ذی حساب وزارت نفت ادعاهای زنگنه را تکذیب کرد؛ «دزدی» 100 میلیاردی از یک ماه پیش آغاز شده بود

گروه اقتصادی الف،   3961205183 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که پیش از این وزارت نفت و بیژن زنگنه بارها پیرامون اختلاس صورت گرفته در بخش اکتشاف نفت عنوان کرده بودند که این اتفاق از سال 78 و یا 88 آغاز شده اما مظفر نیک پور که مسئولیت ذی حسابی ومدیریت امور مالی وزارت نفت را برعهده دارد می گوید اختلاس در یک ماه آخر توسط این فرد رخ داده است.

ذی حساب وزارت نفت ادعاهای زنگنه را تکذیب کرد؛ «دزدی» 100 میلیاردی از یک ماه پیش آغاز شده بود

به گزارش الف، در حالی که وزارت نفت و بیژن زنگنه در هفته های گذشته به طور مرتب عنوان می کردند که اختلاس صورت گرفته در وزارت نفت که منجر به فراری شدن فرد اختلاس گر نیز شده از چند سال قبل آغاز شده اما مظفر نیک پور که از اسفند سال 94 مسئولیت ذی حسابی ومدیریت امور مالی وزارت نفت را برعهده دارد در مصاحبه ای با روزنامه خراسان عنوان کرده فساد اخیر در وزارت نفت در ماه آخر دریافت تنخواه توسط مدیر مذکور اتفاق افتاده است.

 پیش از این اعلام شده بود فساد به تدریج و از سال ۸۸ تاکنون به وقوع پیوسته است. نیک پور البته در بررسی چگونگی بروز این فساد به وجود تنخواه در اختیار این مدیر اشاره می‌کند و با بیان این‌که  رقم تنخواه زیاد بوده اما با توجه به هزینه سنگین فعالیت‌ها در بخش اکتشاف شرکت ملی نفت منطقی است ، مدعی است  که این تنخواه بر خلاف بسیاری از دستگا ه‌ها که دو نوبت در سال  نحوه هزینه کرد آن را بررسی می کنند هر ماه  کنترل می شده است .وی  اگر چه بر افزایش کنترل ها  تاکید دارد اما معتقد است که وقتی یک عامل انسانی می خواهد دست به فساد بزند هیچ چیزی و هیچ قانونی بازدارنده نیست.

مظفر نیک پور می گوید: « دقیقا در یک ماه آخر اتفاق افتاده است، یعنی در ماه آخر عدد تنخواهی که می گیرد چون مربوط به اداره اکتشاف است، بحث سنگین هیدروگرافی (نقشه های منابع زیرزمینی) در این جا مطرح است و اگر مشاور ذی ربط آن را به جلسه ای دعوت کنید فقط حق شرکت در جلسه حدود 50 هزار دلار است؛ اعداد درشتی در این جا وجود دارد، در نتیجه تنخواهی که در اختیار این آقا بوده نیز باید درشت می بوده است».

به گزارش الف، نخستین بار یکی از سایت‌های حوزه نفت، از کشف فساد مالی در وزارت نفت خبر داد و نوشت این فرد از کشور متواری شده است. پس از انتشار این خبر کسری نوری رئیس روابط عمومی وزارت نفت با تایید آن و بدون اعلام رقم این فساد، اعلام کرد: مسوولان امور مالی مدیریت اکتشاف بتازگی در بررسی اسناد مالی خود با تخلف انجام شده توسط یکی از کارمندان امور مالی این مجموعه مواجه شدند که بلافاصله موضوع را به مراجع اطلاعاتی و قضایی گزارش دادند.

بعد از این خبر، خبرگزاری فارس در گزارشی جزئیات بیشتری از این فساد مالی منتشر کرد و نوشت: «این فرد که 30 سال در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت مشغول به کار بوده است با ورود به بخش مالی این شرکت فرعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، توانست رقمی حدود 100 میلیارد تومان را به جیب بزند. همچنین فعالیت این فرد تا همین اواخر نیز ادامه داشته اما به محض مطلع شدن از بررسی سوءاستفاده مالی توسط یک نهاد نظارتی از کشور فرار کرده و به ترکیه گریخته است.» این خبرگزاری همچنین از تابعیت کانادایی و تلاش این فرد برای سفر به کانادا خبر داد. 

 روزنامه ایران که متعلق به دولت هست نیزدر تاریخ 22 دی ماه در گفت و گویی با یک منبع آگاه عنوان کرده بود: « این فرد طبق گفته منبع آگاه از سال ۸۸ اقدام به سوء‌استفاده مالی کرده است و تا همین اواخر به سوء‌استفاده مالی مشغول بوده است. به گفته او معلوم نیست که این فرد تا کنون توانسته است از ترکیه خارج شود یا خیر اما چون گرین‌کارت کانادا را دارد، به احتمال زیاد درصدد عزیمت به کانادا است. کشوری که چند سال پیش پناهگاه محمود خاوری از متهمان اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی شد. به هر ترتیب آن گونه که این منبع آگاه می‌گوید، خبری از کارمند مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت که هنوز مشخص نشده چقدر سوء‌استفاده مالی کرده است، نیست.»

روزنامه ایران در ادامه می نویسد: « از سال ۸۸ سوء‌استفاده مالی توسط مسئول خزانه‌داری یا همان کارمند ساده در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت آغاز شده و تا چندی پیش نیز ادامه داشته است اما صحبت کردن در این خصوص مستلزم داشتن اطلاعات کافی است. طبق شنیده‌های ما خانواده این فرد در خارج از کشور هستند و مسئول خزانه‌داری هم به خارج از کشور متواری شده است».

اما در تاریخ 7 بهمن پس از نزدیک به 3 هفته از افشای این پرونده و فرار عامل اصلی این فساد، بیژن زنگنه، وزیر نفت به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت. او بدون نام بردن از این فرد، گفت فرد متواری شده از سال 78-77 اقدام به برداشت پول کرده است. وزیر نفت این را هم گفت که تخلف صورت گرفته در شرکت مدیریت اکتشاف که بیش از 100 میلیارد تومان بوده، اختلاس نبوده و یک «دزدی» است. او درباره اینکه این فرد شریک داشته یا خیر، پاسخی نداد اما از برکناری چند مدیر به دلیل آنچه اهمال‌کاری می‌خواند، خبر داد.  اسدالله قره خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم درباره نحو فرار این فرد به خارج از کشور گفته بود: همسر این فرد صاحب یک آژانس هواپیمایی بوده و یا در یک آژانس مشغول به کار بوده است، لذا تهیه بلیت از سوی همسر این فرد تنظیم می شود و این فرد تا غروب و پس از دو الی سه ساعت پس از احضار از ایران خارج می شود.

قره خانی  با اشاره به وقوع اختلاس مالی در بخش اکتشافات وزارت نفت، گفت:فردی که این اختلاس را انجام داده حدود ۳۱ سال در این مجموعه مشغول به فعالیت بوده و عمدتا در بخش مالی کار می کرده است و به طریقی اعتماد مجموعه را جلب کرده بود، همچنین پدر این فرد نیز در وزارت نفت کار می کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۷۲۲۰۲۲:۰۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۵
واقعا باید فکری به حال سیستم نظارتی این مملکت کرد وقتی میشه به همین راحتی میلیاردها تومان پول برداشت و فرار کرد ، مگه میشه این دزدی به قول آقای وزیر یک نفر به تنهایی انجام داده باشه،تا وقتی فساد ریشه کن نشه امیدی به بهبود وضع اقتصادی کشور نباید داشت
ناشناس۲۵۷۲۷۷۲۳:۰۲:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۵
چشم نمایندگانی که کارمند وزارت نفت شدند روشن فریادهای احسنت نمایندگان رو تو جلسه رای اعتماد به کابینه یادآوری میکنم
محسن۲۵۷۳۱۱۲۳:۵۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۵
دروغ گناه کبیره هست و کلید تمام بدی ها .
ناشناس۲۵۷۳۲۶۰۰:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۶
در هر دستگاهی اختلاسی صورت می گیرد باید در درجه اول مسولان نظارتی و بازرسی ان دستگاه و ان اداره را بازخواست کنند
محمد۲۵۷۴۳۲۰۸:۱۰:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۶
آقای زنگنه قبول کن خسته هستی
محمد مهدی۲۵۷۴۵۷۰۸:۳۵:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۶
این فرد که یک شبه نتوانسته اقامت کانادا را بگیرد ، این فرد تفکر برداشت و دزدی از اموال مردم را نیز ظرف یکماه جاری نساخته . به همین راحتی و بدون برنامه نمیشود یکصد میلیارد تومن برداشت کرد و گریخت . مگر مبلغ تنهخواه چقدر بوده که یکماهه یکصد میلیارد آن برداشت و به خارج از کشور انتقال داده شود . بهتر است در اظهار نظر عقل مخاطب نیز در نظر گرفته شود
ناشناس۲۵۷۵۲۶۱۰:۰۳:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۶
حالا اصلا یکروزه اتفاق افتاده چرا اتفاق افتاده این مهمه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین