افزایش دانش‌آموزان به ۱۷ میلیون نفر/ زنگ خطر شکل‌گیری مجدد "پشت‌کنکوری‌ها"

گروه اجتماعی الف،   3970118011

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا مانند ایران گرایش به کسب مدرک کارشناسی ارشد و دکترا وجود ندارد، گفت: با رشد جمعیت دانش‌آموزی به ۱۷ میلیون نفر ممکن است باز هم شاهد ایجاد معضل "پشت کنکوری‌ها" باشیم.

افزایش دانش‌آموزان به ۱۷ میلیون نفر/ زنگ خطر شکل‌گیری مجدد "پشت‌کنکوری‌ها"

تسنیم نوشت: مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها باید براساس سوابق تحصیلی تکمیل شود و طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش این مسئله تاکنون محقق شده است اما سوال مهمی که توسط کارشناسان به‌ویژه مسئولان آموزش‌وپرورش مطرح می‌شود این است که سوابق تحصیلی در پذیرش رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار تا چه‌اندازه موثر بوده‌ است؟

طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش، هم‌اکنون 81 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها با استفاده از سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود اما چرا با این وجود بازهم تب کنکور در جامعه وجود دارد و بازار موسسات خصوصی و کلاس‌های تست زنی حسابی داغ است؟

افزایش صندلی‌ دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی تا چه اندازه به کاستن از تب کنکور کمک کرده است؟ و آیا اساسا می‌توان برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار به حذف کنکور و تکیه بر سوابق تحصیلی اکتفا کرد؟

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش درباره اینکه "آیا کنکور حذف شدنی است"، گفت:  مجلس دو قانون را در بحث کنکور تصویب کرده است، قانون نخست که به "حذف کنکور" معروف است به دنبال حذف کامل کنکور بود اما در قانون "سنجش و پذیرش دانشجو" که در سال 92 مصوب و جایگزین قانون قبل شد برای پذیرش دانشجو سه روش مطرح است که دو روش آن به استفاده از روش آزمون و کنکور تاکید دارد.

* 120 هزار دانش‌آموز پس از دیپلم بازار کار را انتخاب می‌کنند

وی افزود: شرایط امروز در بحث کمرنگ شدن کنکور دستاورد تغییر هرم جمعیتی و کاهش جمعیت دانش‌آموزی کشور و انتقال آن به داوطلبان کنکور است البته تغیرات فرهنگی نیز در جامعه اتفاق افتاده است و تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان شاخه نظری که طبق هدف‌گذاری‌ها باید بعد از دیپلم وارد دانشگاه شوند و پس از اخذ مدرک کارشناسی به بازار کار بروند تمایل دارند تا بدون ورود به دانشگاه جذب بازار کار شوند یعنی از 550 هزار دانش‌آموز حدود 120 هزار نفر پس از دریافت دیپلم وارد دوره پیش دانشگاهی نمی‌شوند و بازار کار را انتخاب می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: همچنین حدود 300 هزار دانش‌‌آموز هر سال وارد شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش می‌شوند و این نشان می‌دهد جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به دنبال کسب مهارت برای ورود به بازار کار هستند.

* افزایش جمعیت دانش‌آموزان به 17 میلیون نفر و تهدید تولد مجدد "پشت کنکوری‌ها"

زرافشان بیان کرد:‌ جمعیت دانش‌آموزی کشور در دوره‌ای به 11.5 میلیون نفر رسید و هم‌اکنون به 13 میلیون نفر رسیده است و این جمعیت در آینده به 17 میلیون نفر خواهد رسید و 10 سال فرصت داریم تا مقدمات لازم را فراهم کنیم و اگر اقدامات لازم برای فرهنگ سازی انجام نشود باز هم شاهد شکل‌گیری مقوله پشت کنکوری و رقابت برای ورود به دانشگاه‌ها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آموزش مهارت به تنهایی کفایت نمی‌کند و اشتغال شرط اثربخشی آموزش‌ها است، افزود: اگر بازار کار کشور فعال نباشد و فرصت شغلی برای افراد فراهم نشود شاهد خواهیم بود که در کنار 3.5 میلیون فارغ التحصیل بیکار دانشگاهی، فارغ التحصیلان مدارس که مهارتی را فراگرفته‌اند نیز بیکار خواهند بود.

* در هیچ جای دنیا تا این حد تمایل به اخذ مدرک وجود ندارد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ کنکور مسئله فرهنگی ریشه‌‌دار در کشور است و فرهنگ جامعه تمایل بیشتر به تحصیل و مدرک دارد تا کار کردن و با چنین پدیده‌ای کنکور از دوره کارشناسی حذف می‌شود و تعداد داوطلبان از این دوره به دوره کارشناسی ارشد منتقل شده‌اند، در هیچ جای دنیا این گونه تمایل برای گرفتن مدرک کارشناسی ارشد و دکترا وجود ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجلس قانونی مبنی بر حذف کنکور ندارد و قانون جدید تثبیت کنکور است و سه روش برای کنکور در نظر گرفته شده است و مطابق این قانون باید در مسیری حرکت کرد که 85 درصد ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق سوابق تحصیلی باشد و سال گذشته بیش از 81 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های پیام نور، غیردولتی، آزاد و شبانه از طریق سوابق تحصیلی تکمیل شد که این دانشگاه‌ها پولی هستند.

زرافشان گفت:‌ رایگان بودن دانشگاه‌های دولتی و اعتبار بیشتر آنها در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها باعث شده است تعداد زیادی از داوطلبان متقاضی ورود به آنها باشند و طبق قانون باید 15 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس آزمون عمومی، تخصصی و سوابق تحصیلی تکمیل شود و داوطلبان متقاضی ورود به دانشگاه‌هایی مانند شریف، معدلشان به یکدیگر بسیار نزدیک است و برای انتخاب آنها نیاز به برگزاری آزمون است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپروش تصریح کرد:‌ ایران را با کشورهایی مقایسه می‌کنند که تحصیلات عالی در آنها فاقد انگیزه و ارزش برای جامعه است به عنوان مثال در کشوری که 30 درصد ظرفیت دانشگاه‌هایش توسط فارغ التحصیلان مدارس تکمیل می‌شود طبیعی است که رقابتی برای ورود به دانشگاه وجود ندارد اما در کشورهایی مانند ایران که ادامه تحصیل ارزشمند است و در کره، ژاپن و چین نیز این شرایط وجود دارد کنکورهای دشوار برگزار می‌شود چون تعداد داوطلبان برای ورود به برخی رشته‌ها و دانشگاه زیاد است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین