بی اعتنایی صنایع لبنی به جریمه‌های چند میلیارد تومانی تعزیرات

گروه اقتصادی الف،   3961128003

در پدیده‌ای کم سابقه یا بی سابقه، صنایع لبنی به جریمه های چند میلیارد تومانی سازمان تعزیرات حکومتی بی‌اعتنایی کرده و بر فروش محصولات خود به نرخی بالاتر از نرخ مصوب اصرار دارند.

به گزارش تسنیم، موضوعات شیر تو شیر بازار شیر، نظیر افزایش قیمت لبنیات، جریمه های میلیاردی صنایع لبنی، عدم تمکین صنایع لبنی به نرخ مصوب 1440 تومانی خرید هر کیلوگرم شیر خام از  دامداران ، نارضایتی صنایع از سازمان حمایت به دلیل عدم افزایش قیمتها براساس نرخ تورم جامعه و بالا رفتن هزینه های تولید، گویی قصد رفع شدن ندارد.

این موارد هر ساله در رسانه مطرح و پیگیری می‌شود اما خروجی به نفع مردم ندارد و آنها هستند که در هر سال حتی تا دو مرتبه طعم تلخ افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی را می چشند و گویی مسئولان نیز راهکاری برای این موضوع ندارند و تنها امر قابل لمس در این ارتباط جریمه صنایع لبنی است .

اسفنانیمدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در واکنش به دور جدید گرانی های قیمت لبنیات که طی هفته‌های پیش در خبرگزاری تسنیم به آن پراخته شده بود، اظهار کرده است که تعدادی از شرکت صنایع لبنی در استان، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بودند که 3شرکت از قانون تمکین کردند و قیمت های خود را دوباره  کاهش دادند، اما تعدادی از شرکت‌ها قیمت را کاهش ندادند که پرونده برای آن‌ها تشکیل شد و یکی از شرکت‌ها به 30 میلیارد تومان جریمه محکوم و شرکت‌های دیگر به 5 میلیارد تومان و 3 میلیارد تومان جریمه محکوم شدند.

این مقام تعزیراتی حتی پای را فراتر گذاشته و اعلام کرده است که بر اساس اعلام سازمان حمایت بعد از بررسی فاکتور‌ها و اعلام نهایی قیمت تمام شده سازمان تعزیرات ورود می‌کند لذا مبنا برای هر کیلو شیر 2500 تومان است و هر شرکتی که بالای این قیمت عرضه کند گرانفروشی است و ما اقدام می‌کنیم.

بنابراین گزارش، تعزیرات همچنین اعلام کرده است که قیمت یاد شده فوق فروش هر کیلوگرم شیر در صورت رعایت نرخ خرید شیر خام دامداران  توسط صنایع لبنی باید صورت گیرد، یعنی باید شیر خام دامداران نیز به قیمت 1440 تومان خریداری شود، این درحالی است که در چند سال گذشته نرخ خرید شیر خام دامداران توسط صنایع لبنی رعایت نمی‌شود.

بنابر اذعان دامداران، نرخ خرید شیر خام توسط صنایع لبنی هزار و 200 تومان تا هزار و 350 تومان است( در برخی استان زیر هزار تومان نیز گزارش شده است) و حتی خود دولت در قالب خرید تضمینی با عاملیت سازمان تعاون روستایی ، نرخ مصوب خرید شیر خام دامداران را رعایت نمی‌کند و این محصول را پایین تر از نرخ 1440 تومان خریداری می کند.

بنابراین گزارش، دامداران به پایین بودن نرخ خرید شیر خام خود اعتراض دارند و در واکنش به این امر اقدام به کشتار گاو های شیری کرده و در واقع سطح تولید خود را کاهش میدهند اما  صنایع لبنی نیز از شرایط موجود گله مند هستند.

صنایع نیز عنوان می‌کنند که هر ساله بر میزان هزینه های تولید مانند مالیات، حقوق کارگری، موارد اولیه تولید و نرخ تورم افزوده میشود اما اجازه افزایش قیمت(قانونی) به ما داده نمی شود.

بنابراین گزارش، این چرخه باطل عرضه شیر و فرآورده های لبنی در کشور به همین جا ختم نمی‌شود، دولت هم که برای جبران ضرر و زیان دامداران اقدام به خرید تضمینی شیر خام از سرمایه‌های  عمومی می‌کند ، همواره برای عمل به این وظیفه حاکمیتی(حمایت از دامدارن) ضرر  و زیان تحمل میکند.

دولت شیر خام دامداران را با این عنوان که مازاد مصرف صنایع لبنی است خریداری  و آن را شیر خشک می‌کند تا صادر کند؛ اما برای صادرات، قیمت رقابتی ندارد، به همین منظور یا در صادرات خود ضرر کرده و بیت‌المال را دچار خسران می‌کند یا اخبار ناراحت‌کننده به صورت تایید نشده درباره گذشتن تاریخ‌ مصرف شیر خشک‌های خریداری‌شده دولت به گوش می‌رسد تا این چرخه معیوب کامل شود.

اعتراضات دامداران به پایین بودن نرخ خرید شیر خام، در کشورهای پیشرفته نیز هر از گاهی  مشاهده  می‌شود  و باید اذعان داشت که این  مشکلات در سایر کشور ها هر چند در ابعداد کوچک تر  وجود دارد ، اما  در کشورمان کسانی که سرشان به طور معمول از این حواشی  بی‌کلاه  می‌ماند  مصرف‌کننده  نهایی یا  همان مردم هستند که باید در یک سال افزایش چندباره قیمت‌ها را تحمل کرده و سرانه مصرف شیر در کشور کاهش یابد.

بنابراین گزارش، بعد از اعمال قانون صنایع، دوباره قیمت شیر برای مصرف‌کننده نهایی(مردم)  افزایش قیمت داشته است که این خبرگزاری به‌زودی خبر و مستندات آن را منتشر می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین