«پدینگتون»؛ مایکل باند؛ ترجمه‌ی بهمن دارالشفایی؛ ماهی دردسرهای مضحک

احسان راسخی،   3961214131

اگر شنیدید کسی پیدا شده که ماجراجویی و شیطنت و سادگی او منجر به خراب شدن همه کارها می‌شود و از قضا خرس هم هست بدانید او کسی نیست جز پدینگنون. خرسی که از عواقب کارش نه تنها عصبانی نمی‌شوی بلکه خنده‌ات هم می‌گیرد.

دردسرهای مضحک

«پدینگتون»

نویسنده: مایکل باند

مترجم: بهمن دارالشفایی

ناشر: ماهی، چاپ اول 1396

128 صفحه؛ 9500 تومان

 

****
 احتمالا آنها که با این میهمان ناخوانده و دوست داشتنی (که آمده در میان انسان‌ها زندگی کند)، آشنا هستند؛ از دیدن این عنوان: «پدینگتون کمک می‌کند»، حسابی تعجب می‌کنند! شاید با توجه به شناختی که از پدینگتون دارند، از خودشان بپرسند: واقعا چه کمکی از این خرس دست و پاچلفتی برمی‌آید؟ چراکه اطمینان دارند، اساسا هیچ کمکی از پدینگتون بر نمی‌آید و با پنجه‌های کوچک خرسی خود نمی‌تواند کاری را به درستی انجام دهد، حال اگر کمی بازیگوشی و اعتماد بنفس کاذب هم از خصوصیات او باشد که قطعا سپردن کار مهمی به او ریسک بزرگی به حساب می‌آید. همین ویژگی نیز فرصتی در اختیار نویسنده قرار داده که به مدد ماجراهای مختلفی که به لطف کمک‌های پدینگتون به دردسرهایی مضحک بدل می‌شوند، موقعیت‌هایی جذاب برای خلق داستان‌هایی خواندنی در اختیار داشته باشد.

پدینگتون خرس کوچکی است با یک کلاه عتیقه بر سرش که از اجدادش به ارث برده، از اعماق جنگل‌های پرو به لندن آمده و با خانواده‌ای به نام براون زندگی می‌کند. پدینگتون خرس نیمه باهوشی است که هم زبان انگلیسی را به خوبی یاد می‌گیرد و هم می‌تواند ارتباط جالبی با انسان‌ها برقرار کند. علاقه او به مارمالاد و خوراکی‌های خوشمزه غیر قابل وصف است. او عاشق پیک نیک و خواندن اخبار و دانستنی‌های روزنامه‌هاست. یکی از ویژگی‌های پدینگتون فکرهای بکر اوست که معمولا وقتی در مرحله عمل واقع می‌شوند نتیجه‌ای جز خرابکاری ندارند. شماتت و نصیحت‌های اعضای خانواده براون هیچ تاثیری در تکرار اشتباهات او نمی‌گذارد. همیشه در مورد رخدادهای اطرافش کنجکاو است. اگر شنیدید کسی پیدا شده که ماجراجویی و شیطنت و سادگی او منجر به خراب شدن همه کارها می‌شود و از قضا خرس هم هست بدانید او کسی نیست جز پدینگنون. خرسی که از عواقب کارش نه تنها عصبانی نمی‌شوی بلکه خنده‌ات هم می‌گیرد.

مایکل باند نویسنده بریتانیایی است که با استفاده از شخصیت خرس پدینگتون که حدود 50 سال قبل خلق کرده، توانست آثاری را وارد دنیای کودکان کند که تا سالها در کشورهای مختلف جهان جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب‌ها باشد. او ماجراهای پدینگتون را در قالب 13 جلد کتاب که هر کدام در بردارنده‌ی چند داستان از رخدادهای مختلف زندگی یک خرس هستند منتشر کرد. مثل: ماجرای رفتن پدینگتون به فروشگاه و خرید کردن و یا لذت دیدن فیلم در سینما. باند، بخاطر نویسنده‌ای که شهرت جهانی کسب کرده در سال ۲۰۱۵ برنده رتبه امپراتوری بریتانیا نیز شد. او در سن 91 سالگی (سال 2017) بدلیل کسالتی کوتاه مدت درگذشت.

مجموعه داستان‌های پدینگتون تاکنون به 30 زبان زنده دنیا منتشر شده است. این مجموعه چنان به سرعت مورد توجه مخاطبین قرار گرفت که فیلم‌ و انیمیشن‌های زیادی با اقتباس از آن ساخته شد. در سال 2014 در بریتانیا، پاول کینگ شخصیت پدینگتون را دستمایه ساخت فیلمی قرار داد که در آن بازیگرانی همچون هوگو بونوویل، سالی هاوکینز، نیکول کیدمن و جیم برودبنت حضور دارند. این فیلم در همان سال ۲۵۹ میلیون دلار فروش داشت.

 مایکل باند علاوه بر خرس پدینگتون، داستان‌هایی با عناوین «باغچه سبزیجات»، «موشی به نام پنج‌شنبه»، و یک کارآگاه فرانسوی به نام «موسیو گریپ‌فروت» را در کارنامه خود دارد. آثار او در کشور ما نیز تا کنون مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته، بطوریکه مجموعه انیمیشین «باغچه سبزیجات» قبل از انقلاب در تلویزیون ایران دوبله و پخش آن تا سال‌های بعد نیز ادامه یافت. اکنون پس از سال‌ها نشر ماهی به زنده کردن این نوستالژی که کودکی بسیاری از ما با آن آمیخته شده است پرداخته. تاکنون سه عنوان از مجموعه داستان‌های پدینگتون با عناوین «باز هم پدینگتون»، «خرسی به نام پدینگتون» و «پدینگتون کمک می‌کند» با ترجمه‌ی روان بهمن دارالشفایی به بازار کتاب عرضه شده است.

کتاب «پدینگتون کمک می‌کند» شامل 7 داستان کوتاه است که هریک به یکی از اقدامات پدینگتون در راه عملی کردن نقشه‌هایش می‌پردازد. «پدینگتون لب رودخانه»، «پدینگتون در حراجی»، «پدینگتون و خودتان بسازید»، «رفتن به سینما»، «موجودی خطرناک در آشپزخانه»، «دردسر در خشکشویی» و «شام در رستوران» عناوین داستان‌های هفتگانه این مجموعه هستند. با اینکه هر یک از این داستان‌ها در ادامه دیگری هستند اما ارتباطی بین آنها نیست. بطوریکه می‌توان هر یک را مستقل از دیگری به حساب آورد.

در کنار روایت داستان‌های طناز خرسی سر به هوا که با برخورداری از اعتماد به نفسی کاذب مدام دردسر درست می‌کند (فرض کنید می‌خواهد پارو بزند اما در آب میافتد، در حراجی می‌رود باعث ضرر صاحبان کالا می‌شود و یا می‌خواهد غذا درست کند آشپزخانه را منفجر می‌کند)، کتاب دارای تصاویری است که می‌تواند تصور داستان و درک حالات این شخصیت جالب را در خلال روایت برای کودکان آسان‌تر کند. این کتاب علاوه بر اینکه زمینه سرگرمی و تفریح کودکان را فراهم می‌کند آنها را به دنیایی می‌برد که همه چیز به دست تخیلات ساخته و پرداخته می‌شود، تخیلاتی که در رهگذر روایت داستانی مجذوب کننده، موقعیت هایی شیرین و فراموش ناشدنی را پیش روی آنها می گذارند تا خواندن این داستانها را در کنار دیگر کتابهای این مجموعه به تجربه ای به یادماندنی بدل سازد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین