وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3961112107 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

هر چند از همان آغاز، پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز در بزرگراه ها و اتوبان ها با واکنش های مختلف و البته منفی بعضی از ظاهرا کارشناسان و مردم مواجه شد اما در بررسی علل روند کاهشی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در کشور های پیشرفته در می یابیم که این مورد یعنی کاهش سرعت مجاز به همراه دو عامل دیگر آموزش و فرهنگ سازی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار بر کاهش تلفات جاده ای محسوب می شوند.

به عنوان نمونه با نگاهی اجمالی به روند کاهشی تعداد کشته ها در کشور اسپانیا در می یابیم، که تنظیم و اعمال مقررات سخت گیرانه، بهره برداری از سیستم های نظارتی هوشمند در جاده ها، آموزش و فرهنگ سازی بسیار گسترده و متمرکز و همچنین کاهش سرعت مجاز چگونه توانسته این کشور را در رسیدن به مقصود یاری رساند. کشوری که در سال 1989 با بیش از 9344 کشته در سوانح رانندگی از جایگاه ناامید کننده ای در اتحادیه اروپا برخوردار بود، به کمک بهره گیری از همین ابزار علمی و به روز در پایان سال 2016 رقم کشته های خود را به 1810 رساند.

جالب است بدانید که این کشور بر اساس برنامه تدوین شده بلند مدتی که از سال 2011 در دستور کار قرار داده، قصد دارد تا سال 2020 رقم تلفات ناشی از سوانح رانندگی خود را به صفر برساند، هر چند رسیدن به رقم صفر کمی بعید به نظر می رسد اما تلاش در جهت رسیدن به این نقطه مطلوب اقدام در خور تحسینی، هم برای دولتمردان و هم برای مردم این کشور بشمار می آید.

حال ما در کشور خود چگونه از این تجارب بهره می بریم و کارشناسان و نخبگان ما چگونه از بعضی از این طرح های بدیهی و آزمون پس داده استقبال می کنند. ما اساسا مردم دم دمی مزاجی هستیم از ایجاد هر گونه محدودیت و نظارتی وحشت داریم، طی یکی دو سال گذشته بیشترین اعتراضات را نسبت به سیستم های هوشمند از جمله سپهتن و دوربین های نظارتی ابراز داشته ایم، این اواخر هم کمی پا فراتر گذاشته و معترض پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز شده ایم.

ما کلا اعتقادی هم به مقوله آموزش و فرهنگ سازی نداریم چرا که خود را از نظر فرهنگی در بالاترین جایگاه می بینیم، در محافل دوستانه و شب نشینی ها ساعت ها در باب فرهنگ صحیح رانندگی بالای منبر می رویم اما پشت فرمان تنها عنصری که در رانندگی ما نمود ندارد همین فرهنگ فلک زده است. نمی دانم آیا مردم اسپانیا هم در برابر تدوین و اجرای قوانینی که در نهایت سود سرشار آن به خودشان باز می گردد، همچون ما مقاومت می کنند یا نه؟ اما نیک می دانم که ظریب قانون پذیری آنان به مراتب پیشرفته تر از ماست.

افتخار ما تلفات 1600 نفری در سوانح رانندگی است، مردم دولت را متهم می دانند و بعضی از دولتمردان مردم را، رسانه ها هم به فراخور حالشان گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ. کاهش سرعت مجاز در اسپانیا اقدام پسندیده ای است اما در ایران نوعی محدودیت بشمار می آید که گاهی باعث افزایش احتمال به خواب رفتن راننده پشت فرمان می شود، سختگیری در روند آموزش و تحویل گواهینامه در غرب هم خوب است اما در کشور ما می شود گیر الکی، سیستم سپهتن و دوربین های نظارتی هم در اروپا عالی است اما اینجا می شود بلای جان راننده و محدود کننده فضای خصوصی آن، واقعا جالب است.

بنده فقط می توانم به ضرس قاطع خدمت شما مردم شریف عرض کنم که بدون کمک و همراهی ما هیچ کاری در زمینه کاهش تلفات جاده ای از دست مدیران و مسئولان ساخته نیست، اگر قانونی وضع می شود تضمین اجرای آن با ماست، یعنی اگر نخواهیم هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. در حالی که تمام دنیا در حال طی کردن روند کاهشی کشته های خود هستند ما در سال جاری با توقف این روند رو به رو شده ایم، توقفی که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۳۵۶۱۳:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
مردم وقتی به قانون احترام می گذارند که از سوی واضعان و مجریان محترم باشد !
ناشناس۲۳۰۵۵۴۱۶:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
همش از ملت مایه نذارین از اسپانیا مثال زدی اینم میگفتی که تو اسپانیا هم پراید و 405 و سمند سوار میشن یا نه؟
ناشناس۲۳۰۵۵۵۱۶:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
البته میشه کلا سرعت مجاز رو بذارن رو 30-40 دیگه تصادف هم شد کلا کشته ندیم :))
خیامی۲۳۰۷۱۲۱۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
تلفات جاده ای ما خلاصه میشود در: عدم استاندارد خودروها. پایین بودن فرهنگ رانندگی. نبود پشتیبانی قوی قانونی در جلوگیری از تخلفات و به تبع ان تکرار تخلفات بعدی.عدم کنترل دقیق پلیس در پیشگیری حوادث احتمالی و تصادفات خودرو های عمومی درون شهری و بیرون شهری و.............
احسان۲۳۰۸۶۰۲۲:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
با عرض سلام نوشتن متن شاید کار سختی نباشد ولی نوشتن متنی علمی کاری بس دشوار است که هر کسی نباید به خود اجازه ورود به چنین حیطه ای را بدهد. اینکه نویسنده بدون هیچگونه دلیل و مقایسه نامناسب با کشورهای دیگر درباره علت بالای کشته های تصادفات را چنین بیان میکند جای تامل است. مهمترین عوامل تاثیر گذار عبارتند از: 1- کیفیت و استاندارد بودن جاده ها 2- کیفیت خودرو 3- توانایی های راننده 4- شرایط محیطی . . . از این عوامل ما فقط می توانیم با قوانین سختگیرانه تری بر آموزش کنترل داشته باشیم ولی عوامل دخیل دیگر را باید چگونه اصلاح کنیم. فرض سرعت را 40 کیلومتر پایین تر بیاوریم در اینصورت با خودروهایی که حتی در تصادف با سرعت 50 کیلومتر در ساعت احتمال کشته شدن همه سرنشینان آن وجود دارد چکار کنیم؟ با جاده های که کمترین استانداردها در آنها رعایت نشده چکار کنیم؟... لطفا کمی در مورد کیفیت راه ها و خودرو ها در کشورهای دیگر تحقیق نمایید سپس سرعت ها را پایین بیاورید!
ناشناس۲۳۰۹۹۱۰۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
همه غرغر می‌کنیم که ماشین غیر استاندارد و جاده عامل کشتار است. ممکن است این عوامل هم اثر داشته باشند. اما عامل اصلی و غالب طرز رانندگی خودمان است. همه عجله دارند. معلوم نیست +/- یکی دو دقیقه چه اثری در زندگی درخشان ما دارد؟ مگر ما در زندگی مشغول چه غلطی هستیم که یکی دو دقیقه زود یا دیر رسیدن قرار است اثر خیلی عظیمی در زندگی ما ایجاد کند؟

پربحث‌های اخیر

  1. ظریف باید اسامی پولشویی کنندگان را نام ببرد وگرنه استیضاح می شود

  2. توکلی: حرف ظریف درباره پولشویی خطا بود

  3. به این مسئول چه می‌توان گفت؟  

  4. «فشن‌شو گربه‌ها» در پایتخت + عکس

  5. این فیلم را ببینید؛ از احمد شیرزاد تا محمدجواد ظریف

  6. تصاویری از سلطان سکه و همدستانش  

  7. ظریف به مجلس احضار شد

  8. در پاسخ به حرفهایِ تکراریِ حسن عبّاسی

  9. آخرین گفت‌وگوی وحید مظلومین؛ گرانترین سیگار ایران را می‌کشم/ نمی‌توانید من را گوشه رینگ ببرید

  10. پرونده وحید مظلومین؛ از سکه‌هایی که پوشش بود تا دلارهایی که به خارج از کشور منتقل شد

  11. واکنش سخنگوی وزارت خارجه به واکنش‌ها به ادعای ظریف

  12. حرف‌های شنیدنی سلطان سکه قبل از اعدام

  13. توکلی: اقدامات خوبی برای مبارزه با فساد شده اما با برخورد درست فاصله داریم/ قربانیان یقه سفیدها چه کسانی هستند؟

  14. چرا قیمت دلار و سکه طی روزهای اخیر نزولی شد؟

  15. دولت سر مردم را به حضور مردم در ورزشگاه‌ها گرم نکند/ مسئولان کاری برای گرانی‌های روزافزون کنند

  16. ماجرای هتک حرمت استاد ایرانی در دانمارک

  17. افشانی: تا ۱۵ آذر در شهرداری تهران می‌مانم

  18. تهرانی‎ها روزی ۵ تن دل و جگر می‌خورند

  19. روحانی: راه انتخابی آمریکایی‌ها غلط است و حتماً شکست می‌خورند/ جوان‌ها باید مدیریت‌ها را برعهده بگیرند

  20. طیب‌نیا عضو شورای پول و اعتبار شد

  21. پژو ۲۰۷ صندوق‌دار نیامده با قیمت‌های نجومی روبرو شد

  22. در حمله موشکی به اتاق جلسات گروهک تروریستی نماینده رژیم صهیونیستی نیز به هلاکت رسید

  23. نفس‌های آخر نیروهای امارات در غرب یمن

  24. ولایتی: سیاست آمریکا برای مقابله با جبهه مقاومت، مثلث فشار، مذاکره و امتیازگیری است

  25. کاسبی قدیمی دولت

پربحث‌های دیروز

  1. سلطان سکه اعدام شد

  2. آیا حناچی همان فرشته نجات تهران است؟

  3. ظریف باید اسامی پولشویی کنندگان را نام ببرد وگرنه استیضاح می شود

  4. توکلی: حرف ظریف درباره پولشویی خطا بود

  5. دفاع رئیس اتحادیه آجیل از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی پسته

  6. به این مسئول چه می‌توان گفت؟  

  7. «فشن‌شو گربه‌ها» در پایتخت + عکس

  8. این فیلم را ببینید؛ از احمد شیرزاد تا محمدجواد ظریف

  9. تصاویری از سلطان سکه و همدستانش  

  10. ظریف به مجلس احضار شد

  11. در پاسخ به حرفهایِ تکراریِ حسن عبّاسی

  12. آخرین گفت‌وگوی وحید مظلومین؛ گرانترین سیگار ایران را می‌کشم/ نمی‌توانید من را گوشه رینگ ببرید

  13. پرونده وحید مظلومین؛ از سکه‌هایی که پوشش بود تا دلارهایی که به خارج از کشور منتقل شد

  14. واکنش سخنگوی وزارت خارجه به واکنش‌ها به ادعای ظریف

  15. حرف‌های شنیدنی سلطان سکه قبل از اعدام

  16. توضیحات پلیس درباره ماجرای نیمه برهنه‌شدن یک زن در یاسوج

  17. توکلی: اقدامات خوبی برای مبارزه با فساد شده اما با برخورد درست فاصله داریم/ قربانیان یقه سفیدها چه کسانی هستند؟

  18. چرا قیمت دلار و سکه طی روزهای اخیر نزولی شد؟

  19. چند پیشنهاد برای خروج مسکن از رکود

  20. "تاج" باید فدراسیون فوتبال را ترک کند

  21. آخرین وضعیت بارش‌های ایران/ ادامه پاییز پرباران+جدول

  22. دولت سر مردم را به حضور مردم در ورزشگاه‌ها گرم نکند/ مسئولان کاری برای گرانی‌های روزافزون کنند

  23. سرقت میلیونی ۲۰ دقیقه‌ای از ویلای کردان

  24. ظریف، CFT و یک اتهام دیگر

  25. ماجرای هتک حرمت استاد ایرانی در دانمارک

پربحث‌های هفته

  1. ادامه تخریب آیت‌الله یزدی با انتشار تصویری از نوه

  2. تهمت بزرگ وزیر خارجه‌مان به نظام؛ آقای ظریف اگر مدرکی دارید، چرا به قوه قضائیه ارائه نمی‌دهید؟/ پولشویی کجا انجام می‌شود؟

  3. آیا قدرت خرید مردم، ۵۰ سال قبل، بیش از امروز بود؟

  4. سلطان سکه اعدام شد

  5. سوت و کف به افتخار ظریف

  6. مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه/چه باید کرد؟

  7. روحانی: تحریم‌های ۱۳ آبان هیچ تاثیری در روند اقتصادی کشور نداشت/ اولین بسته حمایت غذایی آبان داده می‌شود/ برای حقوق پیش‌بینی‌هایی شده تا مشکلات اقتصادی تا حدی جبران شود

  8. تیتر روزنامه استقلال بعد از نایب قهرمانی پرسپولیس در آسیا  

  9. آخوندی: کار درستی کردم که حتی ۱ واحد مسکن مهر افتتاح نکردم

  10. دولت بداند سال آینده تورم بیشتری در اقتصاد ایران بروز خواهد کرد/ دفاع از توزیع کوپن در واکنش به اتهامات کوپونیسم و کمونیسم/ ۱۷ سیاست و بسته پیشنهادی برای خروج از بحران

  11. آقای ظریف! مردم چرا باید برای این سطح ناشی گری دیپلماتیک هزینه دهند؟

  12. جهانگیری: تصمیم گرفتیم تا کسی سرِ گرسنه بر زمین نگذارد/ ارزش روز سهام عدالت ۱۳ میلیون تومان شده است

  13. جزئیات جدید افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارکنان سازمان مالیاتی + سند

  14. حضور دختران برانکو، علی پروین و محمود خوردبین در استادیوم آزادی + تصاویر  

  15. پیروز حناچی شهردار تهران شد؛ صندلی بهشت به آخوندی نرسید + جزئیات

  16. فاتحه تهران را بخوانیم

  17. مردم بدانند این جماعت نسبتی با انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ندارند

  18. آخوندی لواسان‌نشین است و خوی اشرافی‌گری دارد

  19. جریان اصلاح طلبی باید پاسخگوی ناکارآمدی دولت کنونی باشد/ اصلاح طلبی را در پای آنها که اصلاح طلب نبودند ذبح کردند/ دو جریان اصلی برای‌‌ نجات خود باید پوست اندازی کنند

  20. اندر حکایت شهرداری تهران / چرا مردم باید هزینه دعواهای سیاسی اصلاح‌طلبان را بدهند؟

  21. آیا حناچی همان فرشته نجات تهران است؟

  22. آقایان! عذرخواهی کنید

  23. افزایش حقوق کارمندان ۲ دستگاه دولتی مجدد به جریان افتاد +سند

  24. ظریف باید اسامی پولشویی کنندگان را نام ببرد وگرنه استیضاح می شود

  25. واکنش آخوندی به انتخاب شهردار تهران

آخرین عناوین