قبرستانی که سنگ‌قبر قربانی می‌گیرد + عکس

گروه اجتماعی الف،   3961220004

«قول داده بودند دور محوطه را فنس بکشند، نگهبانی در محوطه مستقر شود و سنگ قبرهای خاص تاریخی قبرستان "خالدنبی" را برای حضورگردشگران ساماندهی کنند، اما نه تنها بعد از گذشت پنج ماه، هیچ اتفاقی نیفتاده بلکه حالا سنگ‌قبرها ابزاری برای استفاده‌های غیرمعمول در این قبرستان تاریخی شده‌اند!»

ایسنا نوشت: مسعود شیرمحمدلی یکی از تورلیدرهای بومی استان گلستان است که به واسطه‌ی شغلش دست‌کم چند ماه یک‌بار سری به قبرستان "خالد نبی" می‌زند، قبرستانی که به واسطه‌ی طرح و نقوش خاص سنگ قبرهایش تا همین شهریور امسال کمتر مورد توجه رسانه‌ها بود، اما بعد از آتش‌سوزی پنج ماه گذشته، این قبرستان آنقدر مورد توجه قرار گرفت که متولیان زیارتگاه خالدنبی و قبرستان‌اش را به دادن وعده‌هایی وادار کند، وعده‌هایی برای حفاظت بهتر از این محوطه‌ی تاریخی مانند نخستین تسهیلات یعمی استقرار یگ نگهبان و فنس‌کشی دور محوطه‌ی قبرستانی زیارتگاه.

اما حالابعد از گذشت پنج ماه، نه در بخش آتش‌گرفته‌ی گذشته، بلکه در فضایی وسیع‌تر وضعیت قبرها بسیار نابسامان است، این‌ها را می‌توان به راحتی از فیلم‌ها و عکس‌هایی که شیرمحمدلی در اختیار رسانه‌ها قرار داده فهمید، تصاویری که کمتر از یک هفته‌ی گذشته ثبت شده‌اند و امروز در بخش فرهنگی اغلب رسانه‌ها حرف اول می‌زنند.

استفاده از سنگ قبرها در استقرارِ کانکس و قرار گرفتن آن‌ها زیر پایه‌های کانکسِ نگهبان، حفاری‌هایی که برای انجام فنس‌کشی در محوطه انجام شده‌اند اما فقط مصالح این کار فقط در فضای اطراف قبرستان پراکنده شده و هیچ خبری از فنس‌کشی دور قبرستان نیست.

استفاده از تکه‌های سنگ قبر برای مستحکم‌کردن سقف اتاقکِ کانکس‌ها در خالدنبی یا استفاده از تکه‌های سنگ قبر برای پختن کباب در محوطه و از سوی دیگر اتصال سنگ قبرها در زمین به بدترین صورت ممکن با استفاده از ملات غیربومی در زمین را می‌توان از بدترین شرایط کنونی قبرستان خالد نبی دانست. از سوی دیگر علاوه بر عوامل انسانی، با وجود دائمی سنگ قبرها در فضای باز و براثر عوامل طبیعی و گل‌سنگ‌ها، ترک‌های زیادی روی سنگ قبرها ایجاد شده‌اند، که همین اتفاق نیز می‌تواند به تخریب بیشتر  در جریان طبیعی هوا کمک کند.

وضعیت سنگ‌قبرها در قبرستان تاریخی خالدنبی استان گلستان

گردشگران خالد نبی قرص ضدادرار استفاده می‌کنند

شیرمحمدلی بومی استان گلستان  و یکی از لیدرهای گردشگری استان گلستان، در مورد آخرین وضعیت این روستای هدف گردشگری و قبرستان خالد نبی به ایسنا توضیح می‌دهد: کانکسی برای استقرار نگهبان در یک نقطه از قبرستان قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد نگهبانی که حدود شش ماه است حقوق خود را نگرفته تمایلی برای انجام وظیفه خود به طور کامل ندارد و فقط روزی چندبار از محوطه بازدید می‌کند ودر شب هیچ نگهبانی برای جلوگیری از بروز هر اتفاقی آن هم در محوطه‌ای به این گستردگی  و پراکندگی سنگ قبرها، نگهبانی نمی‌دهد.

 او با اشاره به ناهمگونی کانکس قرار گرفته در محوطه با فضا و نارضایتی گردشگران از آن کانکس که در عکس‌ها مشخص است و محیط را به هم می‌زند، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر تعدادی سنگ قبر را به عنوان پایه کانکس‌ها زیر آن‌ها قرار داده‌اند. همچنین سرویس بهداشتی مناسبی برای استفاده گردشگران وجود ندارد، به اندازه‌ای که برخی گردشگران خارجی برای حضور در این فضا قرص ضد ادرار استفاده می‌کنند تا نیاز به توالت نداشته باشند.

او با اشاره به نبود درخت یا سایبانی برای استفاده گردشگران در این قبرستان تاریخی، می‌گوید:‌ هر چند ورودی از گردشگران برای وارد شدن به قبرستان گرفته نمی‌شود اما با وجود نداشتن هیچ امکانات مناسبی برای گردشگران از آن‌ها ورودی پارکینگ گرفته می شود.

شیرمحمدلی، حضور گردشگران خارجی در این قبرستان را به نسبت گردشگران داخلی بسیار بیشتر می‌داند و ادامه می‌دهد: نام قبرستان خالد نبی را در کتاب‌های معتبر گردشگری خارجی مانند  ( Lonely planet )) ثبت کرده‌اند به همین دلیل تعداد گردشگران خارجی که به این نقطه سفر می‌کنند بسیار بیشتر است.

او تاکید می‌کند: با این وجود مسیر غیراصولی و آسفالت نشده‌ی قبرستان خالد نبی راه را برای حضورگردشگران سخت کرده است.

کانکس قرار گرفته در محوطه قبرستان خالدنبی

نیاز به کمک میراث فرهنگی داریم

صالح حمیدزاده، دهیار روستای «گچی‌سو بالا» که منطقه نمونه گردشگری «خالدنبی» نیز زیرمجموعه آن است، در این زمینه به ایسنا توضیحاتی می‌دهد.

حمیدزاده با بیان این‌که بیش از یک سال از ثبت ملی خالد نبی در فهرست آثار ملی می‌گذرد، بیان می‌کند: دهیاری و اعضای هیات امنای زیارتگاه خالدنبی با پیگیری‌هایی که انجام دادند این محوزه در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و به عنوان یک موزه فضای باز انتخاب شد.

وی همچنین با بیان این که قرار شد دو کانکس برای حضور دائم نگهبان در محوطه مستقر شود، اظهار می‌کند: هر چند این کار انجام شد و نگهبانی نیز مستقر شد، اما هزینه‌ی نگهبان را تا کنون دهیاری پرداخت کرده است و میراث فرهنگی هیچ کمکی نمی‌کند.

حمیدزاده با اشاره به پتانسیلِ زیادِ این روستای هدف گردشگری برای جذب گردشگران، به لزوم حمایت و کمک از سوی میراث فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: این روستا ۱۲ سال پیش به عنوان روستای هدف گردشگری به ثبت رسید، اما در این مدت حتی از پرداخت حقوق نگهبان قبرستان نیز سر باز زده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت نکردن اعتبار مناسبی براین محوطه تاریخی از سوی میراث فرهنگی؛ ادامه می‌دهد: مدتی پیش مانند زمان‌های گذشته بار دیگر اعلام کردند که اعتباری جداگانه برای قبرستان خالدنبی اختصاص یافته است، اما تاکنون هیچ اعتباری به اینقبرستان تاریخی و روستای هدف گردشگری آن پرداخت نشده است.

سنگ قبرهایی که زیرکانکس‌ها قرارگرفته‌اند

دهیار روستای «گچی‌سو بالا» همچنین با اشاره به قرار دادن تعدای سنگ قبر زیر کانکس نگهبانی و آسیب‌هایی که به این محوطه بر اثر عوامل انسانی و طبیعی وارد می‌شود، بیان می‌کند: ثبت ملی فقط فنس کشی یا برق کشی برای یک محوطه تاریخی نیست، این کار دردی را دوا نمی‌کند. نخست باید دو نفر به صورت شیفتی و به طور مداوم از این محوطه تاریخی و گسترده محافظت کنند.

او با تاکید بر این‌که منطقه نمونه گردشگری تابستان یا زمستان نمی‌شناسد و باید در هر زمانی به آن توجه شود، می‌گوید: افزایش زائران به این روستای تاریخی در طول سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده است، دهیاری نیز تا کنون موفق شده با ایجاد اقامتگاهی فقط سالیانه به ۲۰۰ هزار گردشگر و مسافر امکانات بدهد.

 

خالدنبی برهوت شده و تعداد زیادی از سنگ قبرهایش را شکسته‌اند

چه قول‌هایی به زیارتگاه و قبرستان خالدنبی داده بودند

شهریور امسال بود که به دلیل آتش‌سوزی در قبرستان «خالدنبی» استان گلستان، توجه‌ها به سمت این محوطه‌ی تاریخی کشیده شد. سنگ‌ قبرهای شکسته‌ی پراکنده‌ای که در طول سال‌ها در میان علفزار قبرستان به حال خود رها شده بودند، یا تَرک‌هایی که روی سنگ قبرهای خاص این محوطه را پوشانده یا حتی معدود حفاری‌های غیر مجاز در این محوطه، که فقط هشت ماه از ثبت ملی آن درفهرست میراث ملی می‌گذرد، نمونه‌ی بارز نیاز به توجه به این قبرستان تاریخی بودند.

هر چند در روزهای پایانی شهریور گفته شد؛ «تفاهم‌نامه‌ی در حال انعقاد با میراث فرهنگی و دهیاری روستای هدف گردشگری خالدنبی با هدف تامین نگهبان به صورت شبانه‌روزی و حفظ محوطه در حال انجام است تا سنگ‌های شکسته شده و افتاده ترمیم شوند و نظم‌دهی خاصی در چینش سنگ‌ها در داخل محوطه بر اساس الگوی علمی تاریخی انجام شود، همچنین فنس‌کشی انجام شده و یکسری از ساماندهی‌ها در محوطه صورت گیرند.

اقتصادگردشگری در این منطقه به واسطه وجود بقاع متبرکه، طبیعت منطقه و تپه ماهورها، تقویت بوم‌گردی، گردشگریِ زیارتی و تاریخی در ابعاد مختلف خود دلیلی محکم برای لزوم توجه میراث فرهنگی و پشتیبانی آن‌هاست.

قبرستان خالد نبی و حضور گردشگران و مردم در این محوطه تاریخی
برهوت خالدنبی و بی‌توجهی به حضور هر شخصی در این محوطه تاریخی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین