واکنش ذوالنور به بیانیه وزارت خارجه فرانسه علیه ایران

گروه سیاسی الف،   3961214001

 

حجّت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه تند وزارت‌خارجه فرانسه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اظهار داشت: توسعه روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با کشور‌های مختلف که آمریکا سعی می‌کند بر آن‌ها تاثیر بگذارد و آن‌ها را در جبهه مقابل ما قرار دهد، کار ممنوعی نیست و تقریباً یکی از لوازم ارتباط با دنیا است، ولی این مذاکرات و رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک باید در چارچوب منافع ملّی و متناسب با اصول و ارزش‌های ما باشد.
خبرگزاری فارس:عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به سفر «لودریان» وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی و مسئولین ذی‌ربط باید از موضع اقتدار با او رفتار کنند.

حجّت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه تند وزارت‌خارجه فرانسه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اظهار داشت: توسعه روابط دیپلماتیک و گفت‌وگو با کشور‌های مختلف که آمریکا سعی می‌کند بر آن‌ها تاثیر بگذارد و آن‌ها را در جبهه مقابل ما قرار دهد، کار ممنوعی نیست و تقریباً یکی از لوازم ارتباط با دنیا است، ولی این مذاکرات و رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک باید در چارچوب منافع ملّی و متناسب با اصول و ارزش‌های ما باشد.

وی با بیان اینکه طبیعتاً آمریکا تلاش می‌کند در تقابل با ما، اروپا را با خود همراه خود کند تصریح کرد: آمریکایی‌های سعی می‌کنند هم برای خودشان همراه ایجاد کنند هم علیه ما کارشکنی کنند.

نماینده قم، فرانسه را یکی از کشور‌های لغزنده‌ای دانست که آمریکایی‌ها هم در گذشته و هم در حال روی آن اثر گذاشته‌اند و با یادآوری اینکه فرانسه در زمان «ژاک شیراک» و برخی دیگر از روسای جمهور این کشور، از اقتدار و استقلال در مقابل آمریکا برخوردار بود اظهار داشت: اگرچه آن‌ها همان زمان هم میراژ ۲۰۰۰ و ۴۰۰۰ فرانسوی مجهز به اشعه لیزر را در اختیار رژیم بعثی قرار می‌دادند تا ملّت ما را بمباران کند، ولی اینطور نبود که طابق‌النعل به نعل آمریکا عمل کند و در جرگه نوکران آمریکا قرار گیرد.

ذوالنوری افزود: اخیراً با توجه به حاکم شدن افرادی که از آی‌کی‌یو کم و سطوح پایین فهم دیپلماتیمک برخوردار هستند ما شاهد دنباله‌روی کامل فرانسه از آمریکا هستیم.

وی با بیان اینکه در حدی که اروپایی‌ها و فرانسه در موضوع برجام با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنند برای ما مغتنم است تصریح کرد: البته این موضوع نباید اجازه فضولی و دخالت بی‌جای آن‌ها در اموری که به آن‌ها مربوط نیست را فراهم کند.

وی راهبر‌های دفاعی ایران را کاملاً صلح‌آمیز عنوان کرد و با یادآوری اینکه راهبرد‌های دفاعی و نظامی ما، دفاع‌محور است نه هجوم‌محور، خاطرنشان کرد:ما در موضوع موشکی و تقویت توان دفاعی، نه از کسی اجازه می‌گیریم و نه اجازه فضولی در امور کشور خود را به کسی می‌دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه بحث موشکی ما هیچ ربطی به برجام و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ندارد تصریح کرد: موضع‌گیری‌های فرانسه، آلمان و انگلیس، تاثیرپذیری از القائات آمریکا و نشان عدم حرّیّت و استقلال این کشور‌ها است.

ذوالنوری با اشاره به سفر «لودریان» وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی و مسئولین ذی‌ربط باید از موضع اقتدار با او رفتار کنند.

وی با بیان اینکه خاصیت دپلماسی این است که اگر از موضع ضعف و تدافعی برخورد کنید، یقیناً بازنده عرصه خواهید بود تصریح کرد:، ولی اگر از موضع اقتدار و هجومی برخورد شود و از منافع ملّی عدول نشود و صلابت به خرج داده شود، طبیعتاً نمی‌توانند بر شما تسلّط پیدا کنند.

نماینده قم با بیان اینکه درخواست ما از دستگاه دیپلماسی این است که در جریان سفر وزیر خارجه فرانسه، محکم عمل کند اظهار داشت: صدور قطعنامه سه جانبه انگلیس، آلمان و فرانسه و بیانیه اخیر وزارت‌خارجه فرانسه در نسبت دادن برخی اتهامات به ایران، نوعی زمینه‌سازی برای امتیازگیری در این سفر است.

ذوالنور ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی را در موضع انفعالی قرار دهند و در این گفت‌وگو‌های دیپلماتیمک ما نرمش نشان دهیم و به آن‌ها امتیاز دهیم. پادزهر این موضوع این است که مسئولین ما به طور محکم از موضع اقتدار برخورد کنند و از این نترسند که چه اتفاقی خواهد افتاد؛ هیچ اتفاق منفی رخ نمی‌دهد بلکه موضع اقتدار و عزّت دیپلمات‌های ما در این سفر می‌تواند آن‌ها را از برخورد‌های مغرضانه و نسنجیده‌شان پشیمان کند.

وی افزود: البته من معتقدم که جا داشت مسئولین محترم وزارت خارجه برای تاخیر یا لغو سفر لودریان موضع‌گیری می‌کردند تا در آستانه سفر به ایران، چنین اجازه فضولی و رجزخوانی به خود ندهند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: قاطعیت و صلابت در حالی که با مصلحت و عزّت در دیپلماسی عجین باشد، می‌تواند در امتیازگیری از طرف مقابل، تامین منافع ملّی و امتناع از دادن امتیازات بی‌جا به طور جدّی موثر باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین