست پیدا می‌کند؛ اواسط شهریور 96 بود که نرخ ارز حرکت آرام و افزایشی خود را آغاز کرد به‌طوری‌که نرخ دلار به‌عنوان شاخص بازار ارز در روز نخست شهریورماه 96؛ 3838 تومان و در پایان این ماه به 3902 تومان رسید.

کاهش 50درصدی ارزش ریال در یک سال

بر اساس این گزارش نرخ دلار در روز 19 فرودین ماه 96؛ 3761 تومان و روز گذشته (19 فرودین 97) ۵۵۹۵ تومان بود و حتی تا 5700 تومان هم بالا رفت و این نشان می‌دهد ارزش پول ملی کشورمان در تاریخ در یک‌ساله اخیر نسبت به دلار 48.7 درصد (افزایش 1834 تومانی نرخ دلار) افت کرده است.

افزایش قیمت دلار در حالی رقم می‌خورد که بانک مرکزی پشت سر بازار حرکت می‌کند؛ درحالی‌که بارها از زبان رئیس‌جمهوری و رئیس‌کل بانک مرکزی وعده ارزانی دلار داده‌شده بود؛ که هیچ زمانی این وعده‌ها عملی نشد. (گزارش کامل الف در این مورد را اینجا بخوانید).

 بانک مرکزی به‌عنوان سکان‌دار سیاست‌های پولی وظیفه صیانت از ارزش پول ملی در جهت منافع اقتصادی کشور دارد؛ اما نرخ دلار در حالی در چند ماه گذشته افزایش‌یافته بود که جز دو مورد، شاهد اقدام خاصی برای مدیریت بازار ارز نبودیم که هر دو این موارد نیز تاثیر مقطعی داشتند.

قیمت دلار به حدود 5700 تومان رسیده است به‌نوعی رهاسازی بازار ارز است؛ البته در مقطعی دولت‌ها از آزادسازی نرخ ارز به‌واسطه عدم خروج منابع ارزی سخن گفتند؛ زمانی سیاست ثبات نرخ ارز و کنترل دستوری بازار را در دستور کار قراردادند و برخی مواقع هم آن را در راستای حمایت از تولید و معیشت جامعه با ارائه ارز یارانه‌ای به تولید و حتی واردات عملی کردند.

 آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ با اشاره به افزایش نرخ دلار به بالا 5500 تومان و نقش بانک مرکزی؛ گفت: تابلویی که باید سردر بانک مرکزی بزنیم، کاهش ارزش ریال (داخلی و خارجی) است؛ کاهش ارزش خارجی پول کشورمان و کاهاش ارزش داخلی آن نسبت به دلار به ضرر رفاه عمومی است و زیرا باعث افزایش قیمت‌ها (رشد نرخ تورم) می‌شود.

 وی با اشاره به سال حمایت و خرید کالای ایرانی افزود: با روند افزایش نرخ ارز، انتظار داریم از تولید ملی با دلار 5500 تومانی حمایت شود؛ تولیدی که مواد اولیه وابسته است و اگر هم وابسته نباشد؛ می‌گویند می‌خواهیم نرخ ارز را افزایش دهیم و این فرصت خوبی است؛ اگر این استدلال را بپذیریم؛ بانک مرکزی نمی‌تواند به این موضوع بی‌تفاوت باشد.

 استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: بانک مرکزی یا آگاهی دارد و یا منافع ملی و منافع دیگر حکم می‌کند، دخالتی در بازار ارز نکند؛ البته باید پاسخ داد که چرا نرخ ارز افزایش‌یافته و همچنان بالا می‌رود؛ و پاسخ آن این است که بانک مرکزی تزریق و عرضه دلار را به بازار، صرافی‌ها، ارز مسافرت و ... قطع کرده است و این بازار را آزادکرده است.

 وی با اشاره به برجام و تهدیدات ترامپ نسبت به آن و تاثیر بر بازار ارز؛ گفت: نزدیک شدن به موعد و مهلتی که رئیس‌جمهور آمریکا تعیین کرده؛ نیز باعث ایجاد نگرانی شد و از طرفی هم برای اقدام آمریکا هیچ حرکت و اقدام مثبتی ندیدیم که مثلاً این تهدیدات جدی نیست و با مذاکرات قابل مدیریت است و این موضوع نیز بر بازار ارز اثر گذاشت.

 آلبرت بغزیان در مورد اینکه عنوان می‌شود؛ افزایش نرخ دلار برای جلوگیری از خروج سرمایه است؛ بیان کرد: اینکه برخی مسوولان این موضوع را مطرح می‌کنند که می‌خواست رخ دهد؛ و با تعدیل نرخ ارز به دنبال جلوگیری از آن بودند؛ اما فردی با اختلاس، رانت و... می‌خواهد سرمایه از کشور خارج کند؛ برایش تفاوتی ندارد و با دلار 6 یا 7 هزار تومان هم این کار را انجام می‌دهد.

 وی تصریح کرد: البته خروج سرمایه قابل پایش است و این‌گونه نیست که پنهان و در بانکی نباشد؛ زمان که گفتیم باید نظام بانکی اطلاعات خود را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهد تا اطلاعات پایش شود و از طرفی می‌توان نقل‌وانتقال مشکوک را هم شناسایی کرد؛ اما الآن چوب آن را مردم می‌خورد که باید نگران تخم‌مرغ وارداتی باشند و مسلماً تخم‌مرغ داخلی به‌تبع آن‌هم گران می‌شود و حتی سبزی‌فروش هم قیمت خود را افزایش می‌دهد.

 این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه قیمت دلار تا چه نرخی بالا خواهد رفت؛ گفت: نمی‌توان هیچ مرزی برای آن تعیین کرد؛ زمانی می‌گویم ضریب جینی بین صفر و یک است؛ اما نرخ ارز می‌تواند از 7 هزار تومان هم شروع شود؛ هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد قیمت دلار امروز به 5 هزار تومان برسد؛ البته اکنون دلار 10 هزارتومانی هم قابل رخ دادن است.

 استاد اقتصاد دانشگاه تهران اضافه کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید مسئول تعیین نرخ ارز و سود بانکی نیست که چنین سخنانی جالب است؛ پس مقام پولی چه وظیفه‌ای دارد و باید چه اقدامی انجام دهد و چه کسی محدوده نرخ را تعیین و مدیریت می‌کند؛ اگر بازار آزاد بخواهد تعیین کند که دیگر نیازی به بانک مرکزی نداریم.

 وی تاکید کرد: همه بانک‌های مرکزی بازار ارز را مدیریت می‌کنند؛ حتی نرخ یورو در مقابل دلار را بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو تعیین و نظارت می‌کنند که در یک محدودی نوسان داشته باشد؛ در کشور ما افراد می‌گویند حقوقمان ثابت و تورم پیش‌بینی‌شده بیشتر از آن است و باید برای حفظ ارزش پول، وجوه خود به مثلاً مسکن، طلا، ارز و... تبدیل کنند که اکنون در حال انجام است.

 آلبرت بغزیان با بیان اشاره به شرایط کشور و وابستگی به ارز خارجی، گفت: نرخ دلار دائماً تحت توطئه بازار سازها، دلالان از صرافی گرفته تا مقامات پولی و بانکی قرار می‌گیرد و برخی اقدامات اشتباه مانند وضعیت را پلیسی کردند که هیچ نتیجه‌ای به ما نداد یا اینکه افزایش نرخ سود بانکی باعث شد؛ تمام بافته‌ها، تافته شد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: در کشور ما معمولاً طوری است نرخ دلار هدایت‌کننده نرخ تورم تا اینکه و یا برعکس یعنی نرخ تورم باعث هدایت و افزایش یا کاهش نرخ ارز شود. اکنون بازارهای طلا و ارز، نقدینگی زیادی را جذب کرده‌اند، ورود نقدینگی به بازارهای مختلف منجر به رشد تقاضا و افزایش قیمت می‌شود. به نظر می‌رسد بانک مرکزی یا ابزارهای لازم را برای نظارت، هدایت و کنترل نقدینگی در اختیار ندارد یا قصد استفاده از آن را ندارد.

آقای روحانی، اگر مخالف گرانی دلار هستید سیف را برکنار کنید

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس هم با بیان اینکه ظاهراً دولت به دنبال افزایش قیمت ارز است چراکه اقدامی برای مدیریت بازار انجام نمی‌دهد، گفت: دولت افزایش قیمت ارز را مدیریت می‌کند تا هفته‌ای حداقل 200 تومان به قیمت دلار و یورو افزوده شود.

 وی با اشاره به اینکه اگر رئیس‌جمهور مخالف افزایش و تلاطم بازار ارز است، مدیران ارشد بانک مرکزی را برکنار کند، گفت: صداقت رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های انتخاباتی برای مردم رنگ‌باخته است.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به اظهارات روحانی و معاونانش در خصوص حفظ ثبات قیمت ارز در زمان انتخابات گفت: دوگانگی در عمل به وعده تنها محدود به قیمت ارز نیست، این پدیده دوگانگی در تورم و اشتغال نیز وجود که متاسفانه توجه مردم به این موضوع جلب نشد.

وی افزود، وقتی نرخ تورم از سوی دولت زیر 10 درصد اعلام می‌شود با واقعیت رشد قیمت‌ها تفاوت دارد، به‌عنوان‌مثال نرخ رشد قیمت‌ها در مواد خوراکی که از مهم‌ترین اجزای سبد مصرف خانوار است به‌طور متناوب با رشد شدید قیمت مواجه می‌شود و بازهم شاهد اعلام آمار تک‌نرخی در خصوص تورم هستیم.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه، متاسفانه کمیسیون اقتصادی مجلس توان مدیریت این حجم از معضلات اقتصادی که روزانه به این کمیسیون ارجاع می‌شود را ندارد، گفت: رئیس مجلس باید در این خصوص اعلام موضع کند چراکه امروز در بحرانی‌ترین شرایط اقتصادی به سر می‌بریم و در ارجاع تمام موضوعات به کمیسیون اقتصادی باید تجدیدنظر شود.

وی گفت: حدود 3 ماه است که طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را به کمیسیون اقتصادی ارائه کرده‌ام اما هیچ خبری از این طرح در دست نیست. به نظر می‌رسد کمیسیون اقتصادی مجلس ظرفیت بررسی این‌همه معضل اقتصادی کشور را ندارد. امروز این کمیسیون در یک فرد خاص خلاصه‌شده و این روند به نفع کشور نیست.

وی گفت: نمایندگان مستقل مجلس در خصوص حفظ حقوق مردم کوتاه نخواهند آمد گفت: اگر رئیس‌جمهور راضی به افزایش قیمت و تلاطم در بازار ارز هستند رسماً اعلام کنند اما اگر ایشان از وضعیت موجود رضایت ندارند باید با برکناری رئیس بانک مرکزی تکلیف خود را با مردم روشن کنند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اشاره به وجود تعداد زیادی اقتصاددان کارکشته برای مدیریت بانک مرکزی کشور گفت: رئیس‌جمهور باید تکلیف خود را با مردم در خصوص بازار ارز روشن کند و ادامه این وضع به ضرر منافع ملی ایرانیان است.

حاجی با بیان اینکه، هنوز وضعیتی که برای موسسات مالی و اعتباری پیش آمد را فراموش نکرده‌ایم، گفت: در پی بحران موسسات مالی و اعتباری حداقل 10 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد شد اما درنهایت کسی به‌عنوان مسئول این بحران به مردم معرفی نشد.

وی تاکید کرد: اگر تغییری در مدیران ایجاد نشود یعنی رئیس‌جمهور از وضع موجود رضایت دارند و این موضوع همه‌چیز را برای مردم شفاف خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۹۶۴۱۸۱۰:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
تا ساعت ۳ دیروز ، اصلاح طلبان و رسانه هایشان در برابر این افتضاح ساکت بودند ، بعد ناگهان به صورت هماهنگ و خودجوش !!!( احتمالا به دستور اتاق فکر تکرار» این خط را دنبال کردند که بله ! با نزدیک شدن به موعد تصمیم ترامپ در باره برجام ،دلار افزایش یافته ، و اگر برجام نبود دلار ۱۰۰۰۰ تومن بود . پس باید امتیاز به غرب بدهیم تا برجام به هم نخورد !!! احتمالا افزایش قیمت دلار، عمدی است که بانک مرکزی اسوده و بیخیال است.
ناشناس۲۹۶۴۳۶۱۰:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۲۰
جوک نگو عمو علت دقیقا تحریم . نمی توانید اداره کنید بروید
ناشناس۲۹۶۵۸۷۱۱:۴۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۰
علت دقیقا تحریم دلار است که همان اول همه گفتند ولی تیم مذاکره ایران و شخص اقای ظریف فقط به حرف های جان کری گوش کرد و اعتماد کرد
ناشناس۲۹۶۴۷۴۱۰:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱/۲۰
عمو برجام اردیبهشت لغو میشه از خواب بیدار شو علت گرونی هم دقیقا همونه !
ناشناس۲۹۶۴۸۸۱۱:۰۲:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
سلام / مشکل اصلی نخریدن دلار نیست..... چون فقط دلار گران نمیشود....سکه و طلا هم گران میشود... مسکن هم گران میشود... خودرو هم گران میشود... تخم مرغ هم گران میشود... آجیل هم گران میشود.... نان هم گران میشود..... کرایه خانه هم گران میشود.... همه چیز به هم وصل است.... مشکل بایستی از ریشه حل شود... مشکل مدیران نالایق و فاسد هستند که با رانت و فساد مملکت و مردم را دست آویز مطامع خود کرده اند.... 15000 هزار مدیر ارشد داریم که 40 سال است در قدرت هستند و دست از کار نمیکشند... مدیری که 500 میلیارد و 1000 میلیارد و دوهزار میلیارد ثروت آشکار دارد و دهها میلیون دلار در خارج از کشور پنهانی دارد.... مشکل مملکت ماست... دولتی که میلیاردها دلار نفت میفروشد و صدها هزار میلیارد تومان مالیات میگیرد و باز هم نمیتواند مملکت را اداره کند... مشکل مملکت ماست... مسئولی که شبانه با یک ماده و تبصره و مجوز.... میلیارد ها تومان را به نفع خود و نزدیکانش میکند.. مشکل مملکت ماست... کارمندی که برای ارباب رجوع مشکل ایجاد میکند و برای رفع همان مشکل میلیونها تومان درخواست حق حساب میکند مشکل مملکت ماست... تا این نوع مشکلات و تفکرات در مملکت ما حل نشود... مردم ما در آرامش و آسایش نخواهند بود.... مشکل از کسی نیست که نگران چندرغاز پولش که حاصل عمری زحمت هست که ارزشش از بین نرود.... والا با بریدن دست گوسفند دزد... مشکل مملکت حل نمیشود... بایستی دست دزد بیت المال را قطع کرد.
ناشناس۲۹۶۶۱۴۱۱:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۲۰
جالب اینجاست که ما تو برجام هستیم ما که برجام رو بهم نزدیم اگه قراره برجام از بین بره ضعف از توافقه
ناشناس۲۹۶۴۲۰۱۰:۲۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۲۰
عبدی وزیباکلام و تاج زاده کلا ساکت اند.
ناشناس۲۹۶۴۲۶۱۰:۲۸:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۲۰
آقا مملکت دو هفته تو تعطیلات نوروزی بود و مسئولان کاری به کار مردم نداشتن قیمت ها ثابت مونده بود برای همین ما توصیه میکنیم آقایون کلا برن تعطیلات و با تصمیمات عجیب و غریبشون مردم رو از اینی هم که هستند فقیرتر نکنند
ناشناس۲۹۶۴۳۴۱۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۰
سانسور دیدگاه مردم و نارضایتی ورشکستگی دولت
ناشناس۲۹۶۴۳۸۱۰:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۲۰
حالا باید دید برجام بی اثر و هیچ یعنی چی !!! خواهید دید
ناشناس۲۹۶۶۲۳۱۲:۰۱:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۲۰
برجام بی ارزشه چون امریکا خیلی راحت داره میگذارش کنار
ناشناس۲۹۶۴۹۹۱۱:۰۶:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۲۰
پس مجلس چکار میکند؟ سیف باید برکنار شود اینقدر با اعصاب مردم بازی نکنید
ناشناس۲۹۶۵۰۲۱۱:۰۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱/۲۰
یکی عامل روانی مهم برای هجوم مردم به سمت دلار این است که اعتمادشان را نسبت به رئیس بانک مرکزی و وعده های او از دست داده اند. دو سال است که مردم و کارشناسان اقتصادی درخواست برکناری سیف را دارند اما گوش روحانی بدهکار نیست. چون خرش از پل گذشته نیازی به برکناری سیف نمی بیند.
ناشناس۲۹۶۵۰۸۱۱:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۲۰
خدا به دادمان برسد اشکنه بدون تخم مرغ .
ناشناس۲۹۶۵۰۹۱۱:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۲۰
چقدر خوب و با تدبیر به مطالبات مردم که در سال گذشته مطرح شد رسیدگی کردند.
ناشناس۲۹۶۶۷۳۱۲:۲۵:۱۵ ۱۳۹۷/۱/۲۰
باور کنید رکود بهتر از تورم است. تورم یک مصیبت بزرگ است. فکری به حال نقدینگی کنید و اجازه ندهید بدون پشتوانه پول چاپ شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین