۱۰ قرارداد نفتی که امسال امضا نشد

گروه اقتصادی الف،   3961205108

حدود شش ماه از پیش‌بینی بیژن زنگنه از امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی در قالب IPC تا پایان سال ۱۳۹۶ گذشته و با اینکه کم تر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده است، هنوز مسئولان ذیربط پاسخ قطعی به این پرسش که قرارداد کدام میدان بعد از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا خواهد شد نداده‌اند.

۱۰ قرارداد نفتی که امسال امضا نشد

مذاکرات نفتی در فضای پسابرجام و معرفی قراردادهای جدید نفتی(IPC) از سوی وزارت نفت بعد از سال‌ها رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت. به طوری که بازار نفت ایران شاهد صف غول های نفتی دنیا پشت دروازه های بازار نفت ایران برای مشارکت در توسعه میادین نفتی و گازی کشور بود.تمایلی که شدت آن باعث شد وزیر نفت پیش‌بینی کند ۱۰ قرارداد نفتی تا پایان سال جاری امضا می‌شود.هر چند این پیش‌بینی با وجود اینکه کم‌تر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده هنوز محقق نشده است.

به گزارش ایسنا، حدود شش ماه از پیش‌بینی بیژن زنگنه از امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی در قالب IPC تا پایان سال ۱۳۹۶ گذشته و با اینکه کم تر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده است، هنوز مسئولان ذیربط پاسخ قطعی به این پرسش که قرارداد کدام میدان بعد از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی امضا خواهد شد نداده‌اند.

به نظر می رسد ریشه سکوت مسئولان، جریانات سیاسی در سطح بین الملل و مخالفان داخلی و خارجی باشد. به طوریکه زنگنه بارها بر این موضوع تاکید کرده که در مذاکرات نفتی ایران یک سوی ماجرا است و در سوی دیگر شرکت‌های نفتی هستند و تا هر دو طرف راضی نباشند هیچ قراردادی امضا نخواهد شد.

البته به نظر می رسد این وجه ماجرا به مرور زمان پررنگ شده است. زیرا اوایل شهریورماه زنگنه درمورد امضای ۱۰ قرارداد نفتی تا پایان سال توضیح داد این یک مجموعه است و نمی‌توان تعداد دقیقی عنوان کرد اما براساس مذاکرات جدی انجام شده با طرفین قراردادها، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ قرارداد امضا شود.

وی اعلام کرده بود که امضای قراردادهای جدید نفتی اولویت بندی شده‌اند و همه مذاکرات به خوبی پیش می‌روند و هیچ مذاکره‌ای مانع مذاکرات دیگری نیست.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین قرارداد پس از امضای قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با  کنسرسیومی به رهبری شرکت فرانسوی توتال چه خواهد بود؟ گفت: طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، میدان مشترک آذر، میدان های سهراب، آب تیمور، منصوری و آزادگان در اولویت قرار دارند.

این موضوع حدود سه ماه قبل با زبانی دیگر از سوی وزیر مطرح و به جریانات تاثیرگذار به طور مستقیم اشاره شد. در این راستا زنگنه پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت گازپروم برای مطالعه پروژه ایران ال ان جی در جمع خبرنگاران از ادامه مذاکرات برای امضای ۱۰ قرارداد جدید نفتی خبر داد و گفت: این مذاکرات ادامه دارد اما عوامل داخلی و خارجی هم براین جریانات اثر می‌گذارند که خارج از اراده ما است.

به نظر می‌رسد عوامل خارجی و داخلی در امضای قراردادها بر موضوع نفت و توسعه میادین اولویت یافتند، تا حدی که وزیر نفت در آخرین نشست خبری خود با بیان اینکه مذاکرات برای توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی ادامه دارد، گفت:جرات نمی‌کنیم اسم قراردادی که نزدیک به نتیجه گیری است را اعلام کنیم زیرا می‌ترسیم کاری کنند که امضا نشود.

به گفته وی  ۱۵۰نفر درگیر مذاکرات برای امضای قراردادهای توسعه میادین هستند.

وزیر نفت باز هم بر این موضوع تاکید کرد که برای امضای قراردادها باید دو طرف راضی باشند، هر کسی با ایران یادداشت تفاهمی امضا می‌کند عده‌ای داخلی و خارجی می‌روند و می‌گویند این کار را نکن. خدا شر برخی خارجی‌ها را به خودشان برگرداند و داخلی‌ها را اصلاح کند.

وی در مورد مذاکرات برای توسعه میادین، اظهار کرد: برای ایجاد اشتغال در کشور افزایش تولید نفت لازم است و ما باید از مذاکرات حمایت کنیم. وزارت نفت در مورد این موضوع به صورت جدی عمل می‌کند و ۷۰ درصد وقت فعال من صرف این قراردادها می‌شود.

وزیر نفت با بیان این که عمده بحث‌ها روی میدان‌های مشترک است، تصریح کرد: واقعا دشمن‌های بدی در منطقه و در سطح بین‌الملل داریم. این واقعا قبیح است که عده‌ای در کشور همان حرفی را می‌زنند که ترامپ می‌زند.

با این حال کم تر از یک ماه تا پایان سال باقی مانده و با اینکه محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، حدود سه ماه پیش با تاکید بر این که مذاکره با مرسک برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی ادامه دارد، گفت: احتمالا دومین قرارداد IPC با این شرکت و تا دو ماه آینده خواهد بود، همچنان هیچ خبری از امضای قرارداد نفتی جدیدی به گوش نرسیده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین