دلار از ۴۷۰۰ تومان هم عبور کرد/ رئیس جمهور همچنان مکدر، وعده های حباب دار سیف: دلار به زودی ارزان می شود

گروه اقتصادی الف،   3961114209 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز قیمت فروش نقدی دلار در بازار آزاد تهران از مرز ۴۷۰۰ تومان عبور کرد و به ۴۷۱۴ تومان رسید. صراف‌ها می‌گویند بانک مرکزی مقصر اصلی این گرانی است ولی صرافی بانک ملی اطلاعیه داده که به نیازهای واقعی ارز پاسخ می‌دهیم.

امروز نیز قیمت دلار بر مبنای روال روزهای گذشته سیر صعودی داشت و از 4700 تومان عبور کرد. صرافی‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند دلیل اصلی گرانی دلار در این روزها کمبود عرضه و البته افزایش قیمت ارزی است که از سوی صرافی‌های بانک به صرافی‌های منتخب توزیع می‌شود.

این درحالی است که دقایقی قبل صرافی بانک ملی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «کلیه تقاضاهای واقعی ارز توسط صرافی‌های مجاز تا پایان سال جاری پوشش داده می‌شود. فروش اسکناس دلار آمریکا به‌صورت خرد به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق صرافی‌های منتخب بانکی ادامه دارد».

اما فعالان بازار ارز با وجود صدور این اطلاعیه می‌گویند عملکرد بانک مرکزی و نحوه توزیع ارز مغایر با این اطلاعیه است. فعالان بازار معتقدند که برخی صرافی ها ارزهای دریافتی را دپو می کنند و و آنها را وارد بازار نمی کنند.

با توجه به این وضعیت باید گفت احتمالاً دلیل اصلی بالا رفتن قیمت دلار در هفته ها و ماه های اخیر این بوده است که بانک مرکزی ارز کمتری به صرافی ها می دهد و یا ارز را به قیمت بیشتری به فروش می رساند.

عده ای دیگر از کارشناسان معتقدند دلیل افزایش قیمت ارز جبران کسری بودجه می باشد. در این باره هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: « نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال 1396، 3 هزار و 300 تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای 3 هزار و 800 تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بابیان اینکه در بودجه‌ها ارز به‌عنوان یک منبع درآمد محسوب می‌شود، ‌تصریح کرد: نرخ محاسباتی ارز در بودجه سال 96، 3 هزار و 300 تومان بود، اما اکنون نرخ مبادله‌ای و 3 هزار و 800 تومان است، ‌بنابراین حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان از مابه‌التفاوت نرخ ارز تا پایان سال عاید دولت می‌شود که به نوعی بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

خاطر رئیس جمهور مکدر شد ولی ...

گرانی جدید دلار در بازار ارز در حالی ادامه دارد که پیشتر رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده بود که دلار به‌زودی و طی روزهای آینده ارزان می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در 2 بهمن ماه تاکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیالشان راحت باشد. روحانی درباره شایعه بالابردن نرخ ارز در پایان سال اظهار داشت: به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. ما اول سال یک پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چرا که نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. روحانی تاکید کرد: خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.

محمد باقر نوبخت نیز 23 آذرماه در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه رییس جمهوری در جلسه امروز با وی تاکید کرده که درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، ادامه داد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.

در روزهای اخیر رئیس کل بانک مرکزی نیز گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی‌توان رقم خاصی را اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفت: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتاً نظارت بر این روند دارد؛ البته به‌نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

بازار دلار شبیه بمب ساعتی شده است

محسن جلال‌پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران درباره وضعیت بازار ارز گفت: وضعیت بازار دلار شبیه به یک بمب ساعتی شده است که هر چه زمان می‌گذرد قدرت تخریبش بیشتر می‌شود. مطمئنا عواملی از جمله واسطه‌گری‌ها هم در بازار تاثیرگذار است اما علت اصلی نیست و در واقع سیاست‌های خودمان در حدود چهار سال گذشته باعث این اتفاقات شده است.

جلال‌پور اظهار کرد:‌ دولت روال درست و طبیعی را در مورد بازار ارز پیش نمی‌برد. این عدم روال درست برای نرخ دلار و مصنوعی نگه داشتن آن باعث بروز اتفاقات اخیر در بازار ارز می‌شود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود دولت برای جبران کسری بودجه و تامین برخی هزینه‌ها نرخ دلار را بالا می‌برد؟ گفت: امسال هم مشکل کمبود بودجه برای دولت پیش آمده است و صحبت از 30 هزار میلیارد تومان کمبود در بودجه است. اگر دولت چنین سیاستی را اتخاذ کرده است برای گذر از جریان هزینه‌های پایان سال است و دولت در یک شرایط عادی و طبیعی این کار را انجام نمی‌دهد.

به گزارش الف، ادامه نوسانات نرخ ارز باعث بی ثباتی بازار و شکل گیری بی اعتمادی در بین بازیگران اقتصاد خواهد شد و همان طور که رئیس جمهور گفته بود زندگی مردم را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. همچنین بی ثباتی بازار ارز بر شاخص های دیگر اقتصاد نظیر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال تاثیر منفی خواهد داشت. اما به نظر می رسد با این وضعیت و علی رغم وعده های دولتمردان فعلاً نباید انتظار ثبات در بازار و جلوگیری از افزایش لحظه ای نرخ ارز را داشته باشیم.