العرب مطرح کرد؛ قدرت نمایی پوتین در مقابله با آمریکا و اروپا

مترجم: مریم نصرالهی،   3961212026 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه العرب نوشت: ولادیمیر پوتین با سخنرانی بی سابقه خود در مورد قدرت روسیه، بار دیگر فضای جنگ سرد را در اذهان تداعی کرد، بویژه با رونمایی وی از سلاح تازه ای که سامانه های دفاع هوایی غربی در آینده قادر به مقابله با آن نخواهد بود.

قدرت نمایی پوتین در مقابله با آمریکا و اروپا

رئیس جمهور روسیه در سخنانی در مجلس فدرال روسیه که پنجشنبه شب انجام گرفت به معرفی دستاوردهای نظامی روسیه و نیز وضعیت سیاسی و اقتصادی این کشور اشاره کرد. پوتین ضمن انتقاد از راهبرد تسلیحاتی آمریکا گفت: موشک قاره پیما و جدید سرمت 11 هزار کیلومتر برد دارد و می‌تواند با عبور از قطب شمال و جنوب، هر نقطه‌ای روی زمین را هدف قرار دهد.همچنین موشک بالدار آوانگارد بردی نامحدود دارد و تحویل ارتش شده است.

در این باره روزنامه العرب در تحلیلی نوشت: ولادیمیر پوتین با سخنرانی بی سابقه خود در مورد قدرت روسیه، بار دیگر فضای جنگ سرد را در اذهان تداعی کرد، بویژه با رونمایی وی از سلاح تازه ای که سامانه های دفاع هوایی غربی در آینده قادر به مقابله با آن نخواهد بود.

در واقع رئیس جمهور روسیه تلاش می کند ظرفیتهای این کشور برای مقابله با همکاری دفاعی کشورهای غربی را نشان دهد؛ چرا که دولتهای غربی در زمینه روابط نظامی با ایالات متحده بازنگری داشته و بر حجم بودجه های نظامی خود افزوده اند.

پوتین در جریان سخنرانی خود در روز پنجشنبه با رونمایی از سلاح اتمی جدید ساخت روسیه گفت این سلاح می تواند بر هر نقطه از جهان اصابت کند.

پوتین ضمن صحبتهای خود در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری که احتمال پیروزی او در آن بسیار زیاد است، تصریح کرد: روسیه هر گونه حمله اتمی به هم پیمانانش را به منزله حمله به خود می داند و به سرعت به آن پاسخ می دهد.

این نحوه سخنرانی پوتین بازگشت تفکر جنگ سرد را منعکس می کند، در حالی که روسیه تلاشهای ایالات متحده برای تمرکز دوباره بر«خطر روسیه» را احساس کرده است، بویژه در سایه تحقیقات آمریکایی که تاثیر مسکو در تغییر مسیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نشان می دهد.

حتی در سوریه نیز دو طرف آمریکا و روسیه برای مقابله با سیاستهای یکدیگر تلاش می کنند، بخصوص در پی صحبتهای مسئولان روسی در مورد استقرار 20 پایگاه نظامی آمریکایی در مناطق سیطره کردها و یک پایگاه در نزدیکی تنف در جنوب سوریه.

دخالت روسیه در سوریه تبدیل به دغدغه ای در اروپا شده است و دستگاههای جاسوسی غربی برنامه هایی را برای مقابله با فعالیتهای سایبری روسی آغاز کرده اند.

در روز چهارشنبه وزیر خارجه روسیه ایالات متحده را متهم به تشویق اروپا برای استفاده از سلاح اتمی «غیر استراتژیک» علیه کشورش کرده و گفت: باقی ماندن سلاح اتمی آمریکا در اروپا عملیات خلع سلاح اتمی در جهان را دچار مشکل می کند.

روسیه بر این عقیده است که سلاح اتمی جدید بدلیل نگرانی هایی در مورد تغییر موازنه قوای نظامی در میدان اروپا می باشد و در واقع پاسخی است به دخالتهای غربی در سیاستهای روسیه.

به گفته تحلیلگران، قدرت روسیه برای تغییر مسیر حوادث به این شکل، غرب را غافلگیر کرده است؛ به این دلیل که پیش از این انتظار نداشت مسکو بتواند یک استراتژی امنیتی، رسانه ای و سایبری با این قدرت را اتخاذ کند.

استراتژی مذکور پوتین را قادر می سازد تا از حمایت از هم پیمانانش نیز سخن بگوید؛ همانطور که ایالات متحده در مورد دولتهای غربی چنین می کند.

به عقیده مسئولان روس، موسسات آمریکایی برای ایستادگی در مقابل روابط همکاری که ترامپ امیدوار بود بتواند با روسیه برقرار کند، عزمی جدی داشتند؛ در مقابل، پوتین نیز از لحنی تهدید آمیز استفاده کرده و خطاب به دولتهای غربی و آمریکا گفت: اکنون باید واقعیت تازه ای را در محاسبات خود در نظر داشته باشند و بدانند هر آنچه گفته شد، تنها برای ترساندن نیست.

از جمله سلاح های تازه ای که به گفته پوتین، در حال ساخت و یا آماده استفاده هستند، موشکهای بالستیک قاره پیما، کلاهکهای اتمی کوچک قابل حمل توسط موشکها، پهپادهای اتمی و سلاح های لیزری است.

رئیس جمهور روسیه در پایان سخنان خود اظهار داشت:«امیدوارم آنچه امروز گفتم هر تجاوزگرِ احتمالی را بیدار کند. هر گونه تحرک غیر دوستانه علیه روسیه، مانند استقرار سامانه ضد موشکی و ایجاد زیر بناهایی نظامی توسط ناتو، در نزدیکی مرزهای ما و نظیر این موارد، از دیدگاه نظامی مورد پذیرش نیست». 

دیدگاه کاربران

پویان۲۶۳۳۳۴۰۸:۰۰:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
کشوری که با اقتدار با بیگانه صحبت کنه؛طرف مقابل حساب کار دستش میاد...نه اینکه طرف تحریمت کنه و‌تو لبخند بزنی؛تحریمت کنه و تو فقط توئیت بزنی!!!!
ناشناس۲۶۳۳۵۹۰۸:۳۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
فراموش نشود که هدف روسیه به رخ کشیدن سلاح های جدیدتر خود بیش تر نیست. همیشه بین روس و آمریکا این رخ کشیدن ها بوده و هست. بیچاره کشورهای وابسته به هر دو که قربانی این رقابت ها می شوند.
ناشناس۲۶۳۴۰۸۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
وقتی کالاهای روسی قفسه های بازار های جهان را پر کرد درست نه به ... کسی قدرتمند نمی شود
ناشناس۲۶۳۴۲۲۱۰:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
حرف های پوتین مصرف انتخاباتی داشته و داخلی است. بعضی گفته اند چند موشکی هم که آزمایش کرده، پس چرا سقوط کرده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین