خیابان انقلابِ چهل ساله؛ حاشیه‌نویسی بر مسئله حجاب

محمد براتی*، گروه فرهنگی الف،   3961207183 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

39 ساله شد. حالا می‌شود با کمی اغماض انقلاب اسلامی ایران را چهل ساله خطاب کنیم. چهل ساله ای که نیاز به رنگ برای تعدادی از تارهای مویش دیده می‌شود.

خیابان انقلابِ چهل ساله؛ حاشیه‌نویسی بر مسئله حجاب

این چهل ساله که با وجود سختی‌ها، فشارها و بدخواهان بسیار همچنان پابرجا و استوار مانده باید نگران و منتظر روزها و سال‌های به مراتب مشکل‌تری باشد. سن و سالی که معمولاً نشان‌گر اوج پُختگی و بلوغ است، در حال حاضر اینگونه نشان نمی‌دهد. طرز تفکرها، معیارها، باورها، اظهارنظرها و رفتارهای بسیاری از آنان که باید این پختگی و بلوغ را نمایان کنند، اینطور نیست!

به نظر می‌رسد باید آمادگی بغایت جدی‌تری را برای روبه‌رو شدن با این «بحران چهل سالگی» داشته باشیم. آشفتگی که نسبت به سال‌های نه چندان دورِ گذشته از شکل و شمایلی متفاوت برخوردار شده است. مُعضل‌هایی که اگر مانند حال به آن‌ها توجهِ کافی نشود، قطعاً در آینده‌ای نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، اتفاقات جبران‌ناپذیری را باعث می‌شوند.

یکی از تازه‌ترین این مسئله‌ها بحث حساس و همیشه پرحاشیه «حجاب» است. بحثی که در کشور ما از قبل انقلاب و بعد از آن، بارها اتفاقات چالش‌برانگیزی حول محور آن به وقوع پیوسته است که آخرینِ آن‌ها به کمک یک چوب حادث شده است. تعدادی از زنانی که هم «لا اکراه فی الدین»ها را شنیده‌اند و هم حدود شرعی دین و قانون اساسی کشور را، در آستانه سی‌ونهمین سالگرد فجرِ پایداریِ حجاب، روسری‌های خود را بر سر چوب نهادند و به چهل سال هدایت، اعتراض کردند. اعتراضی که با دیگر کمپین‌ها، کارزارها و فتنه‌ها قطعاً متفاوت است. تفاوتی از جنس یک مشکل ریشه‌ای و شاید حل نشدنی!

حل نشدنی از آن بابت که بعد از این همه سال همچنان نتوانسته‌ایم بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های مربوط به حجاب را که در ظاهر ساده و بدیهی می‌پنداریم، برای بسیاری از هم‌وطنان خود تعریف کنیم. حل نشدنی از آن بابت که هنوز فکر می‌کنیم به دنیا آمده‌ی دهه شصت، هفتاد، هشتاد و به زودی نود باید همان نوع تفکر و منشی را داشته باشد که انقلاب کرده‌ی دهه پنجاه داشته است. حل نشدنی به این دلیل که در میانشان هستیم و نیستیم. بارها می‌بینیمشان اما آن‌ها را نمی‌شناسیم. به دفعات سخنانشان را شنیده‌ایم و رفتارهایشان را دیده‌ایم ولی متوجه‌شان نشده‌ایم.

اکنون دوران غوطه‌وری در تکنولوژی را سپری می‌کنیم. «ارتباط» به نزدیک‌ترین و ساده‌ترین حد خود رسیده است. دهکده جهانی مدت‌هاست که خود را فریاد می‌زند. مردم 1357 به مردم 1396 تبدیل شده‌اند. واقع‌بینانه و به دور از تعارف این را می‌دانیم که جامعه ما هم هرچند پرجمعیت‌تر اما به دلایل داخلی و خارجیِ گوناگون به وضوح متفاوت‌تر شده است.
با اینکه آرمانِ حقیقی سال پنجاه و هفت هم‌چنان باثبات و صلابت است ولی آرمان‌جویان آن به شدت تغییریافته و اثرپذیر شده‌اند. در کنار همه این‌ها به مثابه گذشته دشمنان کشور از کوچک‌ترین غفلت‌ها، اشتباهات و فرصت‌ها بالاترین استفاده را می‌برند تا بیشترین ضربه را به همین مردم متفاوتِ دهه‌های اخیر، بزنند.

حال حتی اگر تمامی نظرسنجی‌های معتبر و غیرمعتبر دنیا هم این را تایید کنند که اکثریت مردم کشور ایران نظر مثبتی به خیلی از اتفاقات داخلی دارند، باز هم نمی‌توان این‌گونه واخواهی‌ها را که در هشتگ‌ها خلاصه می‌شوند، نادیده گرفت! برچسب هایی که چه از طرف یک رُباتِ معاند باشند و چه از طرف یک هم‌وطن، باید به عنوان هشدار و علامتی جدی برای خط سیری که در نظر گرفته‌ایم، باشند.

چهل ساله، راه بسیار سخت اما مطمئنی را انتخاب کرده است. از خوان‌های بسیاری گذشته و باید بگذرد. دشمنان قدرتمندی را شکست داده و باید بدهد. او که مسیر درست را دیده، حالا در این دوران باید برای دیرنشدن، به دنبال شناختِ صحیحِ پیچ‌وخم‌های آن برود.

*محمدبراتی؛ پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۹۶۱۱۰۸:۱۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۸
وقتی دم از اجرای اسلام زده میشه ولی سلیقه‌ای اجرا میشه نتیجه‌ای جز این نداره. 40 ساله دم از بانکداری اسلامی زده میشه، اما هر هفته همین الف و همین «موسسه احیاگران تمدن فاخر» از ربای بانکی و جنگ با خدا حرف میزنن. 40 سال دم از اجرای عدالت زده میشه، اما هر روز فاصله فقیر و غنی زیادتر شده. میانگین سن ازدواج از حدود 20 به حدود 30 رسیده، و .... حالا این وسط وقتی همه رو رها کنی و بچسبی به حجاب نیجش همین میشه. خیلی از همین بدحجابا قلباً به پوشش عقیده دارن اما از سر لج با نظام رعایت نمیکنن. من چون خودم خارج از کشورم و با ایرانیای خارج از کشور ارتباط دارم می‌بینم که خیلیاشون بسیار هم مقید به نماز و روزه و محرم و زیارت عاشورا و .. هستن اما به دلایلی به اشتباه فکر میکنن حجاب امری شخصیه. اما در کشور ما همیشه این افراد به فساد و بی دینی و ... متهم میشن و طبعاً واکنش اونا هم تنده. به سیره اهل بیت رجوع کنید و ببینید اونا برای جذب مردم به اسلام و اقناع اونا چه کردن. ثانیاً، وقتی مردم صداقت شما رو باور میکنن که در کنار اهتمام به حجاب به رفع بی‌عدالتی و فقر هم بپردازید و به آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون اساسی لااقل احترام بذارید. باور کنید خیلی از بدحجابا هم مومن هستن. اونا تو حجاب میلنگن و بعضیا تو چیزای دیگه. فقط همین.
علی۲۵۹۶۱۶۰۸:۱۹:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
من که نفهمیدم که اگر زنی مویش را نپوشاند چه مسئله ای اتقاق می افتد . ایا این نشانه مسلمانی یک جامعه بوده است. کاش بجای این نشانه جامعه ما فاقد دزدی و دروغ بود و در آن مردم مهربان و با فرهنگ و صاحب علم و دانش بودند . و این ها نشانه مسلمانی بود
ناشناس۲۵۹۶۲۰۰۸:۲۳:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
همه اینها حرفه. حجاب اجباری محکوم به شکسته. باعث جدا شدن ملت از حکومت هم هست. اجبار در مسائل اعتقادی جواب نمیده و اگه هم جواب بده قطعا در جهت معکوس خواهد بود. حتی در عربستان که مهد اسلامه چنین اجبارهایی اعتقادی وجود نداشته و نداره و همینطور هیچ کشور اسلامی دیگه. حجاب اجباری برای حکومت بیشتر به یک تابو تبدیل شده که عقب نشینی کردن از اون برای حکومت خیلی خوشایند نیست ولی هر چه زمان بگذره ضرر بیشتری متوجه ملت و حکومت و کشور خواهد شد.
ناشناس۲۶۰۲۴۳۱۶:۲۸:۱۹ ۱۳۹۶/۱۲/۸
عزیز من واجب یعنی اجبار... نمازم اجباری هست نه اختیاری... کلا هر قانونی اجباری هست... حتی قوانین راهنمایی و رانندگی.
amir۲۶۰۲۸۲۱۷:۰۲:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
عجب اگر کسی نماز نخواند او را تعزیر نمی کنند. پس مقایسه ای مع الفارق داری برادر.
امین۲۶۰۲۹۶۱۷:۲۰:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
واجب برای کسی که اعتقاد داره به اون موضوع موضوعی که قاعدتاااااا یک هنجار ساده ست
ناشناس۲۶۰۴۱۲۱۹:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
عزیز من نماز هم واجبه اگه یکی تو خیابون داد بزنه نماز نمی خونم قانونی براش دارین
ناشناس۲۶۰۴۳۸۱۹:۴۲:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
واجب برای کسی است که دین رو پذیرفته باشه
ناشناس۲۶۰۵۲۸۲۱:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
عزیز برادر بگذار خداوند به حساب بندگانش رسیدگی کند ! ..
ناشناس۲۶۱۸۵۳۲۲:۴۱:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۹
عزیز من واجب به معنی‌ اجبار نیست. نماز واجب است. اما اگر شما انسان بالغی را که عقیده به خواندن نماز ندارد مجبور کنی‌ نماز بخواند، نه آن نماز نماز است و مقبول درگاه حق و نه شما اجری میبری.
ناشناس۲۶۲۴۲۳۱۵:۲۷:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
واجب و اجباری است برای مسلمان مومن معتقد ، چرا مسیحی و زرتشتی و بی ایمان ،.. باید حجاب .. داشته باشه؟
ناشناس۲۵۹۶۵۶۰۹:۰۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۸
شما اولین مشکلت اینه که فکر میکنی انقلابی های دهه پنجاه میخواستن حجاب اجباری بشه
ناشناس۲۶۰۲۲۹۱۶:۱۳:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
دقیقا،و شهدا بخاطر حجاب شهید شدند
ناشناس۲۶۱۸۲۸۲۲:۱۶:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۹
خجالت بکش ! من تو خانواده ام سه تا شهید دارم. خجالت بکش
ناشناس۲۵۹۶۶۹۰۹:۲۵:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
یعنی چی ؟ واضح تر می نوشتی . چرا خودت خودت رو سانسور کردی؟
ناشناس۲۵۹۷۰۰۱۰:۰۰:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حالا نظر شما و راه حل پیشنهادیتون چیه؟!
اسدی۲۵۹۷۱۵۱۰:۱۷:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حجاب فقط یک انتخاب است.و حکومت نباید در انتخاب مردم دخالت کرده و اجبار کند.
ناشناس۲۵۹۷۳۹۱۰:۳۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
نه فقط میان متولدین بعد از انقلاب بلکه حتی در میان خود انقلابیون سال 57 هم خانمهای بسیاری بودند که به حجاب اعتقاد نداشتند و عکس و فیلمهای انرا مکرر دیده ایم ..
ناشناس۲۵۹۷۶۱۱۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۸
یکبار هم که شده دشمنان خارجی را فراموش کنیم ، و به حل مشکل در داخل کشور بپردازیم . واقعیت این است که آنچه امروز به عنوان حجاب در جامعه وجود دارد ، نه حجاب شرعی بلکه دستور العمل یک شکل کردن لباس بانوان است که البته .. وقتی به بانوان غیرمسلمان و توریست های خارجی هم اجبار می کنیم که این پوشش را رعایت کنند ، دیگر نمی توان ادعا کرد که مسئله رعایت اسلام است ، زیرا آنها که اصولا پیرو این مذهب نیستند . راه حل این مشکل بازگشت به چهارچوب دین است ، طبق شرع زنان باید بدن خود را از نامحرم بپوشانند اما نوع و جنس و رنگ لباس را دیگر نباید ما تعیین کنیم ،
ناشناس۲۵۹۷۶۸۱۱:۱۰:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۸
خب بعدش چی؟ میدانید چرا نمی تونید ارتباط برقرار کنید چون به جای گفتگو، بیانیه صادر می کنید
ناشناس۲۵۹۷۶۹۱۱:۱۳:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۸
در اصل دین اجباری نیست چرا باید در مورد حجاب که حتی نه در اصل و نه در فرع دین جایی ندارد و یک توصیه است و حتی همچون نماز نیز تاکیدات ندارد و باعث عدم رعایت آن باعث خروج از دین نمی شود و...به اصلی ترین بخث شده اجباری باید باشد ؟ ...
ناشناس۲۵۹۷۷۰۱۱:۱۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حجاب یک مسئله شخصی است ، دولت باید بپذیرد دست از امور شخصی مردم بردارد.
ناشناس۲۵۹۸۲۰۱۱:۵۶:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حجاب اجباری مثل بی حجابی اجباری محکوم به شکست
ناشناس۲۵۹۸۲۱۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حجاب باید اختیاری شود.اسلام هم همین را می گوید..
حسين۲۵۹۸۴۹۱۲:۰۹:۵۹ ۱۳۹۶/۱۲/۸
سالمترین و عاقلانه ترین راه احترام به سلیقه های همدیکر فقط با تغییرات بردباری و عدم لجاجت بدست می اد نه با ...
امیدوار۲۵۹۹۰۲۱۲:۳۴:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۸
نفهمیدم بالاخره منظور چیست؟؟؟
ناشناس۲۵۹۹۱۱۱۲:۳۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۲/۸
حجاب را نه میتوان به زور از سر مردم برداشت نه به زور بر سر آنان کرد واقع بین باشیم تا بتوانیم در کنار یکدیگر به شکل مسالمت آکیز زندگی کنیم
ناشناس۲۶۰۴۲۳۱۹:۱۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۸
نه بی حجابی اجباری صحیح بود و نه حجاب اجباری ، در یک قرن اخیر در هیچ کشوری به اندازه ایران بر سر این موضوع انرژی و سرمایه صرف نشده است
ناشناس۲۶۰۴۳۱۱۹:۳۵:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۸
مشکل حجاب اجباری نیست.بلکه فقط اینه که نتونستیم این مساله رو برای افراد جامعه تبیین کنیم.اگر مردم و زنان ما با اسلام واقعی آشنا میشدند و زیباییهای دین رو درک میکردن خودشون با کمال میل حجاب رو انتخاب میکردن.متاسفانه دین رو خوب معرفی نکردیم. البته من خودم شخصا به خاطر دستور اسلام حجابم رو رعایت میکنم.
محسن۲۶۰۵۴۷۲۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۸
شما اون انرژی که می‌خواهی بذاری تا ارزش‌ها و مفاهیم حجاب رو تبیین کنی، بذار تا زشتی دروغگویی رو تبیین کنی. والا همه مشکلات کشور حل میشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین