حمله چین به بازار ایران، این‌بار با «گردو»

گروه اقتصادی الف،   3961114146 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

خیلی وقت است که به جنس‌های چینی عادت کرده‌ایم؛ لباس چینی، ظروف چینی، صنایع دستی ایرانی به طراحی کشور چین و حالا گردوی چین. جنس چینی می‌خریم چون ارزان‌تر است، بدون اینکه بدانیم با این کار چند انسان زحمت‌کش ایرانی صدمه می‌خورند.

حمله چین به بازار ایران، این‌بار با «گردو»

با اینکه واردات گردوی چینی و اوکراینی به کشور مدت‌هاست که ممنوع شده اما گردوی چینی همچنان به وفور در بازار ایران یافت می‌شود و گردوهای مرغوب ایرانی روی دست باغداران مانده است. این در حالی است که زمان زیادی تا آغاز فصل گرما باقی نمانده و به این ترتیب گردوهای روی دست مانده رو به زوال و خرابی می‌روند.

ایران رتبه سوم تولید گردو را در جهان دارد. سطح کشت این محصول در ایران ۱۵۳ هزار هکتار است که ۱۱۰ هزار هکتار آن بارور است. به گفته مدیر کل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی، از آنجا که تولید گردو در ایران بیش از نیاز داخلی است، از این رو نیازی به واردات این محصول نداریم و برای حمایت از تولیدات داخلی و پیشگیری از آفات قرنطینه‌ای، واردات گردو ممنوع است و آنچه در بازار تحت عنوان گردوی چینی دیده می‌شود، قاچاق است.

گردوی ایرانی به لحاظ روغن‌دهی، طعم و مزه از بهترین گردوهای جهان است اما سایر کشورهای تولیدکننده برای اینکه بازار را بیشتر در دست بگیرند، روی هم‌اندازه بودن و یک‌دست بودن گردو‌ها کار کرده‌اند تا خریدار تحت تاثیر ظاهر این محصول قرار گیرد. گردوهای چینی که به وفور در بازار ایران یافت می‌شوند، هم‌اندازه و سفید‌تر هستند اما بر خلاف گردوی ایرانی به لحاظ کیفیت و طعم در سطح بالایی نیستند. با این حال از آنجا که قیمت گردوهای قاچاق چینی بسیار پایین‌تر از قیمت گردوی ایرانی است، بسیاری از ما این محصول را به راحتی خریداری می‌کنیم، بدون اینکه بدانیم که باغدار ایرانی چه لطمه‌ای می‌بیند وقتی ما با گردوی چینی خورش فسنجان درست می‌کنیم!

علی‌آقا یکی از کشاورزان قدیمی تویسرکان است که سال‌های سال از زمین‌هایش گرو برداشت می‌کند اما امسال گردوهایش بیشتر از هر سال روی دستش مانده برای اینکه گردوهای ارزان‌تر چینی با ظاهری زیباتر کار و بارش را کساد کرده‌اند: «والا چی بگم؟ گردوی خارجی تو تویسرکان فراوون شده. از کشورای دیگه مثل چین گردو میاد تو ایران که خیلیا به اسم گردوی مرغوب تویسرکان می‌فروشنش. ما خیلی وقتا دیدیم که گردوی چینی رو بسته‌بندی شده با اتوبوسای مسافربری میارن تویسرکان و با قیمت خیلی پایین به مشتری می‌دن. گردوی ماها فروش نرفته چون از بیرون داره گردو میاد به قیمت خیلی ارزون. این گردو خارجیا تو دست خیلی از دستفروشاست. بعضی از مردمم نمی‌دونن که این گردو خارجیه. فکر می‌کنن گردوی مرغوب کیلو ۴۵ هزارتومن تویسرکانو دارن از دستفروش مفت می‌خرن! ما به این دلالا اعتراض داریم چون نمی‌ذارن گردوهای ما که این همه براش زحمت کشیدیم، فروش بره.»

تنها باغداران تویسرکان نیستند که از قاچاق گردو به کشور متضرر شده‌اند. گردو‌های باغداران دماوند هم روی دستشان باد کرده است: «خیلی وقته که گردوهامونو برداشت کردیم اما هیچ‌کس پیدا نمی‌شه بیاد این گردو رو از ما بخره. دستفروشا و وانتی‌ها همه گردوی چینی آوردن. جالبه دلالایی هم که قبلنا میومدن از ما گردو می‌بردن، دیگه سراغمون نمیان. مردم نمی‌دونن این گردوی چینی که دارن به این قیمت ارزون می‌خرن، هیچ کیفیتی نداره. از طرفی ما گردوهامونو خیلی وقته از پوست در آوردیم و خشک کردیم. اگه تا قبل از گرم شدن هوا گردومون فروش نره، خراب می‌شه و ضرر می‌کنیم. من نمی‌دونم این گردو چه جوری داره میاد تو ایران؟ این‌طوری که ما به خاک سیاه می‌شینیم.»

گردو در ۳۰ استان کشور تولید می‌شود و استان‌های کرمان، کرمانشاه، همدان، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و غربی و مرکزی جزو استان‌های برتر در تولید این محصول هستند. از طرفی گردو یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی، آجیلی، روغنی و خشکبار است که به لحاظ اقتصادی ارزش زیادی دارد. تمام قسمت‌های گردو شامل برگ، پوست، میوه، ریشه، ساقه و چوب برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آنها رنگ آمیزی، منبت‌کاری و استفاده دارویی است.

به گزارش ایسنا با اینکه مسئولان بارها از منع واردات گردو به کشور خبر داده‌اند اما به نظر می‌رسد که چین همچنان بازار گردوی ایران را قبضه کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۲۶۶۸۱۴:۲۶:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
برای چی میزارن وارد بشه آخه! بابا باز بگی ماشین آلات میاد یه چیزی که اونم بدرد نمیخوره! قطع کنین به نظر من تنها چیزی که باید وارد بشه ماشین آلات صنایع مخلتف اونم از آلمان + بعضی از کالاهای الکترونیکی و ماشین
ناشناس۲۳۳۱۵۳۱۹:۰۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
گردو ایرانی بسیار گران هست و معمولا تازه این گردو را مغازه داران با گردو های کهنه سالهای گذشته که بسیار برای سلامتی هم خطرناک هستند مخلوط و با قیمت گزاف به مردم می فروشند
ناشناس۲۳۳۱۵۵۱۹:۰۳:۱۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
با دلار 4700 تومان تولید در ایران دیگر به صرفه نیست برنج بسیار گران ایران گردو بسیار گران ایران روغن زیتون بسیار گران ایران و....... مردم قدرت خرید تولیدات ایرانی را ندارند بهتر هست تولید در ایران بکل تعطیل شود
ناشناس۲۳۳۱۸۵۱۹:۱۹:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
باید وارد بشه محصولات ایرانی سه برابر قیمت جهانیه من تا جائیکه بتونم کالای وارداتی اونم اگه ارزونتر از ایرانیش باشه خرید میکنم .
آریابان۲۳۲۶۹۶۱۴:۳۷:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اینجور که بوش میاد بهمین زودیها "زیره" چینی هم وارد بازار ایران و حتی کرمان !!!!! خواهد شد ؛
ناشناس۲۳۲۹۴۹۱۶:۳۲:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
گردو کیلویی 60 تومن همان بهتر چینی ان وارد شود کیلویی 20 تومن این هم داستان برنج است
ناشناس۲۳۲۹۶۲۱۶:۳۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
اگر نمیتوانید رقابت کنید مردم که اسیر شما نیستند که سه برابر قیمت واقعی ان پرداخت کنند و برنج هم همینطور وقتی برنج کیلویی 4000 تومن میشه وارد کرد چرا مردم باید در انحصار عده ای کیلویی 14 هزار پرداخت کنند نمیتوانید رقابت کنید تعطیل کنید
ناشناس۲۳۲۹۷۰۱۶:۴۱:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
باغدارها اگر میتوانستند محصولاتشان را مستقیم به دست مصرف کننده یا حداقل مغازه دارها در شهر های بزرگ مانند تهران برسانند می توانستند در جنگ قیمت هم بر گردوی چینی پیروز شوند اما متاسفانه دلال ها عملا باعث شده اند قیمت گردوی ایرانی تا به مصرف کننده برسد بیش از 80 درصد افزایش پیدا کند و مردم به سمت گردوی ارزانتر گرایش پیدا کنند
ناشناس۲۳۳۰۱۳۱۷:۱۵:۰۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
واردات کنید تا انحصار با قیمت های گزاف را مردم پرداخت نکنند
مصطفی۲۳۳۱۲۲۱۸:۴۵:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
چرامردم باید بیشتر پول بدن بابا قیمت واقعی گردو کیلویی ده تومنه .......................
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین