سردار نقدی: سربازی 18 یا 21 ماهه وحی نیست

گروه اجتماعی الف،   3961130180

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدل‌های پیشنهادی خود برای انجام بهتر خدمت سربازی را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا نقدی در نشست بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سربازان در دوران قبل، حین و پس از خدمت سربازی که پیش از ظهر امروز در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی برگزار شد، گفت: سربازی خدمت مقدسی است که به عنوان یک تجربه در زندگی افراد مطرح می‌شود، این مهم بارها از سوی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در گذشته با توجه به دوری راه و کمبود مسیرها و راه‌های ارتباطی خانواده‌ها حس مثبتی نسبت به سربازی داشتند، گفت: اما در سال‌های اخیر آن حس مثبت خانواده‌ها مورد هجوم قرار گرفته است که دو دلیل دارد: یکی تحولات اجتماعی است، چرا که سطح تحصیلات جوانان بالا رفته و به تبع آن انتظارات هم افزایش یافته است. مشکل بیکاری هم وجود دارد و بنابراین نگاه‌ها به سربازی تغییر کرده است؛ اما عامل دوم، عاملی خارجی است که دشمنان به آن دامن می‌زنند چرا که سربازی یکی از ارکان شکل دهنده هویت ملی است و چون دشمن می‌خواهد این وحدت را از بین ببرد بنای خود را برای از بین بردن این وحدت و انشقاق بین ملت گذاشته و متاسفانه عده‌ای هم ناآگاهانه به این مسئله دامن می‌زنند.

وی با بیان اینکه امروزه سرانه‌های نظامی کشورهای منطقه بالای هشت درصد تولید ناخالص ملی است، گفت: این سرانه در عربستان 12 درصد است اما به طور میانگین عدد آن هشت درصد است اما در کشورمان سرانه نظامی حدود سه درصد تولید ناخالص ملی است و دلیل این تفاوت نیز از اینجا می‌آید که ما سرباز داریم.

از آب دوغ خیار تا ماهواره را سیاسی می‌کنند

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مسائل باید به خوبی دیده شده و مورد توجه قرار بگیرد، گفت: متاسفانه رسم شده که تمام مسائل از آب دوغ خیار تا ماهواره سیاسی شده در حالیکه باید واقع بینانه، حساب شده و با نگاه به منافع ملی در مورد مسائل صحبت کنیم.

نقدی با بیان اینکه برنامه مهارت آموزی سربازان امری بسیار خوب است، گفت: این موضوع می‌تواند خلا آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها را که ضعیف عمل می‌کنند پر کند. ما بارها از مقام معظم ولایت در مورد کاربردی کردن علوم شنیده‌ایم اما همچنان بیش از 70 درصد دانشگاه‌هایمان تنها به مباحث نظری می‌پردازند در حالیکه این رقم باید بالعکس شده و مباحث عملی و مهارتی مورد توجه قرار بگیرد.

چه ایرادی دارد منبع درآمدی برای سربازان ماهر در حین انجام خدمت سربازی پیش بینی کنیم

وی با بیان اینکه لازمه مهارت آموزی به سربازان دادن انگیزه به سرباز است، گفت: اگر کسی دنبال یادگیری باشد و می‌خواهد چیزی را یاد بگیرد به دنبال آن می‌رود بنابراین ما باید برای این طرح میان سربازان انگیزه ایجاد کنیم و سربازان با توجه به مشوق‌ها به سراغ این بروند؛ چه ایرادی دارد که ما حتی در مواردی منبع درآمدی را برای یک سرباز ماهر در حین انجام خدمت سربازی پیش بینی کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط ایده‌آل و مطلوب برای مهارت آموزی سربازان این است که در مسیر تخصصی و علمی باشد، اظهار کرد: متاسفانه آموزش عالی در کشور ما خودش را مطابق با نیازهای علمی کشور نکرده است و در هر آنچه که استاد استخدام کرده درس می‌دهد. توجه نمی‌کند که خیلی از این فارغ التحصیل‌ها می‌خواهند چه کار کنند اما به هر حال ما هم باید توصیه به یگان‌ها در مورد بکارگیری سرباز با مهارت و دانشی را که دارد جدی‌تر کنیم و به جز در مناطق مرزی که باید از مرزها دفاع شود اجبار کنیم که هر سرباز در تخصص خودش به کار گرفته شود.

نقدی افزود: خوشبختانه با سیستم‌ها و نرم افزار می‌توان تا حد زیادی موضوع تخصص سرباز و نیاز به تخصص‌ها را حل کرد.

می‌توان از مدل‌های جدید برای سربازی استفاده کرد

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه من تصور می‌کنم که حتی می‌توان برای عملی کردن این ایده‌ها از مدل‌های جدید سربازی استفاده کرد، گفت: ابتدا باید این مدل‌ها را تعریف کنیم. اینکه سربازی حتما 18 یا 21 ماه باشد وحی نیست و ما می‌توانیم مدل جدیدی از سربازی را برای انجام کارهای تخصصی در نیروهای مسلح تعریف کنیم که مثلا سربازی که فرصت نمی‌کند در 21 ماه در تخصصی که دارد فعالیت کند طی سه سال خدمت سربازی‌اش را ادامه دهد. البته این یک پیشنهاد است و باید مدل‌های مختلف بررسی شود.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از بسیج عمومی برای حل مشکلات ملی در کشور گفت: طبق آمارها حدود هفت تا هشت درصد جمعیت کشور ما بیسوادند. دلیلی ندارد که در جمهوری اسلامی کسی بیسواد باشد می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد. ما امروز برای علمی کردن کشاورزی هم می‌توانیم از مهندسان کشاورزی استفاده کنیم. البته کار سازمانی در نیروهای مسلح برای مهندسان کشاورزی کم است اما می‌توان با آموزش مهارت به این افراد از ظرفیتی که دارند در این حوزه‌ها استفاده کرد.

ظرفیت بلااستفاده پادگان‌ها فعال شود

نقدی با اشاره به فضاهای بلااستفاده موجود در پادگان‌ها اظهار کرد: در دوره‌های مختلف و برای شرایط مختلف فضاهایی در پادگان‌ها وجود دارد که فعلا قابل استفاده نیست، مثلا سوله‌های غیر قابل استفاده یا پناهگاه‌های غیر قابل استفاده که باید این ظرفیت‌ها در اختیار سربازان و در راستای تولید قرار بگیرد. این فضاها می‌تواند تغییر کاربری داده و به کارگاه تولیدی برای سربازان تبدیل شود که آنها بتوانند بعد از ساعت خدمت به آنجا رفته و فعالیت کنند.

نقدی افزود: باید این ظرفیت‌ها در اختیار جوانان قرار بگیرد. این مدل یک تجربه است و قبل‌تر تجربه شده است یا اینکه پادگان‌های ما به دلیل مسائل نظامی فضای بزرگی دارند و ساختمان‌ها با فاصله از هم قرار گرفته است. در اکثر این پادگان‌ها نیز آب وجود دارد. خب چرا در اینها کشت و زرع انجام نشود؟.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر ضرورت شناسایی استعدادها و توانمندی‌های ویژه سربازان و بکارگیری آنها تاکید کرد و گفت: افرادی وجود دارند که برنده مسابقات ویژه بوده و صاحب چندین اختراع هستند. اینها می‌آیند و بعضا به من مراجعه می‌کنند که چرا باید با توانایی که دارم فلان کار غیرمرتبط را انجام دهم؟ به نظر من ما باید از این نیروهای ویژه و استعدادها در راستای تخصص، فکر و اندیشه‌ای که دارند استفاده کنیم. مثلا چرا باید کسی که پنج کار تالیفی داشته مسئول نظافت پادگان باشد؟.

واحدهای جانبی مراکز نظامی با پادگان‌ها همکاری کنند

وی به واحدهای جانبی مراکز نظامی همچون صنایع، مراکز تحقیقاتی و ... نیز اشاره کرد و گفت: این مراکز می‌توانند با پادگان‌ها همکاری کنند که اتفاقا برای این همکاری نیز نیازی به هماهنگی از بالا نیست و می‌توان در همان سطح منطقه هماهنگی‌هایی در این زمینه انجام داد.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان طرح مهارت آموزی سربازان را امر مبارکی توصیف کرد که باید ادامه داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین