ترامپ با نقض برجام به دنبال چیست؟

گروه سیاسی الف،   3961223168

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در نشست امروز عراقچی تصریح کرد که از نظر ترامپ برجام باید موضوع موشکی ایران را هم شامل شود.

به گزارش فارس، سییدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح جلسه فوق العاده امروز چهارشنبه ( 23 اسفندماه 96) کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: این جلسه با توجه به اهمیت مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای غربی به ویژه پس از برجام و مسائل فی مابین و اتفاقی که در لندن رخ داد، به عنوان جلسه ویژه تشکیل شد.

چالش اصلی برجام نحوه تعامل با غربی ها است

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در این جلسه که با حضور معاونان سیاسی و اقتصادی وزارت امور خارجه عراقچی و انصاری برگزار شد، ابتدا بروجردی اشاره ای به کلیات موضوع و ضرورت و اهمیت روابط جمهوری اسلامی کرد و گفت که نگاه به شرق باید جایگاه خودش را در سیاست خارجی به نحو احسن پیدا کند.

از نظر ترامپ برجام باید موضوع موشکی ایران را هم شامل شود

وی همچنین با اشاره به سخنان عراقچی در این جلسه بیان داشت: امروزه دنیا جمهوری اسلامی را به عنوان یک بازیگر و کشور موثر در منطقه و عرصه بین المللی می شناسد که این موضوع مورد اعتراف همه کشورها است همچنین از آنجایی که در حوزه بین المللی یکی از موضوعات ما برجام است، رفت و آمدهای بین اروپاییان و آمریکایی ها وجود داشته و دارد و به ویژه سه کشور اروپایی حاضر در برجام هستند که تلاش آنها این است که ترامپ و آمریکا در برجام بماند و برجام حفظ شود ولی هنوز نتیجه بخش نبوده است.

نقوی حسینی به تشریح دلایل نتیجه بخش نبودن مذاکرات اروپایی ها با آمریکا برای اجرای برجام از قول عراقچی پرداخت و افزود: چرا که برجام می گوید یا باید این توافق اصلاح شود و یا باید همکاری قطع شود و این در حالی است که از نظر ترامپ برجام باید موضوع موشکی ایران را هم شامل شود از این رو این ها در دوران مذاکرات هم تلاش کردند مذاکرات موشکی را وارد کنند ولی برای ما خط قرمز بود و اجازه هم ندادیم.

ترامپ به دنبال دستیابی به اماکن نظامی ایران است

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: ایراد دوم ترامپ این است که چرا به اماکن نظامی ایران دسترسی نداریم و سومین مطالبه ترامپ این است که زمان های تعیین شده در برجام خیلی کوتاه است و هشت سال و ده سال و غیره زمانی نیست چرا که ایران پس از این تاریخ ها حتی می تواند سلاح به کشورهای دیگر بدهد.

وی با اشاره به بخش دیگری از سخنان عراقچی گفت: برداشت آمریکایی ها این است که ایران پس از برجام بسیار قوی تر و قدرتمندتر و حضورش در منطقه موثرتر و مقتدرتر شده و آمریکایی ها و غربی ها نمی توانند طبق برجام با ایران مقابله اساسی کنند بنابراین در حال حاضر چالش اصلی برجام و نحوه تعامل غربی ها با موضوع برجام است که چند سناریو در این خصوص داریم.

نقوی حسینی با اشاره به یکی از سناریوها در صورت خروج آمریکا از برجام که احتمال زیادی هم دارد، عنوان کرد: عراقچی در این خصوص از دو راه صحبت به میان آورد یکی اینکه ادامه برجام بدون آمریکا یا خروج ایران از برجام و پایان بخشیدن به برجام که در این خصوص موضوع ما این است که اگر آمریکا خارج شود، ما هم از توافق خارج می شویم لذا به اروپایی ها هم گفتیم اگر نتوانند آمریکا را در برجام حفظ کنند، ایران هم از برجام خارج خواهد شد پس کشورها باید همیشه آمادگی اقتصاد منهای برجام را داشته باشند.

آمریکایی‌ها به دنبال تحدید ایران هستند حتی اگر در برجام بمانند

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم اضافه کرد: عراقچی به این نکته اشاره کرد که اگر برجام هم حفظ شود، آمریکایی ها به دنبال محدودسازی ایران بوده و تلاش می کند با ایران مقابله کند از این رو اگر با اروپایی ها هم بدون آمریکا برجام را ادامه دهیم، کار سخت خواهد بود چرا که آمریکا فشارهای بیشتری می آورد.

وی افزود: اروپایی ها تلاش دارند آمریکا را با این پیشنهاد حفظ کنند که در آینده یعنی پس از هشت سال با ایران توافق جدیدی کنیم ولی ایران این نوع اقدام را خلاف برجام می داند و در نهایت باید گفت آمریکا در خروج از برجام جدی است و تعبیر وزیر خارجه هم در همین راستا صورت گرفته است و لااقل یکی از دلایلش این است.

نقوی حسینی همچنین ادامه داد: دوم اینکه اروپا تلاش می کند آمریکایی ها را در برجام نگاه دارد ولی اینکه انگلیس و فرانسه و آلمان چقدر موفق شوند در آینده معلوم می شود، سوم اینکه اروپا روی لبه تیغ تیز حرکت می کند چون اگر به سمت ترامپ حرکت کند ایران را از دست می دهد.

ضرورت تمرکز برقراری روابط اقتصادی با کشورهای همسایه

وی همچنین اضافه کرد: عراقچی اشاره کرد ما منافع فراوانی از برجام بردیم اما منافع کامل نبردیم در حالی که ایران همه تعهداتش را انجام داد و متعهد به تعهدات بوده و انتظار دارد انتفاع کامل از مزایای آن ببرد همچنین بروجردی در ادامه گفت که ما در حوزه سیاست خارجی نباید به هیچ وجه فرصت سوزی کند اقدام به موقع تاثیرگذار است.

نقوی حسینی در ادامه به اظهارات انصاری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه اشاره و اذعان کرد: تجربه تاریخی نشان می دهد که ما باید بخش اصلی فعالیت های خود را بر همسایگان خود متمرکز کنیم و کشوری که 15 همسایه دارد باید بر روی همسایگان سرمایه گذاری خیلی بیشتری داشته باشد همچنین محرومیت ها و محدودیت های اقتصادی در داخل و خارج باید در برنامه رفع موانع قرار گیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: شرایط نامتعادل برجام، کشورها را در شرایط تردید قرار می دهد و در حوزه اقتصادی همه کشورها اعم از غرب و شرق و همسایگان با ایران روابطی دارند و علاقه مند به همکاری با ایران مستند ولی نگاه آن ها فعلا حداقلی است چون به ادامه آن تردید دارند.

وی ادامه داد: انصاری یکی از مشکلات اصلی مهم در روابط اقتصادی را بانک ها دانست و گفت که بانک های بزرگ همه در سنگر هستند چون از طرف آمریکایی ها ضربه های سنگین خورده اند لذا ما معتقدیم اولویت نخست باید همسایگان باشند و در مرحله بعدی کشورهای قابل دسترس پس از همسایگان.

نظر فرانسه درباره مذاکرات موشکی با ایران با آمریکا هم جهت است

نقوی حسینی در ادامه تصریح کرد: انصاری گفت با اروپایی ها، یک تعامل دو طرفه برای همکاری متعادل وجود دارد برخی از این کشورها خطوط اعتباری خوبی برای ایران باز کرده اند و برخی بانک های اروپایی هم در اروپای غربی و هم در اروپای شرقی در حال همکاری هستند اگرچه اروپایی ها در حداقلی روابط با ما کار می کنند ولی همکاری مثبت ادامه دارد و فرصت های خوبی هم به وجود آمده است ضمن اینکه بی اعتمادی به تصمیمات ترامپ هم یکی از دلایل برخوردهای حداقلی آنهاست.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به بیان نظرات سایر اعضای کمیسیون در این جلسه پرداخت و اظهار داشت: کریمی قدوسی بحث مفصلی در ارتباط با برجام و رابطه آمریکا و اروپا با موضوع ارائه کرد و معتقد بود اروپایی ها در تحریم علیه ایران با آمریکا همراه هستند ولو اینکه برجام باشد یا نباشد و فرانسه در موضوع موشکی اگر از آمریکایی ها تندتر نباشد کمتر نیست و سایر کشورهای اروپایی هم به ایران فشار می آورند که مشکلش را با فرانسه حل کند.

وی همچنین به سخنان حسن بیکی دیگر عضو کمیسیون اشاره و بیان داشت: وی در مورد استفاده از فرصت های موجود نکاتی را توضیح داد و نجفی خوشرودی نیز سناریوهای ممکن برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در سیاست خارجی را تبیین کرد همچنین شوشتری محوریت همسایگان در روابط را نکته قابل توجهی دانست ولی معتقد بود سیستم خرد منطقه ای منفصل از سیستم کلان در عرصه بین الملل نیست.

کره شمالی با اتکا به قدرت موشکی وارد مذاکره با آمریکا شد

نقوی حسینی همچنین به سخنان چنارانی اشاره و عنوان کرد: وی معتقد بود نیازمند تلاش زیادی هستیم تا موانع را از سر راه سیاست خارجی برداریم همچنین کواکبیان گفته بود اختلافات در عرصه بین المللی و منطقه ای به معنای قطع رابطه نیست ضمن اینکه برومندی هم در مورد نقش رابطه آمریکا با کره شمالی بر روابط ایران با غرب مباحثی را مطرح کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان به قسمت آخر سخنان عراقچی اشاره و خاطرنشان کرد: وی گفت که ما در چارچوب سیاستگذاری نظام حرکت می کنیم و در شرایط حساس، وضعیت را کارشناسانه و دقیق به مقامات عالی کشور منعکس می کنیم همچنین در ارتباط با اروپایی ها هم، گفت وگو می کنیم و بعد به عنوان دیده بان نظام منعکس می کنیم همچنین درباره کره شمالی باید گفت که این کشور با اتکا به قدرت موشکی خود وارد مذاکرات با آمریکا شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین