قصه بی‌پایان تجمع‌های کارگری

گروه اقتصادی الف،   3961118094 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارگران کیان تایر در اعتراض به افت شدید تولید و نگرانی‌ها نسبت به از دست رفتن اشتغال این کارخانه برای چندمین بار مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به تجمع اعتراضی زدند و شعارهایی در اعتراض به مدیریت این کارخانه و در راستای حفظ تولید و اشتغال آن دادند.

قصه بی‌پایان تجمع‌های کارگری
قصه تجمع‌های اعتراضی کارگران در کشور پایان ندارد چراکه هر روز در گوشه و کنار این کشور عده‌ای از کارگران شرکت‌های صنعتی یا مالباختگان موسسات مختلف بانکی به دلیل دست نیافتن به حقوق قانونی خود دست به تجمع می‌زنند، هرچند که به نظر می‌رسد این تجمع‌ها برای مسوولان عادی شده و به روی خود نمی‌آورند که باید به مشکلات مردمی را که در همه شرایط پشت آنها بوده‌اند، مورد بررسی قرار دهند.

تجمع کارگران کارخانه کیان تایر


روز گذشته بیش از 3۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان‌تایر از ساعت هشت صبح در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کرده‌اند. به گفته کارگران، اعتراض آنها به پرداخت نشدن وام ۴۴ میلیارد تومانی است که قرار بود با پرداخت آن از سوی سیستم بانکی، مشکلات کیان‌تایر برطرف شود.

از قرار معلوم، نامه‌ای در رابطه با پرداخت این وام از سوی وزیر صنعت به آقای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نوشته شده تا با دستور وی به کارگروه ویژه‌ای که در این رابطه تشکیل شده، یک بانک عامل برای پرداخت وام پیدا شود.

یکی از کارگران کیان تایر معتقد است: «به علت بدهی‌هایی که کیان تایر به سیستم بانکی دارد تاکنون هیچ بانکی حاضر به همکاری با آن نشده است. با پرداخت این وام، کارخانه می‌تواند پول گاز خود را به صورت کامل پرداخت کند. اکنون فشار گاز کیان‌تایر به علت بدهی‌ای که به اداره گاز دارد،کاهش یافته است.»


وعده‌هایی که محقق نشد

این کارگر معترض درباره دلایل برگزاری تجمع دیروز کیان‌تایری‌ها می‌گوید: «مطالبات مزدی دی‌ماه سال جاری و ۴ ماه اضافه کار و بن انگیزشی ما پرداخت نشده است. حدود ۴۰۰ کارگر بازنشسته کارخانه کیان‌تایر هم منتظر پرداخت سنوات بازنشستگی خود هستند. مدیران کیان تایر، به آنها نیز مانند کارگران وعده داده‌اند که با پرداخت این وام، سنوات آنها پرداخت شود.» یکی دیگر از کارگران معترض می‌گوید: «کیان تایر به بخش خصوصی واگذار شده و اکنون به دلیل سوءمدیریت با مشکل گردش مالی، نقدینگی، تامین مواد اولیه و افت شدید تولید روبه‌روست. تولید کارخانه از 50 تن در روز به 20 تن رسیده و به‌رغم اینکه در 9 ماهه اخیر و تشدید بحران تولید، حقوق کارکنان پرداخت شده است اما ما نگران دریافت عیدی و مطالبات پایان سال هستیم. در رابطه با بحران تولید کارخانه به تمام وزارتخانه‌ها و مسوولان مربوطه نامه نوشته‌ایم اما ترتیب اثری به آنها داده نشده است.»

خواب دو‍ سومی
ساماندهی کارخانجات کیان تایر در سال‌های اخیر به کارگروه حمایت از صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده بود. بر این اساس به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل این کارخانه آن است که تکلیف مالکیت شرکت مشخص نیست. از طرفی هم مشخص نیست که آیا لاستیک البرز و مالکان آن، صلاحیت مالکیت شرکت کیان تایر را دارند یا خیر؟ شرکت با این وضعیت حدود 10 سال است که توسط هیات حمایت از صنایع اداره می‌شود و تغییر خاصی نیز در فناوری تولید تایرها یا به‌روزرسانی خطوط تولید آن ایجاد نشده است. در نتیجه همچنان خطوط قدیمی تولید در این کارخانه به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل، حدود دو‍ سوم ظرفیت اسمی شرکت بلااستفاده مانده است.

پرداخت معوقات کارگران هپکو
تجمع کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان، تجمع اعتراضی کارگران شرکت هپکو و آذرآب، ادامه اعتراض کارگران هپکو، کشته‌شدن ۵ کارگر در ۴ روز اینها همه تیترهای خبری است که در پی اعتراض‌های مکرر کارگران شرکت هپکو اراک در برخی از خبرگزاری‌های کشور منتشر شده است.


شرکت هپکو در سال ۱۳۵۳ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکت‌های اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن‌ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز شد.


با گذشت زمان به دلیل برخی مشکلات و پرداخت نشدن حقوق کارگران این شرکت دور جدید اعتراض کارگران هپکو از سر گرفته شد. حدود ۹۰۰ کارگر کارخانه ماشین سازی هپکو اراک، در اعتراض به عملی نشدن وعده کارفرما مبنی بر پرداخت مطالبات معوقه،دور جدید اجتماعات خود را آغاز کردند.

واکنش سریع
بر همین اساس بود که آقای سید علی آقازاده، استاندار استان مرکزی روز گذشته از پرداخت 30 میلیارد ریال از معوقات کارگران شرکت هپکو از طریق درگاه بانک تجارت خبر داد و در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اینطور به این اتفاق واکنش نشان داد: تلاش می‌شود تا پایان بهمن‌ماه سال جاری بخش دیگری از مطالبات کارگری این واحد صنعتی پرداخت شود و در اسفندماه جاری نیز پرداخت یک ماه دیگر از حقوق معوق کارگران این واحد در دستور کار است. او ادامه می‌دهد: مجموعه مدیریتی استان با تمام ظرفیت در صدد حل مشکلات شرکت هپکو و بازگرداندن این واحد صنعتی مادر تخصصی به چرخه تولید است و در این راستا رایزنی‌های مختلفی با مجموعه دولت، سازمان خصوصی سازی و وزرای اقتصادی و مجلس انجام شده است. استاندار مرکزی تصریح می‌کند: سازمان خصوصی سازی موظف به اجرای تعهدات خود است و در این راستا لازم است که با جدیت بیشتری سامان وضعیت هپکو و حمایت از جریان تولید، اقدامات مجدانه‌ای در دستور کار قرار گیرد.

تغییر کادر مدیریتی
استاندار مرکزی سیاست تیم مدیریتی دولت را حمایت از جریان توسعه اقتصادی در استان می‌داند و می‌گوید: تغییر کادر مدیریتی شرکت هپکو اراک قطعی است. یکی‌از‌مسائل مهم در ساماندهی مشکلات هپکو بدهی‌های بانکی است که با پیگیری مدیریت ارشد استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان خصوصی سازی و برگزاری نشست‌های مختلفی با مدیران بانک‌ها در تهران نتایج امیدوار کننده‌ای حاصل شده است. او با بیان اینکه مجمع عمومی واحد تولیدی هپکو اراک 23 بهمن‌ماه جاری در صورت نبود تنگنای حقوقی و قانونی برگزار می‌شود و هیات مدیره جدید نیز شکل می‌گیرد، اضافه می‌کند: از نقد منصفانه و انتقاد سازنده استقبال می‌شود اما هرگونه بی‌قانونی مردود است و در این راستا برای رفع چالش‌های پیش روی جامعه کارگری استان مرکزی به ویژه هپکو از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد شد. مسوولان وعده‌های زیادی در راستای پرداخت معوقات کارگران و سامان بخشی به بخش تولید داده‌اند که عدم تحقق آنها عمده علت افزایش نارضایتی‌های شغلی در کشور است. به نظر می‌رسد تخصیص منابع مالی و تسهیلات کم بهره و بی‌بهره به تولیدی‌هایی که نقش اشتغال‌زایی را در کشور دارند، بتواند بخشی از مشکلات این بخش را برطرف سازد.

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۸۲۷۶۱۳:۴۷:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
سهامداران بانکی خویشتن داری کرده اند تا به حال نگذارید خشم سهامداران بانکی در جامعه جاری شود
ناشناس۲۳۸۷۵۵۱۸:۳۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
۱-خصوصی سازی های غیر کارشناسی که کارگر منفعتی نبرده ۲-خصوصی سازی و گاه واگذاری به تامین اجتماعی و نهادهای نظامی و...باعث این وضع بوده ۳-واردات و عدم انسجام اقتصادی و عدم درخواست تولید ۴-تکنولوژی پایین ۵-عدم صادرات و بسته بودن فضا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین