پورمختار در گفتگو با الف: واردات و قاچاق کالای ایرانی را نابود کرده است/ مبارزه با قاچاق و افزایش تعرفه ها راهکار حمایت از کالای ایرانی

گروه اقتصادی الف،   3970108006 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با بیان اینکه واردات و قاچاق کالای ایرانی را نابود کرده است، گفت: مبارزه با قاچاق، افزایش تعرفه ها، اقبال مردم به کالاهای ایرانی و حمایت دولت و مجلس را از جمله راهکارهای حمایت از کالای ایرانی ذکر کرد.

واردات و قاچاق کالای ایرانی را نابود کرده است/ مبارزه با قاچاق و افزایش تعرفه ها راهکار حمایت از کالای ایرانی

محمدعلی پور مختار نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به نامگذاری امسال بعنوان سال حمایت از کالای ایرانی گفت: برای حمایت از کالای ایرانی همه مسئولیت دارند، تولید کتتدگان، مجلس، دولت و مردم.

وی با تاکید بر اینکه امسال، سال میوه چینی از شعارهای سالهای گذشته است، افزود: از نظر سیاستگذاری و اجرایی باید این اتفاق بیافتند و کالای ایرانی در همه بخش ها تولید شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با اشاره به مسئولیت تولید کنندگان در برابر مردم، تصریح کرد: تولید کننده ایرانی باید محصولات کاملا استاندارد و مورد قبول تولید کند تا از مردم را از مراجعه به محصولات خارجی بی نیاز کند.

پورمختار با اشاره به وظیفه مردم در این راستا گفت: البته مردم کالای ایرانی خرید می کنند اما این باید همه گیر و فراگیر شود و اقبال مردم به سمت کالای داخلی باشد.

وی افزود: حتی اگر کیفیت کالای ایرانی هم پائین است، مردم می توانند با تحمل آن و خرید کالا، از تولید کننده حمایت کنند مثل دیگر کشورها که این مراحل را طی کردند و امروز به قدرت بزرگ اقتصادی و صنعتی رسیدند.

نماینده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این اتفاق نمی افتد جز با اراده مردم، تصریح کرد: مردم باید متعهد باشند که کالای ایرانی بخرند وقتی خرید و فروش رونق بگیرد و تولید کننده ببیند که کالای آنها خریدار دارد، به ارتقای کیفیت و جلب رضایت مشتریان اقدام می کند.

پورمختار به وظایف بخش حکومتی از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: مجلس باید در حوزه قانونگذاری، جلوگیری از واردات و وضع تعرفه های سنگین برای کالای خارجی که مشابه تولید داخل دارند و همچنین رفع موانع تولید اقدام کند. البته مجلس قوانین خوبی در حمایت از تولیدات داخلی مصوب کرده اما باید نظارت جدی بر اجرای قانون داشته باشد تا دولت قانون را درست اجرا کند.

وی با بیان اینکه تکلیف دولت بیشتر از همه است، قاچاق را یکی از اصلی ترین معضلات تولید داخل دانست و افزود: قاچاق کالاها، نابود کرده تولید کرد. دولت باید ضمن مبارزه با قاچاق کالا و افزایش تعرفه کالاهای وارداتی، از طریق بانک ها و روشهای اجرایی از تولید کنندگان حمایت جدی و عملی داشته باشد تا تولید کنندگان تقویت شوند و بتوانند با کالاهای خارجی رقابت کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۵۵۳۰۰۸:۱۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۸
قیمت بالا و کیفیت پایین کالا قوانین من در آوردی ... سرگردنه مالیات و عوارض و بیمه کمر کالای ایرانی رو شکسته الکی با قاچاق توجیه نکنیم
جواد خرمی۲۸۵۵۳۲۰۸:۲۲:۳۵ ۱۳۹۷/۱/۸
تا زمانی که قیمت ارز واقعی نشود هیچ یک از این اقدامات جواب نخواهد داد. پایین بودن قیمت ارز که به مدد درآمدهای آسان نفتی ممکن شده است سبب می شود که تولیدکننده داخلی در یک رقابت نابرابر قرار گیرد (خصوصا به دلیل تفاوت تورم در ایران با کشورهای دیگر). بالا بردن تعرفه ها میتواند این مشکل را کمتر کند اما سبب افزایش قاچاق می شود و نتیجه قابل قبولی هم ندارد. اقبال مردم به کالاهای ایرانی تابعی از کیفیت و قیمت است که باتوجه به غیرواقعی بودن قیمت ارز سبب برتری کالاهای خارجی در هر مبحث می شود. بزرگترین حمایت مجلس ودولت هم پایین آوردن تورم یا حداقل افزایش قیمت ارز همگام با تورم است که هیچ چشم انداز امیدبخشی برای دستیابی به آن وجود ندارد.
ناشناس۲۸۶۱۷۷۲۳:۱۲:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۸
شما بگو قیمت واقعی ارز یعنی چقدر ؟! اندازه اش معلومه ؟! چرا اصلا نمی گویی قیمت واقعی ریال ؟ نفت را می فروشیم بجاش قطعات منفصل وارد میکنیم و بعد از مونتاژ به اسم ایرانی به خودمان می فروشیم! دریغ از صادرات . این یعنی بدون داشتن درآمد ، از جیب خوردن . یعنی هر روز یکی از دارایی ها تو بفروشی و خرج کنی ! خب هر روز فقیرتر میشی دیگه ! اونی هم که داره مثلا ثروتمند میشه هم خیال میکنه ! خیلی زرنگ باشه ارزش دارایی اش را ثابت نگه داشته .
ناشناس۲۸۶۵۰۴۱۲:۰۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۹
این توجیهات که در جهت دلالی هست دیگه کاربرد نداره . قیمت ارز هیچ تاثیری در تولید داخلی ندارد ، مگه سال 91 که قیمت دلار 4 برابر شد تولید داخلی زیاد شد؟؟؟؟ قرار نیست که مردم قدرت خرید نداشته باشند و در فلاک زندگی کنن تا چندتا تولیدی بچرخه .
ناشناس۲۸۵۵۵۲۰۹:۰۴:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۸
کیفیت پایین و قیمت زیاد کالای ایرانی را نابود کرده.
وحید۲۸۵۵۵۵۰۹:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۸
مردم اگر ببینند این حمایت ها منطقی است بسیار بیشتر از مسولینی که فقط در حرف حمایت میکنند، حمایت خود را در عمل نشان خواهند داد. همیشه صحبت از افزایش تعرفه برای حمایت می شود، ولی مدت زمان اتمام اعمال تعرفه هیچ موقع بیان نمیشود و عقل سلیم مردم نیز میگوید که تا وقتی که زمان اتمام معلوم نباشد خرید کالای بی کیفیت به صورت مادام العمر امکان پذیر نخواهد بود، همانگونه که تابحال نزدیک به 40 سال از اعمال تعرفه بر روی صنعت خودروسازی گذشته و اتمام آن نامعلوم بوده و هر سال نیز از کیفیت کاسته و بر قیمت آن افزوده شده است. بهتر است وقتی تعرفه ای اعمال می شود، ابتدا زمان اتمام آن معلوم و سپس یک سقف تعرفه برای سال اول گذاشته و برای سال های بعد نیز تعرفه به صورت پلکانی کاهشی شده و در سال آخر تعرفه حذف گردد، در این زمان هم مردم و هم مسولین تکلیف خود را دانسته و تولید کننده غیر واقعی که فقط به دلیل وجود تعرفه به فکر پر کردن جیب خود می باشد خود به خود از بازار حذف می گردد.
تبریزی۲۸۵۵۶۵۰۹:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۱/۸
آدرش غلط ندین خواهشا. کیفیت پایین، همگام نبودن با تکنولوژی روز دنیا و مشتری "نامداری" کالای ایرانی رو نابود کرده. پس چرا فرش ایرانی یا شوینده های ایرانی یا بعضی از مواد غذایی مشهور و باکیفیت ایرانی فروش می ره؟ چون کیفیتشون خوبه. خودروی (ایرانی؟) رو هم که به زور چهل ساله به قیمت جون مردم بهشون غالب کردین. بقیه به اصطلاح کالاهای ایرانی هم که مونتاژه مثلا موتور و قطعاتش از خارج میاد و اینجا اسمش رو عوض می کنن یه اسم ایرانی می ذارن روش. منظور شما از کالا ظاهرا فقط لوازم برقی خانگیه. خب دیگه چه کاریه مونتاژ داخل بخرم تا مثل کالاهای کپی چین زود خراب بشه و کیفیت هم نداشته باشه. می رم اصل خارجیش رو می خرم دیگه.
علي۲۸۵۵۷۲۰۹:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱/۸
جناب پور مختار لطفا .....چقدر از وسایل خونتون ایرانیه. ماشینی که سوار میشید چیه؟ کلا مسوولین نظام زندگیشونو بزارن در دید مردم تا ما هم یاد بکیریم مثه اونا باشیم
ناشناس۲۸۵۵۸۰۰۹:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۸
کیفیت کالای داخلی میتونه جلوی واردات رو بگیره کیفیت کالای داخلی میتونه جلوی قاچاق کالا رو بگیره خلاصه همه چیز در گروی کیفیته کیفیت هم با حرف زدن و سخنرانی کردن حاصل نمیشه
علی رضا۲۸۵۶۱۹۱۰:۱۵:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۸
افزایش تعرفه کدام کالاهای وارداتی؟ همین تعرفه ها برای بسیاری از کالاهای مایحتاج مردم که اتفاقا نمونه داخلی هم ندارند پدر مردم عادی رو درآورده بعد شما حرف از افزایشش می زنید؟ مردیم از دست...
علی۲۸۵۶۲۷۱۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۱/۸
اصلی ترین دلیل قاچاق در کشور وجود دهها اسکله غیر مجاز ....در کشور است وبس ..
مصطفي۲۸۵۶۳۷۱۰:۳۶:۱۸ ۱۳۹۷/۱/۸
نمیدانم چرا ؟! ولی اراده واقعی برای حل این مشکل وجود ندارد وگرنه حل ان برای نظام اصلا کاری نداره
عبدالله۲۸۵۶۶۳۱۱:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱/۸
این حقیقت که قاچاق کالا کمر اقتصاد را شکسته است را همه می‌دانیم و در همین سایت الف بارها به آن پرواخته شده است. اما ورود قریب به ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور از حد توانایی چترباز و کول‌بر و ... خارج است. بیایید در سال جدید رویکرد خود را تغییر دهید و به معرفی قاچاقچیان بپردازید. باور کنید خیلی زود ممکن است دیر شود و آن وقت دیگر فرصتی برای جبران نیست.آقای توکلی شما که پرچم‌دار مبارزه با فساد و دیدبانی شفافیت هستید بسم‌الله. فردا دیر است.
ناشناس۲۸۵۶۷۸۱۱:۰۹:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۸
این کار باید از مسئولین شروع شود. اگه مسئولین به عنوان مثال به جای خودروی چند صد میلیونی خارجی به خودروی داخلی رضایت دادند و سوار شدن بعد می توانند مردم را به خرید کالای داخل ترغیب کنند.
کوروش۲۸۵۶۸۶۱۱:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۸
اگر قرار بود افزایش تعرفه و حمایت از تولید کننده داخلی راه گشا باشه، الان ما میبایست قویترین خودرو ساز دنیا می بودیم!
ن.د۲۸۵۶۸۷۱۱:۲۶:۳۰ ۱۳۹۷/۱/۸
سئوال: چند ساله مردم از ایران خودرو و سایپا محصولات را پیش خرید می کنند؟ آیا اینها به فکر ارتقاء محصول و جلب رضایت مشتری بوده اند؟ آنچکه ما دیدیم این بوده که اینها ضمن تنزل کیفیت قطعات به قیمت کل خودرو افزوده اند! این نتیجه خرید کالای ایرانی است. با حرف مشکل حل نمیشود و با حرف اعتماد مردم جلب نمیشود.مردم دیوار نیستند.موجوداتی هستند که قوه تشخیص دارند .اگر می بینید این محصولات را پیش خرید می کنند از روی نداشتن هیچ راه دیگه است. اگر سیاست این است که مردم محصول داخلی را بارضایت بخرند باید در این شرکت ها عملا این کار انجام نشود:" رفیق بیا با هم بخوریم" خودرو سازها می گویند ۴۰% قیمت محصولات ما جیب خودرو ساز نمیره! لطف بفرمایید شفاف کنید این ۴۰% جیب کیا میره و چرا؟
ناشناس۲۸۵۶۸۸۱۱:۲۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۸
وقتی دولت با باز فروش اموال قاچاق ....تجارت میکنه چه جور ممکنه ابن کار سامان بگیره
ناشناس۲۸۵۷۰۰۱۱:۴۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۸
بالابردن تعرفه مثل عوض کردن صورت مسئله است که تا کنون هم جواب نداده، چرا بجای آن هزینه تولید کاهش پیدا نمی کند؟ چرا تولید از حالت سنتی خارج نمی شود ( مانند کشاورزی سنتی )؟ چرا دولت در بازاریابی محصول کمک نمی کند؟ چرا برای استفاده کنندگان از کالاهای ایرانی ، مزایا در نظر گرفته نمی شود؟ همه میدانند که بالا بردن تعرفه ، در بازار انحصاری داخلی فقط بسود برخی از خواص تمام میشود و تا کنون هم نشان داده که این روش منجر به بالا رفتن کیفیت داخلی ها و یا داخل سازی نشده و نمی شود.
ناشناس۲۸۵۷۱۱۱۲:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۱/۸
کالای ایرانی را بی سوادی تولید کنندگان و ... تولید کنندگان و عدم احترام به مشتری نابود کرده نه قاچاق
ناشناس۲۸۵۷۱۲۱۲:۲۲:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۸
دولت برای حمایت از تولید داخل و افازیش صادرات می تواند قوانین صادرات را سهل نماید و برای واردات قوانین سخت تری بگذارد نه اینکه دلار و یورو را افزایش قیمت دهد و فشار را بر روی عموم مردم بگذارد متاسفانه دولتمردانی که در این ..سالها قدم در میز دولت گذاشته اند جز خرابکاری و تدوین سیاستهای غلط هیچ نتیجه ای دیگر نداشته اند. ...
ناشناس۲۸۵۷۱۳۱۲:۲۲:۲۴ ۱۳۹۷/۱/۸
چرا مردم محکوم به استفاده از کالاهای بی کیفیت هستند. در صورت حذف تعرفه های گمرگی خود به خود تولیدکنندگان دارای کالاهای بی کیفیت حذف می شوند.
ناشناس۲۸۵۷۲۰۱۲:۳۵:۳۷ ۱۳۹۷/۱/۸
حالا خودرو این قدر تعرفه بردن بالا چی شد جز اینکه هنوز مردم با پراید به استقبال مرگ میرن.
سعید۲۸۵۷۲۸۱۲:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۸
افزایش تعرفه یعنی افزایش توجیه اقتصادی برای قاچاق بیشتر ، وقتی قیمت پشت گمرک و داخل نزدیک شده دیگر قاچاق توجیه ندارد ..... این حجم از قاچاق در کشور ...
ناشناس۲۸۵۷۳۱۱۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۸
افزایش تعرفه در بالا بردن خودرو های ساخت داخل نقش بسزایی داشته چراکه در غیر اینصورت امروز به جای پراید احتمالا با فرغون و یا گاری دستی باید جابجا میشدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سعید۲۸۵۷۴۷۱۳:۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۱/۸
خسته نباشید. چرا افزایش تعرفه؟ هزینه تولید رو بیارید پایین
محمد۲۸۶۳۶۲۰۸:۳۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۹
یکی از راههای پایین آوردن هزینه های تولید حقوق و دستمزد است شما خودت اولین نفر راضی هستی؟
ناشناس۲۸۵۷۵۰۱۳:۰۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۸
40 ساله دارید خودرو تولید می کنید.به کجا رسیدید..هیچ جا..تولید داخل بهانه است..
ناشناس۲۸۵۷۶۸۱۳:۱۶:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۸
من فکر میکنم بهتر است در امور اقتصادی با اعضای کمیسیون اقتصادی و در موارد حقوقی با اعضای کمیسیون قضایی مصاحبه کنید تا کار کارشناسی تر باشد صحیح است که نمایندگان اجازه دخالت در کلیه امور را دارند ولی در بحثهای کارشناسی اعضای کمیسیون مربوطه اشراف بیشتری دارند و فلسفه تشکیل کمیسیون در مجلس هم همین است
ناشناس۲۸۵۷۷۵۱۳:۲۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۸
...مثلا تعرفه خودرو زیاد شده تولید ایران خودرو خوب شده ؟
ناشناس۲۸۵۷۷۶۱۳:۲۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۸
شما نظر نده همون تعرفه واردات خودرو رو زیاد کردید کافی !
ناشناس۲۸۵۸۳۱۱۴:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۱/۸
نمیشه کالاهای ایرانی بی کیفیت هستند کسی نمیخره
ناشناس۲۸۵۸۵۸۱۵:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۱/۸
همین حمایت بی دریغ از خودرو و افزایش غیرمنصفانه تعرفه های خودرو توی این چهل سال باعث شد هر سال کرور کرور کشته بدیم و چندصدهزار مصدوم داشته باشیم! مطمئن باشید هر ایرانی دوست داره کشورش پیشرفت کنه ولی نه به هر قیمت و کیفیتی! پس قبل از صدور یه حکم،مشکل ساختاری که داریم حل کنید.
علی۲۸۵۸۷۱۱۵:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱/۸
30 سال کیفیت خودروی داخلی را تحمل کردیم، مگه توفیقی داشته.... از نماینده مجلس بپرسید ایشون با کدوم ماشین میرن مسافرت؟ با پراید؟وقتی کیفیت محصولات داخلی خوب باشه 100 درصد تولید داخلی مصرف میشه ولی اولا کو تولید داخل... جنس چینی بی کیفیت رو به اسم تولید داخل غالب میکنند چون ارزون تموم میشه... 2 تو بیا مالیات. و سایر هزینه ها رو واسه تولید کننده واقعی کمتر کن بزار جون بگیره چرا مردم مایه میگذارید...
ناشناس۲۸۵۹۵۲۱۶:۵۰:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۸
کالای ایرانی بی کیفیته
الف ر۲۸۶۳۸۵۰۹:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۱/۹
تنها راه رهائی از کالا ی قاچاقاق آزاد گذاشتن نرخ ارز و حذف تعرفه ها وتلاش پیوستن به جامعهW T Oاست درست سالهای اواخر 70 همین کار را کردند نتیجه ای نداشت چون خودم هم عضو کوچکی در مبارزه با قاچاق بودم رانت وپارتی اجازه بر خورد با این مبارزه را نمیدهد البته حقیر بازنشسته 2 ملیونی حقوق بگیرم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین