تقابل عمیق دو نگاه در سیاست گذاری ها و اعمال مدیریت در کشور و پیامدهای آن!

️اکبر نبوی،   3970101049 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
تقابل عمیق دو نگاه در سیاست گذاری ها و اعمال مدیریت در کشور و پیامدهای آن!

حضرت آیت الله خامنه ای (رهبر انقلاب اسلامی) سال نود و هفت را سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کرده اند.

1- ایشان از سال 1378 برای هر سال نامی برگزیده اند. اما تاکنون، این نامگذاری ها آنگونه که باید از سوی مسوولان محترم جدی گرفته نشده و در حوزه ی سیاست گذاری و اجرا، به شایستگی جامه ی عمل نپوشیده اند. به همین خاطر می توان مدعی شد که کم تحرکی مسوولان عملا انرژی و قدرت زاینده ی این نامگذاری های استراتژیک را زایل کرده است.

یک نکته ی مهم در ارتباط با این نامگذاری های هر ساله وجود دارد که اهمیت راهبردی ابتکار رهبری را نمایان می سازد و آن نکته، نگاه رو به آینده و بینش فرآیندی حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به وضعیت امروز و فردای جامعه ی ایرانی است.

متاسفانه اکثریت قریب به اتفاق مدیران جمهوری اسلامی (در حوزه های اجرایی و قضایی) و نیز نمایندگان مجلس، بینشی تکنیکی و تاکتیکی (لحظه ای) دارند و به موضوعات و نیازها و مشکلات کشور، پروژه ای نگاه می کنند. در حالیکه مدیریت بالنده و معطوف به تحقق اهداف و برنامه های ملی، باید نگاه و معرفتی راهبردی و فرآیندی (پروسه ای) داشته باشد.
سوگمندانه باید اعتراف کرد که همین نگاه پروژه ای، یکی از مهمترین و اساسی ترین نقطه ضعف های کشور است و سدی در برابر بالندگی همه جانبه، متوازن و ملی است و به جای تقویت و هم افزایی منابع مادی و معنوی کشور، به تخریب سرمایه ها، هرز رفتن منابع، فرسایش زمان، کشتن چراغ امید در دل و جان بخش زیادی از جوانان مستعد و مبتکر و خلاق و ... منجر شده است.

2- سالهاست مدیران کشور حتی نمی توانند همین مدیریت پروژه ای را که در چنبره اش اسیر شده اند، به درستی و با قاطعیت اعمال کنند. در نتیجه، به خاطر بدعملی و کارآیی ضعیف و سست بخش های مدیریتی میهن برای تقویت تولید ملی، رشد سرطانی فساد اقتصادی، زندگی اشرافی شماری از صاحب منصبان کشور و ... جان و روان جامعه زخمی و به شدت آزرده و معترض است. از سوی دیگر، به گفته ی صاحب نظران اقتصادی و بازرگانی، بی مسوولیتی شگفت انگیز دستگاه های به ظاهر مسوول در صدور انواع مجوزها برای واردات کالاهای چینی و غیرچینی، و هم چنین حجم بهت آور قاچاق کالا به داخل کشور، فقدان کنترل و نظارت موثر بر کیفیت تولیدات داخلی و نیز کاهلی مزمن در زمینه ی فرهنگ سازی مناسب برای خرید و مصرف کالای با کیفیت داخلی و... انواع صنایع بومی و داخلی را به مرز ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.

به همین خاطر، در معادله ی بیکاری و سیاست های کج دار و مریزی که در بخش اشتغال اعمال می شود، همیشه توازن به سوی افزایش نرخ بیکاری گرایش داشته است. اگر این شاخصه های منفی را با شتاب مهار ناپذیر فرهنگ ویرانگر مصرف گرایی جامعه و بویژه اسب چموش و افسارگسیخته ی اسراف و چشم و هم چشمی های متعفن پیوند بزنیم، آنگاه شاید بتوانیم لایه ای از لایه های پنهان مانده در زیر پوست کشور را درک کنیم.

همه ی این مولفه ها، به اضافه ی شاخصه هایی دیگر، باعث شده که سطح مهربانی ملی، روندی نزولی داشته باشد و آحاد جامعه نسبت به یکدیگر عصبانی، پرخاشجو، آشتی ناپذیر و بیرحم باشند. چرا که خروجی نگرش های تکنیکی و تاکتیکی ومدیریت های پروژه ای در بخش های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، به مردم باورانده که هر کس باید به فکر خود باشد و هرچه و از هر راه که می تواند باید به ثروت اندوزی بپردازد تا از دیگران عقب نماند.

انباشت این شاخصه های منفی، نشان می دهد که بینش و نگاه های تکنیکی و تاکتیکی و در نتیجه، مدیریت های پروژه ای و فقدان معرفت راهبردی و نگاه فرآیندی در سیاست گذاری ها و اعمال مدیریت ها، چه طاعون خطرناکی را در جامعه رها کرده است و سطح و ابعاد روان نژندی را تا چه میزان خطرناکی افزایش داده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۱۱۹۲۱۱:۵۰:۱۶ ۱۳۹۷/۱/۱
اقتصاد ۴۰ سال دست غربگراها بود و افتضاح افریدند..
ناشناس۲۸۱۵۷۱۰۳:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱/۲
عجب ! 8 سال اقتصاد احمدی نژاد هم غربگرا بود ؟ زمان کی دلار چهار برابر شد ؟
شرفی۲۸۱۶۵۰۱۰:۳۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱/۲
فکر میکنی اگه دست شرق گراها بود بهتر میشد؟
دکتر رضائی.....گچساران۲۸۱۵۹۱۰۷:۱۱:۰۷ ۱۳۹۷/۱/۲
درود.....خوب بود اما کاش مولفه های مدیریت پروژه ای را تشریح میکردید....با تغییرات این سبک مدیریت در دولتهای گذشته و کنونی......و از راهکارهای تغییر سبک مدیریت از پروژه ای به پروسه ای میفرمودید.....بسیار عالی .... دست مریزاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین