انتقاد تند دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران مافیای دخانیات در دولت و مجلس نفوذ و سلامت مردم را فدای سود سرشار خود کرده‌اند

گروه اجتماعی الف،   3961125106

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با ابراز نارضایتی شدید از تعلل مجلس و دولت در افزایش مالیات بر سیگار تصریح کرد: وقتی دولت برای افزایش پیدا نکردن عوارض سیگار چراغ سبز به مجلس نشان می‌دهد، طبیعی است که مجلس نیز با طرح بهانه و توجیهاتی مانند افزایش قاچاق سیگار به کشور، مانع از افزایش مالیات سیگار می‌شود.

مافیای دخانیات در دولت و مجلس نفوذ و سلامت مردم را فدای سود سرشار خود کرده‌اند

دکتر محمدرضا مسجدی در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: وزارت بهداشت با در نظرگرفتن عوارض جسمی مصرف سیگار و هزینه های سنگینی که به نظام سلامت تحمیل می کند، تمام تلاش خود را در جهت افزایش مالیات سیگار انجام داده است، اما دولت و به طور مشخص وزارت صنعت و معدن و سازمان بودجه و برنامه ریزی، تلاش جدی و قابل توجهی در راستای افزایش مالیات سیگار انجام نداده اند، این در حالیست که دولت می توانست قدم های بسیار موثری در این زمینه بردارد.

وی با بیان این که بی توجهی به افزایش مالیات سیگار در مجلس با هماهنگی دولت صورت گرفته است، تاکید کرد: دولت و مجلس باید به مردم پاسخگو باشند که چرا برخی نمایندگان مجلس از طرح کاهش مالیات سیگار دفاع می کنند، اما نرخ مایحتاج ضروری مردم مثل تخم مرغ و نان و شیر و بنزین را در طرفه العینی افزایش می دهند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: یکی از مهمترین ملزومات کشور، داروست و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. چطور است که دولت برای دارو که نیاز اصلی بیماران است، تعرفه ۳۵ درصدی تعیین می کند، اما برای سیگار مالیات کمتر از ۱۰ درصد در نظر می گیرد.

مسجدی با اشاره به افزایش تعداد کارخانه های تولید دخانیات در کشور گفت: سابق بر این تنها شش کارخانه وجود داشت، اما اکنون این رقم به ۱۷ کارخانه افزایش پیدا کرده و واضح است که با لابیگری در مجلس به تعداد کارخانه های تولید مواد دخانی افزوده شده است؛ این وقایع در شرایطی رخ داده که روزانه ۱۰ هزار میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود و در نتیجه آن سالانه ۵۵ تا ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از تجارت سیگار سود خالص است و به جیب کسانی می رود که جز مافیای سیگار هستند. اگر سلامت و مرگ و میر مردم برای دولت و مجلس مهم بود، هرگز بی تفاوت از کنار موضوع افزایش مالیات سیگار نمی گذشتند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با تاکید بر این که دولت و مجلس مسئول جان و سلامت مردم هستند، بیان کرد: در وزارت صنعت و معدن، اداره ای بنام اداره نظارت بر ارزیابی دخانیات است که وظایف مختلفی مانند محدود کردن مصرف دخانیات بر عهده دارد و جالب است بدانید رئیس این اداره، عضو هیات مدیره شرکت دخانیات است. یعنی این فرد دو وجه دارد؛ هم قاضی است و هم مجرم. با این روند، آیا می توان امیدوار بود که سلامت مردم به مخاطره نیفتد.

مسجدی با اشاره به بی نتیجه بودن جلسات کمیسیون تلفیق در خصوص تعیین مالیات سیگار تاکید کرد: این که مجلس توپ را به زمین دولت بیندازد و از خود سلب مسئولیت کند، درست نیست و هر دو باید هماهنگ و در راستای تامین سلامت جامعه نه تامین منافع عده ای سرمایه دار حرکت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین