وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

حمید نجف، گروه تعاملی الف،   3961112107 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی در برابر قانون مقاومت می کنیم

هر چند از همان آغاز، پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز در بزرگراه ها و اتوبان ها با واکنش های مختلف و البته منفی بعضی از ظاهرا کارشناسان و مردم مواجه شد اما در بررسی علل روند کاهشی تلفات ناشی از سوانح رانندگی در کشور های پیشرفته در می یابیم که این مورد یعنی کاهش سرعت مجاز به همراه دو عامل دیگر آموزش و فرهنگ سازی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار بر کاهش تلفات جاده ای محسوب می شوند.

به عنوان نمونه با نگاهی اجمالی به روند کاهشی تعداد کشته ها در کشور اسپانیا در می یابیم، که تنظیم و اعمال مقررات سخت گیرانه، بهره برداری از سیستم های نظارتی هوشمند در جاده ها، آموزش و فرهنگ سازی بسیار گسترده و متمرکز و همچنین کاهش سرعت مجاز چگونه توانسته این کشور را در رسیدن به مقصود یاری رساند. کشوری که در سال 1989 با بیش از 9344 کشته در سوانح رانندگی از جایگاه ناامید کننده ای در اتحادیه اروپا برخوردار بود، به کمک بهره گیری از همین ابزار علمی و به روز در پایان سال 2016 رقم کشته های خود را به 1810 رساند.

جالب است بدانید که این کشور بر اساس برنامه تدوین شده بلند مدتی که از سال 2011 در دستور کار قرار داده، قصد دارد تا سال 2020 رقم تلفات ناشی از سوانح رانندگی خود را به صفر برساند، هر چند رسیدن به رقم صفر کمی بعید به نظر می رسد اما تلاش در جهت رسیدن به این نقطه مطلوب اقدام در خور تحسینی، هم برای دولتمردان و هم برای مردم این کشور بشمار می آید.

حال ما در کشور خود چگونه از این تجارب بهره می بریم و کارشناسان و نخبگان ما چگونه از بعضی از این طرح های بدیهی و آزمون پس داده استقبال می کنند. ما اساسا مردم دم دمی مزاجی هستیم از ایجاد هر گونه محدودیت و نظارتی وحشت داریم، طی یکی دو سال گذشته بیشترین اعتراضات را نسبت به سیستم های هوشمند از جمله سپهتن و دوربین های نظارتی ابراز داشته ایم، این اواخر هم کمی پا فراتر گذاشته و معترض پیشنهاد کاهش 10 کیلومتری سرعت مجاز شده ایم.

ما کلا اعتقادی هم به مقوله آموزش و فرهنگ سازی نداریم چرا که خود را از نظر فرهنگی در بالاترین جایگاه می بینیم، در محافل دوستانه و شب نشینی ها ساعت ها در باب فرهنگ صحیح رانندگی بالای منبر می رویم اما پشت فرمان تنها عنصری که در رانندگی ما نمود ندارد همین فرهنگ فلک زده است. نمی دانم آیا مردم اسپانیا هم در برابر تدوین و اجرای قوانینی که در نهایت سود سرشار آن به خودشان باز می گردد، همچون ما مقاومت می کنند یا نه؟ اما نیک می دانم که ظریب قانون پذیری آنان به مراتب پیشرفته تر از ماست.

افتخار ما تلفات 1600 نفری در سوانح رانندگی است، مردم دولت را متهم می دانند و بعضی از دولتمردان مردم را، رسانه ها هم به فراخور حالشان گاهی به نعل می‌زند و گاهی به میخ. کاهش سرعت مجاز در اسپانیا اقدام پسندیده ای است اما در ایران نوعی محدودیت بشمار می آید که گاهی باعث افزایش احتمال به خواب رفتن راننده پشت فرمان می شود، سختگیری در روند آموزش و تحویل گواهینامه در غرب هم خوب است اما در کشور ما می شود گیر الکی، سیستم سپهتن و دوربین های نظارتی هم در اروپا عالی است اما اینجا می شود بلای جان راننده و محدود کننده فضای خصوصی آن، واقعا جالب است.

بنده فقط می توانم به ضرس قاطع خدمت شما مردم شریف عرض کنم که بدون کمک و همراهی ما هیچ کاری در زمینه کاهش تلفات جاده ای از دست مدیران و مسئولان ساخته نیست، اگر قانونی وضع می شود تضمین اجرای آن با ماست، یعنی اگر نخواهیم هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. در حالی که تمام دنیا در حال طی کردن روند کاهشی کشته های خود هستند ما در سال جاری با توقف این روند رو به رو شده ایم، توقفی که به هیچ عنوان زیبنده نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۳۰۳۵۶۱۳:۱۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
مردم وقتی به قانون احترام می گذارند که از سوی واضعان و مجریان محترم باشد !
ناشناس۲۳۰۵۵۴۱۶:۰۰:۳۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
همش از ملت مایه نذارین از اسپانیا مثال زدی اینم میگفتی که تو اسپانیا هم پراید و 405 و سمند سوار میشن یا نه؟
ناشناس۲۳۰۵۵۵۱۶:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
البته میشه کلا سرعت مجاز رو بذارن رو 30-40 دیگه تصادف هم شد کلا کشته ندیم :))
خیامی۲۳۰۷۱۲۱۹:۴۰:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
تلفات جاده ای ما خلاصه میشود در: عدم استاندارد خودروها. پایین بودن فرهنگ رانندگی. نبود پشتیبانی قوی قانونی در جلوگیری از تخلفات و به تبع ان تکرار تخلفات بعدی.عدم کنترل دقیق پلیس در پیشگیری حوادث احتمالی و تصادفات خودرو های عمومی درون شهری و بیرون شهری و.............
احسان۲۳۰۸۶۰۲۲:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
با عرض سلام نوشتن متن شاید کار سختی نباشد ولی نوشتن متنی علمی کاری بس دشوار است که هر کسی نباید به خود اجازه ورود به چنین حیطه ای را بدهد. اینکه نویسنده بدون هیچگونه دلیل و مقایسه نامناسب با کشورهای دیگر درباره علت بالای کشته های تصادفات را چنین بیان میکند جای تامل است. مهمترین عوامل تاثیر گذار عبارتند از: 1- کیفیت و استاندارد بودن جاده ها 2- کیفیت خودرو 3- توانایی های راننده 4- شرایط محیطی . . . از این عوامل ما فقط می توانیم با قوانین سختگیرانه تری بر آموزش کنترل داشته باشیم ولی عوامل دخیل دیگر را باید چگونه اصلاح کنیم. فرض سرعت را 40 کیلومتر پایین تر بیاوریم در اینصورت با خودروهایی که حتی در تصادف با سرعت 50 کیلومتر در ساعت احتمال کشته شدن همه سرنشینان آن وجود دارد چکار کنیم؟ با جاده های که کمترین استانداردها در آنها رعایت نشده چکار کنیم؟... لطفا کمی در مورد کیفیت راه ها و خودرو ها در کشورهای دیگر تحقیق نمایید سپس سرعت ها را پایین بیاورید!
ناشناس۲۳۰۹۹۱۰۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
همه غرغر می‌کنیم که ماشین غیر استاندارد و جاده عامل کشتار است. ممکن است این عوامل هم اثر داشته باشند. اما عامل اصلی و غالب طرز رانندگی خودمان است. همه عجله دارند. معلوم نیست +/- یکی دو دقیقه چه اثری در زندگی درخشان ما دارد؟ مگر ما در زندگی مشغول چه غلطی هستیم که یکی دو دقیقه زود یا دیر رسیدن قرار است اثر خیلی عظیمی در زندگی ما ایجاد کند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  17. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  20. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  24. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین