فتاح: وام‌های بانکی به درستی مدیریت نشده است/ایروانی:برای نزدیک شدن به عدالت، نباید رویکرد اقتصادی فقرزا باشد

گروه اقتصادی الف،   3961208019

وزیر اسبق اقتصاد می‌گوید: رویکرد لیبرالیستی ادعایی راجع به عدالت ندارد، اگر می‌خواهیم به سمت عدالت نزدیک شویم رشد سیستم اقتصادی و رویکرد اقتصادی نباید فقرزا باشد و رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: وقتی یارانه توزیع می‌شود پر مصرف‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد جواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع عدالت اجتماعی دستور رهبری و مطالبه مردمی اظهار کرد: موضوع عدالت بسیار مهم بوده و یکی از مقوله‌های پر اهمیتی است که بشریت همواره پیگیر آن بوده است و رهبری معظم انقلاب آن را به عنوان یک فضیلت در سایر موضوعات نمی‌بینند بلکه از منظر دینی ماموریت نظام جمهوری اسلامی را اقامه و اجرایی سازی عدالت می‌دانند و مقوم مردم سالاری دینی می دانند چرا که تحقق مردم‌سالاری موجب رشد و شکوفایی استعداد‌ها، حضور پر نشاط مردم بوده و عامل بقا و پایداری جامعه است و رهبر انقلاب عنصر عظیم اقتدار ملی را تحقق مردم سالاری دینی می دانند.

وی افزود: یکی از عواملی که موجب پشیمانی دشمنان در طی ۳۹ سال گذشته شده این است که مردم همواره در صحنه بوده اند، مقامات آمریکا مردم ایران را تروریست دانسته و به آن‌ها توهین می‌کنند چرا که مردم را عامل پایداری و اقتدار نظام جمهوری اسلامی می‌دانند.

ایروانی تصریح کرد: در نظام دینی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی رسالت ما اقامه عدالت است، مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اسفراین در سال ۹۱  فرموده‌اند که عدالت یکی از شاخصه‌های مهم است بنده ادعا می کنم که ما در این زمینه پیشرفت کرده ایم اما هنوز به آنچه می خواهیم نرسیده‌ایم، اگر خود را با وضعیت قبل از انقلاب مقایسه کنیم پیشرفت داشته ایم، اما اگر بخواهیم با آنچه که اسلام از ما در زمینه تحقق عدالت اجتماعی خواسته است قیاس کنیم باید بگویم که هنوز راه زیادی داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: انقلاب در سال ۵۷ آغاز یک تحول بود به این معنا که ابتدا انقلاب رخ می‌دهد و پس از آن تحول صورت می‌گیرد و باید تغییرات مثبتی که در جریان انقلاب صورت گرفته تداوم پیدا کند. در تمامی انقلاب های جهان عده ای مفهوم انقلاب را در بهرمندی از قدرت اجرایی می بینند و وقتی از این امر مایوس می شوند دچار پشیمانی شده و در این زمان ارتجاع و عقب گشت و توقف بر روی آرمان ها اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: این علامت سرزندگی و نشاط انقلاب است که رهبر انقلاب نمی‌خواهند که ما به سرنوشت سایر انقلاب‌های جهان دچار شویم بنابراین به گونه‌ای باید عدالت در جامعه نهادینه شود که اگر در هر نقطه‌ای از نظام نوعی از حالت بازگشت به وجود آمد، توسط سیستم اصلاح شود.

پرویز فتاح رییس کمیته امداد در ادامه اظهار کرد: هفته آینده ۱۴ اسفند سالگرد ۴۹ سالگرد تاسیس کمیته امداد امام خمینی است، در ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی صورت گرفت و دقیقاً در چهاردهم اسفند همان سال به فاصله ۲۰ روز امامی که انقلاب را به پیروزی رساندند کمیته امداد را به عنوان اولین نهاد جمهوری اسلامی تاسیس کردند.

وی افزود: این مسئله حاکی از آن است که رهبر انقلاب عدالت و رسیدگی به مستضعفان را اولویت اول و مسئولیت اصلی انقلاب اسلامی می‌دانند و در ادامه نیز رهبر انقلاب همین اهتمام را نسبت به کمیته امداد و ماموریت آن داشته اند و دارند چرا که انقلاب حقیقتاً وضعیت اجتماعی را از نظر طبقات اقتصادی زیر و رو کرده است.

فتاح تصریح کرد: امام خمینی مسئله فقر و غنا را مطرح کردند و فرمودند که من یک موی کوخ نشینان را به تمام کاخ نشینان نخواهم داد و کمیته امداد نیز این ماموریت را دنبال می‌کند و برخاسته از ذات انقلاب و دین و قرآن است.

رییس کمیته امداد بیان کرد: در قرآن نسخه اصلی برای رفع محرومیت و رسیدگی به فقرا و یتیمان مبحث انفاق است به این معنا که خداوند و اولیا مردم را دعوت می‌کنند که بیایند برای هم نوع خود انفاق کنند و در کنار ماموریت نظام و دولت‌ها، مردم نیز ماموریتی دارند و آن همان صدقات و زکات و انفاق‌هایی است که جمع آوری می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع اصلی ما فقر و عقب افتادگی اقتصادی است لذا دولت و مجلس ماموریتی دارند و مردم نیز باید در کنار آن‌ها به وظیفه شرعی خود عمل کنند کمیته امداد نیز از ظرفیت قوانین دولت و مجلس استفاده می‌کند و از مردم کمک می‌گیرد تا بتواند به فقرا رسیدگی کند و باید بپرسیم که آیا این مسئله برای رفع فقر کفایت می‌کند؟ تلاش کمیته امداد امام خمینی این است که تمام مددجویان کمیته امداد به وضعیت عادی دست پیدا کنند.

ایروانی در ادامه با اشاره به مساله اشرافیگری افزود:  ضریب جینی پیش از انقلاب ۴۹ دهم درصد بود و اخیراً به سی و هفت دهم درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ضریب جینی میزان نابرابری را اندازه گیری می‌کند و ما پس از انقلاب توانسته ایم رشد مطلوبی در جهت رفع نابرابری داشته باشیم البته دو سال است که در این زمینه وقفه افتاده که ان شاءالله حل خواهد شد.

ایروانی تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل بخش درآمدی درصد بالای جامعه به ۱۰ درصد فقیر است و قبل از انقلاب ۱۵ و چهار برابر بود به این معنا که اقشار بالادست ۲۰ برابر درآمد بیشتری نسبت به اقشار پایین دست داشتند، اما این امر به ۱۲ برابر کاهش پیدا کرد اخیراً نیز ۱۴ برابر شده است و دولت اعلام کرده که باید اصلاحاتی در راستای کاهش این رقم صورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مهمترین اتفاقی که در این ۳۹ سال رخ داده این است که بخشی از گروه ضعیف به سطح متوسط ارتقا پیدا کردند و طبق آمار‌های جهانی انقلاب اسلامی جهشی عمل کرده است، چرا که ۵۳ درصد جمعیت ایران ۲۰ هزار دلار در سال درآمد دارند، درآمد سرانه ابتدای انقلاب در سال ۱۹۸۰ و دقیقاً یک سال پس از انقلاب ده هزار و ۸۰۰ دلار بود با جمعیت سی و چند میلیون، اما در سال ۲۰۱۷ به ۱۶ میلیون دلار رسیده ایم.

ایروانی اذعان کرد:قبل از انقلاب شش میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم، اما اکنون حدود دو میلیون بشکه در روز صادرات نفت صادر می کنیم و بسیاری از قدرت‌های جهانی جنگ تمام عیار علیه ما در پیش گرفته‌اند و می‌خواستند ما را در نطفه خفه کنند و هشت سال با جنگ به ما حمله ور شدند و با بلوکه کردن سرمایه‌های ما می خواستند مانع پیشرفت ما شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: تعداد دانشجویان در اوایل انقلاب ۱۲۰۰۰۰ نفر بودند که اکنون به چهار و چهار دهم میلیون نفر افزایش یافته است، اساتید تمام وقت از ۹ هزار و ۲۰۰ نفر به ۶۳ هزار نفر ارتقا یافته است تعداد مراکز آموزشی در ابتدای انقلاب ۲۲۳ عدد بود که اکنون به ۲۵۱۵ عدد رسیده است.

وی افزود: تحقق این امر باعث رشد علمی ما به رتبه هفدهم جهانی شده است این در حالی است که در ابتدای انقلاب ما از نظر علمی در رتبه پنجاه قرار داشتیم و رهبر انقلاب بار‌ها مسئله جنبش علمی را مطرح کرده‌اند و توجه به این مسئله باعث چنین رشد علمی شده است.

ایروانی بیان کرد: در زمینه نانوفناوری رتبه ۴ جهانی را داریم و طبق آمار‌ یکی از موسسات معتبر، تعداد مهندسان ایران به تعداد مهندسان آمریکا نزدیک است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:، مسائلی که مطرح شدند جز زیرساخت‌های تسهیل‌گر عدالت هستند و باعث می شود تمامی آحاد جامعه آموزش ببینند و از بهداشت و عدالت‌ها در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند و بتوانند به فرصت‌های برابر دست پیدا کنند.

ایروانی ادامه داد: ما در زمینه رشد علمی رتبه اول را در منطقه داریم و طبیعتاً در ادامه این رشد کارآفرینی قرار دارد چرا که هم اکنون ۱۴ میلیون تحصیل کرده و فارغ التحصیل در کشور وجود دارد و باید برای آن‌ها شغل ایجاد شود و این امر با شعار محقق نمی‌شود و باید ظرفیت‌سازی‌های لازم انجام شود تا تمامی آحاد جامعه بتوانند وام بگیرند و برای خود شغل ایجاد کنند.

فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در بحث فقر باید دید خانواده‌ها از چه چیزی محروم هستند، گفت: از داخل بحث پیشرفت در روستا‌ها بی‌عدالتی بیرون می‌آید، برق جزو عدالت محسوب می‌شود، ولی برق و گاز یارانه‌ای است و باید دید چه کسی از آن بیشتر استفاده می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب، طبقات ثروت را زیر و زبر کرد، اظهار داشت: بیشتر یارانه‌ها مثلاً در بحث برق و گاز به جیب پر مصرف‌ها رفت و این عدالت نیست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه عدالت در مفهوم ملی و در تثبیت قیمت‌های جامعه مصرف باید به میان بیاید، افزود: بیشترین یارانه برای نهاد‌های انرژی است، وقتی یارانه توزیع می‌شود پر مصرف‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.

فتاح با اشاره به اینکه در نگاه کلان اقتصادی وام‌های بانکی به سمت جامعه هدف به درستی مدیریت نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در حال نزدیک شدن به سمت نگاه عدالت محور هستیم، امسال با همکاری دولت، بانک‌ها و مجلس ۲ هزار میلیارد وام قرض الحسنه داده ایم و این امر منتهی به ۱۴۰ هزار شغل شده است.

وی با اشاره به اینکه الان بر سر وام ۵ تا ۲۰ میلیونی کلی مسئله وجود دارد، گفت: بر روی اقتصاد خانواده متمرکز شده ایم لذا جامعه هدف ما کاهش پیدا کرده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه اگر بحث بیمه سلامت همگانی به درستی اجرا شود یک گام به سمت بیمه اجتماعی نزدیک شدیم، ادامه داد: از ابتدای امسال طی یازده ماه، یارانه مستمری افراد تحت پوشش افزایش پیدا کرده است، بالاترین رشد بودجه برای سال ۹۷ مربوط به تبصره ۱۴ است.

فتاح با اشاره به اینکه اکنون تفکر اشتغال خرد در دنیا حکایتی شده است، گفت: نباید فقط به سمت اشتغال‌های کلان حرکت کرد، در نظام اتفاق نظر حاصل شده و به نظر می‌رسد در حل مسئله فقر باید موفق‌تر عمل کرد.

ایروانی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه در مالیه دولتی باید تحول و انقلاب شکل بگیرد لذا نباید صرفاً هزینه کرد بودجه را داشته باشیم، گفت: رویکرد لیبرالیستی ادعایی راجع به عدالت ندارد، اگر می‌خواهیم به سمت عدالت نزدیک شویم رشد سیستم اقتصادی و رویکرد اقتصادی نباید فقرزا باشد.

وی با بیان اینکه باید جامعه پایدار داشته باشیم و قشر متوسط قوی باشد، افزود: زیر ساخت‌های تسهیل گر به خوبی در ۳۹ سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی رشد به همراه عدالت است، گفت: باید بر روی توان تولید تکیه کرد تا اشتغال افزایش پیدا کند، سیاست کلی در هدفمندی یارانه‌ها این نیست که یکسان به همه پرداخت شود.

وی با اشاره به بسیج منابع مالی و امکانات برای توسعه کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه بیان کرد: تعرفه‌ها باید به صورت پلکانی بالا برود، قیمت گذاری را رها کردیم، سیستم اقتصادی بایستی فقرزا نباشد.

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به اینکه سهام عدالت یکی از بزرگ‌ترین کار‌های بود که در فرایند خصوصی سازی انجام شد البته امتداد آن شایسته نبود و بهانه جویی‌های زیادی شد، افزود: هدفمندی یارانه‌ها در راستای اهداف عدالت اجتماعی، رشد تولید و افزایش بهره وری بود که متاسفانه یارانه به تولید داده نشد.

ایروانی با اشاره به اینکه ظرفیت سهام عدالت بسیار خوب بود، افزود: مالکیت سهام عدالت متعلق به دولت نبود، اگر بازدهی این سهام در ۱۰ سال گذشته ۱۰ درصد بود باید گفته شود که چرا بازدهی نداشته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نباید پتروشیمی را به صورت نیمه خام بفروشیم، گفت: ایران عادل‌تر از روسیه و ترکیه است، ایران بی‌سابقه‌ترین رشد رفاه را در جهان دارد.

ایروانی با اشاره به اینکه مسکن مهر امتیاز ویژه و پروژه‌ای خیلی خوب بود، ادامه داد: خیلی‌ها که خواب مسکن داشتن را می‌دیدند، با قیمت پایین مسکن دار شدند.

وی با اشاره به اینکه نسبت به مسکن مهر خیلی کم لطفی شد، گفت: کدام کار عظیم بدون ایراد است، به جای خدشه به کار خوب باید هم افزایی، همکاری و تعامل مثبت داشته باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین