تفاوت شاخص های ادارکی و فنی / به مناسبت آمارجهانی  فساد اداری 

یاسر سبحانی فرد ، گروه اقتصادی الف،   3961206046
 

فساد اداری ادارکی Corruption Perceptions Index همانطور که از نامش پیداست با فساد اداری واقعی فرق دارد. در بحثهای علوم رفتاری  همواره دو بحث ادراک Perception  در کنار  فنی Technical  در تمامی موضوعاتی که با انسان سر و کار دارد وجود دارد. مثل خدمات اداراکی در برابر خدمات فنی ، کیفیت ادراکی در برابر کیفیت فنی

 تمامی بحثهای فنی به واقعیتهای قابل اندازه گیری و تمامی بحثهای ادارکی به درون ذهن افراد و مشتریان بر می گردد.

 به عنوان مثال وقتی دو کبابی در یک خیابان وجود دارند. ممکن است از نطر شاخص های فنی ( مثل میزان گوشت ، سلامت غذایی و خدمات سرو و . . . .  ) کبابی اول بهتر از دومی باشد ولی این تمام موضوع نیست. به دلایل روشهای بازاریابی  کبابی دوم می تواند طوری عمل کند که مردم کبابهای او را بهتر از دیگری ادراک کنند. یا برعکس. عملکرد بد بازاریابی کبابی اول نیز می تواند این ادراک را در مشتریانش ایجاد کند که کبابهای خوبی ندارد.این در حالی است که از نظر واقعی و فنی او بهتر است.

 یا در همین موضوع فساد اداری  ادراکی کشوری مانند آذربایجان با سطح علنی و وحشتناک رشوه گیری ماموران و کارمندان دولتی رتبه 124 را داشته ( و برای افرادی که به این کشور وارد شده اند حیرت انگیز است )  و ایران دارای رتبه 131 است. این به آن معناست که مردم ایران احساس بیشتری از فساد دارند به دلایل ضعف بازاریابی یا قدرت بازاریابی منفی رقبا.


 بنابراین در مطالعه تمامی شاخص هایی که با انسان سر و کار دارند توجه به این تفاوت بسیار ضروری است. هر گاه شکاف ادراکی و فنی منفی باشد این نشان می دهد که سازمان از نظر بازاریابی بد عمل کرده است ( یا رقیب موفق شده خود را بهتر نشان دهد )  و اگر مثبت باشد یعنی خود را بهتر از آنچه هست نشان داده و بهتر از رقیب عمل کند. حالت تساوی به احتمال بسیار کم رخ می دهد.

 
کاش مسئولین  از خواب بیدار شوند و با رجوع به متخصصان در پی پرکردن شکافهای چندگانه ای که در علوم رفتاری  در این باب وجود داشته و راه حل ها نیز مشخص است اقدامات لازم را برای احساس و ادارک مردم صورت دهند.