چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟/ از دنیای روشنفکران تا دنیای مردم

مهدی ظهوریان،   3961125098 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا حاتمی کیا طوفانی برخورد کرد؟/ از دنیای روشنفکران تا دنیای مردم

حاتمی کیا مضحک و کمدی خواندن فیلمش را نوعی حمله از سوی جریان روشنفکری سینما می‌داند، اما این مضمون بیان‌کننده تمامی مساله نیست. بخش عمده این رفتار حاصل فاصله دنیای روشنفکران با دنیای جامعه است. طلاق فکری روشنفکران با مردم تاریخی به درازی عمر صدساله جریان روشنفکری دارد و سینما تنها یکی از بسترهای بروز آن بوده است.

صادق زیباکلام چند میلیارد پول برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه جمع کرده است، اما بعد از گذشت چند ماه از زلزله این پول هنوز به امید ساخت دهکده‌ای رویایی در حساب وی باقیمانده است. روستای رویایی زیباکلام دهکده‌ای است که در آن «فاضلاب تصفیه‌شده و تبدیل به کمپوس می‌شود»، مردم در آن «با کامپیوتر آشنا می‌شوند و در سالن کوچک سینمایش فیلم و تئاتر می‌بینند» و احتمالاً در کتابخانه‌اش هم مشغول خواندن کتاب‌های روشنفکری هستند؛ اما در دهکده‌های واقعی مردم کرمانشاه هنوز مشکلاتی ابتدایی مثل محل سکونت در اوج سرمای زمستان مساله است.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی نیمی از جامعه (زنان) رفتن به ورزشگاه برای دیدن فوتبال جنس مخالف است ولی در دنیای واقعی مردم صدها هزار زن بی‌سرپرست و بد سرپرست محروم از حداقل‌های لازم برای زندگی وجود دارد.

در دنیای روشنفکران مساله اصلی کلان‌شهرها برگزاری کنسرت است ولی در دنیای واقعی چند صد هزار نفر حاشیه‌نشین مهم‌ترین معضل اجتماعی این شهرها است.

اگرچه ممکن است در مقاطعی روشنفکران با دوپینگ رسانه و شهرت موفق به تبدیل دغدغه‌های خود به اولویت بخش‌هایی از طبقات اجتماعی تاثیرپذیر جامعه شوند، اما درنهایت این طلاق فکری خود را در برخی پدیده‌های دیگر اجتماعی نشان خواهد داد.

⁣جلال آل احمد در خدمت و خیانت روشنفکران برای بیان مشخصات روشنفکر یکی از ویژگی‌های روشنفکری عوامانه ایرانی را در کنار مخالفت با دین و مذهب و علاقه‌مندی به سنن غربی؛ مخالفت با آداب و باورها و اعتقادات عامه مردم می‌داند. شاید نتوان انحصارطلبی جریان حاکم بر روشنفکری ایران را به‌ویژه در حوزه‌ای مثل سینما که از ابتدای شکل‌گیری آن را ملک طلق خود می‌پنداشته‌اند و احساس خطر این جریان از ورود جریان جدید رو به رشدی به این هنر صنعت را نادیده گرفت، اما:

اگر امیر قادری فیلمی را که از عامه مردم تا جواد ظریف را در سالن سینما به گریه واداشته است، کمدی مضحک خنده‌دار می‌نامد، نه الزاماً قصد هجو حاتمی کیا را دارد و نه این را از روی حقد بیان می‌کند. او تنها نمادی تام و تمام از نظام فکری روشنفکری معاصر ایرانی و نسبتش با مردم است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۶۶۶۷۱۳:۵۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اصولا کسی حق ندارد کوچکترین حرفی برخلاف میل ما مطرح کند .
ناشناس۲۴۶۷۲۱۱۴:۱۰:۵۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
همین طور که گفتید فرق هست بین عوام و تحصیل کرده ها. عوام راه حل مشکلات اقتصادیشان را در پخش پول توسط دولت می بینند، متخصصین در ایجاد اشتغال. فرق امثال اقای زیباکلام با شماها دقیقا از همین سنخ است.
ناشناس۲۴۷۹۰۱۱۱:۵۸:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
درست فکر نمیکنید دوست عزیز.بذارید بجای کلمه ی عوام از نوعدوستان استفاده کنیم.نوعدوستان نمیخواهند برای خاطر قدرتمندان،ضعیفان له شوند.بلکه میخواهند پسر بچه ای بخاطر نداشتن پول درمان مادرش وادار نشود ب دزدی از مردی ک چندین برابر آن پول را برای خوابیدن یک شب در هتل میدهد
ناشناس۲۴۶۸۳۷۱۵:۰۸:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
اگه حاتمی کیا مردمی بود حداقل یه فیلم برای مردم میساخت نه فقط برای یک گروه خاص
ناشناس۲۴۷۵۵۵۰۱:۲۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
دغدغه ی غیرت و دفاع از تمامیت دین و مملکت و حرم ، یکی از دغدغه های مهم مردم است . مخالفین بی انصاف در هر موضوعی ، موضوعات دیگر را اولویت میدانند !!!! در صورتی که این نگرانیها و گرفتاریهای معیشتی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ، همه در راستای یکدیگرند . آندسته از حمله کنندگان مغرض به این نوع فیلم ها ، همان متجاوزین به معیشت و اقتصاد و ..... هستند .
ناشناس۲۴۶۹۱۴۱۵:۵۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
ضمن احترام به نگارنده نامه و درک دغدغه های به حق ایشان در زمینه مصائب و مشکلات خیل عظیمی از انسانها در ایران و حتی در نقاط دیگر جهان، لازم است به عرض ایشان برسانم که این گونه برخورد کردن با موضوعات مصداق کامل تفکر پوپولیستی است. اینکه چون بخش بزرگی از مردم در تنگدستی و گرفتاری برای تامین حداقل نیازهای خود هستند پس نیازها و مسائل بخشهای دیگران باید فراموش و کنار گذاشته شود! این همان عوامگرائی است.
ناشناس۲۴۶۹۴۷۱۶:۱۵:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حرکت نادرست ایشون در مرایم جشنوغره فجره با این برچسبها ، نمیشه خوب جلوه داد. هنوز کسی در مورد بی احترامی ایشون به جشنواره پاسخی به من نداده. حتی الف.
ناشناس۲۴۷۱۲۹۱۸:۴۳:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
من تکذیب نمیکنم، دنیای روشنفکران از دنیای مردم فاصله داره. اما این مشکل فقط شامل حال روشنفکران نیست. بیشتر شرح نمیدم که غیر قابل انتشار نشه.
ناشناس۲۴۷۲۸۱۲۱:۰۶:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
حالا کی گفته اینا روشنفکرن؟ اینا از هر تاریک‌فکری تاریک‌فکرترن. خودشون که خودشون رو با القاب دهن‌پرکن خطاب می‌کنن شما دیگه چرا روشنفکر خطابشون می‌کنید؟ بگید «خودباختگان فرنگ‌پرست». خیلی بامسماتره
ناشناس۲۴۷۹۰۷۱۲:۰۳:۴۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
به هر حال جناب ظهوریان ، روشنفکران با مردم فاصله دارند اما آنچه باید برای شما مهم باشد این است که این فاصله به مراتب کمتر از فاصله مردم با شما و آقای حاتمی کیا و امثالهم است .
مرتضي۲۴۹۳۸۵۱۹:۴۹:۲۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
فکر می‌کنم حاتمی کیا عصبانی است به ویژه از سیما جمهوری اسلامی که بدون حضور کارگردان و یا نویسنده اقدام به نقد یکطرفه فیلم می‌کند متاسفانه این برای سیما تبدیل به یک سنت شده است. که باید تحلیل شود، به تمسخر گرفتن دیگران را نمی توان نقد نامید.
بازنشسته فرهنگی۲۴۹۵۵۴۲۳:۴۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
روشنفکران کار ریشه ای واساسی رابرکارهای آنی وپوپولیستی ترجیح میدهند زیباکلام درست فکرمی کند کارهایی که زندگی روزمره رابرای زلزله زده گان قابل تحمل کندهم بایدمدنظرباشداگرهمه دست یاری بدهندطرح زیبا کلام هم شدنی است .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین