ضربه‌ای که حذف آزمون های مدارس سمپاد به هیولای کنکور زد

احمد حج فروش، گروه فرهنگی الف،   3961214165 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
ضربه‌ای که حذف آزمون های مدارس سمپاد به هیولای کنکور زد

 مدت ها بود سازمان سنجش، آموزش و پرورش را زیر سئوال می برد و می گفت: اگر کنکور با سئوالات چهار گزینه ای بد و آسیب زاست؛ چرا شما از همین نوع آزمون ها برای ورود به مدارس سمپاد استفاده می کنید؟ 

اما اکنون که شورای عالی آموزش و پرورش با تصمیم گیری صحیح و منطقی آزمون های شبه کنکور مدارس سمپاد را حذف کرده، همه اهالی دست اندر کار بازار و بساط تست و تست زنی بر علیه این تصمیم سازنده آموزش و پرورش کشور با تمام قدرت قیام کرده اند و افراد و گروه هائی نیز آگاهانه و یا نا آگاه دست به قلم برده و با یادداشت هائی و یا از طریق مصاحبه هائی در مطبوعات و رسانه های کشور آب به آسیاب این جریان (که عملکردش طی 39 سال پس از انقلاب اسلامی جز براندازی تفکر و خلاقیت از نظام تعلیم و تربیت کشور نبوده است) می ریزند.

همه می دانند که مافیای کنکور تور کسب و کارش را از پایه اول دبستان تا پایه دوازدهم دبیرستان پهن کرده و حاضر نیست از درآمد چند صد میلیاردی که همه ساله تنها از آزمون های آمادگی برای ورود به  مدارس سمپاد به دست می آورد، صرفنظر کند؛ لذا بر علیه این تصمیم علمی، عقلانی و تحول آفرین آموزش و پرورش (یعنی حذف آزمون های تستی ورودی مدارس سمپاد) از هیچ کوششی فرو گزار نمی کند و اگر بتواند، نه تنها از نظرات شتابزده و مطالعه نشده 160 نماینده مجلس، بلکه از همه قوای کشور برای حفظ منافع اقتصادی اش سود می جوید.

کسی نیست به این نمایندگان محترم بگوید: آیا در دنیا یک کشور سراغ دارید که ذهن کودکان 7 تا 12 ساله خود را طی 6 سال با آزمون های چهار گزینه ای مشابه کنکور سراسری، متکی به حافظه، دانش سطحی، ترفند های تست زنی و فاقد ارزش علمی پر کنند و آنها و خانواده هایشان را همواره در استرس و توهم تیز هوش بودن نگه دارند. در حالی که با استدلال علمی می توان گفت نه همه آنها که در این آزمون موفق می شوند تیز هوش هستند و نه همه آنها که در این آزمون ناکام می مانند، کم هوش هستند؛ که چه بسا حتی به طور نسبی در میان آنها که پذیرفته نمی شوند، افراد تیز هوش بیشتری وجود داشته باشد.

اگر نمایندگان محترم مجلس نظرات متخصصان برجسته روان شناسی و حوزه یادگیری و ارزشیابی آموزشی را ( از «بنجامین بلوم» رفتار گرا تا «لو ویگوتسکی» سازنده گرا) یا نظرات استادان برجسته و متخصص تعلیم و تربیت کشورمان (دکتر غلامحسین شکوهی و علی محمد کاردان ) و یا حد اقل چند تا از 100 ها گزارش تحقیق و مقاله های علمی و یادداشت های منتشر شده در نقد آزمون های چهار گزینه ای (تستی) را مطالعه می کردند به محدودیت ها، معایب و خسارت هائی که این آزمون ها بر پیکر تعلیم و تربیت وارد کرده و می کند،  بیش از پیش شناخت پیدا می کردند و بجای طومار امضای شکایت از آموزش و پرورش به رئیس جمهور، بخاطر این تصمیم بجا و شایسته، از شورای عالی آموزش و پرورش (که همان مجلس چنین اختیارات قانونی را  به آن شورا داده) طی طوماری قدردانی می کردند.

تصمیم اصولی و اصلاح گرای شورای عالی آموزش و پرورش در زمینه حذف آزمون های ورودی چهار گزینه ای (تستی) مدارس سمپاد؛  پایانی است بر حافظه گرائی و اتکا به دانش سطحی و ترفند های تست زنی از ذهن دانش آموزان دوره ابتدائی و جلو گیری از رقابت شکنجه آور و استرس زای این کودکان معصوم و خانواده های آنان است؛ که بایستی از سوی همه دوست داران توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور مورد حمایت و قدردانی قرار گیرد.

بدیهی است، با حذف آزمون های مدارس سمپاد دو پای هیولای کنکور قطع شد. اما این هیولا هنوز تنه؛ دو دست و یک سر بزرگ دارد؛ دو دست آن آزمون های شبه کنکور سمپاد در دوره متوسطه دوم و مدارس غیر دولتی، تنه آن کنکور های تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) و سر بزرگ این هیولا، کنکور سراسری برای ورود به دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پیوسته است؛ که مافیای کنکور برای بقای این اندام هیولا هر روز علیه سوابق تحصیلی می تازد و با آن که ارزش آن را به صفر رسانده، روزی نیست که به آن ضربه‌ای نزند. در حالی که در مدت بیش از 70 سالی که کنکور (با سئوالات چهار گزینه ای) نبود؛ سابقه تحصیلی تنها شامل نمرات امتحانات نهائی پایه آخر دوره متوسطه با ضریب 60 تا 100 درصد معیار اصلی ورود به دانشگاه های کشورمان بوده است.

در پایان؛ لازم است یادآوری شود؛ امروزه اغلب نظام های تعلیم و تربیت پیشرو به استناد نظریه هوش چند گانه هاوارد گاردنر (وی بر این باور است که: همه انسان‌ ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند) پی برده اند که اولا- هوش یک متغیر یک بعدی نیست و انواع هوش وجود دارد و رشد همه جانبه همه دانش آموزان در گرو آن است که همه استعدادها در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند از توان ذهنی و استعدادهای متنوع یکدیگر بهره برداری کنند. ثانیا- سطح بندی توان ذهنی دانش آموزان (به ویژه از نظر هوش با هر ابزاری به ویژه با تست های کهنه شده نظیر «ریون») و جدا سازی آنان،  ضمن این که به افراد جدا شده و در گروه خاص قرار گرفته آسیب های متعدد وارد می کند، بهره وری نظام آموزشی را نیز کاهش می دهد. بنابراین امروزه جداسازی دانش آموزان (ولو این که ابزار دقیقی برای تشخیص انواع هوش و استعداد  و سطح بندی توان ذهنی آنان وجود داشته باشد) توصیه نمی شود.

مهمترین هنر معلمان این است که انواع هوش و استعداد هریک از دانش آموزان خود را شناسائی و کشف نمایند و زمینه شکوفایی و پرورش و تعالی استعدادهای آنان را فراهم نمایند.

* پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۶۶۳۱۹۰۸:۰۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
آفرین بر نویسنده
امین۲۶۶۹۹۱۱۶:۰۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
متاسفم برای مردمی که به این راحتی فریب میخورن... مدارس سمپاد تنها شانس بچه های باهوش و بی بضاعت برای پیشرفت بود اما از این به بعد فقط کسانی امکان پیشرفت دارند که به مدارس غیر انتفاعی با شهریه های میلیونی بروند. بیچاره هزاران استعدادی که از این به بعد خواهند سوخت.
گنجی۲۶۷۰۷۵۱۷:۰۲:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دشمنان و مخالفان سمپاد را چند گروه می توان تقسیم کرد الف- مدارس غیر انتفاعی که همیشه برای سرکیسه کردن دانش آموزان درسخوان و سرآمد دنبال فرصت سازی بوده اند ب- برخی مقامات رده بالا و رده متوسط و اداری هایی که سال های قبل فرزندانشان در این مدارس پذیرفته نشده است و عقده این مدارس را تا ابد در دل خواهند داشت و برای تخریب این مجموعه از هیچ تلاشی فروگذار نیستند ج- کسانی که فکر می کنند آموزش و پرورش ما مدینه فاضله شده است و اگر مدارس سمپاد حذف شوند همه مدارس یکنواخت و کامل تبدیل به بهشت هایی خواهند بود که آنوقت همه دانش آموزان طبق استعداد خودشان رشد خواهند کرد
ناشناس۲۶۶۳۴۱۰۸:۳۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
به عنوان یک معلم از این اقدام به جا وکارشناسانه وزیر محترم به شدت حمایت می کنم .
ناشناس۲۶۷۶۱۹۱۰:۰۵:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
صورت مسئله رو پاک کردن.. اگه ازمون های چهار گزینه مشکل زاست روشهای جایگزین باید ارائه بشه نه حذف مدارس سمپاد و نمونه.... حذف که هر بچه ای هم میتونه انجام بده... دارن سند بیست سی را با تعابیر عدالت اموزشی دستوری یونسکو انجام می دهند به طور مخفیانه....... یک معلم
ناشناس۲۶۶۳۷۵۰۹:۰۵:۳۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
از فردا ترکیب بچه های سمپاد عوض میشه.این میگه من بابام رییس اینجاست و اون یکی میگه بابای من ۱۰ تا شغل داره و همه هم میشن از محله های بالاشهر.۳۰درصدش رو هم میدن سهمیه ایثارگران.هدف همینه
ناشناس۲۶۶۶۵۹۱۲:۵۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
عوض بشود. این مدارس چیزی برای بچه ها ندارند خیالتان راحت. بنده در این مدارس تدریس کرده ام و با اطمینان میگویم یک مدرسه خوب خیلی بهتر از فرزانگان است
ناشناس۲۶۶۴۱۵۰۹:۲۱:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
من از وزیر محترم آموزش و پرورش می خوام محکم پای تصمیمشون بایستند و بساط این مدارس به اصطلاح تیزهوشان را جمع کنند. باور کنید با این تصمیم آینده مملکت روشن تر خواهد شد.
پدر۲۶۶۴۲۰۰۹:۲۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
افرین بر این تصمیم بجا و درست. با حذف این شبه کنکورها استرس زیادی از فرزندانمان و خانوادهایشان رفع می شود. واقعا اگر جوانان امروزی ما مشکل دارند به نظر بنده همین نداشتن دوران کودکی و نوجوانی همراه با ارامش و استرس بوده است.
اسدي۲۶۶۴۵۳۰۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
به نظر من تقسیم دانش اموزان به عادی و تیزهوش اشتباه است و اینگونه مدارس باید تعطیل شود.
حسن۲۶۶۴۸۶۱۰:۳۸:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
به عنوان یک معلم از حذف مدارس سمپاد و تیزهوشان و مدارس خاص استقبال می کنم واین مدارس رو جلوه ای از تبعیض می دونم که با نظام اسلامی سازگار نیست.دانش آموز بااستعداد در دورافتاده ترین روستاها هم می تونه به حقش برسه.
ناشناس۲۶۶۴۹۲۱۰:۴۴:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
بسیار عالی
ناشناس۲۶۶۴۹۴۱۰:۴۶:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
حق با شماست که «مهمترین هنر معلمان این است که انواع هوش و استعداد هریک از دانش آموزان خود را شناسائی و کشف نمایند» ولی این مهم وقتی امکان تحقق خواهد داشت که افراد از میان پزشکی و مهندسی و معلمی، معلمی را به عنوان گزینه اول انتخاب کنند. میدانید که وضعیت فعلی ما چه فاصله‌ای با آن دارد.
ناشناس۲۶۶۵۰۶۱۰:۵۵:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
تشکر می کنیم بابت این کار بجا و عاقلانه و انشالله به زودی کنکور هم حذف شود
ناشناس۲۶۶۵۲۶۱۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
کاملا منطقی و اصولی
مودی۲۶۶۵۵۹۱۱:۵۳:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
جداسازی دانش آموزان و برچسب زنی تیزهوش و ....علاوه بر آثار آموزشی سوئ اثار تربیتی و اجتماعی منفی فراوانی برای دانش آموزان و خانواده هایشان نیز دارد.... این اقدام وزیر آموزش و پرورش کاملا منطقی و درست است.
ناشناس۲۶۶۵۷۹۱۲:۰۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اشکال ندارد مدارس نمونه و تیز هوشان را حذف کنید مدارس غیر انتفاعی هم همین مشکل را دارد پس حذف کنید مدارس نمونه و تیز هوشان بچه های باهوش می روند ولی در غیر انتفاعی از پولداران می روند و باعث آسیب روحی به بچه هایی می شود که نمی تواند غیر انتفاعی بروند
ناشناس۲۶۶۹۴۵۱۵:۲۸:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
نمایندگان مجلس حق دارند معترض باشند چون فرزندانشان با رابطه و به سادگی وارد این مدارس می‌شدند و با این تصمیم دچار مشکل خواهند شد.
دانش آموخته‌ی سمپاد۲۶۷۰۱۰۱۶:۱۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
حرف آدم رو منتشر نمی‌کنید :)) خیلی کار خوبی کردید احسنت یه سال بیاید نظام آموزشی رو ۶ ۳ ۳ کنید. یه سال بیاید ریشه‌ی سمپاد رو بزنید. هر تغییری باید کارشناسی بشه. الان مدارس غیر انتفاعی آزموناشون برداشته شده؟ یا این که امسال به جای سالی ۱۰ ملیون تومن سالی ۲۰ ملیون تومن می‌خوان از دانش آموزا؟
ناشناس۲۶۷۰۱۹۱۶:۱۵:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
می تونم بگم در طول تاریخ بهترین کاری که آموزش و پرورش کرده همین کار بوده
ناشناس۲۶۷۰۲۲۱۶:۱۶:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
کلمه الحق یراد به الباطل دقیقا مصداق همین کاری هست که داریم می‌کنیم. بچه‌ها استرس دارند و این امتحان‌ها هم به استرسشون اضافه می‌کنه اما راهش حذف سمپاد نیست
ناشناس۲۶۷۰۶۸۱۶:۵۷:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
به نظر من بزرگترین ضربه را مدارس انتفاعی به بچه ها زد ما باید فقط یک نوع مدرسه دولتی داشته باشیم وتنبل وقوی کنار هم باشند تا بچه ها الگوی خوب هم داشته باشند ودر صمن فشار زیاد به معلمین مدارس دولتی بعلت یکدست بودنبچه هنباشد واز ان طرف مدارس انتفاعی که معدلهای بالای نوزده را می گیرند وچنان پولها هم می گیرند خیلی به شان خوش نگذرد
ناشناس۲۶۷۳۸۸۲۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
اول از همه باید مدارس غیر انتفاعی با شهریه های ده ها میلیونی را جمع کرد که دانش آموزان را به دو گروه فقیر و ثروتمند تقسیم می کنه ! اگر در نظام آموزشی دانش آموزان بر اساس استعدادهای خود تقسیم شوند کمک به همه دانش آموزان هست. مهمتر از همه هیچکس دلش برای این بچه های معصوم نسوخته هست ! فقط و فقط مدارس غیر انتفاعی به دنبال سودهای بیشتر و بیشتر هستند
ناشناس۲۶۷۵۸۹۰۹:۱۶:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
نماینده های ما نشان دادند ارزش تفکر را برشعار بسیار ناچیز می دانند خروجی دانشگاهها کافی نیست ؟ عالمان بی ارزش و پرمدعا با دستانی پر از مدارک ؟
ناشناس۲۶۷۶۰۸۰۹:۴۹:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
امان از دست این نمایندگان سنت گرا به اصطلاح اصول گرا که مخالف این طرح خوب دولت بودن. عیب سنت گرا ها این هست که همیشه با یک تغییر مثبت مخالفت می کند حتی اگر موضوع مخالفتشون همون تغییری باشه که قدیم الایام با آمدنش مخالف بودن.
ناشناس۲۶۷۸۲۳۱۲:۱۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
به امید حذف کلی کنکور
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین