مشکلات مسافران ایرانی در فرودگاه بغداد/ تمام شدن داروی مسافران بیمار و شیر خشک و پوشک نوزادن

گروه اجتماعی الف،   3961110226 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بالغ بر 300 زائر ایرانی به دلیل تعطیلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در طول دو روز گذشته نتیجه شرایط بدجوی و بارش سنگین برف، در فرودگاه بین المللی بغداد بلاتکلیف هستند و در بین زائران افراد مسن و کودکان و برخی افراد بیمار وجود دارند.

بالغ بر 300 زائر ایرانی به دلیل تعطیلی فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در طول دو روز گذشته نتیجه شرایط بدجوی و بارش سنگین برف، در فرودگاه بین المللی بغداد بلاتکلیف هستند و در بین زائران افراد مسن و کودکان و برخی افراد بیمار وجود دارند.

به گزارش ایرنا، در بغداد در بازدید میدانی از فرودگاه بغداد در جریان وضعیت این زائران گرفتار شده در فرودگاه بین المللی بغداد و وضعیت نامناسب انتظار و استراحت آنها در نگاه مسافران خارجی و شهروندان عراقی و نیز گله مندی و بعضا عصبانیت آنها از نبود مسوول پاسخگو به این وضعیت قرار گرفتند.

بخش اعظم این زائران جزو شرکت های وابسته به سازمان حج و زیارت هستند که 90 درصد پروازهای آنها به مقصد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

بخشی دیگری از زائران که شرایط حادتری دارند، زائران شرکت های آزاد هستند که در طول 24 ساعت گذشته حتی از نیازهای اولیه مانند آب و غذا محروم بوده اند.

همه این زائران از شب گذشته به ادعای انجام پرواز به مقصد تهران، به فرودگاه بغداد آمدند و به دلیل لغو پروازها از دیشب در شرایط نابسامانی در فرودگاه بغداد به سر برده اند تا جایی که ناچار به خوابیدن در کف سالن فرودگاه بغداد بدون در اختیار داشتن زیرانداز و پتو شده اند.

بخشی از این زائران از کاروان کارکنان بازنشسته شهرداری تهران هستند که بالغ بر 85 نفر هستند و به دلیل اینکه اغلب آنها افراد مسن هستند، در بین آنها افراد بیمار وجود دارد و برخی نیز داروهای تجویزی آنها به پایان رسیده است.

مسوولان فرودگاه بین المللی بغداد نیز در نتیجه شرایط عمومی که عراق در ان به سر می برد، خود را در قبال زائران ایرانی پاسخگو ندانسته بلکه گلایه مند بوده که حجم بالای زائران ایرانی معلق در فرودگاه بغداد، کار طبیعی فرودگاه بغداد را دچار اختلال کرده است.

برخی از زائران از بیماری های مزمن و حادی مانند قند خون و قلب و فشار خون رنج می برند و چند تن از زائران نیز ویلچرنشین بوده و از شرایط جسمی نامطلوبی برخوردار هستند.

یکی از کاروان های آزاد نیز هفت نفر هستند که یکی از زائران دارای یک کودک شش ماهه است و شیرخشک کودکش به اتمام رسیده و به شدت نیازمند شیرخشک و پوشاک برای بچه اش است.

یک کاروان نیز تعداد اعضایش حدود 30 نفر هستند که می گویند از 24 ساعت گذشته حتی به آب شرب دسترسی نداشته اند.

زائران سازمان حج و زیارت گرچه به دلیل خدمات شرکت شمسا وابسته به حج و زیارت از شرایط بهتری از حیث آب شرب و غذا برخوردارند اما آنها نیز از حیث جا و مکان همانند دیگر زائران در کف سالن های انتظار فرودگاه بغداد شب گذشته را سر کرده اند.

از طرفی حرف و حدیث ها در خصوص فرصت طلبی برخی شرکت های هواپیمایی ایرانی بیش از پیش زائران گرفتار شده در فرودگاه بغداد را کلافه کرده تا جایی که گفته می شود برخی از زائران با دست اندرکاران درگیری ایجاد کرده اند.
زائران ایرانی می گویند شرکت های هواپیمایی ایرانی در طول 24 ساعت گذشته بارها به آنها تاریخ پرواز اعلام و سپس لغو کرده است، امری که اعتراض آنها را بیش از پیش تشدید کرده است.

برخی از مسافران به شدت از سوء استفاده برخی نمایندگی های شرکت های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه بغداد به تنگ آمده و گفته می شود که قیمت بلیط ها از 300 هزار تومان تا 700 هزار و حتی یک میلیون تومان نیز رسیده است.

به گفته زائران ایرانی معلق در فرودگاه بغداد، برخی شرکت های هواپیمایی ایرانی برای فرار از پیگردهای بعدی، بلیط صادر نکرده بلکه به صورت چارتری (پای هواپیما) قیمت ها بلیط را از زائرانی که مایل به بازگشت به تهران یا فرودگاه های جایگزین در یزد و اصفهان هستند، می گیرند.

در این میان شرکت هواپیمایی 'العراقیه' متعلق به کشور عراق نیز وارد خط این سوء استفاده ها شده و نماینده این شرکت در فرودگاه بغداد گفته است: حاضر است که به صورت چارتری، از هر نفر 177 دلار بابت پرواز به فرودگاه های جایگزین مانند فرودگاه اصفهان هزینه بگیرد.

این در حالیست که هزینه بلیط این شرکت هواپیمایی در شرایط عادی 100 دلار است.

این شرکت همچنین مدعی شده است که به رغم ادعای بسته شدن فرودگاه امام خمینی (ره) اما دیروز دوشنبه پرواز خود را با 156 مسافر به تهران انجام داده و به همین میزان مسافر از تهران به بغداد عودت داده است.

شرکت هواپیمایی العراقیه به عنوان مهمترین رقیب شرکت های هواپیمایی ایرانی در انتقال مسافران بین فرودگاه های ایران و عراق گفته است که به دلیل شرایط بد هوایی، پروازهای امروز خود را به تهران لغو کرده است.

در عین حال نماینده العراقیه به ایرنا گفت که آماده انجام پرواز به همه فرودگاه های بین المللی در جمهوری اسلامی ایران - به استثنای فرودگاه امام خمینی هستیم.

نماینده شرکت ایران ایر در فرودگاه بغداد در گفت وگو با ایرنا، بسیاری از ادعاها در خصوص پروازها به تهران را ناصحیح دانست.

این مسوول که خواست نامش برده نشود افزود که ادعای انجام برخی پروازها در روز گذشته فقط منحصر به برخی پروازهای خارجی است زیرا باند فرود و پرواز فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) از برف و یخ پاک سازی شده است.
وی ادامه داد مشکل عدم توانایی شرکت های هواپیمایی ایرانی در انجام پروازها به دلیل محصور شدن هواپیماهای این شرکت ها در میان برف سنگین در توقفگاه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

به گفته وی، اما هواپیمایی که از خارج وارد فرودگاه امام خمینی (ره) می شوند، باند فرود و پرواز برای آنها باز است.
این مسوول با نشان دادن نوارهای ویدئویی و عکس هایی از وضعیت فعلی هواپیماهای ایرانی محصور در بین برف سنگین در توقفگاه فرودگاه امام خمینی (ره)، در عین حال نوارهای ویدئویی از فراز و فرود تعدادی از هواپیماهای مسافری شرکت های خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) را نیز ارائه کرد.

به گفته وی، ایران ایر در روز گذشته نیز پروازی از فرودگاه امام خمینی به یزد و بغداد داشته اما به دلیل شرایط بد جوی امروز سه شنبه نمی تواند خطر کند بنابر این پرواز خود را لغو کرده همان کاری که العراقیه نیز کرده است.
وی تعداد مسافران ایران ایر در فرودگاه بغداد را بالغ بر 200 نفر ذکر کرده است و گفته است که ایران ایر قادر به انجام پرواز به دیگر فرودگاه های کشور است اما فعلا فرودگاه تهران مناسب برای پرواز نیست.

از طرفی بدستور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز در اقدامی ضربتی و برای ساماندهی به وضعیت بغرنج زائران ایرانی در فرودگاه بغداد، یک هیات به فرودگاه بغداد اعزام شد و در اولین اقدام فوری، به صورت اولویت بندی، بخشی از نیازهای اولیه مسافران را مرتفع کرده است.

تامین آب شرب و یک وعده غذای گرم ، حضور پزشک و پرستار و تامین دارو برای بیماران اورژانسی و تامین یک مکان مناسب در داخل فرودگاه به تعداد 200 نفر جهت استراحت زائران، مجموعه اقدامات سفارت ایران در بغداد تاکنون بوده است.

درهمین راستا مبالغی پول نیز در اختیار یکی از شرکت های آزاد برای رفع فوری بخشی از مشکلات زائران قرار گرفت تا مشکل تامین نیاز کودکان شیرخواره، شیرخشک حل شود.

زائران ایرانی امیدوارند که در سریعترین زمان ممکن امکان بازگشت آنها به کشور فراهم شود و زائران جوانتر، پیشقدم شدند که فعلا به صورت فوریتی زائران مسن و کودکان به ایران انتقال داده شوند و آنها در بغداد باقی بمانند تا شرایط به حالت طبیعی برگردد.

درحال حاضر نیاز فوری این زائران سرگردان در فرودگاه بغداد که مجموع فضای این فرودگاه را تحت تاثیر خود قرار داده است، اعزام هواپیما جهت بازگشت به ایران است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین