کریمی قدوسی در گفتگو با الف مطرح کرد: مذاکرات پنهان با اروپائیها / فرانسه نقش آمریکا را بازی می کند / خروج احتمالی آمریکا از برجام در اردیبهشت

گروه سیاسی الف،   3961226115 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
مذاکرات پنهان با اروپائیها / فرانسه نقش آمریکا را بازی می کند / خروج احتمالی آمریکا از برجام در اردیبهشت

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از مذاکرات پنهان وزارت خارجه با اروپائیها درباره مسائل منطقه ای و مقاومت و نقش آمریکا در پشت پرده، گفت: احتمالا آمریکا در اردیبهشت ماه از برجام خارج شود.

 جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در جلسه روز چهارشنبه گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آقای عراقچی در این جلسه گزارشی از آخرین مذاکرات با اروپائیها ارائه کرد و جمعبندی وی این بود که به احتمال زیاد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در 22 اریبهشت سال آینده رسما از برجام خارج می شود و تغییر وزیر خارجه آمریکا و برکناری تیلرسون و انتصاب پمپئو در همین راستاست.

 وی افزود: تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با ترامپ درباره ماندن و یا خروج از برجام اختلاف نظر داشتند چرا که ترامپ بر خروج از برجام نظر دارد اما وزیر خارجه اش عکس آن را می گفت.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تحلیل های رسانه های غربی بعد از برکناری وزیر خارجه آمریکا گفت: اکثر این رسانه ها این تغییر و تحول را مقدمه خروج آمریکا از برجام می دانند.

 کریمی قدوسی با بیان اینکه عراقچی معتقد است که ما از این تغییرات سه وضعیت را می توانیم مد نظر داشته باشیم، افزود: یک وضعیت این است که آمریکا از برجام خارج می شود و برجام عملا از بین می رود که در این صورت ایران هم آماده خروج از برجام است. دومین وضعیت این است که برجام به همین صورت ادامه یابد و آمریکا عملا مانع انتفاع ایران از مزایای برجام می شود. وضعیت سوم هم این است که آمریکا بعد از خروج از برجام اروپا را حفظ کند و ایران بینابین آمریکا و اروپا در برجام باشد.

 وی تصریح کرد: آقای عراقچی در سفر اخیرش به اروپا اعلام کرد که آمریکا به تکالیف خود در برجام عمل نمی کند که در صورت ادامه این وضعیت ایران برجام را ترک خواهد کرد، که اینجانب از این مواضع اخیر وی تقدیر کردم.

سیاست ما در منطقه و حمایت از مقاومت بر اساس مبانی حاکم در سیاست خارجی ایران تبیین شده و قابل گفتگو و تغییر نیست

 نماینده مشهد و کلات با بیان اینکه اینجانب در جلسه مذکور 2 موضوع که موجب نگرانی نخبگان جامعه، نمایندگان و قاطبه ملت است را مطرح کردم، افزود: یکی از این موضوعات مذاکرات پنهان تیم وزارت خارجه با اروپائیهاست.

 کریمی قدوسی با بیان اینکه ظریف وزیر خارجه و تیم مذاکرات اذن و اجازه نداشته و ندارند که در موضوعات مربوط به منطقه و جریان مقاومت و همچنین موضوع موشک با هیچ طرفی از جمله اروپا و آمریکا وارد مذاکره شوند، گفت: اخباری که به برخی از نمایندگان می رسد حکایت از این دارد که برخی از مقامات مسئول در وزارت خارجه بدون هماهنگی قبلی، مذاکرات منطقه ای را در حاشیه مذاکرات برجام شروع کردند.

 وی افزود: این افراد در حاشیه اجلاس مونیخ درباره مسائل یمن مذاکرات مفصلی با اروپائیها داشتند و قرار است تا پایان ماه میلادی جاری، وزارت خارجه ایران یک هیئت بلند پایه به یکی از کشورها اعزام کند تا  مذاکر را دنبال کنند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه فعلا طرف مذاکرات ایران فقط اروپاست، افزود: این در حالی است که آمریکا پشت صحنه این مذاکرات را بدست گرفته است.

 کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه آمریکا با این سبک مدیریت در بحث موشکی و منطقه ای، ایران را به گفتگو و مذاکره با اروپا وادار می کند، گفت: ولی بیش از مساله موشک، اولویت آنها اجماع سازی روی مباحث منطقه ای و نقش تعیین کننده ایران است.

 وی تصریح کرد: مسئولین وزارت خارجه در توجیه اقدامات خود و مذاکره پنهان با اروپائیها می گویند ما فقط از مذاکره با آمریکا منع شدیم و نه از مذاکره با اروپا.

 نماینده مشهد و کلات با تاکید بر اینکه هر گونه مذاکره با هر کشور در خصوص مسائل منطقه و مقاومت باید تعطیل شود، اضافه کرد: آمریکائیها معتقدند که اگر ما با همین روش پیش برویم و ایران پای مذاکره بیائید، در اردیبهشت ماه ایران را مقابل یک عمل انجام شده قرار میدهیم که آن روز تازه می گوئیم این عمل چیست.

 کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه این همان ضرب العجل آمریکا در تعلیق تحریم هاست، افزود: در اینجا آنها معتقدند که در این صورت ایران یا باید بحث های منطقه ای را بپذیرد و یا اینکه از برجام خارج می شویم.

 وی تصریح کرد: آمریکائیها معتقدند که ایران به دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی در آن زمان در موقعیتی نیست که شرایط ما را قبول نکند و گزینه پیش رو هر چه باشد، قبول می کند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه دومین موضوع مهم که موجب نگرانی در جامعه شده این است که به نظر اینجانب اروپائیها در مذاکرات سه خواسته داشتند، افزود: یکی همان امتیاز طلبی آنهاست. اگر آمریکا از برجام خارج شود، اروپائیها حاضر نیستند به ایران امتیاز بدهند بلکه از ایران امتیاز می خواهند که این امتیاز خواهی برای دولت خیلی سنگین است.

 کریمی قدوسی تصریح کرد: موضع دیگر اروپائیها در مذاکرات این است که می گویند سرنوشت برجام هر چه باشد و آمریکا چه در برجام باقی بماند و چه خارج شود، ما با تحریمهای آمریکا علیه ایران موافقت و همراهی می کنیم. در واقع اروپائیها می گویند که ما با تحریمها جدید موشکی و منطقه ای موافقیم و این موضوع ربطی به برجام ندارد.

 وی با اشاره به سومین موضع اروپائیها در مذاکرات گفت: در مذاکرات سه جانبه آلمان، انگلیس و ایران، 2 کشور اروپائی می گویند که نگاه فرانسه درباره مسائل موشکی و منطقه ای ایران،اگر تندتر از دیدگاه آمریکا نباشد، ضعیف تر نیست.. ایران اگر می خواهد برجام پا برجا بماند، باید مساله خود را با فرانسه حل کند.

 نماینده مشهد و کلات گفت: اینجانب به آقای عراقچی گفتم که این سناریو جدید یعنی هول دادن ایران به سمت فرانسه، مثل همان سناریو قبل از برجام است که اروپائیها در مذاکرات به ایران می گفتند شما باید مسائل خود را با آمریکا حل کنید. امروز چون آمریکا در محور مذاکرات قرار ندارد، فرانسه را جایگزین کردند و می گویند مشکل تان را با فرانسه حل کنید.

 کریمی قدوسی با بیان اینکه فرانسه روابط نزدیکی با آمریکا دارد، افزود: اروپائیها معتقدند که باید تفاهمی بین فرانسه و ایران درباره برجام صورت گیرد.

 وی افزود: سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در همین راستا طراحی شد که اگر موفق آمیز می بود، گام بعدی سفر رئیس جمهور فرانسه به تهران در فروردین و اردیبهشت بود.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در ادامه این جلسه به عراقچی گفتم  متاسفانه  هستند کسانی که  معتقدند سیاست گسترده شدن ایران در منطقه باعث افزایش ضربه پذیری ایران شده و باید این سیاست تغییر کرده و با بازگشت به داخل، به مسائل داخلی توجه کرد و با این تغییر سیاست، ایران باید آسیب پذیری خود را کاهش دهد.

 کریمی قدوسی گفت: مفهوم این نگرش آن است که ایران از مقاومت در منطقه و یمن، سوریه، لبنان و عراق حمایت نکند.

 وی افزود: اینجانب به عراقچی گفتم که حضور ایران در منطقه مبتنی بر سیاست های دین اسلام و یاری به مسلمین است و کسانی که مخالفت با این دیدگاه را دنبال میکنند آغازگر یک خیانت بزرگ اند که باید جلوی آنرا گرفت.

 نماینده مشهد و کلات گفت: به عراقچی گفتم سیاست ما در منطقه و حمایت از مقاومت بر اساس مبانی حاکم در سیاست خارجی ایران تبیین شده و قابل گفتگو و تغییر نیست.

 کریمی قدوسی افزود: اینجانب به عراقچی گفتم که اگر از مواضع اصولی نظام تخطی شود ، واکنش متفاوت تر از آنچه در برجام بوده خواهد دید.

 وی گفت: اینجانب به صراحت  خواستار توقف مذاکرات پنهان مسئولین وزارت خارجه با مقامات اروپائیها شدم .

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۸۲۹۲۱۶:۴۲:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
مگر میشه کشوری با 80 میلیون جمعیت منابع سرشار نفت و گاز و معدنی و... که درصد بسیار قابل توجهی از اقتصاد و منابع دنیا رو تشکیل میده با یه دونه بانک بزرگ خارجی روابط نداشته باشه؟!؟!؟!؟ شما چین رو نگاه کنید این همه میخورن پول مارو کلا یه بانک کوچیکشون باما کار میکنه!حالا اروپا و آمریکا و روسیه که هیچ
محمد۲۷۸۳۰۰۱۶:۴۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
در تمامی کشورها دولت و وزارت امور خارجه سیاست های اجرایی کشور را تنظیم و اجرا می کنند. چرا نماینده محترم مجلس می گویند حق ندارند راجع به منطقه و مقامت مذاکره کنند. همه چیز و همه سیاست ها باید در راستای منافع ملت باشد. اگر منافع ملت و کشور حکم کند نباید خط قرمزی برای دولت مردان کشید. فراموش نکنیم نمایندگان منتخب یک شهرند و رئیس جمهور منتخب اکثریت مردم. چرا به منتخب اکثریت مردم احترام نمی گذارید
ناشناس۲۷۸۵۴۳۲۱:۳۴:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
مساله باج هایی ه که دولت داره به اروپا میده بدون هیچ فایده ای برای مملکت . دولت قاجار هم دولت رسمی ایران بود و پای ترکمنچای و گلستان رو امضا کرد . چرا آیندگان از دولت فعلی همونجور یاد نکنن که امروز از قاجاریه یاد میشه .
ناشناس۲۷۸۵۴۸۲۱:۴۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
این بحث تمامی کشورها که میفرمایید شامل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم میشه؟ یا همینطوری یه چیزی گفتی؟
هوشیار۲۷۸۳۱۱۱۶:۵۳:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
برجام نه تنها نتیجه نداشت بلکه خودش شده یک اهرم فشار برای باج گرفتن
ناشناس۲۷۸۳۱۸۱۶:۵۹:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
عراقچی چندی قبل خبر منتشر شده در رسانه ها که ایران با آلمان و انگلیس و ... در باره ی مسائل موشکی مذاکره کرده است را رد کرده و گفتند این خبر صحت ندارد
ناشناس۲۷۸۳۲۶۱۷:۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: بحث موشکی ایران که به توانمندی‌های دفاعی و امنیت ملی ما مربوط می‌شود نه قابل مذاکره است و نه مصالحه.
ناشناس۲۷۸۳۵۰۱۷:۳۳:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
آقای قدوسی اگر ما از برجام خارج شویم می خواهیم چیکار کنیم آیا راه کره شمالی را می خواهیم برویم که آنها بعد از این همه می خواهند با آمریکا مذاکره کنند و درضمن خودتان می دانید این فقط ملت هستند که در تمام مشکلات سختی را برعهده دارند و ثروتمندان و مقامات از همه چیز بیخبر هستند.
ناشناس۲۷۸۳۶۱۱۷:۴۶:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
اقای کریمی قدوسی مردم ایران و تاریخ شما را فراموش نمیکنند.
ناشناس۲۷۸۳۸۸۱۸:۰۸:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
کشوری که اقتصادش به دلار وابسته است استقلال ندارد
ناشناس۲۷۸۵۳۷۲۱:۲۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
آقا این کریمی قدوسی نماینده مجلسه؟؟!!!! مذاکرات با مقامات وزارت خارجه در جلسات مجلس که محرمانه است رو که نباید بیاد جار بزنه!!!
ناشناس۲۷۸۶۹۱۰۲:۵۳:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
باید جهانی فکر کرد و ملی عمل کرد
خلیل۲۷۸۷۲۰۰۶:۳۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
اقای کریمی قدوسی وزارت خارجه خودشان کارکشته اند.
ناشناس۲۷۸۷۶۹۰۸:۱۹:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
فرق کریمی قدوسی با بقیه اینه که اون زودتر از بقیه خبرای پشت پرده و یواشکی رو میگه و البته فحش و تهمتش رو هم میشنوه و بعدا یواش یواش آقایون دولتی و ... بطور جسته و گریخته و طوری که خیلی سروصدا به پا نکنه همون اخبار رو با ادبیاتی دیگه تایید میکنند/ مثل اخبار مذاکره در خصوص مسائل منطقه ای که آقایان دولتی گفتند در حال گفتگو هستیم نه مذاکره ....!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۷۸۹۹۵۱۱:۴۳:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
عجب تا کی باید ذلت برجام را تحمل کنیم
رضا۲۷۹۰۸۲۱۲:۵۵:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
آقای کریمی قدوسی کمی هم به فکر مردم خود باشیم با افکار افرادی مثل شما کشور آسیب خواهد دید چون فکر می کنید فقط فکر خودتان درست است فقط شما می فهمید و بقیه مردم نمی فهمند اجازه بدهید وزارت خارجه چیزی را که صلاح مردم در آن است انجام بدهند آدمها را تهدید نکنید فکر و عقیده خود را دیکته نکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین