تبعات سرنگونی جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی ادامه دارد/ نقشه جدید آمریکا و اسرائیل برای مقابله با سوریه و عراق

گروه جهان الف،   3961126033 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

به‌رغم نابودی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، آمریکا، اسرائیل و ناتو به دنبال محدود کردن محور مقاومت و برخورد با عراق، لبنان و سوریه می باشند.

تبعات سرنگونی جنگنده اف 16 رژیم صهیونیستی ادامه دارد/ نقشه جدید آمریکا و اسرائیل برای مقابله با سوریه و عراق

 در این راستا روزنامه الاخبار از نقشه جدید آمریکا برای احداث یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرزهای مشترک عراق و ایران با هدف محدود کردن نفوذ نیروهای حشدالشعبی خبر داد و اسرائیل و فرانسه نیز از درگیری با بشار اسد خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری ها، ارزیابی‌های رسمی حاکی‌ است که هدف آمریکایی‌ها از تاسیس پایگاه‌های نظامی دائمی در عراق، سیطره بر مرزهای مشترک این کشور با سوریه است. یک منبع عراقی به تلویزیون المیادین اعلام کرد، ارزیابی‌های رسمی در بغداد حکایت از آن دارد که «دلیل اصلی حضور آمریکا در مرزهای مشترک عراق و سوریه و احداث پایگاهی در التنف این است که اولویت آمریکا سیطره بر مرزهای این دو کشور است.»

 به گفته این مقام عراقی که نامش ذکر نشده است، «تجهیزات در پایگاه آمریکایی با هدف شکستن ارتباط زمینی بین بغداد و دمشق تا بیروت مستقر شده‌اند؛ به عبارتی‌ دیگر، هدف آمریکایی‌ها مثلث عراق، سوریه و اردن است.»این منبع با اشاره به تاکید بغداد برای مشخص کردن جدول زمانی جهت کاهش شمار نیروهای آمریکایی، خاطرنشان کرد که طرف آمریکایی اصرار دارد یگان‌های پشیتبانی زمینی و هوایی همچنان در عراق مستقر شوند.

 پیشتر «حاکم الزاملی» رئیس کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق از ایجاد پایگاه جدید و ثابت آمریکایی‌ها در نزدیکی گذرگاه «الولید» در مرز با سوریه خبر داده و متذکر شده بود که هدف از احداث چنین پایگاهی «برقراری توازن در درگیری‌های جاری سوریه که ایران و روسیه نیز در آنجا حضور دارند، است.»

 «گردان‌های حزب‌الله» عراق اعلام کردند، اطلاعات‌شان درباره وجود ۱۰ پایگاه نظامی آمریکا در عراق موثق است و آمریکا قصد دارد یک پایگاه دیگر را نیز در این کشور احداث کند.احمد محیی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق از وجود بیش از ۱۰ پایگاه نظامی آمریکایی در خاک این کشور خبر داد که پنج مورد از آنها در کردستان است.

 چندی قبل هنری کیسینجر وزیر اسبق خارجه آمریکا نیز گفته بود: خلاصه سیاست کنونی ما در عراق این است که این کشور برای سالهای طولانی، مستقیم یا غیر مستقیم، چه از نظر سیاسی و چه از نظر نظامی، تحت سیطره کامل ما باشد.

  روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی گفته است که بررسی نحوه استقرار نظامی نیروهای آمریکایی در عراق که همچنان بر خلاف اعلام بغداد، ادامه دارد نشان می‌دهد که واشنگتن قصد دارد در مناطقی که نیروهای الحشد الشعبی حضور دارند، پایگاه نظامی تاسیس کند و از میزان نفوذ این نیروها در این مناطق بکاهد.

 بر اساس این گزارش، واشنگتن قصد دارد در مناطقی که نیروهای الحشد الشعبی حضور دارند، پایگاه نظامی تاسیس کند. از جمله پایگاه‌های نظامی احداث شده و در حال احداث، «القیاره» است که با هدف جلوگیری از نفوذ الحشد در مناطق «الشرقا» در استان «صلاح الدین» و شهرستان «الحویجه» از توابع کرکوک، احداث شد. یک پایگاه نیز نزدیک «تلعفر» در استان نینوی احداث شده که مانع نفوذ نیروهای الحشد در سنجار و مرزهای مشترک عراق و سوریه شود.

 همزمان با تلاش‌های آمریکا برای ماندن در عراق، متحدان واشنگتن نیز در پی ایفای نقش فعال‌تر در عراق هستند. ینتس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از پیشنهاد آمریکا مبنی بر حضور گسترده این سازمان در عراق در قالب ماموریت آموزشی استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، استولتنبرگ چند روز قبل گفت که این سازمان آمادگی دارد به درخواست آمریکا برای گسترش ماموریت خود به منظور آموزش و حمایت از ساخت‌و ساز در عراق پاسخ دهد.

بازی جدید رژیم صهیونیستی در سوریه

اوائل این هفته یک جنگنده اف-۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی پس از نقض حریم هوایی سوریه با پاسخ گسترده سامانه‌های پدافندی ارتش سوریه روبرو شد. این جنگنده پس از اصابت یکی از موشک‌ها، در نزدیکی منطقه «جلیله» فلسطین اشغالی سقوط کرده و منفجر شد.

بعد از این حادثه عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، طی یادداشتی در همین روزنامه، تنش اخیر بین اسرائیل و سوریه را تحلیل کرد و نوشت: تیتر‌های بارز اکثر روزنامه‌ها و اخبار شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل طی  روزهای گذشته، تاکید می‌کنند که درگیری بزرگ با ایران نزدیک شده است. زیرا اسرائیل حضور پایگاه‌های ایرانی در مرزهایش را نمی‌پذیرد.

اما به نظر می رسد اسرائیل بدلیل واهمه از رویارویی با ایران درصدد است تا جنگی نیابتی و در سوریه و لبنان اتفاق بیافتد. در این راستا «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اخیرا تهدیدات جدیدی را علیه دولت دمشق مطرح کرده است؛ تهدیداتی که نمونه آن پیشتر کمتر به گوش رسیده است. وی مدعی شده است: «از دید اسرائیل، بشار اسد و حزب‌الله یکی هستند و در صورت جنگ، اجباری نمی‌بینیم که فقط منشاء حمله را هدف قرار دهیم؛ بلکه جبهه صحیح را انتخاب می‌کنیم».

این مقام صهیونیستی در ادامه گزافه گویی‌های خود مدعی شد: «دولت بشار اسد فقط حلقه‌ای ضعیف در محور شیعی ایران است و وی باید حین انتقال سلاح به حزب الله یا تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا باید به ایران اجازه تاسیس پایگاه‌ نظامی در سوریه را بدهد؛ این موضوع را در نظر داشته باشد». اشتاینیتز همچنین مدعی شد اگر ایران از خطوط قرمز تعیین شده از سوی تل‌آویو بگذرد، رژیم صهیونیستی هم در مقابل بشار اسد را هدف قرار می‌دهد!

در این باره امین حطیط، کارشناس مسائل نظامی لبنان به مهر می گوید: در خصوص رویکرد نظامی کنونی اسرائیل در مقابله و مواجهه با محور مقاومت باید گفت که از این پس اسرائیل به خود این اجازه را خواهد داد تا به صورت پراکنده حملاتی را به سوریه انجام دهد. به موازات همین مسئله، اسرائیل به دنبال ساخت دیوار حائل در مرزهای جنوبی لبنان نیز هست. این رویکرد نظامی کنونی رژیم اسرائیل است.

از دیدگاه وی اسرائیل در رویکرد نظامی خود در قبال سوریه تجدید نظر کرده است. این رژیم قصد دارد از «جنگ نیابتی» در سوریه وارد «جنگ مستقیم» شود. البته از دیدگاه این کارشناس نظامی  بعید به نظر می رسد که جنگی فراگیر کلید بخورد.

عبدالباری عطوان نیز معتقد است خطرناک‌ترین دستاورد سرنگونی جنگنده اف 16، این است که اسرائیل، اُبهت نظامی‌اش یا بخش بزرگی از آن را از دست داد و اگر جنگ بین محور مقاومت، نه ایران به تنهایی، و رژیم اشغالگر اسرائیلی اتفاق بیافتد، اسرائیل در معرض آزمون واقعی و پایانی خواهد بود. این نویسنده عرب می نویسد: گمان نمی‌کنیم که اسرائیل این بار با موفقیت از این آزمون عبور کند. ایران، سوریه، لبنان و فلسطین، همگی پایدار هستند و برای هزاران سال، ریشه در خاک دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین