آیه‌ای که رهبر انقلاب درباره لحظه بازگشت امام(ره) خواندند

گروه سیاسی الف،   3961114150

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی با اشاره به حس و حال مردم در لحظه ورود امام(ره) به ایران به آیه‌ای از قرآن اشاره کرده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا پس از فرار شاه، ملت منتظر بازگشت امام خمینی(ره) بودند. برای مردم آمدن امام پیروزی بزرگی بود؛ زیرا ایران پس از صدها سال شاهد حکومت رهبری دینی بر مردم بود؛ قبلاً دولت بختیار سعی داشت این بازگشت را با تاخیر مواجه کند تا فرصت پیدا کند و بر اوضاع مسلط شود و به همین علت امام(ره) می‌خواست هر چه زودتر در تهران باشد. کارکنان اعتصابی رادیو تلویزیون اعلام کردند برای ضبط و پخش مستقیم مراسم آماده‌اند. فرودگاه مهرآباد آماده استقبال از پرواز انقلاب بود. بالاخره امام خمینی(ره) در روز دوازدهم فروردین‌ماه وارد ایران شد. 

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه سال 75 با اشاره به حس و حال مردم  هنگام ورود امام(ره) به ایران فرمود:

«ورود قدرتمندانه‌ی امام بزرگوار، همه چیز را معنا کرد. امام وارد شد؛ شهر تهران، بلکه ایران از آن بزرگوار استقبال کردند. یعنی در شهرهای دیگر هم مردم شاهد این حادثه و گوش به زنگ این قضیه بودند. بعضی حرکت کردند و به تهران آمدند؛ بعضی هم در همان شهرهای خودشان کاری را کردند که اگر تهران هم بودند، انجام می‌دادند. در واقع «فَاِذَا دَخَلْتُمُوهُ فَاِنَّکُمْ غَالِبُونَ». با ورود امام همان مطلبی که خدای متعال به اصحاب موسی فرمود، در مورد اصحاب امام بزرگوار ما تحقّق پیدا کرد. وقتی وارد شد، خدای متعال غلبه را ثبت کرد و تمام شد.»

آیاتی که رهبر معظم انقلاب قرائت فرمود، اشاره به آیه23 سوره مائده دارد. اما توجه به سیاق آیات قبل نیز قابل توجه است که در ادامه آن را بخوانید.

و [یاد کن] زمانی را که موسی به قوم خود گفت ای قوم من نعمت‏ خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که در میان شما پیامبرانی قرار داد و شما را پادشاهانی ساخت و آنچه را که به هیچ کس از جهانیان نداده بود به شما داد. (20) ای قوم من به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته است درآیید و به عقب بازنگردید که زیانکار خواهید شد (21) گفتند ای موسی در آنجا مردمی زورمندند و تا آنان از آنجا بیرون نروند ما هرگز وارد آن نمی ‏شویم پس اگر از آنجا بیرون بروند ما وارد خواهیم شد. (22) دو مرد از [زمره] کسانی که [از خدا] می‏ ترسیدند و خدا به آنان نعمت داده بود گفتند از آن دروازه بر ایشان [بتازید و] وارد شوید که اگر از آن درآمدید قطعا پیروز خواهید شد و اگر مومنید به خدا توکل کنید. (23)