تشک کشتی، چالش جدید ایران با اسرائیل

امیر معلمی*، گروه سیاسی الف،   3961202019 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیگر حتی باخت مصلحتی در بازی ماقبل اسرائیل هم کارساز نیست و شرایط جدید، تدبیری جدید می‌طلبد: از تغییر سیاست و صدور اجازه بازی تا پذیرفتن تبعات ادامه‌ی این روند.

تشک کشتی، چالش جدید ایران با اسرائیل

اعلام محرومیت علیرضا کریمی و همچنین توضیحات رسول خادم نشان می‌دهد که جامعه ورزش کشور با شرایط جدیدی روبرو شده و دیگر امکان فرار از عواقب عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم اسرائیل وجود ندارد. بر اساس آنچه که رسول خادم اعلام کرده، مجامع بین‌المللی ورزش با دقت بیشتری رفتار ورزشکاران ایرانی را رصد می‌کنند و دیگر هیچ بهانه‌ای مانند گواهی پزشکی و یا حتی باخت در بازی ماقبل هم کارساز نیست و در صورت تکرار این اتفاقات باید منتظر محرومیتهای سنگین‌تری حتی تعلیق رشته‌های ورزشی کشورمان باشیم. با این وضعیت، مسئولین کشور باید به فکر تدبیر جدیدی باشند.

آنچنان که از ظواهر امر پیداست فقط دو راه باقیمانده: «تغییر سیاست سالهای گذشته و صدور اجازه بازی» یا «اعلام رسمی و علنی کردن سیاست عدم رویارویی و پذیرش عواقب آن».  دو راهکار تقریبا متضاد که هر کدامشان طرفداران و مخالفان خود را دارد.

الف) تغییر سیاست

اکثریت جامعه در غاصب و جعلی دانستن رژیم صهیونیستی اتفاق نظر دارند اما بخشی از همین اکثریت معتقدند که عدم روبرو شدن ورزشکاران ایران با ورزشکاران اسرائیلی، نه تنها همبستگی با ملت فلسطین نیست بلکه از جهاتی حتی کمک به آنهاست، برای به اهتزاز در آوردن پرچم اسرائیل، و بر اساس همین استدلال معتقدند که این سیاست باید تغییر کند تا ورزشکاران ایرانی فرصت تحمیل شکست به ورزشکاران اسرائیلی را داشته باشند.

ب) آشکار کردن سیاست عدم رویارویی و پذیرش عواقب آن

بر خلاف گروه اول، بخشی از جامعه معتقدند که این مسئله، در راستای به رسمیت نشناختن این رژیم  بوده و آرمان خدشه‌ناپذیر جمهوری اسلامی است و با وجود عواقب سنگین آن، امکان عقب‌نشینی از آن غیرممکن است حتی اگر ادامه این سیاست منجر به تعلیق رشته‌های ورزشی شود.

* در ارتباط با ادله هر کدام از این روشها می‎توان نکاتی را بیان کرد:

1) در ارتباط با استدلال گروه اول باید این نکته را در نظر داشت که هدف جمهوری اسلامی از این عدم رویارویی، یک هدف ورزشی نیست که بتوان درستی یا نادرستی این سیاست را صرفا با نتایج ورزشی آن محک زد بلکه اثبات نادرستی این سیاست و حکم به تغییر آن، متوقف به اثبات این مسئله است که «بازی کردن با  ورزشکاران اسرائیلی از لحاظ حقوقی و سیاسی الزاما به معنای به رسمیت شناختن این رژیم نیست.»

2) اما راهکار دیگری که می‌توان برای تغییر این سیاست پیشنهاد داد بحث حکم ثانویه و یا همان حکم به مصلحت است یعنی با توجه به هزینه‌ها و تبعات سنگینی که می تواند ادامه این سیاست برای کشور داشته باشد، و بر اساس مصلحت جمهوری اسلامی حکم به تغییر این سیاست داده شود. یعنی با حفظ اصل «به رسمیت نشناختن اسرائیل»  و فقط بواسطه حفظ مصالح کشور اجازه بازی با ورزشکاران این رژیم در میادین ورزشی صادر شود.

3)  اما اگر به هر دلیلی هیچکدام از این راهکارها برای تغییر سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران اسراییلی از سوی نظام پذیرفته نشد و راه دوم یعنی عدم رویارویی علنی و پذیرفتن تبعات آن انتخاب شد حاکمیت باید چند مسئله را مورد توجه قرار دهد:

اولا: باید تمام ابعاد این مسئله در یک کارگروه تخصصی سنجیده و برای کم کردن آثار تبعات آن بر جامعه، فکری جدی شود. مسئولین باید به این مسئله توجه داشته باشند که به هر حال تعلیق یک یا چند رشته ورزشی واکنشهای مختلفی را در جامعه خواهد داشت و یقینا بدون هزینه نخواهد بود و اگر از امروز تدبیری جدی برای اقناع افکار عمومی صورت نگیرد همین مسئله در آینده تبدیل به یک چالش جدید خواهد شد.

ثانیا: در یک نظام مردم‌سالار، ادامه هر سیاستی بدون شک فقط با همراهی اکثریت مردم امکان‌پذیر است؛ به همین جهت اگر این سیاست بدون توجه به اقناع مردم ادامه پیدا کند و با افزایش محرومیتها و هزینه‌های آن باعث مخالفت اکثریت مردم شود حتی در صورت درست بودن این سیاست نیز ادامه دادن آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

*امیر معلمی؛ پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

زارعى۲۵۳۷۱۰۰۶:۳۶:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
گروه اول پاسخ دهند که اگر در یک یا چند رشته ورزشی به اسراییل باختیم چه تبعات فرهنگی دارد و گروه دوم بگویند آیا به رسمیت نشناختن اسرائیل از طرف ورزشکاران ایرانی در دنیا بازتاب داشته است؟
ناشناس۲۵۳۹۶۴۱۱:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
قطعا بازتاب داشته وقتی یک ورزشکار مسابقه رو برده تن به باخت میده همه می پرسن علت چیه و انوقت کسانی که نمیدونن متوجه میشن که ما اسرائیل رو به رسمیت نمی شناسیم از سوی دیگر ما عناوین ورزشیمونو از دست میدیم که تبعات اون بیشتر از به رسمیت نشناختن اسرائیله حالا این مسئولین هستند که باید اولویت بندی کنند ....
ناشناس۲۵۴۲۰۴۱۴:۵۷:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
در رقابت های عملی جهانی بارها در رتبه های پایین تری از نمایندگان اسرائیل قرار گرفتیم و تبعات خاصی نداشته در رقابت ورزشی هم اگر رودررویی واقع نشود تا به حال امکان قرار گرفتن پرچم ایران زیر پرچم اسرائیل وجود داشته
ناشناس۲۵۳۷۱۸۰۷:۲۳:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
وقتی از روبرو شدن با حریف اسراییلی سرباز میزنیم، باعث میشیم قهرمان بشن، جایزه ببرن و افتخار کسب کنن. بخشی از جایزه هم نصیب فدراسیونشون و به دنبال اون دولتشون میشه و ممکنه صرف سرکوب فلسطینی ها شه
ناشناس۲۵۴۰۷۶۱۲:۲۸:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
حالا اگه باختیم چی می شه؟
سعید۲۵۳۷۲۰۰۷:۲۸:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
عزیزم چرا وقتی سیاستهای دوولت و حاکمیت به شکست میخوره از مردم سوال نمیکنید.والا غیر از تعداد محدود و معلومی از این جامعه بقیه مخالف این سیاستهای اشتباه هستن
ناشناس۲۵۳۷۲۶۰۷:۴۱:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
حکم به مصلحت یعنی کلاه شرعی و توجیه تصمیمات غلط گذشته و اوضاع خراب!!
ناشناس۲۵۳۹۰۱۱۰:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
به هرحال بهتر از ادامه سیاست‌های غلط گذشته است
صمصام۲۵۳۷۲۷۰۷:۴۲:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
40 سال قبل هم تصمیم به عدم رویارویی با نظر اکثریت مردم نبود بلکه تصمیم حاکمیتی بود امروز که متوجه شدیم هزینه های این تصمیم بسیار بسیار سنگینتر از حد تصور بوده است باید به نظر اکثریت ملت احترام گذاشت !
ناشناس۲۵۴۰۳۲۱۲:۰۱:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
هزینه سنگین ؟ کشتی گیر ایرانی که بازی نکرد هیچ شانسی برای قهرمانی نداشت . یعنی سنگینترین هزینه ش این بود که به جای نفر نهم ، دهم شد ! کلا خیلی کم پیش میاد ورزشکارای ایرانی با اونها همگروه بشن ، به ندرت در کشتی و یا تکواندو . هیچ جای دیگه ای نیست . حالا دقیقا هزینه های سنگین این قضیه کجاست ؟ اون هزینه سنگین که شما میگی مربوط به اصل درگیری ایران با اسرائیله ، وگرنه در ورزش هزینه زیادی ندادیم و نمیدیم . اون اصل موضوع رو باید بررسی کرد !
ناشناس۲۵۳۷۳۱۰۷:۴۸:۲۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
عجب! در تیتر اول رسانه اصولگرا رژیم اشغالگر قدس را با نام واقعی کشور اسرائیل یاد می کنند.! این اولین قدم برای شناسایی رسمی کشوری است که قرار است با امداد غیبی از صحنه روزگار محو شود.!!
سامان۲۵۴۳۴۰۱۷:۳۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
امداد غیبی چرا تا بحال محوش نکرده؟
رضا۲۵۳۷۴۳۰۷:۵۸:۴۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
به رفراندوم گذاشته شود
ناشناس۲۵۴۱۳۷۱۳:۴۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲
دوست عزیز رفراندوم موقعی انجام میشه که در انجام موضوعی و عملی در دو راهی باشی
ناشناس۲۵۳۷۴۴۰۷:۵۸:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
تصور کن که ورزشکار ایرانی در یک مسابقه ای از اسرائیل شکست بخورد و دوم شود. آیا نظام حاضر است که پرچم رژیم پلید صهیونیستی بالاتر از پرچم الله نشان خودش باشد.!!
کمال۲۵۳۷۷۸۰۸:۳۲:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
شما هم تصور کن ورزشکار ما ...نه که کل ورزش ما به خاطر این سیاست غلط معلق بشه و ورزشکاران ما هم چند سال محروم بشن... اونوقت مثلا کجای این داستان غم انگیز معنای حمایت از فلسطین رو داره
محمد۲۵۴۱۲۶۱۳:۴۰:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
چه ربطی داره.چرا باید سیاست رو تو ورزش دخالت بدهیم. مگر جز این است که حتی کشورهایی که در حال جنگ هستند هم ورزشکارانشان با هم به رقابت می پردازند. مگر ما با ورزشکاران آمریکایی مسابقه نمی دهیم . این چه سیاستی است که هم بازی برده رو ببازی و هم دلیل بیاوری که عمدی در کار نبوده تا محروم نشوی که می شویم. کارمان غلط است.
A۲۵۳۷۵۲۰۸:۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
#2040 #پایان_اسرائیل عجله نکنید
بهرام۲۵۳۷۸۰۰۸:۳۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
تمدید نشه صلوات !!
ناشناس۲۵۳۸۹۰۱۰:۱۱:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
باشه........
ناشناس۲۵۳۹۲۳۱۰:۳۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
پس تا 25 سال دیگه کشتی تعلیق!
تبریزی۲۵۳۹۷۰۱۱:۱۹:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲
الف جان در مورد مواد توهم زا و خطراتش بیشتر اطلاع رسانی کنین.
منصور۲۵۴۶۲۲۲۲:۲۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
من مرده شما زنده اون روز که اسرائیل از صحنه روزگار محو بشه انشاءالله شما هم به خاطر تهمتی که به ایشون و بقیه زدید باید روز قیامت پاسخگو باشید
ناشناس۲۵۳۷۵۵۰۸:۱۰:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
کاسه داغ تر از آش که میگن یعنی همین دیگه اخوی
ناشناس۲۵۳۷۸۳۰۸:۳۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
با انها در میدان ورزشی مثل میدان نبرد بجنگیم و انان را شکست دهیم
ناشناس۲۵۳۷۹۱۰۸:۴۲:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
بحث مهمی است و تقریبا تمام راه حلهایی که در شرایط حال حاضر کشور امکان پذیر است ارائه شده هم تغییر تصمیم سی ساله گذشته و هم ادامه این وضعیت و عواقبش . امیدواریم حاکمیت این حرفها را بشنود و متوجه عواقب تصمیمات باشد اگر واقعا مردم قانع نشوند و حاکمیت یکطرفه تصمیم گیری کند شک نکنید این موضوع باز تبدیل به بحران خواهد شد
ناشناس۲۵۴۴۵۸۱۹:۳۳:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مجبورند می شوند بشنوند.
ناشناس۲۵۳۸۲۱۰۸:۵۷:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
آیا اصولا با توجه به اینکه هدف از انقلاب اسلامی حفظ ارزشهای انسانی و صلح جهانی برای مردم دنیاست اجازه صرفنظر کردن از جنایات وحشتناک یک رژیم غاصب کودک سوز را در طی 70 سال بخاطر سود دنیائی حاصل از شرکت در مسابقات ورزشی را داشت.
ناشناس۲۵۳۸۲۶۰۹:۰۱:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
ورود سیاسیون و داخل کردن ایئولوژی در ورزش کار اشتباهی است. هدف ورزش نزدیکتر کردن انسانها به هندیگر و هدف سیاست و ایئولوژی دور کردن انسانها از هم است. ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است بالاخره مجبور میشوند ورزش را به حال خود رها کنند تا کارها درست شود اما هر چه زودتر بهتر.
ناشناس۲۵۳۸۵۷۰۹:۲۷:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
توی این 40 سال اتفاقات بسیار بدتری در مورد مسلمانان بوسنی چچن میانمار و سوریه و عراق رخ داد ولی ما ایرانیها کلا تابو ساز هستیم. مثل تابوی حجاب و تابوی رابطه با امریکا یا همین تابوی اسراییل.
ناشناس۲۵۴۶۸۵۲۳:۵۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
شما که اینقدر نگران وضع مسلمونها هستی چطور متوجه نشدی اوضاع بد اونها هم از جانب نظام سلطه هست برای فراموش کردن فلسطین. دفاع از فلسطین به خاطر فلسطینیها نیست.
ناشناس۲۵۳۸۷۰۰۹:۳۸:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
این طرح را از ابتدا آقای ولایتی دادند بروید از ایشان سوال کنید.
شهداد۲۵۴۶۰۱۲۱:۵۵:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
اقای ولایتی خودش ورزشکاره ولی قطعا قبول نمیکنه.
مزدا۲۵۳۸۷۱۰۹:۳۹:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
نمیدانم چرا حساسیتهای محدود به رویارویی مستقیم نمایندگان ایران و اسرائیل فقط در رقابتهای ورزشی است. بنظرم وقتی آگاهانه و داوطلبانه در هر رقابتی شرکت میکنیم که اسرائیل نیز در آن حاضر است، دیگر فرقی ندارد که رویارویی مستقیمی نیز بین نمایندگان دو کشور صورت بپذیرد یا خیر و این مساله محدود به میادین ورزشی نیست. برای مثال، آیا شرکت در رای گیری سازمان ملل متحد که در آن ایران یک رای دارد و اسرائیل نیز یک رای دارد، به نوعی رقابت با آن رژیم نیست؟ یا اگر در یک شاخص بین المللی (ورزشی، علمی، اقتصادی، نظامی... )، رتبه اسرائیل n و رتبه ایران n+1 باشد، آیا هیچ مرجعی در ایران ادعا میکند که چون اسرائیل وجود ندارد پس رتبه ما در حقیقت n است و نه n+1؟
ناشناس۲۵۳۸۸۵۱۰:۰۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
به نظم به هیاهو نیازی نیست و برای جلوگیری از خسارت بیشتر بدون سرو صدا باید با اسرائیلیها مسابقه داد
ناشناس۲۵۳۸۹۵۱۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
با رو در رو نشدن با صهیونیستها افتخارتی که قراره نصیبمون بشه تقدیم اونا میکنیم مگه ما ادعا نداریم که در مبارزه با اونا این ما هستیم که پیروز میشیم خوب این هم یک مبارزه چرا با دست خودمون اونا را مفت ومجانی صاحب مقام ومدال میکنیم وخودمونو محروم اونم از ورزشی که ورزش بومی و ملی ماست وبراش اینهمه زحمت کشیدیم
ناشناس۲۵۳۹۲۰۱۰:۳۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲
کاملا مشخص است که باید بازی کنند و این توطعه را خنثی کنند! این یک توطعه توسط اسرائیل برای نابود کردن ورزش کشور است جالب است که مسئولین انگار متوجه نشده اند!!!
ناشناس۲۵۳۹۲۱۱۰:۳۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
اصلا فرض کنیم که ما نخواهیم اسراییل رو به رسمیت بشناسیم. قبول! اما مردونه بگین نه اینکه این دمبولک بازیها رو در بیارین که تنها مایه آبروریزی و مسخره شدن ایران در دنیا بشه! مردونه پای سیاستتون وایستین یا اگه جراتش رو ندارین جمعش کنین!
محمد۲۵۳۹۳۴۱۰:۳۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
در یک نظام مردم‌سالار، ادامه هر سیاستی بدون شک فقط با همراهی اکثریت مردم امکان‌پذیر است؛ به همین جهت اگر این سیاست بدون توجه به اقناع مردم ادامه پیدا کند و با افزایش محرومیتها و هزینه‌های آن باعث مخالفت اکثریت مردم شود حتی در صورت درست بودن این سیاست نیز ادامه دادن آن امکان‌پذیر نخواهد بود. تا حالا کی به خواست و نظر اکثریت مردم توجه شده ?
س.ی.نیری۲۵۳۹۶۹۱۱:۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
در فرهنگ و تمدن ایران ، افراد نامدار و مشهوری که موجه از نظر مردم جامعه و دولت و دربار بوده باشند کم نبوده و هنوز هم به وفور به چشم میخورند و همیشه در تاریخ از آنها به نیکی یاد میشود. چه برای دوست و چه برای دشمن... نکته ی مهم این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا میکند که هدف و سیاست از ورزش را بدانیم... روح پهلوانی ، نامی آشنا و جامع نه برای ما که ایرانی هستیم بلکه برای کلیه ورزشکاران سراسر دنیاست ، آنجا که بازی جوانمردانه ارج پیدا میکند و کنار کشیدن حریف از ادامه مسابقه در برابر با حریف زخمی و یا متعالی تر آن حریفی که ترس از باخت آن موجب شرمساری برای مادر خود (پوریای ولی) را بدنبال دارد... چه زیباست در عرصه ورزش که نه بلکه در عرصه زندگی هم کنار کشیدن از رویارویی با حریف و رقیب زخمی در قبال با کنترل نفس خود تعلیم دهنده ی برد شرافت و انسانیت باشد (نه صرف یک تقابل اندام و فن و تکنیک) و همینطور بالعکس آن، در مقابل حریفی که ناجوانمردانه به مبارزه می آید( از سیاست به ورزش )
ناشناس۲۵۳۹۷۹۱۱:۲۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
حضرت علی ( ع) هم با عمر بن عبدود مبارزه کرد و شکستش داد ورزشکاران ما چرا نباید با حریفان اسرائیلی مبارزه کنن؟
ناشناس۲۵۴۵۹۴۲۱:۴۵:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
جناب میدان جنگ با میدان مسابقه فرق داره.این دیگه چه مقایسه ای بود؟ در ضمن بهتر میگفتی عبدود رو کشت نه اینکه شکستش داد.
ناشناس۲۵۴۰۰۶۱۱:۴۶:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
سیاست نبایدواردورزش بشه
مهدی۲۵۴۰۹۱۱۲:۵۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
من یک سوال از دوستانی داشتم که میگن به خاطر حمایت از مردم فلسطین نباید مسابقه بدیم چطور خود فلسطینی ها با اسرائیلی ها مسابقه میدن و براشونم مهم نیست که اسرائیل رو به رسمیت میشناسن یا نه اون وقت ما باید مسابقه ندیم؟
ناشناس۲۵۴۱۰۷۱۳:۲۰:۰۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲
خطر اسرائیل از خطر عربستان و ایادیش برای ما کمتر است .
علی۲۵۴۱۷۵۱۴:۳۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
من فقط یه سوال دارم که این دوستان "احیاگر تمدن فاخر" بودجشون از کجاست؟ تو وبسایتشون که چیزی ننوشته. این برام جالبه چون کلا هر مقاله ای که ازشون خوندم همون مصداق چشم بسته غیب گفتنه. هیچ راه حلی نمیگن، مشکلی رو طرح میکنن که سالهاست مردم کوچه بازار هم میگن.... امیدوارم دولتی و شبهه دولتی نباشن
ناشناس۲۵۴۱۸۵۱۴:۴۱:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲
سختش نکنید بگذارند مسابقه بدهند
ناشناس۲۵۴۲۲۷۱۵:۲۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
نرمش قهرمانانه را برای چنین مواقعی گذاشته اند دیگه
زارعی مرودشت۲۵۴۲۵۰۱۵:۵۱:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مطمئن باشید حتما راه حل دوم انتخاب می شه و برای تصمیم گیرندگان مهم نیست فدراسیون ها و ورزشکاران ضرر کنند
سینا۲۵۴۲۵۳۱۵:۵۲:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
من اقای رسول خادم را دوست دارم ولی, قوانین نوشته شده اند و چیزی پشت پرده موجود نیست اینکه کسی به کشتی گیری گفته که بباز و چه و چه و یا کسی به دنبال گواهی پزشکی رفته است و چه و چه و یا التماس کرده است و چه و چه این مسایل توسط اشخاصی برای خوش خدمتی و دور زدن قانون صورت گرفته است تا پله های ترقی را یک شبه طی کنند و به درجات بالا برسند! حال که به آنجا رسیده اند, حالا در هیئت اوپوزیسیون در میآیند که این چه قوانینی است که ما آن را دوست نداریم؟! خوب این قوانین من درآوردی را خود شما اختراع و دنبال کرده اید تا با تمسک به آن به این درجات برسید! اگر التماس و گواهی پزشکی و دستور باخت و چه و چه بد هستند چرا تا حالا صدایتان در نیامده بود؟ یعنی شما که اینقدر گریه و التماس کرده اید و بدنبال گواهی بوده اید و دستور باخت به حریف داده بودید تا حالا مشکلی نبود و حالا متوجه آن شده اید؟
ناشناس۲۵۴۲۷۵۱۶:۱۷:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲
پای اعتقاد ایستادن ،پای ارزشها ایستادن هزینه می خواد. کسانی که نگاه صرفا دنیوی(سکولار) دارند نمی توانند درک کنند که چرا این تصمیم گرفته شده و همینطور نمیتوانند درک کنند پاداش گرفتن فقط مخصوص به اول شدن و روی سکو رفتن نیست.
حجت۲۵۴۳۹۹۱۸:۲۹:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲
هر اعتقادی ارزش به حساب نمی آید برادر.
ناشناس۲۵۴۸۹۶۱۰:۴۴:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۳
شما چرا ناشناس هستید؟
ناشناس۲۵۴۹۶۸۱۱:۴۹:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۳
پس چرا مارمولک بازی در میارین که مملکت رو مسخره عالم و آدم بکنین؟ میخواهی پای اعتقادت بایست اشکالی نداره اما چرا دندون درد و کمر درد و سرماخوردگی و اینها رو بهونه میکنین؟ چرا خودت رو با شکست دادن تحقیر میکنی؟ بگو من اسراییل رو قبول ندارم و پای حرفت باش!
ناشناس۲۵۵۲۳۸۱۵:۲۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۳
خوب با صراحت اعلام کنند بااسراییل روبرو نمیشیم چرا به حریف روس میبازیم تا به اسراییل نخوریم؟
ناشناس۲۵۶۶۳۵۱۳:۰۴:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۵
اینجوری ک اونا ورزش مارو از دنیا حذف میکنند بسی تامل کن
کامران۲۵۴۴۳۹۱۹:۲۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
اگه تو این مورد عقب نشینی بشه راه های دیگه هم واسه عقب راندن ایران از سایر خط قرمزهاش هم پیدا میکنن .یه مقدار فکر کنید چرا دست رو کشتی گذاشتن چون ما همیشه تو کشتی حرف اول و آخر رو میزنیم .مطمئنا کنار گذاشتن ایران از مسابقات به همین راحتی نیست مثل این میمونه که بخوان برزیل رو از جام جهانی فوتبال کنار بزارن که این واسه فدراسیون جهانی کشتی هم هزینه داره و باعث پایین اومدن سطح مسابقاتش میشه ..اگه فدراسیون کشتی عقب نشینی کنه باقی فدراسیون ها هم باید عقب نشینی کنن
ناشناس۲۵۴۴۶۹۱۹:۴۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲
یک تصمیم غلط و شتابزده که صرفا یک فرد در زمان خاصی گرفته ,منظور آقای ولایتی وزیر خارجه وقت می باشد ,نباید تا ابد ساری وجاری باشد باید کسانی که مصالح جامعه را تشخیص می دهند راه حل مناسبی پیدا کنند .
ناشناس۲۵۴۵۰۷۲۰:۰۸:۵۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲
حالا تازه شانس آوردیم که اسرائیلیها مثل قطریها نیستن که با پول، ورزشکارهای درجه یک کشورهای دیگه در رشته های مدال آور ما رو بخرن که با پرچم رژیم اشغالگر مسابقه بدن، وگرنه با این سیاستهای شکست خورده فعلی، باید کلا ورزش ملی در همه رشته ها مثل کشتی و تکواندو و وشو و وزنه برداری و والیبال و ... رو فراموش میکردیم
ناشناس۲۵۴۵۴۰۲۱:۰۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲
فقط منتظر روزی ام که بگن ورزشکار ایرانی با اسرائیلی مسابقه بده، بعد که باخت، قیافه اینایی که میگن بریم مسابقه بدیم دیدنیه!! :) :(
فلسطینی۲۵۴۶۲۱۲۲:۲۳:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲
میشه با لباس فلسطینی ها مسابقه داد و مشکلی هم نداره.
ناشناس۲۵۴۶۳۱۲۲:۴۹:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲
مسئله ورزش به کنار من به خاطر شغلم مجبورم زیاد به کشور ترکیه برم چند بار در پرواز برگشت دیدم که گیت (گیت 513) خروجی که مسافرین پرواز اطلس جت به مقصد تهران باید بنشینند در کنار پرواز کشور رژیم اشغالگر قدس هستش و ایرانیان باید در کنار این افراد بشینند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. انتقام از پوتین؟

  12. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین