با چه خوراکی‌هایی جوان شویم؟

گروه سلامت الف،   3961120041

انتخاب مواد خوراکی سالم تضمین‌کننده عمر طولانی است اما اغلب این سوال پیش می‌آید که چه خوردنی‌ها و غذاهایی برای تحقق این هدف مناسب‌تر هستند؟

 با چه خوراکی‌هایی جوان شویم؟

به گزارش ایسنا، آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حال حاضر سه کشور موناکو، ژاپن و سنگاپور در جهان از بالاترین نرخ امید به زندگی برخوردار هستند که مهم‌ترین فاکتور تاثیرگذار در داشتن عمر طولانی مردم این کشورها، وعده‌های غذایی سالم است.

برخی از خوراکی‌ها نسبت به مواد غذایی دیگر مغذی‌تر هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد این مواد غذایی تاثیر حفاظتی در برابر انواع بیماری‌ها دارند.

سایت مدیکال نیوز تودی در این مقاله به معرفی برخی از این مواد خوراکی پرداخته که گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی به داشتن زندگی سالم و شاد کمک می‌کند:

سویای نارس پخته شده​ (اِدامامِه):

سویا مملوء از ایزوفلاون نوعی فیتواستروژن است. ایزوفلاون‌ها به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و آنتی میکروبیال شناخته شده‌ هستند. بنابراین، این خوراکی می‌تواند به تنظیم واکنش التهابی بدن کمک کند، روند فرسودگی سلولی را کند کرده، با میکروب‌ها مقابله کرده و از بدن در برابر برخی انواع سرطان محافظت کند. اِدامامِه (Edamame) به سویای نارس پخته شده در داخل غلاف گفته می‌شود. این نوع لوبیای پخته شده در چین، ژاپن، کُره و هاوایی به عنوان پیش‌غذا و مخلفات مصرف می‌شود.

توفو (پنیر لوبیا):

این خوراکی محصولی از سویاست که مملوء از ایزوفلاون‌هاست. توفو نیز علاوه بر خواص ذکر شده منبع غنی از پروتیئن است و حاوی تمامی آمینو اسیدهای ضروری است که بدن برای آمیختن پروتئین‌ها به آن نیاز دارد. همچنین توفو غنی از مواد معدنی است که بدن برای برخورداری از استخوان و دندان‌های سالم و محکم به آن نیاز دارد. توفو سرشار از کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، روی و مس است. 

برخی متخصصان معتقدند مصرف توفو باعث می‌شود فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد و در نتیجه از زیاده‌روی در خوردن جلوگیری می‌کند. توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. این شیر دلمه بسته را با فشار به قالب‌های سفید نرم تبدیل می‌کنند و امروزه بخشی از آشپزی کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین، ژاپن، کره، اندونزی، ویتنام و دیگر کشورها را تشکیل می‌دهد.

هویج:

این خوراکی به دلیل داشتن بتا کاروتن شناخته شده‌ است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل شود. بدن به خودی خود این ویتامین را تولید نمی‌کند و به همین دلیل باید آن را از رژیم غذایی دریافت کند. همچنین بتا کاروتن، آنتی اکسیدانی است که سلول‌های بدن را در برابر آسیب‌های فرسوده شدن ناشی از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند.

مرکبات:

مرکبات شامل تعدادی از میوه‌ها همچون لیمو، پرتقال و گریپ‌فروت می‌شود که اکنون در سراسر جهان در دسترس قرار دارد. مصرف این نوع از میوه‌ها به دلیل برخورداری از سطح بالای ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی تاکید می‌شود. همچنین از دیگر فوائد این گروه از میوه‌ها کاهش آسیب‌های ناشی از التهاب و از بین بردن عفونت‌هاست.

علاوه بر این، مرکبات به دلیل داشتن مواد قندی، فیبر خوراکی، پتاسیم، کلسیم، تیامین (ویتامین )، نیاسین (ویتامین )، منیزیم و مس برای سلامتی مفید هستند.

سبزیجات خانواده کلم:

از دیگر مواد خوراکی مهم می‌توان به سبزیجات خانواده کلم اشاره کرد. این نوع از سبزیجات سرشار از مواد مغذی همچون انواع ویتامین‌ها (C, E,K) و مواد معدنی از قبیل پتاسیم، کلسیم و سلنیوم هستند. همچنین کلم پیچ، کلم برگ و بروکلی به دلیل دارا بودن ویتامین K از سلامت قلب حفاظت می‌کند. این گروه از سبزیجات منبع غنی از فیبر خوراکی به حساب می‌آیند که از نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون و جلوگیری از جذب چربی و افزایش وزن برخوردارند.

ماهی سالمون:

نتایج مطالعات نشان می‌دهد مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز در طولانی مدت برای سلامت ضرر دارد. در این شرایط مصرف ماهی به ویژه ماهی سالمون توصیه می‌شود.

ماهی سالمون سرشار از پروتیئن است و دارای مقدار بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای بینایی مفید است. همچنین امگا ۳ سلامت مغز را به همراه دارد و از افت قدرت شناختی ناشی از افزایش سن جلوگیری می‌کند.

همچنین ماهی سالمون از مقدار بالایی پتاسیم برخوردار است از که بروز بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین