تنگه ابوقریب مستند سازی واقعیات گم شده تاریخ جنگ ایران وعراق است.
ابوقریب.نزدیک دشت عباس.جاده اندیمشک دهلران این نشان سرزمینی است که بهرام توکلی فیلم اش را باهمین نام درآن روایت می کند.
جمعی از دوستان رزمنده عازم مرخصی اند.اما پیش از آن دورهم جمع شده اند تادر یک گردش خارج شهری(سد دزفول) نفسی تازه کنند .دربازگشت متوجه حمله نابهنگام عراق می شوند وداوطلبانه از مرخصی رفتن انصراف داده وبرای بازگشت به خط مقدم ازهم سبقت می گیرند...
فیلم در دوپرده روایت می شود.پرده اول شروع یک بازگشت وپرده دوم یاپرده آخر پایان زندگی وتجلی زیبایی .
نادر؛احمد، مسعود، مجید وعلی هرکدام نماینده طبقات مختلف جامعه اند که در جنگ هشت ساله حضور یافتند و حماسه ساز شدند.فیلم با حرکت کامیون ها از قرارگاه به سمت ابوقریب وارد یک ماراتن جنگی می شود.کارگردان سعی می کنددراین نیم پرده حرکت نیروها بسمت جلو،مخاطب رابیشتر به کاراکترهایش نزدیک کند وتصویری از اتمسفر موجود منطقه ارائه نمایدکه البته جز پاس های احساسی در دیالوگ ، چیز چشمگیری نصیب مخاطب نمی شود.
گره اصلی روایت،زمانی ایجاد می شود که مجروحین وشهدای آسیب دیده در عقب نشینی خود، با نیروهای تازه نفس روبرو می شوند وبحران حادث شده دراین مقطع ؛به مخاطب منتقل می گردد.این جا یکی از کاراکترها(نادر) بشهادت می رسد واز این به بعدخاطره بازی سایرین با خاطرات او ؛بهمراه سکانس هایی از ویرانگی منطقه وخستگی رزمندگان،داستان رابجلو می برد.اوج داستان باورود نیروها به تنگه ابوقریب رقم می خورد.زمانی که حلقه محاصره تنگ تر وپلان های سخت ونفس گیرجنگی در یک نمودار صعودی ساخته وپرداخته می شوند.کارگردان(بهرام توکلی) در یک سوم پایانی فیلم بسیار موفق تر ظاهر می شود.
دوربین متحرک ،حرکت دوربین با بازیگر درمیانه کانال های تنگ دفاعی، بازی های خوب ؛ جلوه های ویژه موثر وبموقع، دکوپاژپیچیده وسخت گروه کارگردانی و........همه این ها درکنارهم توانسته بهترین سکانس های تاریخ سینمای جنگ را برای مخاطب بازسازی وبازنمایی کند .تنگه ابوقریب با الذاته داستانی ندارد.قرار نیست قهرمان پروری کند.همه چیز بمساوات میان ابزار پشت وجلوی دوربین تقسیم شده تاواقعیتی پنهان زنده شود.
شاید بتوان گفت این فیلم بیشتر مستند سازی واقعیات گم شده تاریخ جنگ باشد تا یک فیلم دفاع مقدسی قصه گو.
تنگه ابوقریب روایتی است از گمنامی مردان بزرگ که برای عزت وسربلندی خاکشان مردانه جنگیدند وحماسه ساز شدند.
اکت بالای شماری از پلان ها مزاحمت هایی راهم برای فوکوس کشی گروه تصویر برداری رقم زده که در کلیت این موفقیت گم می شود.بارقه های تصویری که با افکت های دوربین رقم خورده، نقطه عطف ارزشمندی است برای ثبت اتفاقاتی بزرگ ،که درتنگه ای کوچک رقم می خورد.بهرام توکلی پس از عبور از سینمای فلسفی واجتماعی با تنگه ابوقریب تجربه ارزشمندی از سینمای جنگ رابه کارنامه اش افزوده است.