تحلیل محتوای بی بی سی فارسی در درگیری دراویش و پلیس نشانه‌ای دیگر برای خروج  بی بی سی از بی طرفی

محسن ماندگاری گروه سیاسی الف،   3961202054 ۳۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
نشانه‌ای دیگر برای خروج  بی بی سی از بی طرفی

تحلیل محتوای سایت بی بی سی فارسی و حسابهای این رسانه در شبکه های اجتماعی تلگرام و توئیتر نشان می دهد این شبکه فارسی زبان علیرغم ادعای بیطرفی در ارائه اخبار، روایت منصفانه و غیرجانبدارانه ای در درگیری های خیابان پاسداران نداشته است. پیش از این نیز عدم رعایت بیطرفی در پوشش خبری بی بی سی فارسی از اعتراضات خیابانی دیماه جاری در ایران و جانبداری ضمنی این شبکه از اغتشاشگران با انتقاد کارشناسان مواجه شده بود.

بی بی سی فارسی در روزهای دوشنبه ۳۰ بهمن و سه شنبه یک اسفند در پوشش خبری خود از درگیری های خیابان پاسداران مجموعا 6 مطلب در سایت خبری، 14 مطلب در تلگرام و 12 مطلب در توئیتر منتشر کرده که مبنای تحلیل محتوای پوشش خبری بی بی سی در این یادداشت است. محتوای پخش تلویزیونی این شبکه در این تحلیل، ارزیابی نشده است.

به نظر می رسد با توجه فیلتر بودن سایت بی بی سی فارسی در ایران و رقم یک میلیون و ۱۶۰ هزار عضو کانال تلگرام این رسانه، بی بی سی فارسی بیشترین توجه خود را در پوشش لحظه به لحظه درگیری ها در ساعات غیرپخش تلویزیونی، به مخاطبان تلگرامی داده است.

آنچه بیش از همه در اخبار سایت و کانال تلگرام و توئیتر بی بی سی قابل تامل است، تلاش برای کمرنگ جلوه دادن مهمترین خبر درگیری های دوشنبه شب خیابان پاسداران است. در حالی که خبر حمله اتوبوس به ماموران پلیس و کشته شدن ۳ مامور مهمترین خبر این روزهای ایران بوده و بازتاب گسترده جهانی داشته، تحلیل محتوای مطالب بی بی سی نشان می دهد، سردبیران این رسانه تلاش کرده اند از برجسته کردن این بخش از ماجرا تا حد ممکن خودداری کرده و سپس با نقل قول های یکسویه از طرف دروایش،‌ منکر نقش آنها در حمله اتوبوسی به ماموران شوند.

حمله اتوبوس به ماموران حوالی ساعت ۱۹ اتفاق افتاده اما بی بی سی ساعت ۲۱:۱۳ در اولین مطلبی که در این باره در تلگرام منتشر کرده، تیتر خود را به «درگیری دراویش گنابادی با پلیس در مقابل کلانتری ۱۰۲ خیابان پاسداران» اختصاص داده و بدون هیچ اشاره ای به کشته شدن ۳ مامور پلیس، تنها به این مطلب اکتفا کرده که « فیلمی که ظاهرا از همین واقعه گرفته شده نشان می‌دهد که یک اتوبوس در یک کوچه به سمت تعداد زیادی از ماموران پلیس می‌راند و تلاش می‌کند آنها را زیر بگیرد.»

 

بی بی سی در عین حال ۱۶ دقیقه بعد در خبری فوری در تلگرام نوشته است: «درگیری پلیس و دراویش در تهران؛ سه مامور در حمله یک اتوبوس کشته شدند».

دقایقی بعد بی بی سی در تلگرام و توئیتر، ویدیوی حمله اتوبوس را هم منتشر می کند با این عنوان: «لحظه‌ای که اتوبوس ماموران پلیس را زیر می‌گیرد» و این متن که «سخنگوی پلیس می‌گوید در جریان این حمله “سه مامور کشته شده‌اند”»

 در حالی که سخنگوی پلیس توضیح داده که راننده اتوبوس، از دراویش معترض بوده،‌ اما بی بی سی از اشاره به توضیح سخنگوی پلیس خودداری می کند.

با آنکه بی بی سی در کانال تلگرام خود که بیننده های بیشتری نسبت به سایت خبری آن دارد، توضیحات پلیس درباره هویت راننده اتوبوس را سانسور کرده اما ساعت ۱:۲۴ نیمه شب لازم می بیند در مطلبی مستقل، متن دو توئیت «یکی از مدیران سایت مجذوبان نور» را بطور کامل منتشر کند که ادعا کرده: «به عنوان فعال حقوق دراویش و یکی از مدیران سایت مجذوبان نور، خبری که در مورد زیر گرفتن نیروهای امنیتی توسط یک اتوبوس که به دراویش نسبت داده میشود رو کاملا تکذیب میکنم، دراویش از ظهر امروز بصورت مسالمت آمیر تحصن کرده بودند و هیچگاه شروع کننده حمله و اغتشاش نبوده و نیستند.

در حالی عامل حمله اتوبوس را از دراویش گنابادی معرفی میکنند که درویش محمد ثلاث بعدازظهر امروز در مقابل کلانتری ۱۰۲ ضرب و شتم و بازداشت شد و حادثه اتوبوس ساعاتی بعد از باداشت ایشون در نزدیکی گلستان هشتم و هفتم اتفاق افتاده.»

جالب آنکه ۱۵ ساعت بعد یعنی عصر سه شنبه بار دیگر کانال بی بی سی،‌ اظهارات همین فرد را به عنوان «مدیر سایت مجذوبان نور» در مصاحبه با یک خبرگزاری منعکس می کند که دست داشتن دراویش در حمله به پلیس را تکذیب می کند.

در همان دوشنبه شب، ‌یک خودروی پراید نیز که سخنگوی پلیس مدعی است راننده آن از دراویش است به ماموران حمله کرده اما باز در مطالب کانال تلگرام و حساب توئیتر بی بی سی، مواضع پلیس انعکاس نیافته اما ساعت ۳ نیمه شب ویدیوی حمله خودرو در حسابهای بی بی سی منتشر شده با این توضیح که «دراویش انتساب این حملات را به خود رد می‌کنند.» بی بی سی منبع رد انتساب این خبر به دروایش را اعلام نکرده و تا آنجا که نگارنده در منابع مختلف تا نیمه شب دوشنبه بررسی کرده، هیچکدام از منابع معتبر نزدیک به دراویش و مشخصا حساب سایت مجذوبان نور(رسانه رسمی دراویش گنابادی) در تلگرام و توئیتر، به این خبر واکنش نشان نداده و آن را تکذیب نکرده اند.

ساعت ۱۹ سه شنبه نیز بی بی سی بار دیگر در کانال خود، ویدیویی را منتشر می کند که در توضیح آن آمده است: «تخریب خانه مسکونی در پاسداران بوسیله ماموران؛ گفته می‌شود ساعت۴ صبح امروز گروهی از درویشان در  یکی از آپارتمان‌های اطراف پناه می‌گیرند که ماموران با خشونت آن‌ها را دستگیر می‌کنند.» در این ویدیو راه پله های ساختمانی را می بینیم که خون آلود است و صدای تصویربردار که می گوید:«دیشب اینجا تا صبح خونریزی بود فقط».

علاوه بر این دوشنبه شب دو نفر دیگر که به گفته سخنگوی پلیس از نیروهای بسیج بوده اند کشته شده اند، اما علیرغم آنکه پلیس رسما خبر آن را تایید کرده و منابع مختلف رسانه ای آن را منتشر کرده اند، کانال تلگرام بی بی سی آن را مهم ندیده و از اعلام آن خودداری کرده است اما سایت بی بی سی در لابلای مطالب روز سه شنبه خود و حساب توئیتر بی بی سی ۲۴ ساعت بعد به آن شاره کرده اند.

در کانال بی بی سی در تلگرام و حساب توئیتر، یک گزارش هم از خبرنگار این شبکه منتشر شده که خبر کشته شدن ۳ مامور پلیس در حمله اتوبوس، باز هم کم اهمیت دیده شده و در انتهای گزارش ۳ دقیقه ای خبرنگار به آن اشاره شده. اگرچه احتمالا به دلیل کمبود وقت برای رساندن این گزارش به بخش ۶۰ دقیقه بی بی سی، این موضوع قابل درک است.

بررسی محتوای ۶ مطلب سایت بی بی سی نشان می دهد، اگرچه این مطالب مخصوصا در ساعات اولیه همچنان دارای سوگیری به نفع معترضان و کم اهمیت دادن حمله مرگبار به پلیس است اما در مجموع، غلظت جانبداری آن کمتر است.

آنچه محتوای منتشر شده توسط بی بی سی در سایت خبری و حسابهای این شبکه در توئیتر و تلگرام را جانبدارانه و دچار سوگیری به نفع یک طرف ماجرا کرده، نادیده گرفتن منبع دوم و تکیه بر منابع نزدیک به معترضان در اغلب مطالب این رسانه مخصوصا در شبکه های اجتماعی است.

این در حالی است که در طول مدت درگیری ها،‌ منابع دولتی و پلیس به کرات اعلام نظر کرده و مواضع آنها در رسانه های داخلی و خارجی قابل دسترس بوده است. با فرض اینکه خبرنگاران و سردبیران بی بی سی، به یک طرف درگیری تمایل بیشتری هم داشته باشند اما اصول حرفه ای اقتضا می کند که مواضع پلیس را به عنوان یک طرف ماجرا در محتوای ارائه شده خود منعکس می کرد.

 شاید دست اندرکاران بی بی سی فارسی مدعی  باشند به اخبار دست داشتن یکی از دراویش در حمله اتوبوس به ماموران تردید داشته و یا همدلی بیشتری با معترضان دارند اما اصول روزنامه نگاری حرفه ای و دستورالمعمل های سردبیری بی بی سی بر الزامی بودن دو منبع در نوشتن و یا پخش خبر بویژه در پوشش اخبار مناقشات و درگیری ها تاکید دارد. انعکاس مواضع طرف های درگیر در یک ماجرا ضرورتی انکار ناپذیر برای پوشش خبری است.

 بنگاه بی بی سی مدعی است که بیطرفی از مهمترین اصول خدمات رسانی این شبکه به مخاطبانش است. در فصل چهارم اصول اخلاقی و کاری بی‌بی‌سی ادعا شده «بی طرفی در کلیه تولیدات تلویزیونی و رادیویی، آن لاین و حتی در خدمات بین المللی و تجاری رعایت می شود.»

همچنین در اصول اخلاقی و کاری بی‌بی‌سی تاکید شده «بیطرفی در پوشش خبری در بخش تظاهرات و آشوب، جزو یکی از اصول مهم خبری بی بی سی، محسوب می شود که باید با دقت رعایت شود. همچنین باید مراقب بود که: «با پخش گزارشات مربوط به آشوب ها موجب تشویق آنها نگردیم.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۵۴۰۰۷۱۱:۴۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
کی بی طرف بوده ؟!
ناشناس۲۵۴۰۱۸۱۱:۵۴:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
قابل توجه اصلاح طلبان که برای جمع کردن رای ، امنیت را بازیچه قرار داده اند..
تبریزی۲۵۴۰۲۰۱۱:۵۴:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
حالا مثلا رسانه های داخلی ایران خیلی بی طرفانه خبر می نویسن که تو رسانه های دیگه دنبال نشانه بی طرف نبودن می گردن؟ بیشتر اخبار داخلی مغرضانه هستن و یک طرفه و کاملا در دفاع از منافع صاحبان قدرت نوشته می شن ولی تو بی بی سی باید کلی کند و کاش کنین تا براساس تعبیر و تفسیرهای خودتون نشانه های جانبداری پیدا کنین. رسانه های داخلی اول خودشون رو اصلاح کنن بعد دنبال پیدا کردن ایرادات رسانه های آزاد باشن. حداقل خوبی یه رسانه آزاد سانسور نشدن نظرات در اونهاست چیزی که در داخل وجود نداره.
ناشناس۲۵۴۰۲۱۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
درباره خروج یا عدم خروج مداوم صدا و سیما از بی طرفی هم مطلب می نویسید؟؟؟
ناشناس۲۵۵۳۹۲۱۹:۰۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۳
در این باره بهترین اعتراض را حاتمی کیا داشت.
یکی۲۵۴۰۲۴۱۱:۵۹:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مگر کسی فکر می کرد بی بی سی بی طرف است؟
محمد۲۵۴۰۲۸۱۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بنگاه راست و دروغ پراکنی بی بی سی متخصص آمیختگی صدق و کذب است
ناشناس۲۵۴۰۴۲۱۲:۰۵:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
یعنی شما از شبکه رسمی تحت حمایت وزارت خارجه کشوری که 300 سال در ایران سابقه استعماری دارد انتظار بیطرفی دارید؟
ناشناس۲۵۴۰۴۸۱۲:۱۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
تیتر شما اشکال دارد. بی بی سی هیچگاه بی طرف نبوده است.
رضا۲۵۴۰۴۹۱۲:۱۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مگه الف بی طرف هست که بی بی سی بی طرف باشه. مگه صدا و سیما بی طرف هست که بی بی سی بی طرف باشه. مگه فارس نیوز بی طرف هست که بی بی سی بی طرف باشه. مگه کیهان بی طرف هست که بی بی سی بی طرف باشه.
سید۲۵۴۱۲۵۱۳:۳۸:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
سیاست این رسانه ها حمایت از انقلاب است اگر منظورتان این است که این رسانه ها به نام بی طرفی از انقلاب در مقابل ضد انقلاب دفاع نکنند هرگز چنین ادعایی نکرده اند . اما بی بی سی که ادعای بی طرفی کرده است هرگزرعایت نمیکند
ناشناس۲۵۴۱۷۱۱۴:۲۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
وقتی کسی بی طرف نباشدخبرها ی آن هم زیر سوال می رود حال چه طرفدار انقلاب باشد چه نباشد
ناشناس۲۵۴۳۷۵۱۸:۰۱:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مگر انقلابیون ایران تنها کیهان و دار و دسته اش هستند؟
علی۲۵۴۱۳۹۱۳:۵۱:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
نظرت درباره صدای آمریکا و شرق و آرمان آفتاب یزد چیه
ناشناس۲۵۴۱۴۴۱۳:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
آخه خودشون (بی بی سی) ادعای بی طرفی دارند!
ناشناس۲۵۴۰۵۵۱۲:۲۰:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بی بی سی اصلاحات و بهایی ها داعش و وهابیت حامل یک تفکرند با ظاهری متفاوت
بیگی29۲۵۴۰۵۷۱۲:۲۲:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بی محتوایی خبر و سایر برنامه های سیما مخاطبین را به سمت بی بی سی و من و تو و سایر رسانه های معاند سوق میدهد.البته مخاطب هم باید این بینش را داشته باشد که آنها دلشان برای ما نسوخته و ترجیح میدهند آب گل آلود باشد .یک روز فارسی1 یک روز من و تو با برنامه های متنوع و ده ها سال بی بی سی مشغول پختن آش برای مردم ایران هستند.
سعید۲۵۴۰۶۰۱۲:۲۲:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بی بی سی فارسی واقعا مایه شرم فارس زبانان است. جالبه که شبکه های دیگر بی بی سی به چنین فضاحتی نیستند. گویا این شبکه مزدور فقط اسمش بی بی سی است. مطمئن باشیم در دنیا به چنین مزدورانی اینقدر فضا نمی دهند که ایرانیان به این شبکه داده اند. بی بی سی اگر در دنیا اعتباری دارد حتما اخلاق حرفه ای اش به صورت بی بی سی فارسی مزدوران نیست. پیشنهاد می کنم در مورد اخبار منطقه ای، مقایسه ای بین آنچه بی بی سی فارسی می گوید با بی بی سی مثلا عرب و ترک مقایسه بفرمایید. مخصوصا مسائل مشترک که به کردها عرب ها و ترک ها در سوریه و عراق مرتبط است را مقایسه کنید. فاجعه است این شبکه بی بی سی فارسی.
هوشیار۲۵۴۰۷۸۱۲:۲۹:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
واقعا برای اینکه بفهمید بی بی سی بی طرف نیست دنبال نشانه میگردید؟
ناشناس۲۵۴۱۰۲۱۳:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
از نظر شما بی طرفی یعنی اینکه حق را به شما بدهند!! هر جایی کسی نظری غیر از نظر شما داشته باشد انگ طرفداری و بی عدالتی بهش می زنید
محمد۲۵۴۱۰۶۱۳:۱۸:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
شما چه بخواهید چه نخواهید 70% جامعه اخبار را از سرویس های دیگه میبینند و می شنوند... اصلاح درون لطفاً
ناشناس۲۵۴۱۱۷۱۳:۲۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
به هر صورت ما خبر را هم از بی بی سی و هم منابع دیگر بررسی می کنیم و فکر می کنیم که کدام یک راست می گوید و کدام درست.
ناشناس۲۵۴۱۲۴۱۳:۳۸:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بی بی سی در قلب حقایق لنگه نداره ! شب رو روز و روز رو شب جلوه میده . به اسم آزادی و آزادیخواهی چشمش به اینه که عزیزی از این مرز و بوم کشته بشه تا الم شنگه راه بیندازه و پیرهن عثمون درست کنه .
ناشناس۲۵۴۱۳۱۱۳:۴۲:۵۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲
چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا چرا تصور میشه که بی بی سی باید بیطرف باشه؟ از بی بی سی توقعی نیست ولی آیا واقعا روزنامه نگارانی که هنوز ایرانی هستند یا لااقل خودشان را ایرانی میدانند آیا اصلا در خلوت خودشان به وجدانشان مراجعه کردند که چرا خبرها را از این زاویه نگاه و نقل میکنند؟ و آیا این روش خبر نگاری و خبر پراکنی را جزئی از شرف حرفه ای میدانند یا خباثت حرفه ای و خیانت به ملت و مملکت؟ امیدوارم که جواب وجدانشان را بتوانند بدهند
علی۲۵۴۱۳۲۱۳:۴۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
با سلام جناب آقای ماندگاری آیا میزان بی طرفی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را هم در تهیه و گزارش اخبار بررسی کرده‌اید!!!
ساکت۲۵۴۱۴۷۱۳:۵۷:۲۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
چه اصراری است که بی بی سی را بی طرف یا طرفدار نشان داد. کاملا مشخص است تحت پوشش کامل سیاستی است که منابع مالی اش را تامین می کند. یعنی بریتانیا. این را دیگر کودکان کلاس اول هم می دانند! به جای این خبر مرده ، به صدا و سیما فشار آورید تا به وظیفه ملی خود عمل کند تا مخاطب ی بی سی ها کاهش یابد که الان بیشتر از رسانه به اصطلاح ملی ما مخاطب فارسی زبان دارد.
یک معلم ساده دل۲۵۴۲۷۰۱۶:۱۳:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
من یک شخص سیاسی نیستم ولی پیگیر اخبار کشور ایران و سایر نقاط جهان از منابع گوناگون در حد فهم خودم هستم. به نظر من هیچ رسانه ای بی طرف نیست ولی همه آنها ادعای صداقت و بی طرفی می کنند. مثل صدا و سیمای ایران و سایت خبری بی بی سی و ... (و البته خود سایت الف) هر سایتی بخشی از خبر را که مناسب منافعش باشد پوشش می دهد و بخشهای دیگر را نادیده می گیرد تا به قول خودش به اصل صداقت پایبند باشد ولی من به عنوان خواننده باید در جستجوی حقیقت ماجرا تلاش و تحقیق نموده و دنبال لقمه آماده نباشم تا درک درستی از اخبار و روابط انسانی داشته باشم. من به سایتهای مختلف سر زده و اخبار را مطالعه می کنم تا به عنوان کسی که خواهان کشف حقیقت در حد فهم خودم هستم به یک سمت متمایل شده و دلم آرام گیرد. به هر حال، هر چیزی هزینه ای دارد و کشف حقیقت نیز مستلزم صرف وقت، پول اینترنت، صرف نظر کردن از تفریحات و استراحت و ... است تا دل انسان آرام گیرد.
ناشناس۲۵۴۲۹۷۱۶:۳۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
آقای محترم نویسنده شما لطف کنید حداقل یک مورد، تاکید می کنم یک مورد رسانه مستقل رو نام ببرید؟ بهترین راه برای من مخاطب شنیدن انواع مختلف رسانه وقضاوت و تصمیم گیری اینکه چه کسی راست می گوید یا دروغ. مطمئنا گوش کردن به یک رسانه فقط و فقط باعث شستشوی مغزی می شود.
ناشناس۲۵۴۵۱۳۲۰:۱۴:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
گزارشهای کامران خان نجف زاده از نیویورک در بی طرفی حرف اول را میزند. شما را به خدا منفی ندهید.
ناشناس۲۵۵۳۹۷۱۹:۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۲/۳
بی بی سی فارسی یک رسانه کاملا بی طرف و مستقل است و منابع مالی اش هم از پخش آگهی های بازرگانی که همه دیده‌ایم! تامین می شود و هیچ خط و ربطی هم به وزارت خارجه خبیث انگلیس یا سارمان امنیت آن کشور ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین