المیادین مطرح کرد؛ چرا عربستان از مصائب جنگ با یمن به سمت تهاجم به ایران فرار می کند؟

قاسم عزالدین/ مترجم: مریم نصرالهی،   3970109001 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

المیادین نوشت: در آغاز چهار سالگی طوفان قاطعیت، آرزوهای سعودی در یمن بوضوح رو به سستی و ضعف گذاشته و باز پس گرفتن قدرت از انصارالله برای آن غیر ممکن شده است.

چرا عربستان از مصائب جنگ با یمن به سمت تهاجم به ایران فرار می کند؟

به گزارش الف، المیادین در تحلیل پیرامون اتفاقات جنگ یمن نوشت: عربستانی که آتش موشکهای بالستیک را به خود دیده است، تلاش می کند برای فرار از عجز و ناتوانی اش در خاموش کردن شعله مقاومت یمنی ها در قبال تجاوز سعودی، ایران را متهم کرده و شکایت از آن را نزد شورای امنیت ببرد. اعتماد عربستان به حمایت آمریکا و غرب در ارتکاب جنایتهای ضد انسانی اش در یمن نیز سعودی ها را از پیامدهای بحران عمیقش در یمن نمی رهاند.

در آغاز چهار سالگی طوفان قاطعیت، آرزوهای سعودی در یمن بوضوح رو به سستی و ضعف گذاشته و باز پس گرفتن قدرت از انصارالله برای آن غیر ممکن شده است. 7 موشک بالستیکی که عمق ریاض و از جمله فرودگاه بین المللی ملک خالد را هدف گرفت، ثابت می کند که ائتلاف سعودی در تجاوز به یمن کاملا شکست خورده، این در حالی است که ویرانی وحشتناک، قحطی و بیماری را به مردم یمن تحمیل کرده است.

در برابر وقایع یمن، عربستان سعودی تلاش می کند نگاهها را به سمت ایران منحرف کند؛ هدفی در دسترس که می تواند رضایت و حمایت ترامپ را جلب کند. اما این هدف نزدیک، دلالت بر آن دارد که ادعاهای ولی عهد سعودی در مورد نقشه ورود زمینی به یمن، بین ادعاهای توهمی او در این باره جای می گیرد که چه بسا ترامپ به حمایت از تجاوز سعودیها تنها از پشت دریاها، اکتفا نکند!

در این راستا، سفیر سعودی در ایالات متحده امیدوار است بتواند ایران را به دلیل تجاوز موشکی توسط انصارالله به یمن، در سازمان ملل محکوم کند! این در حالی است که چند هفته پیش گزارش کارشناسان سازمان ملل حاکی از ارتکاب جنایتهای جنگی و جنایتهای ضد انسانی از سوی ائتلاف سعودی در یمن بود.

در شرایطی که رهبر انصارالله متعهد شده است سال جاری شاهد تحولات بزرگی در مورد تجاوز سعودی ها به یمن خواهیم بود، سخنگوی ائتلاف سعودی از پاسخ به ایران در زمان و مکان مناسب سخن گفته است! دولتهایی همچون آمریکا که از ائتلاف سعودی در ادامه تجاوز به یمن حمایت می کنند، از شنیدن صدای سازمانهای انسانی و تظاهرات گسترده ای که به دنبال سفر بن سلمان به لندن و نیویورک به گوش می رسید، کر شده اند.

به دنبال این تظاهرات که هر وجدان بیداری را تحت تاثیر قرار می دهد، دولتهای آلمان، نروژ، کانادا و پارلمان اروپا خواستار توقف صادرات سلاح به دولتهای متجاوز به یمن شدند، به موازات این درخواست، کنگره آمریکا و لندن خواستار اتخاذ یک راه حل سیاسی برای بحران یمن شدند و ترامپ به بن سلمان توصیه کرد راه حل تازه ای را در این باره در پیش گیرد.

طبق گزارش روزنامه تایمز انگلیس، عربستان روزانه 200 میلیون دلار صرف هزینه جنگ در یمن می کند، یعنی معادل 72 میلیارد دلار در سال. این در حالی است که هیچ یک از اهداف سعودی ها از تجاوز به یمن محقق نشده و حتی دولتهای حامی عربستان نیز متفق القولند که راه حل نظامی در یمن غیر ممکن شده است. ادعای عربستان و امارات در مورد حمایت از یمن و دولت قانونی در آن، در نهایت موجب شد امارات ثروت های جنوبی یمن را در اختیار گرفته و آن منطقه را تحت اشغال خود در آورد، بی آنکه توجهی به دولت عبد ربه منصور داشته باشد.

در این میان، دو وزیر دولت منصور هادی در اعتراض به اتهام سعودی ها در مورد هادی، بازداشت وی و قرار گرفتن او تحت اقامت اجباری در ریاض، استعفا کرده اند. بنابراین، فشارهایی که در سفر اخیر بن سلمان به لندن و آمریکا در مورد راه حل سیاسی در یمن متوجه او شد، ولی عهد سعودی را بر آن داشته است برای گریز از این فشارها، تهاجم به ایران در پی حمله موشکی انصارالله را پیش روی خود قرار دهد...

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۶۳۵۰۰۸:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۱/۹
اگر فرض کنیم عربستان فقط از حمله موشکی طالبان یا پژاک به ایران حمایت کند عکس العمل ایران چه خواهد بود؟
ناشناس۲۸۶۵۷۷۱۳:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۹
عالی
ناشناس۲۸۶۶۱۵۱۳:۳۵:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۹
خوب معلومه. ایران هم از حمله موشکی نجبای عراق به عربستان و حمله حزب الله به اسراییل حمایت می کنه.
اکسیر۲۸۶۶۵۵۱۴:۰۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۹
اگه ایران کودکان رو در کشور دیگه بکشه .گرسنگی و بیماری وسیع براشون ایجاد کنه.زیرساختهاشونو نابود کنه .و خلاصه نهایت ظلم رو بهشون روا بداره اونا حق دارن بهر وسیله از خودشون دفاع کنن. من بعنوان ی ایرانی از اونا حمایت میکنم . پس این قیاس شما کاملا مع الفارقه .
ناشناس۲۸۶۶۹۶۱۵:۱۳:۳۲ ۱۳۹۷/۱/۹
طالبان و پژاک گروهک هستند یمن یک کشور هستش... در ضمن پیروی از جبهه حق یا باطل همین جا معنا پیدا میکنه... نگاه ملی گرا هم داشته باشید، هر کشوری به فکر منافع خودشه...
حسن۲۸۶۶۹۹۱۵:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱/۹
به این خبر دقت کنید : "ائتلاف سعودی در پی شلیک دیشب موشک‌های بالستیک یمن به عمق خاک عربستان، بار دیگر ادعای ارسال موشک‎های ایرانی به یمن را تکرار کرد." ادعای ارسال ونه خود ارسال موشک مقایسه کن با "حمایت "
ناشناس۲۸۶۹۴۱۰۰:۴۶:۳۹ ۱۳۹۷/۱/۱۰
به نام خدا باسلام درمیان نظر دهندگان روزنامه الکترونیکی عربی«رای الیوم» منتشره از لندن نظر دهنده ای(یا ،به اصطلاح،کامنت گذاری) معروف به «غازی الردادی»(غازی،شاید،اشاره به مفهوم خاصی باشد) وجود دارد که، مانند یک مامور،به نظرات ابراز شده علیه عربستان سعودی جواب می دهد. از کجا معلوم که شما همان شخص نباشید که اینجا هم ماموریت محوله را به زبان فارسی انجام می دهید!
ناشناس۲۸۶۴۳۰۱۰:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۹
چیکار کنن نره غولهای بیابانی که عقل ندارن
ناشناس۲۸۶۵۵۸۱۲:۵۶:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۹
آل سعود بعلت شکستهای پی در پی در همه ی زمینه ها و ناتوانی از پاسخ دهی به اعتراضات نهان و آشکار درون کشور ناگزیر است بگونه ای ناکامی خود را با فرا افکنی به سوی ایران توجیه کند.
ناشناس۲۸۶۹۶۶۰۱:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۱/۱۰
طوفان قاطعیت زرشک
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین