پدیده بازار بازی‌ها در سال۹۶/ رقیب ایرانی «کلش» چگونه قد علم کرد؟

گروه فناوری الف،   3961223056

یک‌سال پس از قدرت‌نمایی بازی «کلش آو کلنز» در بازار گیم،‌ بازی ایرانی «کوئیز آو کینگز» با سیر صعودی در جذب کاربران توانست عنوان پدیده سال ۹۶ از آن خود کند.

پدیده بازار بازی‌ها در سال۹۶/ رقیب ایرانی «کلش» چگونه قد علم کرد؟
به گزرش مهر، گزارش «کوییز آو کینگز: پدیده اجتماعی» دومین گزارش از مجموعه گزارش‌­های «پدیده سال» است که قرار است در هر سال یک بازی محبوب و پرمخاطب در ایران را تحت بررسی آماری قرار دهد. نکته حائز اهمیت این گزارش اما قدرت‌نمایی یک بازی ایرانی در بازار گیم است؛ آن هم فقط یک سال پس از آنکه نتایج همین پیمایش میدانی، نشان داد یک بازی خارجی توانسته در سال ۹۵ بازار داخلی بازی‌ها را به تسخیر خود درآورد.

پس از آنکه در سال گذشته، بازی پرحاشیه «Clash of Clans» به‌عنوان پدیده سال انتخاب شد و تحت پژوهش قرار گرفت، این بار مرکز تحقیقات بازی‌­های دیجیتال (دایرِک) سراغ بازی ایرانی «Quiz of Kings» رفته است.

بازی موبایلی کوییز که مبتنی‌بر آموزش مطالب عمومی به بازیکنان و ایجاد فضای رقابت بر این اساس است، توانست در سال ۹۵ با رشد ۱۶۸۳ درصدی در تعداد دستگاه‌­های فعال خود، به یکی از پرکاربرترین بازی­‌های ایرانی تبدیل شود و در لیگ بازی­‌های رایانه­‌ای ایران در سال ۲۰۱۷، عنوان پرمخاطب‌­ترین بازی مسابقات را به دست آورد. به همین جهت دایرِک این بازی موفق ایرانی را به عنوان پدیده سال۹۶  انتخاب و گزارش مشروحی را درباره دامنه نفوذ این بازی تدوین کرده است.

۱۱ میلیون کاربر و ۸ میلیون دستگاه فعال

براساس داده‌های ثبت شده در این گزارش از ابتدای پاییز ۹۴ تا انتهای پاییز ۹۶ آمار دستگاه‌های فعال استفاده‌کننده از بازی «کوئیز آو کینگز» به مرز ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار و ۲۶۹ دستگاه رسیده است. تعداد حساب‌های کاربری (User ID) ساخته شده برای این بازی در این بازه زمانی هم ۱۱ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۸۴ عدد بوده که علت این اختلاف، ثبت چند حساب کاربری روی یک دستگاه و یا تولید حساب‌­های کاربری تقلبی در ابتدای انتشار بازی است.

به صورت میانگین ۱ میلیون و ۴ هزار و ۴۱۱ دستگاه فعال ماهیانه (Monthly Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاه‌­های منحصربه­‌فردی است که در یک بازه یک ماهه وارد بازی می‌­شوند.

به صورت میانگین ۲۲۹ هزار و ۴۸۴ دستگاه فعال روزانه (Daily Active Device) برای بازی وجود داشته است. این معیار به معنای تعداد دستگاه‌­های منحصربه‌­فردی است که در یک بازه یک روزه وارد بازی می­‌شوند. براساس همین آمار هم زمان صرف شده (Time Spent) برای بازی کوییز، در مجموع ۷ میلیارد و ۷۱۶ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۳۴ دقیقه محاسبه شده است.

در مجموع ۲ میلیارد و ۳۶۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۱۲۷ دست (Session) کوییز در این بازه زمانی یک‌ساله بازی شده که در اینجا منظور از دست، تعداد دفعات ورود به بازی است و نباید با هر دست مسابقه که داخل بازی انجام می­‌شود اشتباه گرفته شود.

به طور متوسط، هر دستگاه فعال روزانه، نزدیک به ۱۲ دست کوییز در هر روز بازی کرده و ماهیت نوبتی (Turn- based) بودن بازی کوییز، عامل تعیین این تعداد دست‌­ها در روز است؛ برهمین مبنا هم به طور متوسط طول هر دست (Session Length)، ۱۹۶ ثانیه برآورد شده است.

براساس گزارش تهیه‌شده از سوی مرکز دایرک، بیش از ۹۰ درصد از سهم دستگاه‌های فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دست‌های بازی شده مختص گوشی‌­های هوشمند و باقی برای تبلت­‌ها بوده است.

بیش از ۸۵ درصد از سهم دستگاه‌های فعال، زمان صرف شده برای بازی و تعداد دست‌های بازی شده مختص سیستم عامل اندروید و باقی برای iOS بوده است.

سال درخشش یک بازی کاملا ایرانی

سالی که گذشت اما برای بازی کوییز از جوانب مختلفی درخشان و حائز اهمیت بود. بعد از یک کمپین موفق در نوروز ۹۶، تیم سازنده با یک جهش بی‌سابقه در تعداد کاربران مواجه شد؛ به طوری که تعداد کاربران فعال روزانه بازی از ۳۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار نفر رسید. همین موضوع باعث بوجود آوردن مشکلاتی در زیرساخت بازی در ماه‌های اول سال شد. اما این موضوع هم مانع تلاش بیشتر تیم سازنده موفق‌ترین بازی ایرانی این سال‌ها نشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین