وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3961112107 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

هر چند از همان آغاز، پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز در بزرگراه ها و اتوبان ها با واکنش های مختلف و البته منفی بعضی از ظاهرا کارشناسان و مردم مواجه شد اما در بررسی علل روند کاهشی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در کشور های پیشرفته در می یابیم که این مورد یعنی کاهش سرعت مجاز به همراه دو عامل دیگر آموزش و فرهنگ سازی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار بر کاهش تلفات جاده ای محسوب می شوند.

به عنوان نمونه با نگاهی اجمالی به روند کاهشی تعداد کشته ها در کشور اسپانیا در می یابیم، که تنظیم و اعمال مقررات سخت گیرانه، بهره برداری از سیستم های نظارتی هوشمند در جاده ها، آموزش و فرهنگ سازی بسیار گسترده و متمرکز و همچنین کاهش سرعت مجاز چگونه توانسته این کشور را در رسیدن به مقصود یاری رساند. کشوری که در سال 1989 با بیش از 9344 کشته در سوانح رانندگی از جایگاه ناامید کننده ای در اتحادیه اروپا برخوردار بود، به کمک بهره گیری از همین ابزار علمی و به روز در پایان سال 2016 رقم کشته های خود را به 1810 رساند.

جالب است بدانید که این کشور بر اساس برنامه تدوین شده بلند مدتی که از سال 2011 در دستور کار قرار داده، قصد دارد تا سال 2020 رقم تلفات ناشی از سوانح رانندگی خود را به صفر برساند، هر چند رسیدن به رقم صفر کمی بعید به نظر می رسد اما تلاش در جهت رسیدن به این نقطه مطلوب اقدام در خور تحسینی، هم برای دولتمردان و هم برای مردم این کشور بشمار می آید.

حال ما در کشور خود چگونه از این تجارب بهره می بریم و کارشناسان و نخبگان ما چگونه از بعضی از این طرح های بدیهی و آزمون پس داده استقبال می کنند. ما اساسا مردم دم دمی مزاجی هستیم از ایجاد هر گونه محدودیت و نظارتی وحشت داریم، طی یکی دو سال گذشته بیشترین اعتراضات را نسبت به سیستم های هوشمند از جمله سپهتن و دوربین های نظارتی ابراز داشته ایم، این اواخر هم کمی پا فراتر گذاشته و معترض پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز شده ایم.

ما کلا اعتقادی هم به مقوله آموزش و فرهنگ سازی نداریم چرا که خود را از نظر فرهنگی در بالاترین جایگاه می بینیم، در محافل دوستانه و شب نشینی ها ساعت ها در باب فرهنگ صحیح رانندگی بالای منبر می رویم اما پشت فرمان تنها عنصری که در رانندگی ما نمود ندارد همین فرهنگ فلک زده است. نمی دانم آیا مردم اسپانیا هم در برابر تدوین و اجرای قوانینی که در نهایت سود سرشار آن به خودشان باز می گردد، همچون ما مقاومت می کنند یا نه؟ اما نیک می دانم که ظریب قانون پذیری آنان به مراتب پیشرفته تر از ماست.

افتخار ما تلفات 1600 نفری در سوانح رانندگی است، مردم دولت را متهم می دانند و بعضی از دولتمردان مردم را، رسانه ها هم به فراخور حالشان گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ. کاهش سرعت مجاز در اسپانیا اقدام پسندیده ای است اما در ایران نوعی محدودیت بشمار می آید که گاهی باعث افزایش احتمال به خواب رفتن راننده پشت فرمان می شود، سختگیری در روند آموزش و تحویل گواهینامه در غرب هم خوب است اما در کشور ما می شود گیر الکی، سیستم سپهتن و دوربین های نظارتی هم در اروپا عالی است اما اینجا می شود بلای جان راننده و محدود کننده فضای خصوصی آن، واقعا جالب است.

بنده فقط می توانم به ضرس قاطع خدمت شما مردم شریف عرض کنم که بدون کمک و همراهی ما هیچ کاری در زمینه کاهش تلفات جاده ای از دست مدیران و مسئولان ساخته نیست، اگر قانونی وضع می شود تضمین اجرای آن با ماست، یعنی اگر نخواهیم هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. در حالی که تمام دنیا در حال طی کردن روند کاهشی کشته های خود هستند ما در سال جاری با توقف این روند رو به رو شده ایم، توقفی که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۳۵۶۱۳:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
مردم وقتی به قانون احترام می گذارند که از سوی واضعان و مجریان محترم باشد !
ناشناس۲۳۰۵۵۴۱۶:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
همش از ملت مایه نذارین از اسپانیا مثال زدی اینم میگفتی که تو اسپانیا هم پراید و 405 و سمند سوار میشن یا نه؟
ناشناس۲۳۰۵۵۵۱۶:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
البته میشه کلا سرعت مجاز رو بذارن رو 30-40 دیگه تصادف هم شد کلا کشته ندیم :))
خیامی۲۳۰۷۱۲۱۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
تلفات جاده ای ما خلاصه میشود در: عدم استاندارد خودروها. پایین بودن فرهنگ رانندگی. نبود پشتیبانی قوی قانونی در جلوگیری از تخلفات و به تبع ان تکرار تخلفات بعدی.عدم کنترل دقیق پلیس در پیشگیری حوادث احتمالی و تصادفات خودرو های عمومی درون شهری و بیرون شهری و.............
احسان۲۳۰۸۶۰۲۲:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
با عرض سلام نوشتن متن شاید کار سختی نباشد ولی نوشتن متنی علمی کاری بس دشوار است که هر کسی نباید به خود اجازه ورود به چنین حیطه ای را بدهد. اینکه نویسنده بدون هیچگونه دلیل و مقایسه نامناسب با کشورهای دیگر درباره علت بالای کشته های تصادفات را چنین بیان میکند جای تامل است. مهمترین عوامل تاثیر گذار عبارتند از: 1- کیفیت و استاندارد بودن جاده ها 2- کیفیت خودرو 3- توانایی های راننده 4- شرایط محیطی . . . از این عوامل ما فقط می توانیم با قوانین سختگیرانه تری بر آموزش کنترل داشته باشیم ولی عوامل دخیل دیگر را باید چگونه اصلاح کنیم. فرض سرعت را 40 کیلومتر پایین تر بیاوریم در اینصورت با خودروهایی که حتی در تصادف با سرعت 50 کیلومتر در ساعت احتمال کشته شدن همه سرنشینان آن وجود دارد چکار کنیم؟ با جاده های که کمترین استانداردها در آنها رعایت نشده چکار کنیم؟... لطفا کمی در مورد کیفیت راه ها و خودرو ها در کشورهای دیگر تحقیق نمایید سپس سرعت ها را پایین بیاورید!
ناشناس۲۳۰۹۹۱۰۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
همه غرغر می‌کنیم که ماشین غیر استاندارد و جاده عامل کشتار است. ممکن است این عوامل هم اثر داشته باشند. اما عامل اصلی و غالب طرز رانندگی خودمان است. همه عجله دارند. معلوم نیست +/- یکی دو دقیقه چه اثری در زندگی درخشان ما دارد؟ مگر ما در زندگی مشغول چه غلطی هستیم که یکی دو دقیقه زود یا دیر رسیدن قرار است اثر خیلی عظیمی در زندگی ما ایجاد کند؟

پربحث‌های امروز

  1. دردسرهای قولنامه، صدای رئیس قوه را هم درآورد

  2. هانی‌زاده: آمریکایی‌ها فهمیدن تهدیدات نظامی علیه ایران کارساز نیست/ عربستان به دنبال ائتلاف ضدایرانی در منطقه است/ ترامپ می‌خواهد معادله قرن را تا ماه آینده عملیاتی کند

  3. ظریف: لقب «تروریست» فقط برازنده ترامپ است/ ایران پایان او را خواهد دید

  4. گفتگوی جذاب عادل فردوسی‌پور با ژاوی بعد از خداحافظی +فیلم  

  5. شلوار ترامپ سوژه رسانه‌ها شد/عکس  

  6. آیت‌الله موحدی کرمانی: بیت‌المال باید به همه برسد نه عده‌ای خاص/ از ثروتمندان مالیات بیشتری گرفته شود

  7. جبران خسارت‌های سیل از بودجه ۹۸ امکان‌پذیر نیستن

  8. توضیح دبیر انجمن صنایع لبنی برای بالا رفتن قیمت شیر

  9. ماجرای تیراندازی خیابان جشنواره چه بود؟

  10. توئیت واعظی درباره انتخاب سخنگوی دولت  

  11. دستگیری ۳۰ مرد و زن در کلاس مختلط یوگا

  12. توقف سیاست تک فرزندی در چین پس از ۳۵ سال

  13. فیلم| پرواز اقتدار؛ پرش چتربازان سپاه پاسداران از برج میلاد  

  14. قیمت وام مسکن برای اقشار مختلف

  15. خطیب جمعه اصفهان: اطلاعیه دادستان اصفهان مطابق قانون و فتوای مراجع بود

  16. گزینه‌های احتمالی برای نخست‌وزیری انگلیس

  17. شرط صدور اعلامیه تامین ارز برای واردکنندگان به بانک‌ها ابلاغ شد

  18. نعمت‌زاده حکم وزیر صنعت در پارس جنوبی را نپذیرفت

  19. بخشایش: با توجه به سابقه آمریکایی‌ها کسی نباید با آنها مذاکره کند

  20. بذرباش: مسئولان بین اشرافی‌گری و خدمت به مردم یکی را انتخاب کنند

  21. روسیه به معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا روادید نداد

  22. اعمال شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

  23. انتقاد دوباره حیدر العبادی از اوضاع سیاسی و دولت عراق

  24. فرشید اسماعیلی سکوتش را درباره چیپ جنجالی دربی شکست

  25. خوش چشم: باید مشخص شود ظریف با چه مجوزی با آمریکایی‌ها دیدار کرده است

پربحث‌های دیروز

  1. صدای خاموش تجرد قطعی

  2. ظریف: ما پای میز مذاکره هستیم؛ آمریکا میز مذاکره را ترک کرده

  3. مرگ غم انگیز مادر و پسر در شب چهلم

  4. کیهان به اروپا: 365 روز گذشته چه غلطی کردید که 120 روز دیگر مهلت می‌خواهید؟!

  5. بی‌توجهی به پیام‌های تصویری که می‌فرستیم

  6. سلیمی‌نمین: احمدی‌نژادی‌ها درمانده شده‌اند

  7. روزنامه دولت: ریزش قیمت خودرو آغاز شده است

  8. دستگیری 2 زورگیر که گوش طعمه‌هایشان را می‌بریدند

  9. گزینه‌های روحانی برای سخنگویی دولت

  10. ماجراهای تاسف بار و دردناک زن 48 ساله: شوهرم می خواهد طلاقم دهد

  11. اگر حسین هدایتی پرسپولیس را خریده بود، الان این تیم چه وضعی داشت؟

  12. نسخه عضو جبهه پایداری برای خروج از برجام

  13. راهکار مجلس برای مدیریت بازار مسکن

  14. ادعای وزیر دفاع موقت آمریکا درباره جنگ با ایران

  15. پمپئو هم از تندروی بولتون نگران شد

  16. بیانیه جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز فتح خرمشهر

  17. بشار رسن برای ماندن چه‌قدر می‌خواهد؟

  18. دستگیری سارق خیر نما

  19. پیشنهاد سه ساله باشگاه استقلال به سرمربی ایتالیایی سابق اینترمیلان

  20. واشنگتن: درباره وقوع حمله شیمیایی در سوریه به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

  21. واکنش جواد زرینچه به سرمربی‌گری مجیدی در استقلال

  22. تردد ماشین‌های سنگین در شب‌های لیلالی قدر ممنوع شد

  23. استقبال «برنی سندرز» از ایده استیضاح ترامپ

  24. سقوط مرگبار ۴ کارگر در چاه

  25. کاهش نرخ رشد اقتصادی عربستان در سال جاری

پربحث‌های هفته

  1. کشتیم که کشتیم دیه‌شو میدیم! / نظر شما درباره‌ی این فیلم چیست؟!

  2. آیا دوچرخه سواری بانوان جرم است؟

  3. لفاظی تازه ترامپ علیه ایران: هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید

  4. محکومیت «یاسین رامین» در پرونده شیرخشک‌های آلوده وارداتی به ۱۷ سال حبس

  5. برجام؛ ترامپ و توافق جدید

  6. عابربانک پرسپولیس و وزیر سابق کجا شلاق می‌خورند؟

  7. فرار از جنگ صلح به بار نمی‌‌آورد

  8. واکنش‌ها به درخواست روحانی برای اختیارات ویژه/ تاکتیک دو سر برد رئیس جمهور/ بگوید در چه مواردی محدودیت دارد/ خیری ندیده ایم از این اختیارها

  9. صدای خاموش تجرد قطعی

  10. توضیح نماینده خرمشهر درباره انتشار عکسی افطاری وی در فضای مجازی

  11. محسنی اژه‌ای: از بی‌عفتی فیلم بگیرید و برای ما بفرستید/ روحانی چه اختیار ویژه‌ای می‌خواهد؟/ رضایت اصحاب رسانه از جلسه با رئیسی

  12. تخریب ویلاهای خاص با قاطعیت دستگاه قضا/ از ویلای داماد شمخانی تا دختر وزیر سابق

  13. اوباما همزمان لبخند می‌زد و تحریم می‌کرد/ روحانی و جهانگیری چه وعده‌های به ملت دادند؛ جوابگو باشند/ اصلاح‌طلبان بعد از رای آوردن بجای پاسخگویی می‌گویند اختیار نداشتیم

  14. هشدار شديد دهقان به روسای قوا؛ دستورالعمل چپاول اموال مردم را لغو كنيد

  15. چراغ‌های روشن به هنگام سحر  

  16. پاسخ به چند شبهه پرتکرار در موضوع حجاب

  17. اژه‌ای:‌ دشمن به دنبال رواج بی‌عفتی و بی‌اخلاقی در جامعه است/ چرا فیلم قانون‌گریزی‌ها را برای مقامات قضایی نمی‌فرستید؟

  18. روحانی: قیمت ارز ۱۳ هزار تومان و حتی ۸ هزار تومان نیست / بنگاه‌های دولتی باید واگذار شود

  19. آموزش فریب دادن زنان متاهل در سریال نمایش خانگی!

  20. رفتار عجیب نمایندگان برای تعویق کنکور/ موافقت 81 نفر به رغم فریادی های 150 نماینده

  21. دولت فعّال يا قوّال

  22. آدرس را اشتباه نرویم!

  23. صالحی امیری: با هر دولتی به‌جز دولت روحانی، شرایط بدتر می‌شد/ قیمت خودرو در انتظار تصمیم شورای رقابت/ بعد از سرافراز، اصلاح ساختار صدا و سیما منتفی شد

  24. پوتین درباره ایران دقیقا چه گفت؟

  25. شریعتمداری: علیرغم تلاش دولت همچنان مردم در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند

آخرین عناوین