حاتمی کیا؛ ستایشگر ققنوس، نه صیاد سیمرغ

  3961123142 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
حاتمی کیا؛ ستایشگر ققنوس، نه صیاد سیمرغ

۱- حتی اگر همه چیزهایی که حاتمی کیا شب گذشته هنگام دریافت سیمرغ بلورین سی و ششمین جشنواره فیلم فجر درباره دو شبکه تلویزیونی و رشید پور گفت صد در صد درست باشد، یعنی عده ای حقیقتا قصد کرده باشند که او یا فیلمش را با اغراضی سیاسی بکوبند، برای چون اویی که سال ها پیش در "آژانس شیشه ای " نوشته بود: بسیجی سوز دارد، دود ندارد، چندان پسندیده نبود که در موضع "برنده سیمرغ جشنواره" این حرف ها را بزند، تا چه رسد به اینکه صحت این حرف ها محل تردید باشد.

نقد اظهارات برخی کنشگران حوزه سینما آن هم در حالی که انتقادکننده، یعنی حاتمی کیا، به حق، چهره محبوب برخی کنشگران دیگر فرهنگی و سینمایی است- که از قضا بسیار هم موثرتر و پرنفوذتر از کنشگران گروه نخست هستند- معنایی جز زیاده خواهی ندارد، معنایی که قطعا مقصود حاتمی کیا نیست.

۲- اطلاق "کمدی" به فیلم حاتمی کیا نوعی بیان سطحی و دم دستی در یک نقد شفاهی و سریع بود، چیزی شبیه برخی تکیه کلام های منتقد مشهور تلویزیون، مسعود فراستی، که مکرر از آن استفاده کرده است: "در نیامده..." ، "مقواست" یا " جوک" است!؛ و معمولا اشاره ای است به تناقضی که بین "ساختار هنری" ضعیف یک اثر و "محتوای" عالی یا حتی متعالی آن وجود دارد یا باورپذیری ضعیف اثر را هدف گرفته است.

این قبیل تعابیر حتی اگر تندتر و شدیدتر و گزنده تر از این هم باشند و حتی اگر از لحاظ کارشناسانه کاملا غلط هم باشند، چنانکه قاعدتا درباره فیلم "به وقت شام " باید اینطور باشد ( چون چنین ضعف آشکاری از چشم داوران دور نمی ماند) به هیچوجه ناظر بر محتوای یک اثر هنری نیست و صرفا اشاره ای است به ناموفق بودن فیلمساز در بیان هنری و فنی محتوایی ارزشمند. از قضا حاتمی کیا برای توفیق در این وجه فنی فیلمسازی است که " حاتمی کیا" شده و آثارش در میان آثار صرفا محتواگرای تولید شده در عرصه دفاع مقدس می درخشد.

حتما خود آقای حاتمی کیا هم مانند بسیاری از ما به فیلم هایی که در آن سربازان عراقی مثل احمق ها غافلگیر می شوند و مثل برگ خزان با شلیک چند گلوله به زمین می افتند خندیده است و در دلش دریغ خورده که چرا مضمون عالی دفاع مقدس در این فیلم ها به ضد خودش تبدیل شده و اسباب خنده مخاطب را فراهم آورده است. آیا این خنده ها را باید به حساب تمسخر محتوای ارزشمند این فیلم ها و تخفیف آنها گذاشت؟

۳- در مقابل، سخن مخالفان حاتمی کیا هم درباره هدف او از این انتقادات تند و تیز که مسبوق به سابقه هم هست و محدود به جشنواره سی و ششم نمی شود، چندان صواب نیست و مبتنی بر نیت خوانی و سوءظن به اوست. مخالفان او این اظهارات را نوعا حمل بر بازارگرمی و جلب توجه بیشتر و تبلیغ غیرمستقیم او برای فیلم هایش می دانند، در حالی که حاتمی کیا از آن دسته از فیلمسازانی است که با معیارهای متعارف صنعت سینما، "حرفه ای" محسوب نمی شود. یعنی اگرچه مخاطب در سینمای او مهم است (آن هم مخاطب انبوه)، چون فکر می کند حقیقتی که او از آن صحبت می کند آن قدر بزرگ است که شایستهء برخورداری از بیشترین مخاطب است، اما با این حال فیلم نمی سازد که هر چه بیشتر بفروشد تا او هم هر چه بیشتر دربیاورد. سینما محل کسب او نیست.

"جان فورد" فیلمساز بزرگ سینمای کلاسیک زمانی گفته بود: من فیلم می سازم تا اجاره ام را بدهم! می دانیم که این جمله "جان فورد" به عنوان یکی از هنرمندان بزرگ سینمای کلاسیک ممکن است بر وجهی جدلی ایراد شده باشد و پاسخی بوده باشد، از سر تواضع و برخورداری از عقل و قلبی سلیم، به افاضات فخرفروشانه بی هنران پرمدعا در سینما اما در هر حال گویای حقیقت غلبهء نظام صنعتی فیلم سازی در آمریکا هم هست و نقشی که باید درآمد و فروش فیلم در درجه اول در این نظام، فارغ از محتوای درست یا نادرست آن داشته باشد. چنانکه مورخان سینما هم بر نقش مهم جان فورد در ارائه تصویری نادرست از سرخپوستان آمریکایی در بیشتر آثار او- به استثنای "پاییز قبیله شاین" - اتفاق نظر دارند.

به این ترتیب با توسل به جمله این کارگردان بزرگ باید گفت حاتمی کیا نشان داده که فیلم نمی سازد تا کرایه خانه اش را بدهد. او دغدغه "حقیقت" دارد، دردمندانه فیلم می سازد و با موضوع فیلم هایی که می سازد گره می خورد. می توان با توسل به انواع نظریه های هنری دیگر این نوع فیلمسازی را نقد کرد و زیر سوال برد، اما نمی توان منکر این نوع رویکرد به اثر هنری شد، رویکردی که نمونه های جهانی هم کم ندارد و نگاه حاتمی کیا به هنر از این دسته است.

او با فیلمش یکی می شود، با شخصیت های فیلم هایش، هم در عالم واقع و هم در عالم فیلم زندگی می کند. بنابراین قضاوت دیگران درباره فیلم هایش را به طور طبیعی بر خود و بر این شخصیت ها حمل می کند و می رنجد. اما او باید تمرین کند که نرنجد یا رنجشش را بیان نکند. این کار با اعتقادات و آموزه های دینی او تناسب بیشتری دارد، چون اگر چه حاتمی کیا فیلم نمی سازد که کرایه خانه اش را بدهد، مسلما فیلم هم نمی سازد تا "همه" ستایشگر فیلم هایش باشند. چنین انتظاری است که باعث رنجش او و متقابلا رنجش دیگران از او می شود. اگر این طمع و انتظار نباشد نباید از سخن برخی منتقدان سینمایی که درباره "سینما"ی او حرف می زنند -نه "آرمان ها"ی او- برنجد. او با هدف های متعالی تر دیگری وارد عرصه هنری شده و بهتر است به این هدف ها در کنار سینما وفادار بماند .

حاتمی کیا ثابت کرده بیش از آنکه به دنبال "سیمرغ" باشد به دنبال "ققنوس" است. پس نباید هیچکدام را در ارتفاعی پست پرواز دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۴۳۶۴۹۱۵:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
مورد سوم تا زمانی صحیح‌تر بود که آقای حاتمی‌کیا کمی بر عصبانیت خود غلبه می‌کردند. مکان و بیان شکایت اصلا جالب نبود و با این کار خودشان را زیر سوال بردند.
ناشناس۲۴۳۷۷۸۱۷:۲۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
حاتمی کیا مردمی ترین امروز . امیداوریم هر روز محبوب تر و جذاب تر و متعهد تر و بزرگوارتر باشی .
ناشناس۲۴۳۷۸۵۱۷:۲۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
ابراهیم جان ، این عزت ، تنها بخش کوچکی از مزد دنیوی به خاطر احترام به حریم و مدافعین حرم است . _________ اجر و مزد اخروی هم گوارایت باد .
منم وابسته‌ام۲۴۴۲۴۸۲۳:۰۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای حاتمی‌کیا از حرف منتقد واقعی نمی‌رنجه از به زور غلبه دادن سودای منورفکری در مزاج مردم - اونم در رسانه به اصطلاح ملی - می‌رنجه چیزی که «فرافکنانی» چون نگارنده متن بالا ، رشیدپور و دیگر طرفداران منورفکری نمی‌خوان مخاطبان بفهمند و اصلاح مزاج بشن
ناشناس۲۴۳۶۶۲۱۵:۴۱:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
استاد و سردار سینمای ارزشمند دفاع مقدس بخاطر ارزشهاست که اینچنین ظاهر شده و دردمندانه سخنش را با حرارت بیان می کند. همچنین وقتی به کسی که انتقاد کرده، حق را به او می دهد پس لطفا سخن را کوتاه باید.
ناشناس۲۴۴۳۱۰۰۰:۰۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
کدام درد. حاتمی کیا دیگر چه میخواهد؟ کدام محدودیت آزارش میدهد.
ناشناس۲۴۳۶۷۶۱۵:۵۵:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
کاملا با مورد اول موافقم. و البته این بار اول ، و کارگردان اول نیست که این نوع رفتار را از خود نشان میدهد‌.
ناشناس۲۴۳۶۷۸۱۵:۵۹:۴۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
تنها فیلم ساز در تراز جهانی که ساختار را بلد است ، همین حاتمی کیا است....فیلم های جریان شبه روشنفکری که با دوربین سر دست میسازند ، بیشتر بیانیه سیاسی است تا فیلم ...
ناشناس۲۴۳۶۷۹۱۶:۰۲:۳۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آنوقت بر طبق معیار نویسنده در سینمای ایران کدام فیلسماز در ایران حرفه ایی محسوب می شود ؟!!! شما حاضری جان فورد را کارگردان بزرگ بنامی ولی حاتمی کیا را نه !!
ناشناس۲۴۳۶۸۰۱۶:۰۲:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
جریان حاکم بر سینما ، از حاتمی کیا خوشش نمی اید ، از طرفی قدرت حذف او را هم ندارند، چون فیلم هاش طرفدار داره .... پس او را اذیت می کنند...
ناشناس۲۴۳۶۸۹۱۶:۰۹:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
به نظر بنده نویسنده مطلب فوق اصلا متوجه گله و علت ناراحتی اقای حاتمی کیا نشدند. اقای حاتمی کیا از معدود کارگردان هایی هست که کار ارزشی میکند و کار ارزشی قابل قبول. نکته ای در صحبت های اقای حاتمی کیا بود که نویسنده به آن اشاره نکرد... و اون اینکه عده ای روشنفکر به فیلم هایی که روایت آن ها با حکومت نزدیکی دارد لقب فیلم حکومتی و کارگردان حکومتی میدهند و از این طریق اقدام به تخریب فیلم و شخصیت میکنند... هدف اون ها از نقد مسائل هنری نیست بلکه همان نگاه ارائه شده در فیلم هست و تنها فیلم هایی که نگاه روشنفکری را ترویج میدهند فیلم مستقل و هنری هستند. البته صحبت بنده رو ممکن هست عده قبول نکنن ولی اگر دوباره به فیلم صحبت های ایشون نگاه کنید متوجه میشوید
ناشناس۲۴۳۶۹۸۱۶:۲۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اول اینکه آقای رشیدپور از کی کارشناس سینما شده اند؟؟؟ چرا تو این مملکت همه مردان هزار تخصص هستند؟؟؟ دوم اینکه آقای رشید پور سعی کرد مظلوم نمایی کنه. جوری برخورد کرد که انگار داره با بزرگواری گذشت می کنه. سوم اینکه بهتر بود آقای حاتمی کیا اعتراض خودشون رو بدون اعلام اسم بیان می کردند. چهارم اینکه چه کسی گفته فیلم«به وقت شام» کمدیه؟؟؟ چرا آقای حاتمی کیا در مقابل این توهین های شبه روشنفکران باید سکوت کنه؟
ناشناس۲۴۳۷۰۱۱۶:۲۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
ایشون 11 رشته کاندید بودند حتما انتظار داشتن همه سیمرغها را بدن به ایشون هر سالی اقای حاتمی فیلم داشته توی جشنواره همین داستان بوده
نجیب۲۴۴۶۶۵۰۹:۳۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
وقتی که کارش بسیار عالی هست چرا نباید تمام سیمرغ ها را ببرد؟
محمد۲۴۳۷۲۵۱۶:۴۵:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
کانال 2و 3 صدا وسیما به رشیدپور چه ارتباطی داره رشیده پور یه مجری روز مده امروز هست و فردا نیست! رئیس محترم و مدیران و سیاست گزاران پاسخگو باشند! ضمنا آقای حاتمی کیا خوشا به حالت یه تریبون داری هر حرفی بزنی و شکایت کنی بزرگان این صنعت یا کشیدن کنار یا رفتن یا دق کردند....یه خرده تحمل.....
محمد قاسمی۲۴۳۷۲۶۱۶:۴۶:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
اینکه میگید بسیجی سوز دارد دود ندارد رو حتی اگه حاتمی کیا گفته اشتباهه
صمصام۲۴۳۷۳۸۱۶:۵۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
البته خوب ما هم نفهمیدیم ...یعنی واقعا متوجه نشدیم مشکل جناب حاتمی کیا چیه ؟؟؟ حرفش چیه ؟؟؟ شکی نیست که ایشان فیلمساز مطرح و صاحب سبکی هستند و ماشاالله هر زمان هر نوع فیلمی اراده کردند ساختند و به اعتراف خودشون تلویزیون هم نه یکبار بلکه چندین بار فیلمهای ایشان رو نمایش دادند دیگه منظور ایشون چیه ؟؟؟ به نظر من نمایش دیشب ایشون بیشتر نوعی تسویه حساب بود تا گلایه !
ناشناس۲۴۳۸۲۰۱۷:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
در برنامه هفت حرفی زده شده اصولا پاسخش نیز باید در همون برنامه داده شود نه در جشنواره که موجب تلخ شدن آن شد.
ناشناس۲۴۳۸۳۱۱۷:۵۵:۰۲ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
تا دیروز همه داشتند میگفتند که رشید پور داره رانت بازی میکنه و حقش نبود و فقط مونده برنامه نود و سمت خدا اجرا کنه و از این حرفها ولی حالا که حاتمی کیا اومده ازش انتقاد کرده و حرف حق زده همه تغیر موضع دادند و شدند حامی رشیدپور
ناشناس۲۴۳۹۳۸۱۹:۳۰:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آسمان ریسمان کردید برای توجیه یه حرکت غلط. محتوای این حرفهای حاتمی کیا بعضیهاش درست بود منتها اونجا و با اون عصبانیت و خشم جای بیانش نبود و نبست
ناشناس۲۴۴۳۰۵۲۳:۵۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم سوره نساء آیه 148 خداوند دوست ندارد کسی با سخنان بلند خود بدیهای [مردم‏] را اظهار کند، مگر آن کسی که مورد ستم واقع شده باشد، خداوند شنوا و داناست.
ناشناس۲۴۳۹۴۷۱۹:۴۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
گفته اند در عین باختن بزرگوار و عزتمند باشید. این آقا حتی در برنده شدن هم بزرگوارانه رفتار نکرد.
ناشناس۲۴۴۰۷۲۲۱:۰۳:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
آقای حاتمی کیا مگه شما تو آژانس شیشه ای نمی گفتی بسیجی سوز داره دود نداره؟!!!
ناشناس۲۴۵۶۹۰۲۱:۱۱:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
به نظرم در شخصیت آقای حاتمی کیا نبود که اینطور رفتار میکردن،با اینکه خیلی از حرفهاشون درست بود،وقتی کسی اینچنین لحنش خشن و تنده مطمئنان باید از جایی گزیده و دلخور شده باشه...متاسفانه در شبکه دو و سه خیلی به این فیلم نگاه بدی داشتن ،نقد خوبه اما یه منتقد کارش نقد کردن نه تخریب فیلم یا عواملش...ولی بازم میگم که ایشون میتونستن جواب این افراد رو خیلی آرامتر و با لحن بهتری می دادن...متاسفانه با این کار باعث شدن مورد قضاوت خیلی ها قرار بگیرن.....امیدوارم هرکجا که هستن همیشه در کارشون موفق باشن...
ناشناس۲۴۴۴۵۳۰۵:۵۲:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
.. پدر جان همه ما از جنگ لطمه دیدیم.
ناشناس۲۴۴۴۸۲۰۷:۱۴:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آقای نویسنده یکبار صحبت های منتقد سینما آقای امیر قادری را بشنوید. خیلی فیلم را مسخره کرد. یکبار صحبت های دو منتقد برنامه سینما دو را بشنوید دو نفری به فیلم حمله کردند و البته صحبت های کارشناس جدید سینما جناب رشیدپور در هفت شبکه دو.
ناشناس۲۴۵۲۹۸۱۵:۴۱:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ایشان در مقابل ملیونها بیننده به زبان فارسی حرفهایش را زد و شخصیت خود را نشان داد .دیگر نیازی به تفسیر و ترجمه ندارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین