پرندگانی متهاجم، مسلح به ویروسی مرگبار/ تغییر در زنجیره های ویروسی، احتمال پاندمی را ‏افزایش می دهند

گروه سلامت الف،   3961205042

بطور تخمینی آمار مرگ و میر قربانیان ناشی از شیوع فراگیر ویروس آنفلوآنزای سال ۱۹۱۸ در ‏اسپانیا ، آنفلوآنزای سال ۱۹۵۷و ۱۹۵۸ در آسیا و آنفلوآنزای سال ۱۹۶۸ در هنگ کنگ، به ترتیب ۴۰ ‏میلیون و ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده است.‏

پرندگانی متهاجم، مسلح به ویروسی مرگبار/ تغییر در زنجیره های ویروسی، احتمال پاندمی را ‏افزایش می دهند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از انت بلنکن (Annet Blanken) از دانشگاه و مرکز تحقیقاتی هلندی ویگنیگژن (Wageningen University & Research) ، آنفلوآنزای پرندگان یا آنفلوآنزای مرغی (AI)، اصطلاحی تجمعی بمنظور نمایش ویروس های مختلف انتقال دهنده بیماری آنفلوانزا می باشد که ممکن است برای مرغ ها، پرندگان و در برخی موارد حتی انسان ها خطرناک باشند.

بطور خاص جوجه ها، بوقلمون ها، مرغ های آبی، پرندگان ساحلی و درازپا و سایر پرندگان گونه ای مشابه، به علت ابتلاء به آنفلوانزای مرغی، با عواقب احتمالی مرگ و میر مواجه می باشند، در این میان، برخی از انواع آنفولانزای مرغی قابلیت انتقال به انسان را نیز دارا می باشند.

تقسیمات گونه ای بیماری

بیماری آنفولانزای پرندگان دارای دو نوع می باشد که عبارتند از، گونه خفیف بیماری و دیگری گونه خطرناک آن.

اکثر ویروس هایی که درگونه خفیف طبقه بندی می گردند، به عنوان آنفلوانزا با عفونت خفیف پرندگان (LPAI) شناخته می گردند.

بطور متوسط سالیانه، حدود 10 تا 30 تعریف رسمی در ارتباط با گونه خفیف این بیماری تشخیص داده می شود.با این حال، شکل خفیف این ویروس نیز ممکن است، به نوع بسیار مسری و خطرناک آن تبدیل گردد که به عنوان آنفلوانزای عفونی حاد و خطرناک پرندگان (HPAI) شناخته می گردد.

سرایت عفونت و شیوع

منبع اصلی شیوع این بیماری، اغلب، پرندگان وحشی می باشند. پرندگانی از جمله، مرغ و خروس و ماکیان می توانند از راه های گوناگون، به این بیماری مبتلاء گردند که در ذیل به آن اشاره شده است.

  • ویروس می تواند از طریق تماس مستقیم با پرندگان آلوده و از طریق سیستم تنفسی، مایعات چشمی و حتی مدفوع این گروه از حیوانات گسترش یابد.
  • ویروس می تواند از طریق مواد آلوده مانند مواد غذایی، اشیاء، وسایل نقلیه و حتی کفش و لباس افرادی که آلوده به ویروس مذکور می باشند، شیوعی گسترده داشته باشد.
  • ویروس می تواند از طریق گرد و غبار ایجاد شده در محل نگهداری مرغ های خانگی و از طریق پخش شدن در هوا، سرایت داشته باشد.

 

انتقال به انسان و علائم آنفولانزای پرندگان

در برخی موارد نیز، افراد و دیگر پستانداران مانند خوک و روباه می توانند با ویروس آنفولانزای پرندگان آلوده گردند.

درصورت ارتباط مستقیم و گسترده حیوانات آلوده با انسان، امکان شیوع گسترده آلودگی و انتقال ویروس وجود داشته و در این میان، حامیان دفاع از حیوانات و یا نگهدارندگان حیوانات خانگی، بیشترین سهم را از شیوع خواهند داشت.

در انسان ها، علائم آنفولانزای مرغی در اغلب موارد بسیار خفیف می باشد. عفونت های شدید یا حتی کشنده این ویروس منحصربفرد، در مواردی استثنایی گزارش شده است که می توان به مواردی مانند، شیوع عفونت ویروسی حاد سال 1997 و 2004 در آسیا با ویروس اچ5–ان1 (H5N1)، شیوع عفونت ویروسی حاد سال 2003 در هلند با ویروس اچ7–ان7 (H7N7) و اخیراً شیوع عفونت ویروسی حاد در چین با ویروس اچ7–ان9 (H7N9) اشاره نمود.

ویروس آنفولانزای پرندگان می تواند از طریق مهاجرت یا واردات پرندگان زنده، مرغ، تخم مرغ و محصولات مشابه، و همچنین از طریق مسافران، به مناطق مختلف وارد گردیده و شیوع یابد.

پاندمی (Pandemic) یا شیوع فراگیر

امروزه این ترس وجود دارد که ویروس آنفولانزای پرندگان، بمنظور پخش و انتقال راحت در میان انسان ها متحمل تغییراتی گردد که این تغییرات، منجر به شیوع همه گیر این ویروس مهلک گردد. حال این سوال پیش می آید که آیا این اتفاق غیر قابل پیش بینی خواهد بود یا خیر؟

بطور تخمینی آمار مرگ و میر قربانیان ناشی از شیوع فراگیر ویروس آنفلوآنزای سال 1918 در اسپانیا ، آنفلوآنزای سال 1957و 1958 در آسیا و آنفلوآنزای سال 1968 در هنگ کنگ، به ترتیب 40 میلیون و 2 تا 3 میلیون نفر می باشد. 

اقدامات و راه حل ها

اقدامات بهداشتی

در اتحادیه اروپا بمنظور جلوگیری از انتقال و شیوع بیماری آنفلوآنزا، قوانین سخت گیرانه ای در ارتباط با حمل و نقل مرغ و پرندگان وضع گردیده است و کشاورزان و حاملین این گروه از حیوانات میبایست، اقدامات بهداشتی دقیقی را بمنظور جلوگیری از شیوع عفونت و گسترش این ویروس خطرناک، به اجرا درآورند.

نظارت و برنامه هشداری پیشگیرانه

کشور هلند پس از شیوع عفونت زنجیره ویروسی حاد سال 2003 با نام زنجیره اچ7–ان7 (H7N7)، برنامه نظارتی دقیقی را اجرایی نموده و به طور مرتب، مرغ های خانگی، پرندگان وحشی و سایر گونه های مورد بحث در برابر پادتن های ویروسی مورد بررسی قرار می دهد.

به این ترتیب ممکن است، بیماری آنفلوآنزای پرندگان در مراحل اولیه خود تشخیص داده شده و با اتخاذ روش های پیشگیرانه و برنامه های نظارتی خاص، گسترش و انتقال ویروس، محدود گردد.

آیا واکسیناسیون مرغ ها موثر است؟

واکسیناسیون مرغ ها امکانپذیر است ولی در این میان موانعی وجود دارد.

سازماندهی این موضوع هزینه بر بوده و نیازمند اخذ مجوزهای خاص می باشد، درضمن برخی از خریداران محصولات هلندی مانند آلمان، نمی خواهند که از محصولات واکسینه شده استفاده نمایند.

تحقیق و تشخیص

مرکز تحقیقات دامپزشکی بیولوژیک ویگنیگژن (WBVR)، موسسه برگزیده هلندی می باشد که در آن، تحقیقات گسترده ای در زمینه تشخیص بیماری آنفلوآنزای پرندگان صورت می پذیرد.

در این مرکز تحقیقاتی، آزمایشات گسترده ای بمنظور تشخیص ویروس برروی نمونه های مختلف مربوط به مکان های گوناگون نگهداری حیوانات مشکوک به ابتلاء صورت می پذیرد.

گزارشات امکان ابتلاء این پرندگان اغلب توسط افراد معمولی گزارش می گردد و پس از آن، حیوانات مشکوک به ابتلاء، توسط بخش بهداشت خدمات شهری (GD) و بخش مربوط به بازرسی عمومی (AID) بازیابی و اصلاح می گردند.این مورد به درخواست دولت و با هدف شناسایی موارد بیماری در اسرع وقت و همچنین پیشگیری از بروز شیوع بیماری در مناطق مجاور صورت می پذیرد.

آنفولانزای پرندگان در هلند طی سال های 2016 تا 2017

مطابق با گزارشات مراکز تحقیقات ویگنیگژن، در اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017، علاوه بر پرندگان وحشی، تعداد زیادی از مزارع نگهداری مرغ و مرغداری ها و گله های خانگی به عنوان منابع عفونی حاد ویروس آنفولانزای پرندگان آلوده شناسایی گردیدند. تحقیقات گسترده نشان داد که، عامل اصلی انتقال این ویروس های عفونی، پرندگان وحشی مهاجر می باشند.

کشف نوع جدیدی از آنفلوآنزای پرندگان در سال گذشته و در هلند با نام اچ 5- ان6 (H5N6)

دکتر نانسی بیرنز (dr. Nancy Beerens) از دانشگاه و مرکز تحقیقاتی هلندی ویگنیگژن (Wageningen University & Research) ، در گزارشی پزشکی اذغان نمود که، در دسامبر سال 2017 (آذر ماه 1396) نوعی از ویروس بیماری زا و پرخطر آنفلوآنزای مرغی (آنفلوآنزای پرندگان) در مزرعه نگهداری اردک در روستای بدینگ هایزن (Biddinghuizen) از توابع شهر درونتن (Dronten) هلند منتشر گردید.

علائم مختلف مبنی بر شیوع بیماری و میزان بالایی از مرگ و میر پرندگان در این مزرعه گزارش گردید و بعد از گذشت چند روز از ارسال گزارشات، تلفات تعدادی قو و اردک کوچک در نزدیک دریاچه ولویمر (Veluwemeer) که یک دریاچه مرزی در هلند می باشد مشاهده گردید.

سرانجام، بعد از گذشت نزدیک به یکماه و در بین دسامبر سال 2017 (آذر ماه 1396) تا ژانویه سال 2018 (28 دیماه 1396)، دو مزرعه نگهداری حیوانات دیگر نیز به این ویروس مرگبار و کشنده مبتلاء گردیدند.

بعد از انجام تحقیقات گسترده در دانشگاه ویگنیگژن، مشخص گردید که این ویروس کشنده، زیرمجموعه ای از نوع جدید و خاص ویروس آنفلوآنزا با نام اختصاری اچ5- ان6 (H5N6) می باشد.

ویروس آنفلوآنزای مرغی جدید، زنجیره ویروسی اچ 5- ان 6 (H5N6)

این ویروس جدید و خاص، ابتدا در کشور یونان و برخی از کشورهای آسیایی و در اوایل سال 2017 میلادی مشاهده و کشف گردید، زنجیره های این ویروس خاص، قابلیت انتقال به انسان را نیز دارا بودند.

بعد از انجام آزمایشات ژنتیکی گسترده محققین دانشگاه ویگنیگژن مشخص گردید که این زنجیره ویروسی هلندی با زنجیره های آسیایی قابل انتشار در گونه های انسانی اچ5- ان6 (H5N6) ارتباطی ندارد.

تجزیه و تحلیل های ژنتیکی گسترده نشان داد که، ویروس های موجود در پرندگان وحشی بسیار شبیه به ویروس هایی می باشد که این مزرعه را در هلند آلوده نموده اند و در واقع می توان گفت که گونه هایی از این پرندگان وحشی مانند غاز های وحشی و مرغان آبی، باعث شیوع این ویروس در مزرعه مورد بحث گردیده اند.

تحقیقات و آزمایشات عفونی بیشتر برروی پستاندارانی مانند موش های خرما ، می تواند دیدگاه و بینش وسیعتری را در محققین و در ارتباط با خطرات این ویروس برای انسان، ایجاد نماید.

ارتباط ژنتیکی بین زنجیره ویروس های اچ5-ان8 (H5N8) و اچ5-ان6 (H5N6)

تحقیقات ژنتیکی نشان می دهد که ویروس اچ5-ان6 (H5N6) با زنجیره ویروس اچ5-ان8 (H5N8) مرتبط می باشد، این زنجیره ویروسی، در هلند و در بین سال های 2016 تا 2017 میلادی، برخی مرغداری ها را آلوده و حتی در برخی موارد، تعدادی از پرندگان وحشی را نیز کشت.

ویروس اچ5-ان8 (H5N8)، گونه ای از ژن نیورامیندیز (NA) را از طریق مبادله مواد ژنتیکی با سایر ویروس های دیگر حاصل نمود که نتیجه آن، تشکیل زیرمجموعه اچ5-ان6 (H5N6) می باشد.

زنجیره های مختلف بیماری آنفلوآنزای پرندگان، غالباً مواد ژنتیکی را مبادله می نمایند، این فرآیند، بعنوان نوترکیبی یا تعویض مواد ژنومی شناخته می شود.

بطور احتمال، فرایند نوترکیبی یا تعویض مواد ژنومی در محل تولید مثل و پرورش پرندگان و در سیبری (Siberia) صورت می پذیرد، جاییکه، تعدادی از پرندگان وحشی از طریق مهاجرت گروهی و بعد از اینکه ویروس جدید اچ5-ان6 (H5N6) را به هلند منتقل نمودند، گرد هم می آیند.

ویروس اچ 5- ان 6 (H5N6) در اروپا

ویروس اچ5-ان6 (H5N6)، در اواخر دسامبر سال 2017 (آذر ماه 1396)، در بدن پرنده ای وحشی و در سوئیس مشاهده گردید.

ویروس مذکور درست یکماه بعد، یعنی در ژانویه سال 2018 (دیماه 1396)، در یک اردک وحشی در آلمان، چند پرنده وحشی دیگر در انگلستان و بعدها در دو گروه بزرگ 70 تایی از پرندگان وحشی مرده دیگر نیز مشاهده گردید.با این حال و تا زمانیکه عمده مرگ و میر در بین مرغان آبی وحشی رخ می دهد، مرگ و میر فعلی پرندگان را نمی توان با زنجیره مسری و همه گیر ویروس اچ5-ان8 (H5N8)، در بین سال های 2016 تا 2017 میلادی مقایسه نمود.

در بین سال های 2016 تا 2017 میلادی، بسیاری از مرغداری های تجاری در سراسر اروپا تحت تاثیر سرایت همه گیر ویروس آنفلوآنزای مرغی قرار گرفتند.

تاکنون، در هلند تنها یک مرغداری تجاری، توسط ویروس جدید اچ5-ان6 (H5N6) دچار آلودگی شده است. با این حال، تعداد گزارش های شیوع ویروس جدید اچ5-ان6 (H5N6)، در اروپا در حال افزایش است و به نظر می رسد تکامل این زنجیره ویروسی در حال توسعه می باشد.

بررسی و نظارت بر شیوع و گسترش بیماری آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان در اروپا در بین سال های 2017 تا 2018 میلادی

به گزارش مرکز تحقیقات بیماری های عفونی اپیک اسکاتلند (epicscotland)، در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان (HPAI)، در اروپا شیوع یافته و تعدادی زیادی از کشورها را درگیر خود نموده است.

سه نوع از این آنفلوآنزای حاد عفونی و زنجیره های ویروسی مرتبط با آنها در بین سال های 2017 تا 2018 میلادی تشخیص داده شده اند که عبارتند از:

  • آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) در دورست (Dorset) انگلستان، هلند، آلمان و سوئیس.
  • آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان8 (H5N8) در روسیه، آلمان، ایتالیا و بلغارستان.
  • آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان2 (H5N2) در روسیه.

انگستان و رصد گام به گام آنفلوآنزای حاد پرندگان

در تاریخ 10 ژانویه سال  2018 میلادی (20 دیماه 1396)، نتایج آزمایشات انجام گرفته برروی سه قوی سفید در دورست (Dorset) انگلستان، مثبت بوده و مشخص گردید که مبتلاء به آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) می باشند. با انجام آزمایشات بیشتر مشخص گردید که در منطقه مورد بحث، در مجموع، 17 پرنده شامل 15 قوی سفید، 1 غاز کانادایی و 1 اردک مبتلاء به آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) می باشند.

در تاریخ 18 ژانویه سال 2018 میلادی  (28 دیماه 1396)، مرگ 13 پرنده دیگر در وارویک شایر (Warwickshire) انگلستان گزارش گردید و آزمایشات، مثبت بودن ابتلاء به آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) را در آنها تایید نمود.

در تاریخ 19 ژانویه سال 2018 میلادی  (29 دیماه 1396)، مجموعه دیگری از پرندگان وحشی مرده در منطقه حفاظت شده هرتفورد شایر (Hertfordshire) انگلستان یافت شد و نتایج آزمایشات، مثبت بودن ابتلاء به آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) را در آنها تایید نمود.

در میان 20 گزارش ارسالی، نتایج مثبت، مربوط به اردک های وحشی اروپایی، غاز ها و پرندگان نوروزی بوده است.

از تاریخ 22 ژانویه سال 2018 (2 بهمن ماه 1396) به بعد نیز، نتیجه آزمایشات 12 پرنده وحشی مربوط به ابتلاء آنفلوآنزای عفونی حاد پرندگان با زنجیره ویروسی اچ5-ان6 (H5N6) در روتلند (Rutland)، وست یورک شایر (West Yorkshire) و شمال لندن مثبت بوده است.

در تاریخ 18 ژانویه سال 2018 میلادی (28 دیماه 1396)، کل انگلستان و در تاریخ 25 ژانویه سال 2018 میلادی (5 بهمن 1396)، کل ولز (Wales) تحت پوشش منطقه حفاظت و پیشگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا قرار گرفتند.

این منطقه قرنطینه، تا اطلاع ثانویه تحت نظارت منظم انجمن بهداشت عمومی آمریکا (APHA)، نظارت مستقیم را در ارتباط با تهدید آنفلوآنزای حاد پرندگان اعمال می نماید. در حال حاضر هیچ محدودیتی برای نگهدارندگان اسکاتلندی پرندگان وجود نداشته و دولت اسکاتلند در حال نظارت بر وضعیت در سراسر انگلستان و بقیه اروپا می باشد.

اداره محیط زیست، غذا و امور روستایی (Defra)، دستورالعمل جامع ارزیابی ریسک و مخاطرات را در ارتباط با هجوم ویروس عفونی و حاد آنفلوآنزای پرندگان (HPAI) از طریق مهاجرت و انتقال پرندگان وحشی به انگلستان، به روز کرده است و با این رویکرد، سعی دارد سطح خطر ابتلاء به این ویروس مهلک را به شدت کاهش دهد.

تایید مقامات چینی در ارتباط با ابتلاء اولین فرد مبتلا به ویروس اچ7-ان4 (H7N4) آنفلوآنزای پرندگان

روزنامه انگلیسی گاردین (guardian) در گزارشی پزشکی، خبر از ابتلاء فردی 68 ساله در استان جیانگسو (Jiangsu) در شرق چین را منتشر نمود.

به گفته مقامات چینی، این زن چینی، اولین مورد ابتلاء به بیماری آنفلوآنزای پرندگان با زنجیره ویروسی اچ7-ان4 می باشد.

با توجه به شروع سال نو میلادی 2018، مقامات مرکز بهداشت و درمان هنگ کنگ (CHP)، در دستورالعملی جامع، به شهروندان و مسافران توصیه نمودند که از خرید محصولات غذایی از بازارهای محلی مرغ و ماهی و مزارع و مرغداری ها اکیداً خودداری نمایند.

مقامات مراکز دولتی کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC) نیز در گزارشی جامع، ضمن اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان، انواع خطرناک این زنجیره عفونی را زیرشاخه هایی از اچ5 (H5) ، اچ7 (H7) و اچ9 (H9) معرفی نمودند که علیرغم نادر بودن، توانایی انتقال سریع به گونه های انسانی و ایجاد بیماری های عفونی در سطح گسترده را دارا می باشند.

آنها اذعان نمودند که در واقع، زنجیره ویروس اچ7 (H7)، 9 زیرشاخه شناخته شده را شامل می گردد که زنجیره ویروسی اچ7-ان4 (H7N4) یکی از انواع خطرناک آن بوده و در اکثر موارد باعث بروز عفونت های غیرمعمول در گونه های انسانی می گردند، لازم بذکر است که زنجیره ویروسی اچ7-ان9 (H7N9) زنجیره ای مربوط به آنفلوآنزای نوع اول (A) در آسیا بوده است که برای اولین بار در سال 2013 در کشور چین مشاهده گردید.

مقامات مراکز دولتی کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC) افزودند، هرچند که بروز عفونت های در گونه های انسانی بسیار نادر می باشند ولیکن با اینحال، بروز و شیوع این بیماری در گونه های انسانی می تواند باعث عفونت های شدید تنفسی و نهایتاً مرگ فرد مبتلاء گردد.

علاوه بر زنجیره ویروسی اچ7-ان9 (H7N9 )، سه زنجیره ویروسی دیگر شامل، اچ7-ان2 (H7N2) ، اچ7-ان3 (H7N3) و اچ7-ان7 (H7N7) نیز در کشورهای آسیایی گزارش شده است.

این ویروس ها عمدتاً باعث بروز بیماری بصورت خفیف و متوسط ​​در افراد مبتلاء می گردند و شامل نشانه هایی از جمله بروز ورم ملتحمه و بروز مشکلات در قسمت فوقاتی دستگاه تنفسی می گردند.

هنگ کنگ نیز پس از چین اولین مورد مربوط به شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان با زنجیره ویروسی اچ7-ان4 (H7N4 ) را تایید نمود

روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا مورنینگ پست (SCMP) نیز در گزارشی مشابه ضمن تایید خبر ابتلاء فرد 68 ساله چینی با زنجیره ویروسی اچ7-ان4 (H7N4) افزود، تمامی شهروندان میبایست به این نکته توجه نمایند که درصورت مشاهده بروز هرگونه علایم تنفسی، بمنظور تشخیص و درمان به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

مراکز بهداشتی و درمانی، پس از شیوع زنجیره ویروسی  اچ5-ان1 (H5N1) سال 1997 در هنگ کنگ تصمیمات پیشگیرانه ای را اتخاذ نمودند، شیوع این زنجیره ویروسی، منجر به آلوده و مبتلاء شدن 18 نفر شده بود که 6 نفر از آنها فوت شدند.

مسیولین این شهر، میلیون ها مرغ را جمع آوری و معدوم نمودند و کنترل های شدید را در بحث واردات محصولات غذایی گوشتی و پروتینی، بازرسی های بازارهای محلی مرغ و ماهی، مزارع نگهداری از پرندگان، مرغداری ها  اعمال نمودند تا با اعمال این روش های پیشگیرانه، سعی در مهار گسترش ویروس داشته باشند.

دانشمندان اذعان نمودند که کشف جدید این زنجیره ویروسی مربوط به بیماری عفونی حاد آنفولانزای پرندگان در چین، می تواند موجب بروز پاندمی (pandemic) یا همه گیری جهانی گردد.

در نوامبر سال جاری میلادی نیز زنجیره ویروسی اچ7-ان4 (H7N4)، دو مزرعه و مرغداری را در نیو ساوت ولز در شمال استرالیا را آلوده نمود ولیکن  در طی این جریان، هیچ فردی به آلودگی مبتلاء نگردید.

در بین سال های 2011 تا 2016 میلادی، بین 10 تا 145 مورد ابتلاء به زنجیره ویروسی اچ5-ان1 (H5N1) توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش گردیده است. در سال گذشته نیز، سه مورد ابتلاء در مصر و یک مورد نیز در اندونزی گزارش گردید.

این سازمان جهانی همچنین موارد مربوط به بروز ابتلاء در گونه های انسانی، توسط زنجیره ویروسی اچ7-ان9 (H7N9) را بررس نموده و اعلام می نماید که در مجموع تعداد 1567 گزارش در خصوص ابتلاء گونه های انسانی در کل جهان ثبت شده است که 1564 مورد آن مربوط به 5 موج عفونی گذشته بوده است، 21 مورد از ابتلاء ها در هنگ کنگ، 5 مورد در تایوان، 2 مورد در کانادا، 2 مورد ماکائو و 1 مورد در مالزی گزارش شده است.

مقامات هنگ کنگی اذعان نمودند که یکی دیگر از زنجیره های ویروسی بیماری حاد عفونی آنفلوآنزای پرندگان با نام اچ5-ان6 (H5N6)، از سال 2014 تا کنون، 19 نفر را مبتلاء کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین