روابط چین و آمریکا بحرانی شد/ چین: جنگ تجاری برنده ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970102094
روابط چین و آمریکا بحرانی شد/ چین: جنگ تجاری برنده ندارد

روابط چین با آمریکا در پی سفر یک دیپلمات ارشد آمریکایی به تایوان وارد یک دوره بحرانی شده است.

به گزارش ایرنا ، آلکس وونگ معاون و دستیار وزیر خارجه آمریکا نخستین مقام این کشور می باشد که پس از امضای لایحه سفر مقام های ارشد آمریکا به تایوان به این جزیره سفر کرده است.

او طی هفته جاری از طریق سنگاپور راهی تایوان شد و هم اکنون در حال مذاکره با مقام های این جزیره در خصوص ارتقای سطح همکاری ها در عرصه های مختلف است. همزمان با این سفر روزنامه گلوبال تایمز چین از ارگان های حزب حاکم نوشته است که درخواست های زیادی از دولت چین شده که نام همه مقام های ارشد آمریکایی را که به تایوان سفر می کنند ، در فهرست سیاه قرار دهد.

در صورتی که چین دست به اقدامی تلافی جویانه از این دست بزند مقام های آمریکایی که نامشان در این فهرست باشد دیگر حق ورود به چین نخواهند داشت. موسسه آمریکا در تایوان در بیانیه ای از این سفر دفاع کرده و افزوده است: دیپلمات آمریکایی که مسوول امور شرق آسیا و اقیانوس آرام است در تایوان در باره بسیاری از مسایل مختلف و مهم با مقام های تایپه گفت و گو خواهد کرد.

پکن ابراز نگرانی کرده است که با افزایش سطح ارتباطات آمریکا و تایوان کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن نیز به دنبال ارتقای سطح روابط با تایوان باشند. از دیدگاه چین سفر رییس جمهور ، معاون رییس جمهور ، وزیر خارجه ، وزیر دفاع و رییس شورای امنیت ملی آمریکا به تایوان خط قرمز است.

چین اعلام کرده که آمریکا در باره تایوان سخت در اشتباه بوده و ظاهرا حساسیت مساله را بدرستی درک نکرده است. این تازه ترین واکنش چین به تحرکات اخیر دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در باره تایوان است. ترامپ روز جمعه گذشته لایحه ای را امضا کرد که به مقام های امنیتی و سیاسی و نظامی این کشور و تایوان امکان می دهد در آمریکا و یا تایوان در هر سطحی دیدار کنند.

این ظاهرا اقدامی معمول میان طرفین محسوب می شود اما بر اساس اصل چین واحد کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین حق چنین مراوداتی با تایوان ندارند. آن فانگشان سخنگوی اداره امور تایوان در چین در مصاحبه با رسانه ها بشدت به آمریکا حمله کرد و امضای این لایحه را همچون وزش تندباد در روابط طرفین دانست و نسبت به تاثیرات منفی آن هشدار داد.
اعتراض این مقام چینی در شرایطی عنوان می شود که پیشتر نیز لوکانگ سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده موضوع مذکور باعث شده است تا چین رسما یادداشت اعتراضی را تسلیم دولت آمریکاکند.

چین هنوز در باره اینکه چگونه این اقدام آمریکا را تلافی می کند توضیحی نداده اما تاکید کرده است که امضای این لایحه باعث جسارت پیدا کردن نیروهای استقلال طلب تایوان می شود و اوضاع تنگه تایوان را متشنج می سازد. سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین به جدایی طلبان این جزیره نیز هشدار داد که اتکای به قدرت خارجی شلیک به خود محسوب می شود.
وزارت دفاع چین نیز با بیانیه ای از این اقدام ابراز نگرانی کرده و آورده است که به رغم هر تلاشی از سوی آمریکا این حقیقت که تایوان بخشی از خاک سرزمین مادری است ، تغییر نخواهدکرد .
وزارت خارجه چین پیمان ارتقای روابط آمریکا و تایوان را که اجازه می دهد مقام های دو کشور در امور سیاسی و اقتصادی و نظامی و امنیتی سفرهای متقابل داشته باشند ، محکوم کرده است.

***

با تقویت احتمال افزایش تعرفه های گمرکی آمریکا بر کالاهای چین، پکن به واشنگتن هشدار داده است که جنگ تجاری میان دو طرف برنده ای نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا ، وزارت امورخارجه چین روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد، بالا بردن این تعرفه ها می تواند موجب بروز نبردهای بزرگ تجاری میان دو طرف شود که در نتیجه هر دو زیان زیادی متحمل خواهند شد.

همزمان اتاق بازرگانی آمریکا در چین و بسیاری از اتحادیه های تجاری آن کشور به دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هشدار داده اند که شروع یک نبرد تجاری با چین می تواند برای مصرف کنندگان آمریکایی و اقتصاد این کشور مضرات فراوانی داشته باشد. «هوا چون اینگ» و «لو کانگ» سخنگویان وزارت امورخارجه چین هم در مصاحبه با خبرنگاران به آمریکا هشدار دادند که هیچ قدرت تجاری هر چقدر هم قوی باشد در جنگ تجاری برنده نخواهد شد و اقدامات یکجانبه تجارت حمایتی، همه جهان را به مخاطره می اندازد.

چین تاکید کرده است که دو کشور در 40 سال گذشته با همکاری های گسترده توانسته اند شغل های زیادی برای دو طرف ایجاد کنند و نباید اجازه داد این مناسبات لطمه بخورد. وزارت امور خارجه چین تاکید کرده است که اگر آمریکا برای بالا بردن تعرفه کالاهای چینی اقدام کند و منافع این کشور به خطر بیفتد، پکن برای مقابله با واشنگتن هر تدبیری را که لازم باشد، اتخاذ خواهد کرد.

گزارش ها نشان می دهد که ترامپ به دنبال افزایش تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش 30 تا 60 میلیارد دلار است. برآوردهایی که چین منتشر کرده نشان می دهد خسارت تعرفه های آمریکا بر اقتصاد جهان تا سال 2020 میلادی نزدیک به 470 میلیارد دلار خواهد بود. بنا به اعلام تارنمای یی سی چین، آمریکا تعرفه 25 درصدی بر فولاد و 10 درصدی بر روی تولیدات آلومینیوم اعمال کرده است.

در همین حال یک مقام کنگره ملی خلق چین خطاب به آمریکا گفت، این کشور خواستار جنگ تجاری دو طرف نیست اما هشدار داد واشنگتن باید روش خود را تغییر دهد. جانگ یه سویی' سخنگوی اجلاس سالانه کنگره چین در حالی بیان کرد که ترامپ گفته است از جنگ تجاری استقبال می کند. ترامپ در یکی از توییت های خود بدون اشاره به نام چین خاطر نشان کرده بود کشوری در برابر آمریکا 100 میلیارد دلار مازاد تجاری دارد اگر آنها نخواهند تجارت کنند این برای آمریکا بد نیست. در یک جنگ تجاری پیروزی برای آمریکا آسان است.

سخنگوی کنگره چین گفت: منافع مشترک ما با آمریکا به مراتب بیش از اختلافات دو کشور است و در این شرایط بهتر است دو کشور برای پیشبرد روابط در مسیری سالم، راه همکاری را دنبال کنند. بسیاری از ناظران بر این باورند که چین دارای بیشترین اختلافات با آمریکا در میان سایر کشورها است و از مساله تایوان گرفته تا ارزش یوان پول واحد این کشور، مسئله کره شمالی، حضور نظامی آمریکا در دریاهای جنوبی و شرقی و مسائل تجاری با این کشور از جمله این مناقشه ها است.

وی که سفیر پیشین چین در آمریکا بوده است با اشاره به افزایش تعرفه آمریکا بر فولاد و آلومینیوم گفت: ما نمی خواهیم وارد یک جنگ تجاری با آمریکا شویم اما اگر این کشور به منافع پکن لطمه بزند چین سکوت نخواهد کرد. وی تصریح کرد، طبیعی است به دلیل بزرگی و وسیع بودن ارتباطات تجاری دو کشور، اختلافات نیز زیاد باشد اما نباید اجازه داد مناقشات دو طرف را به سمت رویارویی پیش ببرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین