موازی کار در مجلس در رابطه با سقوط هواپیمای ATR72

گروه سیاسی الف،   3961219112


در حالی که لاریجانی رئیس مجلس به کمیسیون عمران ماموریت داد تا پیگیر علل سقوط هواپیمای ATR72 متعلق به شرکت آسمان باشد، برخی از اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس با مداخله در این زمینه به دنبال موازی کاری هستند.

به گزارش الف هواپیمای ATR72 متعلق به شرکت آسمان به شماره پروازی 3704 ساعت هشت صبح روز یکشنبه 29 بهمن از فرودگاه مهر‌آباد به مقصد یاسوج به پرواز درآمد اما در منطقه کوه دنا سمیرم از رادار خارج شد و سقوط کرد.

بر اثر این حادثه، 66 تن از مسافران، خدمه و کادر پروازی این هواپیما جان خود را از دست دادند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر همان روز به کمیسیون عمران مجلس ماموریت داد تا این حادثه را به طور جدی ریشه‌یابی کرده و گزارشی در این زمینه تهیه کند.

در همین راستا کمیسیون عمران مجلس پیگیر ماجرا شد.

محمدرضا رضایی رئیس این کمیسیون برای تهیه گزارش سقوط، با پنچ خلبان هواپیمای A.T.R صحبت کرد و از جمله با کاپیتان میرقادری که شب قبل از حادثه با همان هواپیما پرواز داشت هم صحبت کرد.

همچنین این کمیسیون از وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان سهامدار شرکت آسمان، مسئولین هواپیمایی آسمان، مسئولین شرکت آسمان و دیگر مسئولین مرتبط دعوت کرد تا در نشست روز چهارشنبه دوم اسفند کمیسیون حاضر شده و توضیحات خود را درباره سقوط هواپیما ارائه کنند.

این جلسه برگزار شد و بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس هر چند وزیر تعاون در این نشست حضور نیافت اما دیگر مسئولین سه ابهام را مطرح و تاکید کردند تا پیدا شدن جعبه سیاه باید برای مشخص شدن علت دقیق سقوط صبر کرد.

جو نامناسب و ناپایداری هوا و وجود برف و باران، رعد و برق و اجازه پرواز هواپیما در این شرایط، نحوه نظارت بخش عملیاتی هواپیمایی آسمان، موضوع هواشناسی و پیش بینی شرایط آب و هوا، کاهش ارتفاع پرواز هواپیما از 21 هزار پا به 14 هزار پا و فرضیه های مختلف از جمله یخ زدن هواپیما و یا از کار افتادن موتور هواپیما از جمله ابهامات مطرح شده در این نشست بود.

جعبه سیاه این هواپیما بعد از 13 روز جستجو در روز شنبه 12 اسفند پیدا شد.

بعد از پیدا شدن این جعبه، کمیسیون عمران مجلس در ادامه پیگیریهای خود کمیته چهار نفره تشکیل شده تا بر باز شدن این جعبه و نحوه بازخوانی اطلاعات آن نظارت داشته باشد.

علاوه بر رئیس کمیسیون، سید احسن علوی رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون، محمد مهدی افتخاری نماینده فومن و عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده از اعضای کمیسیون عضو این کمیته هستند.

قرار بود تا با حضور اعضای این کمیته، نماینده دادستانی، اعضای کمیته سوانح هواپیمایی در جلسه ای که در سازمان هواپیمایی کشور تشکیل می شود، جعبه سیاه این هواپیما باز شود.

هنوز از جزئیات این جلسه خبری منتشر نشد.

اما در کنار این اقدامات کمیسیون عمران مجلس، بهرام پارسایی دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس روز شنبه بعد از پیدا شدن جعبه سیاه این هواپیما گفت: اینجانب بعنوان عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ و یکی از کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ از سوی کمیسیون به سازمان هواپیمایی معرفی شدیم تا بر تمام مراحل رسیدگی سقوط هواپیما بخصوص بازخوانی جعبه سیاه نظارت داشته باشیم.

اظهارات این نماینده در حالی صورت می گیرد که رئیس مجلس به کمیسیون عمران ماموریت پیگیری داد نه کمیسیون اصل 90.

پارسایی همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه گذشته  مجلس  در تذکری گفت: کمیسیون اصل نود به عنوان کمیسیون نظارتی مجلس مکاتباتی با وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشور داشته که نماینده و کارشناس کمیسیون بر همه مراحل پرونده سقوط هواپیمای تهران- یاسوج نظارت داشته باشد اما چرا سازمان هواپیمایی با ما همکاری نمی کند؟ نگرانی اش چیست که نمی خواهد کمیسیون اصل نود بر این مسئله نظارت داشته باشد؟

وی تصریح کرد: جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج در داخل کشور قابل رمزگشایی است، ما مخالف انتقال جعبه سیاه هستیم و اگر به هر دلیلی امکان رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور وجود ندارد، فایل اجرایی آن را به شرکتATR  بفرستند. ما ۱۸ فروند هواپیمای ATR خریداری کرده ایم که هنوز آن را به ایران تحویل نداده اند، چه ضمانتی وجود دارد که جعبه سیاه به درستی رمزگشایی شود؟

پارسایی با بیان اینکه در ایران ۷ برابر استانداردها سوانح هوایی رخ می دهد، گفت: چرا نباید امکانات رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور فراهم باشد؟ ما خواستار بازگرداندن جعبه سیاه به داخل کشور هستیم تا با نظارت کارشناسان شرکت ATR   و کمیسیون اصل نود رمزگشایی شود.

در ادامه، علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: باید ببینیم قوانین بین المللی در این باره چه می گویند. اینکه شما گفتید کمیسیون اصل نود باید در مراحل مختلف حضور داشته باشد، درخواستی است که شما دارید اما اینکه آیا آنها این اختیار را دارند که این موضوع را بپذیرند یا نه، قابل بحث است. باید ببینیم قوانین ایکائو در این زمینه چیست.