روسیه: انگلیسی‌ها با آتش بازی نکنند

گروه جهان الف،   3970117031

سفیر روسیه در سازمان ملل به انگلیسی‌ها هشدار داد با آتش بازی نکنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، واسیلی نبنزیا -- سفیر روسیه در سازمان ملل -- گفت: سناریوی مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا ساختگی و بیشتر شبیه قصه است.

وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست روسیه در حال برگزاری است افزود: طراحان سناریوی ساختگی مسمومیت جاسوس دوجانبه هرگز به این فکر نکرده اند که آیا روسیه دو هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و نیز پیش از برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، آیا می تواند دست به چنین اقدامی بزند؟ چطور ممکن است روسیه بعد از هشت سال آن هم با روشی خطرناک تبعه ای که خودش،او را آزاد کرده است مسموم کند؟ ما از طراحان این سناریو ساختگی به خصوص انگلیس سوال های بسیاری داریم.

سفیر روسیه در سازمان ملل با اظهار اینکه انگلیس در حال هدایت کمپینی هماهنگ برای بی اعتبارکردن روسیه و مشروعیت زدایی از آن است، گفت: به همتایان انگلیسی خود گفته ایم با آتش بازی می کنید و پشیمان خواهید شد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس و بوریس جانسون، وزیر امور خارجه این کشور به صورت آشکار گفتند در مسئله اسکریپال، ماده ای که استفاده شده است عامل اعصاب بود و به احتمال زیاد این ماده از روسیه آمده است. اگر این ماده بسیار قوی سمی در خانه اسکریپال منتشر شده است، این مسئله مطرح است چگونه اسکریپال و دختر وی توانستند چند ساعت بعد به حالت عادی بازگردند.

وی افزود: به گفته نیک بیلی، گروهبان پلیس، نخستین فردی که به آنها کمک کرد، فورا هوشیاری خود را از دست داد. آنها چگونه توانستند زنده بمانند. تنها توضیح این است که یک پادزهر فورا به آنها معرفی شد. براساس دیدگاه همه کارشناسان، برای این کار نیاز به نمونه برداری است و همان ماده باید در نزدیک باشد. در چند کیلومتری محل جنایت، یک مرکز تحقیقاتی انگلیس وجود دارد که به خاطر تولید تسلیحات شیمیایی معروف است. ما پرسش های زیادی درباره فعالیت این مرکز داریم. به هر حال، این جالب است. رئیس آزمایشگاه روز سه شنبه گفت که آزمایشگاه وی مشخص کرد این عامل سمی اعصاب بود اما تایید نکرد که به کدام کشور تعلق دارد. وی گفت دولت انگلیس ممکن است اطلاعات بیشتری داشته باشد.