توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو؛ بازی جدید فرانسوی‌ها/ جهت‌گیری رنو به سمت واردات و مونتاژکاری

گروه اقتصادی الف،   3961115026 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل رنو پارس در شرایطی از احتمال توقف تولید تندر۹۰ و ساندرو در ایران خبر داده که با توجه به عدم جایگزینی محصول به جای این دو خودرو، تلاش جهت توقف تولید آنها راه جدیدی برای تقویت واردات و مونتاژکاری خواهد بود.

به گزارش فارس، مدیرعامل رنوپارس در حالی اخیراً از احتمال توقف تولید تندر 90 و ساندرو در ایران از سال آینده خبر داده که هرچند میزان داخلی سازی این خودروها به اندازه میزان برنامه‌ریزی شده و قابل قبول نیست اما هیچ خودرویی در بین محصولات رنو به اندازه تندر90 داخلی سازی نشده است. به این ترتیب توقف تولید این خودروها، راه را برای عرضه خودروهای وارداتی و مونتاژی رنو بیش از پیش هموار خواهد کرد

رامتین اسماعیلی، مدیر عامل رنو پارس با تاکید بر اینکه ال 90 و ساندرو نمی‌توانند استانداردهای 85 گانه (اجرایی از دی 97 ) را در گیربکس و موتور پاس کنند، گفته است: وقتی خودرویی نمی‌تواند طبق استانداردها حرکت کند باید به قوانین احترام گذاشته و تولید آن متوقف شود.

وی گفته بود: سرمایه گذاری برای تغییر و ارتقاء این خودروها قطعاً بیشتر از ورود پلت‌فرم جدید است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای ارتقاء استانداردهای تندر 90 و ساندرو پلتفرم‌های جدید و به روز وارد کشور شود.

مدیر عامل رنوپارس در حالی از احترام به قانون و لزوم عرضه پلت فرم جدید صحبت کرده که هیچ جایگزینی برای تندر90 و ساندرو معرفی نکرده است و در این شرایط، راهی جز جایگزینی خودروهای وارداتی به جای این دو خودروی مورد نظر وجود نخواهد داشت،زیرا تجربه نشان داده عرضه پلت‌فرم جدید و تصمیم‌گیری بر سر تولید خودروهای مشترک بسیار زمان‌بر است و در مدتی کوتاه به نتیجه نخواهد رسید. در نتیجه، طرف فرانسوی می‌تواند از وقفه ایجاد شده برای این امر به نفع واردات محصولات ساخته شده یا مونتاژی سود ببرد.

اسماعیلی در عین حال گفته است: با توقف تولید محصولات فعلی رنوپارس در ایران، شرکا و هیات مدیره این شرکت باید در خصوص توقف فعالیت آن و یا تمرکز بر تولید محصولات جدید با استانداردهای جدید تصمیم‌گیری کنند.

در نتیجه در شرایطی که تعرفه واردات قطعات مونتاژی با وجود افزایش تعرفه واردات سی‌بی یو ثابت مانده است، شرکت رنو می‌تواند با برخورداری از برخی تخفیف‌های تعرفه‌ای نسبت به تقویت واردات محصولات ساخته شده و یا مونتاژی خود اقدام کند و به بهانه احترام به قانون، برای کاهش و توقف تولید محصولات قدیمی تر اقدام کند، البته نحوه تعامل رنو با خودروسازان ایرانی و برخی خط و نشان کشیدن‌های فرانسوی‌ها برای ایران خودرو و سایپا را نیز نباید دور از ذهن داشت. رنویی‌ها قبلاً خودروسازان ایرانی را به کاهش تولید برخی قطعات مانند موتور تندر90 تهدید کرده بودند.

در این میان، هوشیاری و توجه دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت صنعت نسبت به تصمیمات و عملکرد خودروسازان خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این شرکتها ضمن تدوین برنامه‌ای بلندمدت برای ارائه محصولات جدید و طراحی پلت فرم مشترک با طرف ایرانی، برای داخلی سازی قطعات و استفاده از توان قطعه سازان ایرانی اقدام عملی کنند، یکی از پیش شرط‌های تحقق این هدف، اعمال تعرفه واردات قطعات سی‌کی‌دی بر اساس میزان داخلی سازی محصول ساخته شده، است.

از سویی، مدیرعامل رنوپارس در حالی از به روز رسانی پلت فرم تندر90 قطع امید کرده که به گفته کارشناسان، به روز رسانی این پلت فرم و تولید محصولی مطابق با استانداردهای روز با هزینه‌ای معقول امکان پذیر است و می‌توان با افزایش سهم قطعه‌سازان ایرانی در تولید قطعات این خودرو، گردش مالی آنها را نیز بهبود بخشید و مانع از حرکت شرکت‌های خودروساز ایرانی در جهت تبدیل شدن به واحد مونتاژ خودروهای خارجی شد. این در شرایطی است که رنو تا کنون نیز مقابل انتقال دانش فنی به شرکت‌های قطعه ساز ایرانی مقاومت کرده و با گذشت سالها از تولید تندر 90، خودکفایی چندانی در قوای محرکه صورت نگرفته است.

در همین حال، قرارداد رنو با سازمان گسترش هم در حالی معلق به نظر می‌رسد که به گفته برخی مطلعین، فرانسوی‌ها در این همکاری نیز همچنان زیر بار داخلی سازی نمی‌روند و بیشتر به مونتاژکاری تمایل دارد. در این وضعیت رنو سهم چشمگیری را در بازار خودرو ایران برای خود در نظر گرفته و فقط در همکاری با ایدرو قرار است تا سال 2024 سالانه 300 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران عرضه کند.

دلیل اصلی این اتفاقات، نبود نظارت دقیق بر عملکرد طرف‌های خارجی و تدوین استراتژی مشخص و کارآمد 5 یا 10 ساله برای ساماندهی تولید خودرو در کشور است. شرکت‌های خارجی نیز با سوء استفاده از نبود الزام برای به روز رسانی خود و انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی، هر روز بیشتر از قبل به سمت مونتاژکاری و واردات خودروی ساخته شده پیش رفته و اجازه نقش آفرینی سازندگان ایرانی را در تولید قطعات خودروهای مشترک نمی‌دهند.

دیدگاه کاربران

مهران۲۳۳۵۸۰۰۶:۱۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
من نمیفهمم چرا همش با فرانسه ، فرانسه جز خیانت چکار کرده از زمان تحریم که یه طرفه کل قراردادهاش رو لغو کرد تا قضیه خون های آلوده تا انواع دشمنی های مختلف خب برید با خودروسازهای شرق آسیا همکاری کنید هوندا ، هیوندای، تویوتا، سوزوکی و ... هم کیفیتشون بهتر است هم اعتماد بهشون بیشتر
ناشناس۲۳۳۶۰۴۰۷:۱۸:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
این دولت ساده لوح است و بارها فریب فرانسوی ها را خواهد خواهد خورد
سعید ت۲۳۳۶۸۱۰۸:۲۸:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
مدیرانی که وابستگی به فرانسوی ها را سرلوحه کار قرار دادند و کسانی که آنها را به باج عادت دادند باید مواخذه شوند وگرنه فرانسوی ها همینند و کسی گلایه نباید بکند
ناشناس۲۳۳۷۰۰۰۸:۴۴:۵۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
از کی تا حالا به قانون احترام میگذاری!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۳۸۱۵۱۰:۱۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
مگر اینکه فرانسوی ها فشار بیاورند تا سایپا و ایران خودرو دست از تولید خودروهای از رده خارج بردارند و قطعه سازان یه تکونی به خودشان بدهند
ناشناس۲۳۳۸۷۹۱۱:۰۰:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
بهتر! چون وقتی داخل کامل تولید میشند آشغال هستند و آشغال میدند دست مردم!!! همون بهتر که وارد بشه هرچند چندین برابر قیمت داخلی
ناشناس۲۳۳۹۱۷۱۱:۳۵:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
باید به سمت داخلی سازی قطعات حرکت کنیم کشورهای آفریقایی هم اجازه فروش خودرو به این ترتیب رو نمیدن.
ناشناس۲۳۴۰۰۰۱۲:۳۳:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
کار رنو درست است آنها در کشورهای خودشان هم بعد از مدت کوتاهی اجازه تولید مدلهای قدیمی را نمی دهند تازه با ایران خیلی هم مدارا کرده اند تکنولوژی تندر دیگر قدیمی و کهنه شده است
ناشناس۲۳۴۰۶۵۱۳:۰۱:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
در تیبا که از ال 90 دزدی شده
ناشناس۲۳۴۱۰۲۱۳:۲۶:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
خودرو سازی باید یا خصوصی شود ویا حذف شود
ali۲۳۴۱۲۰۱۳:۳۳:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
لابد انتظار دارید این ماشین هم بشه 405 یا پراید و نیم قرن بدون تغییر بلکه با افت کیفیت تولیده بشه
ناشناس۲۳۴۷۸۲۲۰:۲۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
نیم قرن، خیلی جالب بود احسنت
ناشناس۲۳۴۲۶۶۱۴:۴۶:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
خودمون اینارو به سواری گرفتن تشویق کردیم. حالا چرا دلخوریم.؟ سواریشو گرفته مبخواد پیاده شه. بهش میگی جون من یه خورده دیگه راه ببر مارو؟
م.ح۲۳۴۴۱۱۱۵:۵۵:۴۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
همیچین میگن مونتاژکاری حالا انگار توی اینهمه سال چه قدر داخلی سازی شده کمتر از 20 درصد!!!!!!!!!
ناشناس۲۳۴۴۱۳۱۵:۵۶:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
بابا پرتشون کنید بیرون آخه واسه یه ماشین درجه دو و سه که نباید این همه باج داد. آلمانیها رو جایگزین کنید ببینید در تجارت چقدر رو راستن
ناشناس۲۳۴۸۷۳۲۲:۲۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
فرانسوی ها را بیرون بیندازیم از صنعت خودرو رشد می کنیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین