بخشنامه های تزئینی و دستورات نمایشی/ مدارس تا 23 اسفند باز بودند!

گروه اجتماعی الف،   3961228064 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مسوولان آموزش و پرورش از مقام عالی وزارت تا مدیران این وزارتخانه بارها اعلام و هشدار داند که مدارس تا روز 28 اسفند (امروز) دایر است و با مسوولان مدارسی که اقدام به تعطیلی کنند، برخورد می شود؛ اما مدارس از روز چهارشنبه گذشته تعطیلی شدند و تصمیمات و هشدارهای تزئینی وزارت آموزش و پرورش فقط روی کاغذ ماند.

بخشنامه های تزئینی و دستورات نمایشی/ مدارس تا 23 اسفند باز بودند!

به گزارش الف؛  هم‌زمان با نزدیک شدن به آخر سال 96، مسئولان آموزش‌وپرورش به بارها اعلام کردند که مدارس کشور باید تا پایان ساعت آموزشی روز دوشنبه 28 اسفندماه (امروز) دایر باشند و معلمان حق تعطیلی مدارس را ندارند و دانش آموزان مجاز به غیب نیستند؛ حتی هشدار داده شد که طبق قانون از مدیران مدارس خواسته‌شده تا با دانش آموزان و معلمان متخلف برخورد قانونی کنند و حتی مدیران آموزش‌وپرورش در مصاحبه‌های گوناگون خط و نشان‌های متفاوتی برای اعمال تنبیهی کشیده بودند.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش نیمه اسفندماه امسال گفت: «تاکید موکد، موکد و موکد به همکارانم در مدارس دارم که امسال به‌هیچ‌عنوان حتی یک روز زودتر از ایام تعطیلات، نباید مدارس تعطیل شود و بچه‌ها تحصیل را ادامه دهند».

نجات بهرامی معاون رسانه‌ای وزارت آموزش‌وپرورش گفته بود: هرگونه غیبت معلمان و دانش آموزان در چند روز باقی‌مانده به تعطیلات نوروزی و چند روز پس از اتمام آن بدون گواهی پزشکی و دلایل منطقی، توجیهی ندارد و مدیران مدارس ملزم به برخورد انضباطی با این افراد هستند.

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران گفته بود: دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی برای جبران جاماندگی‌های آموزشی ناشی از تعطیلات آلودگی هوا و سرما تا ۹ خرداد به مدرسه می‌روند. بخشنامه‌ای به مدارس ابتدایی و متوسطه شهر تهران ارسال‌شده است که در آن تاکید شده مدارس در سال جاری تا ۲۸ اسفندماه دایر بوده و فعالیت آموزشی خود را ادامه دهند و اگر گزارشی به آموزش‌وپرورش تهران در خصوص تعطیل کردن زودتر از موعد مدارس در اسفندماه یا خردادماه برسد، حتماً با آن برخورد خواهیم داشت.

امسال هم به روال سال‌های گذشته عملاً بیشتر مدارس تا روز چهارشنبه گذشته (23 اسفند) دایر بودند و حتی شنیده شد برخی مدارس روز سه‌شنبه 22 اسفندماه را آخرین روز حضور اعلام کرده بودند؛ این در حالی است که در برخی موارد (کم) دانش آموزان در سر کلاس درس حاضر نشدن و کلاس‌ها با تعداد کم برگزار و مدیران را مجبور به تعطیلی کرد؛ البته مدیران مدارس پیرو بخشنامه‌های آموزش‌وپرورش باید مدارس را دایر می‌کردند و برای دانش‌آموزانی که بدون دلیل اقدام به غیب غیرمجاز کرده بودند؛ اقدام کنند؛ اما در برخی موارد که باید گفت در بیشتر موارد مدارس (مدیران) تصمیم به تعطیلی مدارس گرفتند و به دانش آموزان اعلام کردند از روز شنبه مدارس تعطیل است.

این در حالی است که برخی والدین در تماس با الف اعلام کردند؛ فرزندانشان را به مدرسه فرستادند اما خبری از حضور معلمان نبوده است و یا با درب بسته مدارس مواجه شدند. مادر یک دانش‌آموز دبستانی در این مورد گفت: معلم پسرم به دانش‌آموزانش گفته است از شنبه دیگر به مدرسه نیایند و مدرسه تعطیل است. اینکه نمی‌شود وزیر یک دستوری بدهد، ولی زیردستانش گوش نکنند؛ تکلیف ما چیست؟

 پدر دانش‌آموزی در شهرری نیز به الف گفت: مدیر مدرسه در روز چهارشنبه گذشته به پسرش گفته‌اند مدارس دیگر تعطیل‌شده است و به مدرسه نیایند. به نظر می‌آید که این توصیه وزیر آموزش‌وپرورش آویزه گوش تعدادی از مدارس نبوده است و مدارس نه‌تنها یک روز زودتر بلکه چند روز زودتر از 28 اسفندماه تعطیل شدند.

والدین یک دانش‌آموز کلاس اولی در منطقه 10 تهران گفت: فرزندم از روز شنبه تعطیل است و بنده با توجه به اینکه شاغل هستم، او را به مهدکودک سپردم. مگر مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام نکردند که مدارس تعطیل نیست پس چرا مدارس را تعطیل کردند؟ چرا کسی به حرف مسئولان آموزش‌وپرورش گوش نمی‌دهد؟ بنده مجبور شدم، برای این چند روز مبلغی به مهدکودک برای نگهداری فرزندم پرداخت کنم که واقعاً در آستانه نوروز، این کار درست نبود.

پدر 2 دانش‌آموز در منطقه 9 تهران نیز گفت: مدارس فرزندانم روز چهارشنبه هفته پیش اعلام کردند که اگر کسی از روز شنبه نیاید، غیبت نمی‌زنیم. وقتی مدرسه چنین چیزی را به دانش‌آموزان می‌گوید معلوم است که آن‌ها ترجیح می‌دهند که مدرسه نروند.

امسال با توجه به اینکه رکورد تعطیلی مدارس امسال با هوای آلوده زده شد؛ تاثیری جز عقب‌ماندگی دانش آموزان ندارد و برای جبران آن می‌بایست مدارس دایر باشند و از هرگونه تعطیلی جلوگیری می‌شد، البته به نظر می‌رسد وزارت آموزش‌وپرورش باید برنامه‌ای برای این بلاتکلیفی روز‌های آخر سال و منتهی به نوروز داشته باشد و برای حضور دانش‌آموزان و عقب نماندن از تحصیل، فرهنگ‌سازی کند.

 ماجرای اعلام دایر بودن مدارس تا آخرین روز آموزشی سال و تکرار اتفاق افتادن چندین ساله تعطیل شدن آن نشان می‌دهد تنها مصاحبه مسئولان آموزش‌وپرورش برای عملی شدن برخی دستورات، کافی نیست، البته مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام می‌کنند که با تخلفات برخورد می‌شود و یکی از راه‌های اطلاع‌رسانی از تعطیلی زودهنگام مدارس، گزارش‌های مردمی است، البته دایر کردن مدارس در روز‌های پایانی سال همکاری معلمان، مدیران و همیاری اولیای دانش آموزان را می‌طلبد و با بخشنامه کار به‌جایی نمی‌رسد.

به نظر می‌رسد زمانی که برخی والدین در این زمینه همکاری نمی‌کنند و برخی معلمان نیز از این فرصت سوءاستفاده کرده و آن‌ها هم به سر کلاس حاضر نمی‌شود باید مدیران آموزش و پروش باید با اعمال سیاست‌های تشدید انضباطی برای دانش‌آموزانی که بی‌مورد و بودن دلیل موجه اقدام به غیبت در این ایام کرده و باعث تعطیلی کلاس می‌شوند، مانند اجازه ندادن برای حضور در امتحانات و یا حذف درسی از دانش‌آموز اقدام کنند؛ البته مدیران آموزش‌وپرورش و معلمان باید در این مورد تصمیم بگیرند و بخواهند تا انجام شود تا این ماجرای تکراری پایان یابد.

دیدگاه کاربران

معلم۲۸۰۲۹۲۱۶:۵۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
هرچند توجیه بدی است ولی هرگاه سیستم به حقوق من معلم احترام گذاشت،من معلم هم به دستورات مافوق گوش خواهم داد.
محمد۲۸۰۳۱۵۱۷:۲۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
فقط آموزش و پرورش !!!! تمام بخشنامه ها در ادارات و .....به همین صورته و فقط روی کاغذ باقی میمونه .
ناشناس۲۸۰۳۱۸۱۷:۲۸:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸
معلمان آدمهای بسیار شریفی هستند و الگوی دانش آموزان باید به آنها کمال احترام و فروتنی را مبذول کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بازی با کلمات

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    آخرین عناوین