توئیت ظریف درباره ذوق‌زدگی ترامپ و بن‌سلمان از دوشیدن و دوشیده شدن

گروه جهان الف،   3970106151 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توئیتر به اتفاقات اخیر در کنفرانس خبری رئیس‌جمهور آمریکا و ولیعهد عربستان واکنش نشان داد.

توئیت ظریف درباره ذوق‌زدگی ترامپ و بن‌سلمان از دوشیدن و دوشیده شدن

به گزارش تسنیم، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در حساب کاربری‌اش در توئیتر به ذوق‌زدگی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از دوشیدن عربستان در دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان واکنش نشان داد.  

ظریف نوشت: «برخی از اینکه دیگران را بدوشند ذوق‌زده می‌شوند، برخی دیگر حتی شادمان‌ترند که دوشیده می‌شوند. در همین حال غربی‌ها همچنان یمنی‌هایی را که جوانک‌های مجرم می‌خواهند دوش آنها را سکوی پرتاب خودشان قرار دهند به دست فراموشی سپرده‌اند.»

یک منبع آگاه روز سه‌شنبه گفت «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی از رفتارهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در نشست خبری چند روز پیش احساس حقارت کرده است. 

ترامپ چند روز پیش هنگام دیدار با بن سلمان، لوحی که بر روی آن رقم قراردادهای تسلیحاتی میان عربستان و آمریکا مندرج شده بود را مقابل ولیعهد عربستان گرفت و با لحنی مفتخرانه از نقش دلارهای سعودی در رونق گرفتن اقتصاد آمریکا گفت. 

وی گفت: «عربستان سعودی جزو دوستان بسیار فوق‌العاده ما و از خریداران بزرگ تجهیزات ما بوده است. یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایالات متحده متعلق به آنهاست. [رو به بن‌‌سلمان] یکی از  سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام شرکت‌ها و اقلام مختلف دیگر و تولید شغل برای آمریکایی‌هاست.  من در ماه می در عربستان سعودی بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات متحده بازگرداندیم.  ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند.»

ترامپ در مرحله بعد با در دست گرفتن لوحی ارقام قراردادهای فروش سلاح به عربستان را نشان داد و گفت: «اگر بر حسب دلار صحبت کنیم: 3 میلیارد دلار، 533 میلیون دلار و 525 میلیون دلار... [خطاب به بن سلمان]: اینها برای شما رقمی نیست. بیشتر بخرید.»

یک عضو ارشد خاندان آل سعود به «سی‌ان‌ان» گفت در کاخ سلطنتی عربستان این حرف مطرح است که ترامپ هنگامی برای کسی ارزش قائل می‌شود که کسب و کارش رونق پیدا کند. 

«سی‌ان‌ان» نوشته در  دیدار ترامپ و بن سلمان، هنگامی که ترامپ دومین لوح را مقابل بن سلمان گرفت و درباره ارقام قرارداد صحبت کرد، محمد بن سلمان آشکارا ناراحت بود.

یک منبع مطلع از دیدار بن سلمان و ترامپ به سی‌ان‌ان گفت ولیعهد عربستان از رفتارهای ترامپ احساس حقارت کرده است. 

به گفته این منبع، بن سلمان انتظار نداشت با لوح‌هایی که در آنها رقم قراردادهای تجاری به ارزش میلیاردها دلار درج شده بود زیر دماغش گرفته شود. او برای این نوع تبلیغات به واشنگتن نیامده بود.

به نوشته سی‌ان‌ان، هدف بن سلمان از سفر به واشنگتن مانور روی مسائلی مانند نقش خودش در تغییر عربستان و تبدیل کردن این کشور به متحدی مطلوب‌تر و دلپذیرتر برای آمریکا است.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال 1394 کشور یمن را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به کشته شدن هزاران نفر از غیرنظامیان و نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری در این کشور فقیر عربی منجر شده است. 

دولت آمریکا از زمان آغاز این حملات از ائتلاف تحت رهبری عربستان حمایت کرده و به فشارهای نهادهای حقوق بشری برای متوقف کردن فروش سلاح به ریاض بی‌اعتنایی کرده است. مجلس سنای آمریکا چند روز پیش قطعنامه‌ای که برای توقف حمایت آمریکا از ائتلاف متجاوز عربستان به یمن تنظیم شده بود را رد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۴۴۵۱۱۹:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱/۶
حکام عرب... مشتی ادم بی سر و پا هستند که برای منافع غرب نگه داشته می شوند.
ناشناس۲۸۴۵۷۵۲۲:۴۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱/۶
خدایی این زبان archaic که بدرد قرون 17 و18میلادی میخورد چه کاربرد دیپلماتیک تو قرن بیست ویکم دارد؟؟ قدری ساده تر بنویسید..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین