راهنمای خرید هدفون، ایرفون و هدست

گروه فناوری الف،   3970110090 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

برای خرید بهترین هدفون با توجه به نیاز‌های خود، چه مولفه‌هایی را باید مد نظر قرار دهید؟ هر یک از مشخصات فنی هدفون به چه معنی است؟

راهنمای خرید هدفون، ایرفون و هدست

برند‌های بسیاری به تولید انواع و اقسام هدفون‌ها می‌پردازند. در حال حاضر خریدارانی که به دنبال محصول مناسب با نیاز خود باشند، با پیچیدگی‌های بسیاری مواجه خواهند شد. مشخصات هدفون برای کاربران معمولی بسیار پیچیده خواهند بود و باید تسلط زیادی به فیزیک، الکترونیک و ریاضی داشته تا درک خوبی از این مشخصات فنی داشته باشید. با این حال نباید فراموش کرد که کیفیت نهایی هر هدفون مانند هر دستگاه در دنیای امروز، از روی مشخصات فنی قابل درک و پیش‌بینی نیست. 

هدفون

با این حال درک مشخصات فنی کمک زیادی به کاهش کاندید‌های مدنظر هر کاربر خواهد کرد. پس از رسیدن به چند گزینه نهایی، پیشنهاد می‌شود تجربه‌ی کاربران حرفه‌ای، بررسی یا در صورت امکان شخصا به تجربه‌ی موسیقی با آن‌ها بپردازید و در نهایت نمونه‌ی مد نظر خود را خریداری کنید. 

انواع هدفون

پیش از آغاز تحقیق در خصوص بهترین هدفون مطابق با نیاز خود، باید با انواع هدفون از لحاظ شکل و کاربرد آن آشنا شوید. 

این ایر یا داخل گوش

هدفون‌های این‌ایر (In-ear) کوچک‌ترین نمونه‌های موجود هستند و داخل گوش‌ها قرار می‌گیرند که آن‌ها را ایرفون نیز می‌نامند. این دسته از هدفون‌ها در فاصله‌ی نزدیکی از پرده‌ی گوش قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل شاهد تولید کیفیت صدای بالایی از این دسته از محصولات هستیم. ایرفون‌ها همچنین به دلیل قرارگیری داخل گوش، به صورت قابل توجهی مانع از ورود نویز و صدای محیط به گوش می‌شوند.

هدفون وایرلس X3 جی برد Jaybird

 

ایرفون‌ها در بخش انتهایی خود دارای پوشش نرمی هستند که آن را ایرباد (Earbud) می‌نامند. عموما سازنده‌های ایرفون‌ها، محصولات خود را با ایرباد‌هادر اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌کنند تا کاربران با توجه به اندازه‌ی کانال داخل گوش خود، از بهترین آن‌ها استفاده کنند. استفاده از اندازه‌ی نامناسب ایرباد‌ها، می‌‌تواند تاثیر زیادی روی تجربه‌ی کاربری بگذارد و علاوه بر ورود میزان زیادی از صدای محیط، در نهایت منجر به افتادن ایرفون‌ها از گوش شود. 

ایرفون‌ها به دلیل اندازه‌ی کوچک خود، قابلیت حمل بالایی دارند و برای لذت از موسیقی در فعالیت‌های بدنی و باشگاه‌های ورزشی، گزینه‌ی ایده‌آلی به شمار می‌آیند. با این حال اندازه‌ی کوچک این محصولات، باعث شده است تا خروجی صدایی برابر با هدفون‌های بزرگ‌تر را نداشته باشند.

نقاط قوت:

قابلیت حمل بالا؛ با توجه به ابعاد کوچک و وزن اندک ایرفون‌ها، آن‌ها گزینه‌ی ایده‌آلی برای کاربرانی است که همواره در حرکت و سفر بوده و به دنبال محصولی کاربردی هستند. 

عایق‌بندی صدا؛ ایرباد‌ها به دلیل قرارگیری در داخلی لاله‌ی گوشی، توانایی زیادی در عایق‌سازی محیط برای عدم خروج صدای موسیقی به بیرون یا ورود نویز محیط اطراف به داخل گوشی دارند.

گزینه‌ی مناسب هنگام فعالیت‌های ورزشی؛ اگر به دنبال گزینه‌ای مناسب برای تجربه‌ی موسیقی هنگام تحرک یا فعالیت‌های ورزشی هستید، ایرفون‌ها به لطف اندازه‌ی کوچک و وزن کمتر در کنار قرارگیری کامل در داخل لاله‌ی گوش، امکان افتادن را بسیار کاهش می‌دهند. 

نقاط ضعف:

کیفیت صدا؛ اگر کیفیت بالا اولویت اول خرید شما است و به دنبال تجربه‌ی دقیق موسیقی هستید، ایرفون‌ها به دلیل درایور‌های کوچک‌تر توانایی کمتری در پخش صدا در مقایسه با برادر‌های بزرگ‌تر خود دارند.

گره خوردن سیم‌ها؛ یکی از بزرگ‌ترین معضلات ایرفون‌های سیمی، گره خوردن سیم آن‌ها است. راه‌کارهای مختلفی برای حل این مشکل توسعه یافته‌اند اما هیچ یک تاکنون موفق به حل کامل این مشکل نشده‌اند.

آن ایر یا روی گوش

هدفون‌های آن‌ایر (On-ear) اندازه‌ی بزرگ‌تری نسبت به ایرفون‌ها دارند و روی لاله‌ی گوش قرار می‌گیرند. این دسته از هدفون‌ها صدا را مستقیم به داخل کانال گوش هدایت می‌کنند. با این حال هدفون‌های روی گوش، صدای محیط را به خوبی ایزوله نمی‌کنند و عموم مواقع صدای موسیقی در حال پخش نیز به محیط بیرون نشت پیدا می‌کند.

راهنمای خرید هدفون

بسیاری از کاربران آن‌ایرها را راحت‌تر از هدفون‌های این‌ایر می‌دانند و همچنین این دسته از محصولات حرارت کمتری در داخل گوش ایجاد می‌کنند که در نتیجه در دراز مدت آسیب کمتری به سیستم شنوایی وارد می‌شود. با این حال هدفون‌های آن‌ایر به دلیل قرار گیری روی گوش‌ها، در استفاده‌ی طولانی منجر به آزار لاله‌‌‌ی گوش می‌شوند. خرید نمونه‌ی مناسب و مطابق با گوش، نکته‌ی بسیار مهمی است که هر کاربری هنگام خرید باید آن را رعایت کند. هدفون‌های روی گوش ترکیب مناسبی از کیفیت صدای عالی، عدم آسیب به سیستم شنوایی و قابلیت حمل بالا هستند.

نقاط قوت:

قابلیت حمل خوب؛ شاید این دسته از هدفون‌ها به اندازه‌ی ایرفون‌ها قابلیت حمل بالایی نداشته باشند، اما همچنان به لطف اندازه‌ی کوچک‌تر و وزن کم‌تر خود، برای جابجایی مداوم گزینه‌ی مناسبی هستند. برخی از انواع این هدفون‌ها قابلیت تا شدن و قرارگیری در کیفی مخصوص برای بهبود این مولفه را نیز دارند.

باتری‌های بزرگ‌تر؛ در صورتی که به دنبال خرید گزینه‌های بی‌سیم هستید، هدفون‌های آن‌ایر به لطف ابعاد بزرگ‌تر، باتری‌های حجیم‌تری نیز دارند تا امکان لذت طولانی‌تری از موسیقی داشته باشید.

کیفیت صدای بهتر؛ بسیاری از هدفون‌های آن‌ایر به لطف درایور‌های بزرگ‌ خود، کیفیت صدای خروجی خوبی را نیز به همراه خواهند داشت.

نقاط ضعف:

قابلیت‌ حمل سخت‌تر نسبت به ایرفون‌ها؛ با وجود ابعاد کوچک‌تر این هدفون‌ها نسبت به انواع دورگوش، هدفون‌های روی‌گوش گزینه‌ی مناسبی برای قرارگیری در جیب نیستند.

عدم عایق‌بندی مناسب؛ هدفون‌های روی گوش ضعیف‌ترین نمونه‌ها در عایق‌بندی محیط پخش موسیقی نسبت به نمونه‌های درون‌گوش یا دور‌گوش هستند.

اُوِر ایر یا دور گوش

هدفون‌های اُور ایر (Over-ear) به اندازه‌ی بزرگ خود، هنگام استفاده تمام لاله‌ی گوش را احاطه می‌کنند و دور آن قرار می‌گیرند. اندازه‌ی بزرگ این دسته از هدفون‌ها باعث شده است تا سازندگان بتوانند از درایور‌های بزرگ‌ و قدرتمند‌تری بهره ببرند که منجر به سطح بالاتر صدا و باس عمیق‌تر می‌شوند. همچنین در هدفون‌های دور گوش، درایور‌ها در فاصله‌ی دورتری نسبت به پرده‌ی گوش قرار می‌گیرند که این موضوع منجر به ایجاد صدایی فراگیر و شبیه‌سازی تجربه‌ی موسیقی در استودیو‌ها می‌شود.

هدفون دور گوش

هدفون‌های دور گوش به واسطه‌ی پوشش کامل محیط اطراف لاله‌‌ی گوش، توانایی بالایی در جلوگیری از ورود نویز و صدای محیط دارند. با این حال به دلیل اندازه‌ی بزرگ این هدفون‌ها، قابلیت حمل پایین‌تری دارند.

با این که با قاطعیت نمی‌‌توان اذعان کرد که کیفیت صدای خروجی هدفون‌های روی گوش بهتر از سایر نمونه‌ها است، اما این دسته از محصولات همچنان گزینه‌ی اول کاربران حرفه‌ای است.

نقاط قوت:

بهترین کیفیت صدا؛ هدفون‌های بزرگ دور‌گوش بهترین نمونه‌ها برای پخش موسیقی با کیفیت بالا هستند. درایور‌های بزرگ تاثیرگذارترین مولفه در تجربه‌ی بالای موسیقی این دسته از هدفون‌ها هستند.

باتری‌های حجیم؛ با وجود ابعاد بزرگ هدفون‌های دور گوش، تعجبی ندارد که این دسته از محصولات به حجیم‌ترین باتری‌ها در میان انواع هدفون مجهز هستند. 

راحتی بالا؛ به دلیل قرارگیری ابرهای هدفون دور لاله‌ی گوش و عدم تماس آن‌‌ها، هدفون‌های Over-the-Ear در کنار تقسیم بهتر وزن، راحتی بیشتری را در استفاده‌ی طولانی مدت به ارمغان می‌آورند. 

نقاط ضعف:

قابلیت حمل ضعیف؛ هدفون‌های دور گوش برای جابجایی بالا طراحی نشده‌‌اند و ابعاد بزرگ و وزن بیشتر آن‌ها، امکان حمل همیشگی را سلب می‌کنند. البته برخی از مدل‌ها همراه با کیف مخصوص عرضه می‌شوند؛ اما این موضوع به معنی حمل ساده‌ی آن‌ها و استفاده در هر شرایطی نیست.

قیمت؛ بسته به برند و مشخصات فنی، هدفون‌های دور گوش بازه‌ی قیمت گسترده‌ای دارند. اما عموما نمونه‌های باکیفیت این دسته از هدفون‌ها نسبت به برادران کوچک‌تر خود قیمت بیشتری دارند.

توان مورد نیاز؛ درایور‌ها بزرگ به توان بیشتری برای فعالیت نیاز دارند و به همین دلیل برخی از نمونه‌های باکیفیت هدفون‌های دور‌گوش، به آمپلی‌فایر برای پخش موسیقی محتاج هستند. پس پیش از خرید نمونه‌های گران، از توانایی‌های پخش‌کننده‌ی خود نیز مطمئن شوید.

بلوتوث و بی‌سیم

با افزایش استقبال کاربران از دستگاه‌های موبایل، هدفون‌های بدون‌سیم و بلوتوث نیز اکنون بازار به مراتب داغ‌تری نسبت به سال‌های گذشته دارند. حذف جک هدفون در پرچمداران موبایل نیز یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل رجوع کاربران به این دسته از هدفون‌ها است.

سامسونگ گیر آیکون ایکس / Samsung gear iconx

هدفون‌های بدون سیم از باتری داخلی برای فعالیت بهره برده و با استفاده از بلوتوث به پخش‌کننده می‌شوند. 

نقاط قوت:

حذف سیم؛ نبود سیم بزرگ‌ترین مشخصه و البته نکته‌ی مثبت در هدفون‌های بلوتوث است که کاربر از گره خوردن مداوم، امکان قطع شدن و سایر مشکلات آن راحت می‌کند.

کیفیت صدای خوب؛ کاربران حرفه‌ای همواره استفاده از هدفون‌های عادی را به انواع بی‌سیم ترجیح می‌دهند؛ زیرا معتقد هستند کیفیت پخش صدا در این دسته از هدفون‌ها هیچ‌گاه به کیفیت انتقال سیگنال با سیم نخواهند رسید. با این حال طی سال‌های گذشته و با پیشرفت فناوری بلوتوث، هدفون‌های بی‌سیم اکنون توانایی بسیار بالایی در پخش موسیقی دارند. البته پیش از خرید در نظر داشته باشید که پخش‌کننده‌ی شما از نسخه‌ی بلوتوث هدفون پشتیبانی کند.

نقاط ضعف:

عمر باتری؛ نگرانی از اتمام شارژ هدفون، یکی از بزرگ‌ترین معضلات استفاده از هدفون‌های بی‌سیم است. این موضوع در رابطه با انواع ایرفون بیشتر جلوه می‌کند و برخی مواقع تنها منجر به نارضایتی کاربران خواهد شد. پس پیش از خرید حتمااز عمر باتری هدفون مدنظر خود و میزان استفاده‌ی روزانه‌ی خود از آن،  اطمینان حاصل کنید.

تداخل امواج ؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دستگاه‌های بی‌سیم، امکان تداخل امواج است. با این حال با پیشرفت تکنولوژی بی‌سیم، شاهد کاهش قابل توجه این مشکل هستیم.

تطابق استاندارد ارتباطی؛ با این که پیشرفت فناوری بلوتوث منجر به افزایش محسوس کیفیت پخش موسیقی در هدفون‌های بی‌سیم شده است، اما مشکلاتی نظر عدم تطابق هدفون‌های جدید با گوشی‌های قدیمی‌تر که از کدک‌های aptX و LDAC پشتیبانی نمی‌کنند، هم‌چنان موجود است.

پشت‌باز و پشت‌بسته

هدفون‌ها جدا از اندازه‌ی خود، در دو دسته‌ی پشت باز (Open back) یا پشت بسته (Closed back) قرار می‌گیرند که به باز  یا بسته بودن بخش پشتی هدفون اشاره دارد. عموما هدفون‌های پشت باز را انواع دور گوش تشکیل می‌دهند. 

راهنمای خرید هدفون

هدفون‌های پشت‌‌بسته، صدای محیط را ایزوله کرده و همچنین شدت صدای بیشتری را به گوش‌ها ارسال می‌کنند. اما نمونه‌های پشت‌باز، صدای محیط را نیز به گوش‌ها انتقال می‌دهند و همچنین موسیقی در حال پخش به محیط اطراف نیز نشت پیدا می‌کند. اما این خصلت موجب تولید صدایی طبیعی‌ مانند استودیو‌ها می‌شود که کاربران حرفه‌ای و موسیقی‌سازان را به خود جلب می‌کند.

درک مشخصات فنی هدفون‌هادرایور

مهم‌ترین بخش هدفون‌ها را درایور‌ یا واحد محرک تشکیل می‌دهند. این بخش وظیفه‌ی تبدیل سیگنال‌های الکتریکی را به صدا بر عهده دارند.

انواع مختلفی از درایور‌ها وجود دارند که تمامی آن‌ها شامل آهن‌ربا، کویل و دیافراگم هستند. آهن‌ربا و کویل وظیفه‌ی لرزاندن دیافراگم را بر عهده دارند که در نهایت با توجه به فرکانس لرزش این قطعه، صدای مورد نیاز تولید می‌شود. 

راهنمای خرید هدفون

در مشخصات فنی هدفون‌ها، درایور‌ها را با قطر آن‌‌ها معرفی می‌کنند. به طور کلی می‌توان به این موضوع اذعان کرد که درایور‌های بزرگ‌تر توانایی صوتی بالاتر به خصوص در بازه‌‌ی فرکانسی پایین و باس را دارند؛ البه این موضوع همواره صادق نیست و استثنائاتی نیز دارد. در هدفون‌های دور گوش، درایور‌های ۴۰ میلی‌متر و بیشتر گزینه‌‌ی مطلوب و توانمندی به شمار می‌روند.

هدفون‌های داخل گوش به دلیل اندازه‌ی کوچک خود امکان بهره بردن از درایور‌‌های توانمند و بزرگ را ندارند. در همین راستا نیز برخی تولید‌کنندگان از دو درایور در محصولات خود استفاده می‌‌کنند؛ یکی از درایور‌های برای تولید باس و فرکانس پایین و دیگری برای فرکانس‌های میانی و بالا.

حساسیت و سطح فشار صدا

حساسیت و سطح فشار صدا (Sound Pressure Level) یکی دیگر از پارامتر‌های هدفون‌ها است که نشانگر حداکثر توانایی‌ آن‌ها در تولید صدای بلند است. 

حساسیت توانایی تولید صدا از سیگنال‌های دریافتی را در هدفون‌ها نشان می‌دهد. SPL یا سطح فشار صدا عموما با واحد دسی‌بل (dB) نمایش داده می‌شوند. عموما هدفون‌ها بازه‌ی حساسیت ۸۵ تا ۱۲۰ دسی‌بل را دارند. برای آشنایی بیشتر با میزان حساسیت صدا لازم است بدانید که ترافیک شهری صدایی برابر با ۸۰ دسی‌بل، فریاد انسان سطح فشار صدای حدودی ۱۰۵ و لحظه‌ی تیک‌آف جت صدایی برابر با ۱۳۰ دسی‌بل تولید می‌کند.

صداهای بیشتر از ۱۲۰ دسی‌بل منجر به آسیب جدی سیستم شنوایی خواهند شد. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با صدای بیشتر از ۸۵ دسی‌بل و اثرات آن بر سیستم شنوایی انسان‌‌ها، هشدارهای جدی و زیادی داده است که منجر به کاهش قدرت شنوایی خواهد شد.

امپدانس

امپدانس مشخصه‌ی مقاومت الکتریکی است و با واحد اهم نمایش داده می‌شود. این موضوع بدین معنا است که هدفون‌هایی با امپدانس بالا مقاومت بالاتری به جریان الکتریکی دارند و در نتیجه توان بیشتری نیاز است تا درایور‌های آن‌ها به حرکت دربیایند.

هدفون‌های طراحی شده برای موبایل‌ها، امپدانس پایینی (کمتر از ۳۲ اهم) دارند و در نتیجه با توان اندک گوشی‌های هوشمند قابلیت پخش باکیفیت صدا را دارند. این در حالی است که هدفون‌های حرفه‌‌ای امپدانس به مراتب بالاتری (۳۰۰ اهم یا بیشتر) دارند و امپلی‌فایر جداگانه‌ای برای پخش صدا نیاز دارند.

هدفون‌هایی با امپدانس پایین نقاط ضعف خاص خود را نیز دارند. این هدفون‌ها در حالی که از ولتاژ کمتری استفاده می‌کنند، جریان بالاتری برای عملکرد مناسب خود نیاز دارند. جریان بالا منجر به لرزش می‌شوند که نتیجه‌ی این پدیده تولید نویز است. بدین ترتیب هدفون‌های امپدانس پایین نویزی «هییسس» مانند در پس‌زمینه‌ی خود دارند که بسته به کیفیت ساخت هدفون، کم یا زیاد است.

باید همواره در نظر داشته باشید که هدفون را با توجه به منبع پخش صدای خود انتخاب کنید. در صورتی که هدفون‌های حرفه‌ای و امپدانس بالا را به گوشی‌های هوشمند متصل کنید یا از هدفون‌های رده پایین با امپدانس کم و اتصال آن‌ها به امپلی‌فایر بهره ببرید، با نویز یا عدم توانایی پخش مناسب و باکیفیت صدا مواجه خواهید شد.

بازه‌ی فرکانس پاسخ‌دهی

بازه‌ی فرکانسی صدا که هدفون‌ها توانایی تولید آن را دارند، فرکانس پاسخ‌دهی نام دارد؛ این مولفه با هرتز سنجیده می‌‌شود. اعداد پایین‌تر بازه‌ی فرکانسی مربوط به اصوات بم و میزان توانایی تولید هدفون در تولید باس (Bass) است. در طرف دیگر فرکانس بالا نیز به معنی صداهای زیر یا تریبل (Treble) است. عموم هدفون‌های بازار توانایی عملکرد در بازه‌ی فرکانسی ۲۰ تا ۲۰،۰۰۰ هرتز را دارند که برابر با بازه‌ی شنوایی انسان‌ها است.

راهنمای خرید هدفون

با این که میزان بازه‌ی فرکانسی به خوبی نشانگر کیفیت صدای خروجی هدفون‌ها نیست، اما این مشخصه به خوبی نشانگر هدفون‌ و هدست مناسب برای سبک کاربری و موسیقیایی کاربران است. به عنوان مثال اگر به سبک موسیقی هاوس و بیس زیاد علاقه دارید، باید به دنبال هدفونی با توانایی بالا در پخش صداهای بم و حداقل فرکانس کم باشید.

اغتشاشات هارمونیک

مقدار کلی اغتشاشات هارمونیک (THD) بیانگر سطح اغتشاشات در حداکثر صدای خروجی هدفون است. 

هدفون‌ها صدا را از طریق لرزش دیافراگم درون درایور تولید می‌کنند. در سطح (ولوم) صدای بالا، امکان عدم توانایی دیافراگم برای لرزش در سرعت بالا وجود دارد که به این دیده اغتشاش می‌گویند. میزان THD‌ با واحد درصد بیان می‌شود و هرچه کمتر باشد، نشان از توانایی هدفون در پخش اصوات با سطح صدای بالا دارد. عموم هدفون‌های بازار اغتشاش هارمونیک کمتر از ۱ درصد دارند این در حالی است که این میزان در هدفون‌های حرفه‌ای به مراتب کمتر است.

حذف نویز

مهم‌ترین مشخصه‌‌ی هدفون‌های نویز کنسلینگ (Noise-Cancelling) تجهیز به میکروفن و پردازنده‌ است. آن‌ها صدای محیط را ضبط کرده و سپس موج معکوسی ایجاد می‌کنند و آن را به هدفون‌ها دوباره باز می‌گرداند تا نویز موجود در محیط حذف شود. 

هدفون بوز

عملیات حذف نویز در صدا‌های محیطی فرکانس‌های پایین به خوبی کار می‌کند؛ این در حالی است که این پروسه تاثیر کمتری در فرکانس‌های میانی و بالا دارد. بدین ترتیب اگر در هواپیما باشید، صدای پیشرانه‌های هواپیما به خوبی فیلتر می‌شوند و آن‌ها را نخواهید شنید در حالی که این عملیات تاثیر خوبی بر صدای گریه‌ی کودک کنار شما نخواهد داشت.

عملیات حذف نویز به توان الکتریکی نیاز دارد و بسته به برند و الگوریتم کاری آن‌ها، نحوه‌ی دریافت نویز، پردازش و در نتیجه فیلتر آن در هدفون‌ها، کاملا متفاوت خواهد بود.

عایق‌بندی صدا

هدفون‌های عایق صدا، به نحوی طراحی شده‌‌اند که به صورت فیزیکی از ورود نویز محیط و البته خروج صدا به محیط اطراف، جلوگیری کنند. تنها هدفون‌های پشت بسته در انواع دور-گوش و داخل-‌گوش، توانایی ایجاد محیطی ایزوله برای پخش موسیقی را دارند.

در این دسته از هدفون‌ها عموما امکان سفارشی‌سازی (مخصوصا در انواع ایرفون) وجود دارد. سری‌‌های متنوع در ابعاد مختلف امکان استفاده از نمونه‌ی ایده‌آل برای هر کاربر با اندازه‌های متفاوت لاله‌ی گوش را فراهم می‌کند.

هدفون‌های عایق صدا نیازی به توان برای حذف نویز نداشته و همانند برادران گران‌تر خود در محدوده‌ی فرکانسی خاصی فعالیت نمی‌کنند و از ورود عموم صداهای محیط به داخل گوش کاربران جلوگیری می‌کنند. اگر علاقه‌ی زیادی به تجربه‌ی صدایی خالص از موسیقی بدون وجود هرگونه نویز محیطی داشته و البته بودجه‌ی زیادی برای تهیه‌ی انواع نویز‌کنسلینک ندارید، هدفون‌های عایق صدا بهترین گزینه خواهند بود.

صدای سه بعدی

گوش انسان توانایی تشخیص جهت صدا را دارد. شرکت‌های سازنده نیز در تلاش هستند تا با پخش موسیقی از جهات مختلف به شبیه‌سازی محیط اتاق یا کنسرت بپردازند. عموما هدفون‌های دور گوش به دلیل فضای بزرگ‌تر، توانایی بیشتری برای این مساله دارند؛ این در حالی است که ایرفون‌ها به دلیل تزریق مستقیم صدا به داخل محفظه‌ی گوش، توانایی بسیار کمتری در این زمینه دارند. 

راهنمای خرید هدفون

هموما هدفون‌های مخصوص بازی و گیمینگ توانایی بیشتری در پخش صدای سه بعدی دارند. درک صدای بهتر محیط یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها هنگام تجربه‌ی بازی‌ها است و در همین راستا شرکت‌های فعال در عرصه‌ی تولید هدفون‌های گیمینگ، از روش‌های متفاوتی مانند تعبیه‌ی چند درایور در هر گوشی هدفون، برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند.

صدای فلت یا خنثی

شاید واژه‌ی فلت (Flat)‌ را بین عاشقان و کاربران حرفه‌ای موسیقی شنیده باشید. این موضوع به معنای توانایی هدفون در پخش امواج صدا بدون کمتری تغییر در آن‌ها، است. شاید در ابتدا فکر کنید این قابلیت بسیار کاربردی بوده و تمامی هدفون‌ها باید به آن مجهز شوند.

راهنمای خرید هدفون

به طور خلاصه، صدای تخت یا فلت چندان جذاب نیست. به همین دلیل بسیاری از تولید‌کننده‌ها در محدوده‌های فرکانسی خود اقدام به تغییر امواج کرده تا موسیقی نهایی را برای کاربران جذاب‌تر کنند. این موضوع به هیچ وجه نکته‌ی منفی تلقی نمی‌شود و برند‌های مطرح تولید‌کننده‌ی هدفون نیز محصولات خود را در دو دسته (پخش Flat‌ و پخش جذاب‌تر موسیقی) عرضه می‌کنند. سری HD و مومنتوم سنهایزر بهترین مثال در این خصوص است. 

به دلیل سلیقه‌ی متفاوت موسیقی بسیاری از کاربران، تقویت Bass یا Treble نتیجه‌ی جذاب‌تری برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. هدفون‌هایی با قابلیت پخش Flat موسیقی، کاربرد زیادی برای سازندگان قطعات موسیقی خواهند داشت. اگر موسیقی‌ساز نیستید، نیازی هم به این دسته از هدفون‌ها نخواهید داشت. مگر به دنبال تجربه‌ی ناب و اصلی قطعات موسیقی خود باشید.

دیگر مشخصه‌های مهم هدفون‌ها

عمر باتری

امکان استفاده‌ی طولانی مدت از هدفون‌های بی‌سیم بدون نگرانی در خصوص اتمام شارژ آن‌‌ها، مولفه‌ای بسیار مهم است که هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشید. 

سیم جداشدنی

بسیاری از هدفون‌های روی‌گوش یا دور‌گوش، به جک ۳.۵ میلی‌متری مجهز هستند تا امکان تعویض سیم برای کاربران در دسترس باشد. بد نیست بدانید سیم‌ها عموما اولین بخش از هدفون‌ها هستند که دچار مشکل و قطعی می‌شوند. در این حالت و در صورتی که سیم هدفون قابل جدا شدن باشد، به راحتی می‌توانید به تعویض آن اقدام کنید. در غیر اینصورت باید به دنبال مراکز تعمیراتی و مواجهه با دردسرهای خاص خدمات پس از فروش باشید. 

گوشی‌های قابل تعویض

1More Triple Driver

ایرفون‌ها عموما امکان تعویض سَری خود را دارند تا با استفاده از نمونه‌ی مناسب لاله‌ی گوش خود، بهترین و راحت‌ترین تجربه از موسیقی را داشته باشید.

مقاومت در برابر نفوذ آب

در صورتی که نیاز به هدفون برای لذت از موسیقی هنگام ورزش دارید، نمونه‌های مقاوم در برابر نفوذ مایعات انتخاب به مراتب بهتری نسبت به انواع عادی خواهند بود. این دسته از هدفون‌ها در برابر تعرق کاربر نیز مقاوم بوده و بدین ترتیب در استفاده‌های طولانی و هنگام ورزش آسیب نخواهند دید.

میکروفن داخلی

راهنمای خرید هدفون

اگر به دنبال هدفونی برای بازی‌های آنلاین یا انجام مکالمات صوتی خود هستید، چاره‌ای جز انتخاب نمونه‌های مجهز به میکروفن ندارید. عموما تمامی هدفون‌های مخصوص بازی از میکروفن داخلی بهره می‌برند که امکان غیرفعال کردن آن نیز موجود است. اما در صورتی که عموما با گوشی‌ هوشمند خود به تجربه‌ی موسیقی می‌پردازید، استفاده از نمونه‌هایی که مجهز به میکروفن و ماژول کنترل صدا هستند، توصیه می‌شود تا به راحتی در کنار امکان تغییر قطعه‌ی موسیقی در حال پخش، به تماس‌های صوتی نیز پاسخ دهید.

نکات مهم هنگام خرید هدفون، هدست، ایرفون

سلایق و ژانر موسیقی کاربران یکی از مهم‌ترین مولفه‌های خرید هدفون است. پس قویا پیشنهاد می‌شود پیش از اقدام به خرید و پرداخت هزینه‌ای زیاد برای هر هدفون، با متخصص مشورت کرده یا شخصا اقدام به تست آن‌ها بکنید.

سعی کنید هدفون را از مراکز معتبر خریداری کنید. یک هدفون باکیفیت و گران‌قیمت عمر زیادی نیز خواهد داشت. اما در صورت بروز مشکل، وجود خدمات پس از فروش مشتری‌مدار، کمک زیادی به کاربران خواهد کرد.

در صورت امکان حتما برای هدفون خود جعبه یا کیف مخصوص خریداری کنید تا در صورت جابجایی، آسیبی به آن وارد نشود.

پخش‌کننده موسیقی، اهمیت زیادی هنگام خرید هدفون دارد. در صورتی که از گوشی موبایل یا تبلت برای لذت از موسیقی استفاده می‌کنید، خرید هدفون‌های بسیار گران‌قیمت نه تنها نکته‌ی مفیدی در پی نخواهد داشت، بلکه به دلیل عدم توانایی گوشی در تامین توان درایور‌ها، موسیقی بی‌کیفیتی را تجربه خواهید کرد.

محیطی که عموما در آن به تجربه‌ی موسیقی می‌پردازید نیز از اهمیت زیادی هنگام تعیین بهترین هدفون مطابق با کاربری شما، برخوردار است. 

با این که هدفون‌های گران‌تر عموما توانایی‌های به مراتب بیشتری نسبت به انواع ارزان‌تر دارند، اما همیشه پرداخت هزینه‌ی بیشتر به معنای تجربه‌ی بهتر موسیقی نخواهد بود. ابتدا کاربری و بودجه خود را تعیین کنید و در ادامه بهترین گزینه‌ی موجود در آن رده را با بررسی و مشاوره با متخصصان، خریداری کنید. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۷۸۸۹۰۰:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۱۱
با این قیمت دلار دیگه هیچ کدومشونو نمیشه خرید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین