96 ؛ سالی که اتفاقات تلخ از اتفاقات خوش پیشی گرفت

گروه سیاسی الف،   3961228023 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال 96 با همه اتفاقات تلخ و شیرین رو به پایان است. البته با یک نگاه کلی به اتفاقاتی که در طول امسال رخ داد باید گفت حوادث تلخ و ناراحت کننده بیشتر از اتفاقات شیرین و خوب بودند. در این گزارش مهمترین اتفاقات سال 96 در حوزه های مختلف مرور شده است.

96 ؛ سالی که اتفاقات تلخ از اتفاقات خوش پیشی گرفت

 13 اردیبهشت: انفجار معدن زغال سنگ یورت

بر اثر انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان خود را از دست دادند. معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر یکی از معادن زغال سنگ ایران در شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴ کیلومتری شهر آزادشهر در استان گلستان قرار دارد. این سنگ معدن در ۹۰ کیلومتری شرق گرگان (مرکز استان گلستان) قرار دارد. حسن روحانی چهار روز پس از این اتفاق، هنگام بازدید از محل معدن زغال سنگ یورت با اعتراض خانواده‌های معدنچیان مواجه شد. استاندار گلستان درباره دلیل وقوع حادثه انفجار گفت: به دنبال از کار افتادن موتور دیزل این معدن، کارگران توسط یک دستگاه باتری قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لکوموتیو را داشتند که به‌محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر می‌شود.

29 اردیبهشت: برگزاری انتخابات

برگزاری همزمان سه انتخابات «دوازدهمین دوره ریاست جمهوری» پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا» و «نخستین میان دوره‌ای مجلس دهم» یکی از اتفاقات بزرگ در کشور بود. در این انتخابات دولت یازدهم توانست با کسب اکثریت آرا و اعتماد مردم به کار خود ادامه بدهد و حسن روحانی دوازدهمین رییس‌جمهور ایران شد. انتخابات 29 اردیبهشت در ایران یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که کل چشم دنیا به آن بود.

17 خرداد: حادثه تیراندازی در مجلس

17 خرداد 96 روزی نیست که بتوان به راحتی فراموش کرد، روزی است که گروهک تروریستی داعش با نفوذ در کشور و پس از انجام ده‌ها و شاید صدها عملیات ناموفق توانست به قلب سیاسی کشور که همان مجلس شورای اسلامی است حمله کند، در این حادثه فردی با ورود به مجلس با نیروهای حفاظت مجلس درگیر شد و به سمت آنان تیراندازی کرد که بر اثر این تیراندازی یکی از محافظان مجلس به‌خاطر اصابت گلوله به پایش زخمی شد... همزمان با اقدامات تروریستی در مجلس و حرم امام(رحمه الله علیه)، اقدامات امنیتی و رفت و آمد نیروهای حفاظت دولت و مقر پاستور نیز به شدت افزایش یافته است. در ادامه نیروهای امنیتی موفق شدند تا یکی از ضاربان حادثه تیراندازی را مجلس دستگیر کرده و امنیت مجلس را برقرار کنند.

28 خرداد ماه : ناپدید شدن آتنا اصلانی

آتنا اصلانی دختر بچه 7 ساله بی گناه پارس‌آبادی بود که در روز 28 خردادماه امسال ناپدید شد و پس از اعلام مفقودی این دختر خردسال در روز 29 خردادماه پرونده‌ در این زمینه تشکیل و اقدامات و بررسی‌ها برای یافتن این کودک پارس‌آبادی آغاز شد. پس از بررسی محل کار پدر آتنا که دستفروشی در کنار مغازه اسماعیل رنگرز بود ماموران پلیس آگاهی به رنگرز که فردی خوشنام نیز نبوده مظنون شده و وی را دستگیر می‌کنند که در نهایت یک تماس تلفنی رنگرز با خانواده‌اش برای جابه‌جایی جسد دخترک 7 ساله پرده از جنایت قاتل بر می‌دارد. با کشف جسد آتنا توسط برادر و همسر رنگرز و مراجعه آنها به دادستانی برای گزارش موضوع در نهایت بعداز بیست و دو روز تلاش و کوشش برای یافتن دختر بچه در روز 19 تیرماه جسد آتنا در پارکینگ رنگرز کشف شد و راز این قاتل برملا شد. قاتل بی‌رحم خردسال معصوم که ابتدا منکر جنایت خود شده بود با مشاهده شواهد و قراین سرانجام به قتل خود اعتراف کرد و با صدور حکم، رنگرز از بابت تجاوز به عنف محکوم به اعدام، از بابت یک فقره قتل عمد محکوم به قصاص نفس و از بابت سرقت محکوم به حبس و شلاق و رد مال شد. بامداد 29 شهریور ماه قاتل آتنا اصلانی دختر خردسال پارس‌آبادی پس از چند ماه انتظار خانواده آتنا و مردم به دار مجازات آویخته شد. شیطان پارس‌آبادی که به اسماعیل رنگرز شهرت یافته ساعت 6:20 بامداد در میدان باکری شهر پارس‌آباد در ملاء عام و در میان خشم و انزجار مردم پارس‌آباد و خانواده دردکشیده آتنا اعدام شد.

29 تیر: مرگ بنیتا

حدود ساعت ۹ و نیم صبح پنجشنبه ۲۹تیر، در خیابان مشیریه، پدر بنیتا برای باز کردن درب پارکینگ از خودرو پیاده می‌شود تا خودرو را داخل پارکینگ ببرد که دو معتاد با مشاهده خودروی روشن، پشت فرمان می‌نشینند و خودرو و بچه را با هم به سرقت می‌برند، صاحب خودرو وقتی متوجه قصد سرقت ماشین می‌شود، خودش را روی کاپوت می‌اندازد که موفق به توقف خودرو نمی‌شود. جست‌وجوها برای یافتن بنیتا ادامه داشت تا اینکه پس از ۶ روز جسد دختربچه در خودروی سرقتی در یکی از خیابان‌های پاکدشت (استان تهران) پیدا می‌شود. متهمان شهریور امسال در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند. محمد که عامل جنایت بود به خاطر قتل به قصاص و به خاطر آدمربایی، رها کردن طفل در خودرو و مباشرت در سرقت در مجموع به ۵۱ سال حبس و همدستش مهدی به ۱۳ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شدند.

18 مرداد: شهادت محسن حججی

 محسن حججی از نیروهای ایرانی مدافع حرم بود که در مرداد ۱۳۹۶ در عملیاتی مستشاری در منطقه التنف و در مرز بین سوریه و عراق توسط نیروهای داعش به اسارت درآمد و پس از دو روز به شهادت رسید. حججی متولد سال ۱۳۷۰ در نجف آباد اصفهان بود و شهادت مظلومانه و در عین حال چهره مصصم او حین دستگیری به یکی از خبرهای داغ رسانه ها در آن روزها تبدیل شد. مراسم باشکوه تشییع پیکر این شهید چند هفته بعد در تهران و استان اصفهان برگزار شد.

10 شهریور: اتوبوس مرگ هرمزگان

بامداد جمعه دهم شهریورماه شاهد اتفاق تلخی دیگر بودیم. واژگونی اتوبوس اردوی دانش‌آموزان هرمزگانی در 20 کیلومتری مقصد (داراب شیراز) که منجر به جان‌باختن 7 دانش‌آموز، یک کمک‌مربی و راننده اتوبوس شد حادثه حزن‌انگیزی بود که بار دیگر جامعه را تحت تاثیر قرار داد. 34 نفر نیز در این حادثه مجروح شدند. پلیس راهور علت اصلی این حادثه را خواب‌آلودگی راننده اعلام کرد. علتی که تاکنون باعث حوادث زیادی شده است.

29 مهر: خودکشی دو دختر اصفهانی

29 مهر خبر سقوط همزمان دو دختر 15 و 16 ساله از پلی در اصفهان روی خروجی سایت‌ها و خبرگزاری ها آمد. ساعاتی بعد از انتشار این خبر و در حالی که یک دختر به کام مرگ رفته و دوستش نیز در شرایطی وخیم زنده مانده بود، پلیس علت سقوط خودخواسته دو دختر نوجوان را درگیری آنها درچالش نهنگ آبی اعلام کرد.  تا چند روزی چالش نهنگ آبی را به موضوع روز بدل کرد اما چندی بعد این علت از سوی کارشناس‌ها رد شد. فیلم خداحافظی دو دختر پیش از خودکشی بازتاب زیادی در فضای مجازی، سایت‌های خبری و روزنامه‌ها داشت.

21 آبان: زلزله کرمانشاه

شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه زلزله ۷٫۳ ریشتری در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق ایران رخ داد. بر اثر این زلزله تعداد کسانی که فوت کردند در ایران به ۵۷۴ نفر رسید و همچنین ۹،۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰،۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند. بیشترین آمار کشته‌ها و زخمی‌ها از شهرهای قصر شیرین، سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی گزارش شد. بر اثر این زلزله برخی از منازل دچار خسارت‌های مالی شدند. مرکز درمانی سرپل ذهاب نیز تخریب شد.بعد از زلزله حرف و حدیث هایی درباره استحکام خانه های مسکن مهر توسط  بوجود آمد. هنوز هم تصاویر و فیلم هایی که از مناطق زلزله زده منتشر می شود که بیان گر اوضاع نابسامان زلزله زده ها می باشد.

30 آبان : اعلام پایان دولت داعش

اواخر آبان شهر بوکمال در عراق از دست تروریست های داعشی آزاد شد و عملا وعده سردار سلیمانی که حدود سه ماه قبل گفته بود "پایانِ داعش و حکومتش در این کره خاکی را اعلام خواهیم کرد" محقق شد.  قاسم سلیمانی در نامه ای به رهبر انقلاب پایان دولت داعش را اعلام کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به نامه‌‌ی سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره‌‌ی پایان سیطره‌ی شجره‌ی خبیثه‌‌ی داعش تاکید کردند: شما با متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی و مهلک داعش نه‌فقط به کشورهای منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملتها و به بشریت خدمتی بزرگ گردید.

16 آذر ماه: پایان برفی

16 آذر خبرها حاکی از ریزش بهمن در اشترانکوه لرستان و جان باختن ۹ کوهنورد بود، خبر گرفتار شدن 14 کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی در ارتفاعات کول جنو اشترانکوه لرستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا عملیات جست‌وجو برای یافتن این کوهنوردان آغاز شود. از میان این 15 کوهنورد هشت کوهنورد به دلیل ریزش بهمن مفقود شده بودند که با تلاش و جست‌وجوهای فراوان نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر استان لرستان و فدراسیون کوهنوردی در فاصله زمانی یک هفته‌ای پیکر این تعداد از کوهنوردان پیدا شده و در مراسمی تشییع شدند. یک کوهنورد دیگر نیز به‌دلیل سرمازدگی در همان ساعات اولیه این حادثه در بیمارستان الیگودرز جان خود را از دست داد و 6 کوهنورد دیگر در سلامت کامل به‌سر می‌برند. بر این اساس، در این حادثه 9 کوهنورد به نام‌های علیرضا عامری، مرتضی غلام‌پور، مجیدزاده تراب، امان‌الله جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده و علی حسینی جان باختند و امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی، سروش قادری، محسن اشرفی و سید رضا وحیدی 6 کوهنورد دیگری بودند که در این حادثه نجات یافتند.

6 دی ماه: لرزش پایتخت

زلزله ای 2/4 ریشتری چهارشنبه 6 دی‌ماه در تهران موجب هجوم مردم به خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهر بود. اقدامی که باعث قفل شدن خیابان‌های پایتخت شد که این مهم نشان داد در صورت وقوع حوادث مهیب‌تر امکان امدادرسانی میسر نخواهد بود. وقوع زلزله در تهران، بزرگ‌ترین کلانشهر کشور باعث شد مردم تا چند روز خارج از خانه و در مکان‌های امن در ماشین و چادر شب را صبح کنند. جالب ‌توجه‌تر اعتراف مدیران پس از حادثه بود که اظهار کردند پایتخت آمادگی کافی را برای روبه‌رو شدن با چنین حوادثی ندارد. اعترافی تلخ که البته می‌تواند سرآغاز جبران کاستی‌ها باشد.

7 دی : تجمعات اعتراضی

تظاهرات اعتراضی از ۷ دی و از مشهد بدلیل مسائل اقتصادی آغاز شد اما با گسترده شدن ناآرامی ها، شعارهای سیاسی معیار و ملاک قرار گرفت. در این بین عده ای در شهرهای مختلف فرصت طلبانه به ساختمان های دولتی، بانک ها و پاسگاه های نیروی انتظامی حمله کردند و موجب شدند تا راهپیمایی ابتدایی رنگ خشونت به خود بگیرد. فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها طی دو هفته بروز اعتراضات سراسری در کشور و به‌دنبال آن فعالیت شبکه‌های معاند -که با نشر اکاذیب قصد برهم زدن آرامش کشور را داشتند- صورت گرفت. این فیلترینگ شاید طولانی‌ترین مدت‌زمان و جدی‌ترین اقدام دستگاه‌های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور از زمان ورود این رسانه به ایران بود، اما بعد از پایان ناآرامی‌ها به‌طور کامل برداشته شد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در بهمن درباره دلایل تجمعات گفته بود: مباحث و موضوعات اخیر که در حوزه امنیت در کشور رخ داد، دارای دلایل اصلی است، اما سه نکته نیز در آن وجود دارد، یکی تغییر نسل، دیگری تغییر سبک زندگی و سوم، تغییر تکنولوژی است. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: در همین غائله که با آن مواجه بودیم، از روزی که تصمیم گرفتیم اینترنت و یک کانال تلگرامی را محدود کنیم، 50 درصد از افراد کف خیابان نسبت به روز گذشته آن کاهش داشت.

16 دی ماه: حادثه نفت کش سانچی و داغدار شدن ایران

روز شنبه ۱۶ دی کشتی ام‌وی سانچی متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران که از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم داسان کره جنوبی شود، در راه با یک کشتی فله‌بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «کریستال» در سواحل چین برخورد کرد. محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد. این نفت کش سرانجام روز یکشنبه ۲۴ دی پس از یک هفته آتش‌سوزی بطور کامل غرق شد. بر اثر این اتفاق تمامی 34 خدمه نفت کش سانچی جان خود را از دست دادند. در این حادثه حرف و حدیث های فراوانی درباره نحوه تلاش دولت چین برای خاموش کردن نفت کش بوجود آمد.

7 بهمن : بارش سنگین برف و بحرانی شدن شرایط کشور

7 بهمن، لحظاتی پس از آغاز بارش برف در شهرهای غرب و شمال غربی و همچنین تهران، قفل شدن ترافیک خیابان‌ها و جاده‌ها، تعلیق پروازها و قطع شدن برق در شمال غرب و برخی دیگر از مناطق خود را نشان داد. این قضیه در حالی رخ داده بود که سازمان مدیریت بحران ایران اعلام کرد این سازمان بر اساس پیش بینی هواشناسی به بارش برف در ۲۰ استان کشور در این خصوص به دستگاه‌ها هشدار داده بود. بر اساس اعلام پلیس راهور ناجا محورهای مواصلاتی استان های آذربایجان غربی، اردبیل، البرز،سمنان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، کردستان، گیلان، قزوین، قم، زنجان، لرستان، همدان و استان تهران، ارتفاعات محورهای کندوان، هراز و فیروزکوه در اثر بارش برف با اختلال ترافیک یا بسته شدن جاده‌ها مواجه هستند. همچنین سازمان هلال احمر از اسکان موقت ۱۴۰۰ مسافر گرفتار شده در برف در استان قزوین و گیلان خبر داد.

29 بهمن ماه: پرواز ابدی مسافران تهران یاسوج

صبح 29 بهمن ماه پرواز تهران به مقصد یاسوج هواپیمایی آسمان پس از برخورد با رشته‌کوه دنا دچار سانحه شد و همه 66 سرنشین آن کشته شدند. متاسفانه حادثه در منطقه‌ای اتفاق افتاد که دسترسی نیروهای امدادی به لاشه هواپیما و پیکرهای سرنشینان آن براحتی امکانپذیر نبود. صعب‌العبور بودن منطقه حادثه و برفی بودن کوهستان باعث شد تکاورهای ارتش و کوهنوردان ماهر برای عملیات جست‌وجو و امداد به تیم‌های امدادی ملحق شوند. پس از چندین روز عملیات شبانه‌روزی بالاخره نیروهای امدادی توانستند تکه‌های پاره‌پاره شده هواپیما را پیدا کنند. ادامه بارش برف در ارتفاعات باعث شد دستیابی به پیکرهای جان‌باختگان سخت شود. نیروهای امدادی پس از جست‌وجوهای فراوان توانستند پیکرهای تکه‌تکه شده جان‌باختگان را پیدا کنند اما تاکنون پزشکی قانونی نتوانسته تعداد پیکرهای کامل را اعلام کند.

30 بهمن: حادثه خیابان پاسداران و شهادت 3 مامور ناجا

تجمع دراویش (که بدلیل اخبار نادرست برخی کانال ها و رسانه ها اتفاق افتاده بود) در مقابل کلانتری 102 در روز 30 بهمن به تشنج کشیده شد. اما حمله خشمگین یکی از هوداران این فرقه با یک دستگاه اتوبوس به صف ماموران نیروی انتظامی در مقابل کلانتری آن را به یک حادثه مرگبار و خونین تبدیل کرد. هجوم دیوانه‌وار این اتوبوس در خیابان پاسداران به سمت کلانتری باعث آسیب رسیدن به 12 دستگاه خودروی عبوری و پارک شده مردم و هم‌چنین زخمی شدن تعدادی از عابران پیاده شده است.

سردار سعید منتظر المهدی، سخنگوی ناجا در این باره اظهار داشت: در آستانه شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (س)، عوامل فریب خورده و مخلان نظم و امنیت در ادامه تجمعات اخیر خودشان در خیابان پاسداران تهران، در عملی مذبوحانه و خباثت آمیز، با استفاده از یک دستگاه اتوبوس، ۳ تن از دلاور مردان سبز پوش و حافظان نظم و امنیت نیروی انتظامی را که برای سامان بخشی امنیت و در تعاقب مطالبات مردمی در منطقه حاضر شدند به شهادت رساندند. در این درگیری ها محمدحسین حدادیان نیز توسط دراویش افراطی در خیابان پاسداران به شهادت رسید.

22 و 23 اسفند ماه: استیضاح بی سرانجام سه وزیر

استیضاح 3 وزیر کابینه دوم حسن روحانی در اسفندماه رخ داد. روزهای  22 و 23 اسفند جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، علی ربیعی وزیر کار و محمود حجتی وزیر کشاورزی برگزار شد. در نهایت استیضاح هیچکدام از این وزرا رای لازم را نیاورد و آنها دوباره به وزارتخانه‌های خود بازگشتند تا سال 96 را همچنان به عنوان وزیر به پایان برسانند.

23 اسفند: استعفای نجفی از شهرداری تهران

23 اسفند ماه محمدعلی نجفی از شهرداری تهران استعفا داد. در همین روز محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران با تایید خبر کناره‌گیری محمدعلی نجفی تاکید کرد: «بنده قصدی برای شهردار شدن ندارم و دنبال آن هم نیستم.» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت:«استعفای شهردار تهران را دریافت کردیم و امروز در جلسه هم‌اندیشی شورای شهر تهران با حضور 20 نفر از اعضای شورا مورد بررسی قرار گرفت. علت استعفا یک مشکل جدید پزشکی است که نمی‌توانیم آن مشکل پزشکی را مطرح کنیم. با توجه به اینکه شورا باید در جلسه رسمی درباره استعفا تصمیم بگیرد لذا این تصمیم‌گیری در مورد استعفای نجفی بر اساس قانون باید در اولین جلسه رسمی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار بگیرد که در سال آینده است، ولی تا آن زمان شهردار و معاونینش به کار خود ادامه خواهند داد تا برای شهروندان مشکلی پیش نیاید.»

22 و 26 اسفند: دستگیری بقایی و مشایی

در هفته ای که گذشت بقایی و اسفندیار رحیم‌ مشایی دستگیر شد. بعد از دستگیری بقایی، متن کامل حکم دادگاه تجدیدنظر وی منتشر شد. بقایی به اتهام جرائم مالی در دوران مسئولیت خود در دولت محمود احمدی نژاد به ۱۵ سال حبس و پرداخت جزای نقدی ۴۳ میلیارد تومانی محکوم شده است.

 دادستانی تهران درباره اسفندیار رحیم‌ مشایی معاون سابق محمود احمدی‌نژاد نیز اعلام کرد به دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی تهران توسط مامورین پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شده است. مهران عبدالله پور، وکیل رحیم مشایی نیز گفت: «بر اساس آخرین پیگیری ها اسفندیار رحیم مشایی به علت آتش زدن حکم صادره برای آقای بقایی در مقابل سفارت انگلیس بازداشت شده است.»

تعیین تکلیف حصر برای آخر سال به روایت اصلاح طلبان

برخی از اصلاح طلبان در مصاحبه و گفت و گوهای خود در طول سال بارها تاکید داشتند که تا آخر سال 96 مسئولان و مقامات قول داده اند که وعده رفع حصر را عملی سازند. اما در این باره علی مطهری هفته گذشته با اشاره به آخرین وضعیت حصر اعلام کرد: به هر حال به ما قول داده بودند که تا پیش از پایان سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز مشکل حصر مرتفع شود و طبیعتاً اگر عمل نکنند، درواقع خلف وعده کرده‌اند. وی در واکنش به این پرسش که این وعده از جانب کدام نهاد مطرح شده بود، گفت: این وعده از سوی برخی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی مطرح شد که نمی‌خواهیم نامی از فرد یا نهادی بیاوریم.

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید نیز اوائل اسفند ماه عنوان کرد: اعتقاد دارم باید هرچه سریع‌تر مسئله حصر حل‌وفصل شود. پرداختن به مسائل سال ۸۸ را ضرورت می‌دانم؛ آن‌هم به این دلیل که اگر صورت‌مسئله را پاک کنیم، ممکن است دوباره تکرار شود؛ اما اگر علل و عوامل قبل، حین و بعد از حوادث ریشه‌یابی شود، می‌توانیم از تکرار آن جلوگیری کنیم. خوشحال هستم ما اصلاح‌طلب‌ها در دهه ۹۰ با توجه به هزینه‌های ۸۸، رویکرد خودمان را مشخص کردیم و توانستیم مسیر اصلاح‌طلبانه خودمان را با حداقل هزینه‌ها دنبال کنیم و به سمت تعامل بیشتر رفتیم. حتی به سمت ائتلاف در مسیر منافع ملی رفتیم. با این نگاه، احساسم این است که حل مسئله حصر، دیر شده است و باید زودتر این مسئله حل می‌شد و امیدوارم هرچه زودتر این مسئله که بعضا باعث چالش‌هایی درون خانواده انقلاب شده است، حل شود و مطمئنا به منافع ملی و تقویت همبستگی و انسجام ملی کمک می‌کند.

***************

ان شاالله سال 97 سالی پر از زیبایی، موفقیت و شادی برای مخاطبان الف و تمام هموطنان باشد و مسئولان نیز تلاش بیشتری در راستای حل مشکلات مردم داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۸۰۵۹۳۰۰:۱۹:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
وقتی شادی ها رو نبینی و اتفاقات تلخ را تلخ تر نشون بدی اینجوری میشه.
پیمان۲۸۰۶۰۴۰۰:۵۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
ایکاش فوت خانوم دکتر میرزاخانی را هم پوشش میدادید ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین