آخوندی: تعارض منافع یکی از عمده‌ترین ریشه‌های فساد است/نباید مردم را مجبور کنیم به سازمان نظام مهندسی پول بدهند

گروه اقتصادی الف،   3961110020 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه تمام مسیرها و جاده‌های شریانی بازگشایی شده و به تدریج عادی می‌شوند، گفت: یکی از عمده‌ترین ریشه‌های فساد تعارض منافع است و اکنون نیز این پدیده مخرب بر بسیاری از شاکله های کشور سایه افکنده است.

آخوندی: تعارض منافع یکی از عمده‌ترین ریشه‌های فساد است/نباید مردم را مجبور کنیم به سازمان نظام مهندسی پول بدهند

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی گفت که تمام خطوط مواصلاتی کشور بجز اتوبان تهران ـ ساوه و جاده قدیم تهران ـ قم باز است. او همچنین بیان کرد که برف اخیر نشان داد تمام حمل و نقل کشور متکی بر جاده است و ریل سهم ناچیزی دارد.

عباس آخوندی با دفاع از دو بخشنامه اخیر خود درخصوص سازمان نظام مهندسی نیز گفت: دریافت ۱۵۰۰ میلیارد تومان از مردم توسط سازمان نظام مهندسی مساله است. لذا بخشنامه های صادر شده در جهت منافع مردم و مهندسان بود و در واقع ما می خواستیم جلوی تعارض منافع که زمینه ساز بسیاری از فسادها است را بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: با توجه به تسهیلات تا سقف ۱۶۰ میلیون تومانی که هم اکنون پرداخت می شود قدرت خرید افزایش یافته و از سوی دیگر به دلیل موجودی کافی مسکن در کشور امکان رشد یکباره قیمت وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر بجز اتوبان تهران - ساوه و جاده قدیم تهران ـ قم تمام راههای مواصلاتی کشور باز است.

آخوندی همچنین درباره وضعیت فرودگاه‌ها گفت: در فرودگاه‌های کشور وضعیت به تدریج به سمت عادی شدن پیش می رود. امشب در فرودگاه امام (ره) به ۳۰ پرواز می رسیم و در روزهای آینده به حالت عادی خواهیم رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اذعان به اینکه برف مشکلاتی برای مردم ایجاد کرد، افزود: با توجه به آگاهی که در مورد وقوع درجه حرارت داشتیم آمادگی پیدا کردیم و همت خود را به کار گرفتیم. ولی اینکه آیا تمام این قصه توانست کل مشکل را حل کند، خیر. من به هیچ وجه مدعی نیستم که مشکلی نبوده، اگر مشکلی نبود که بحرانی وجود نداشت. حتما مشکلی بوده و کسانی که در راه بودند با ناراحتی بسیار زیادی مواجه شدند ولی این اطمینان را می دهم که ما و همکارانمان با آمادگی کامل و تلاش بسیار زیاد وارد کار شدیم و آنچه در توان داشتیم به کار گرفتیم. واقعیت این است که حجم برف با سرمایی که همراه بود در مدت بسیار کوتاهی که می بارید امان به کسی نمی داد. در واقع هرچه شما تلاش می کردید سرما و بوران و برف بر تمام توان همه غلبه می کرد.

دید افقی در فرودگاه مهرآباد به ۳۰۰ متر رسید

آخوندی، مهمترین مشکل پروازها را کاهش دید مستقیم دانست و گفت: برای پرواز باید ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر دید مستقیم داشته باشید و برای نشست باید ۸۰۰ متر دید مستقیم وجود داشته باشد. لذا اگر همه چیز خوب باشد اما دید مستقیم وجود نداشته باشد امکان نشست و برخاست نخواهد بود. در فرودگاه مهرآباد در این مدت دید مستقیم به حدود ۳۰۰ متر رسید. البته این تنها پارامتر نیست و خلبات باید پارامترهای دیگر را در نظر بگیرد. در سیستم هواپیمایی، خلبان تصمیم گیرنده اصلی است؛ چون مسوولیت جان مسافران با اوست. خلبان باید مجموعه عوامل را ببیند و تصمیم بگیرد که پرواز کند یا خیر.

آخوندی ادامه داد: آمادگی دارم درخصوص مدیریت بحران صحبت کنم چون از نظر رسانه و افکار عمومی مهم است. ما یک عنوانی در مدیریت شهری داریم تحت عنوان تاب آوری شهر که شهر چقدر می تواند در برابر حوادث غیرعادی تاب بیاورد. چند روز پیش زلزله خفیف ۵.۲ ریشتری را در تهران داشتیم و وقتی که جمعیت میلیونی به خیابان آمد مشکلاتی ایجاد شد یا در برابر سیل و آتش سوزی مشکل داریم.

برف اخیر نشان داد تمام حمل و نقل تهران متکی بر جاده است

وی با اشاره به ساختار تهران در برف اخیر گفت: این برف نشان داد که تمام حمل و نقل تهران متکی بر جاده است. اینکه ما می گوییم باید برویم به سمت شهرسازی ریل پایه معنایش همین است که بتوانیم در برابر چنین حوادثی آمادگی داشته باشیم. در تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها تمام شبکه حمل و نقل مبتنی بر جاده است. حتی مشکلاتی که در تاخیر و لغو پروازها ایجاد شد ناشی از جاده بود که می خواستند غذا را به فرودگاه برسانند و در اتوبان قم گیر می کردند. این راه بندان چهار ساعته در پرواز فروگاه اثر می گذاشت. بنابراین تاب آوری شهر بسیار محدود است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در حقیقت باید یک شبکه ریلی کامل برای تهران و سایر کلانشهرها داشته باشیم؛ چون با زندگی مردم سر و کار دارد و فکر می کنم خوب است که رسانه ها وارد این بحث شوند. اگر وارد این بحث نشویم مجبوریم با یک زنده باد و مرده باد کار را تمام کنیم. یک عده را تشویق و یک عده را محکوم کنیم و آخر کار هم مشکل سر جای خودش باقی می ماند.

آخوندی در بخش دیگری از صحبتهای خود درخصوص بخشنامه منع دریافت ۵ درصد از حقوق مهندسان توسط سازمان نظام مهندسی که اخیرا صادر کرده گفت: دلیل این  ابلاغ کاملا روشن است که در جهت احقاق حقوق مهندسان و نیز شهروندان بوده است. این منابع از جهت سیستمهای کنترلی دچار ضعف کنترل بسیار جدی است. من یک بررسی کردم دیدم دستورالعمل ابتدایی هم مبنای درست و دقیقی نداشته است. با توجه به اینکه دستورالعمل اولیه را وزیر مسکن و شهرسازی وقت ابلاغ کرده و این اختیار دست من بود که آن ابلاغیه را لغو کنم این کار را انجام دادم.

جمع دارایی نظام مهندسی ۱۵۰۰ میلیارد تومان است

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که از نظام مهندسی داشتیم حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان جمع دارایی آنها بوده است. از این رقم باید ۷۸۰ میلیارد تومان باید به مهندسان اختصاص می یافت و ۷۳۴ میلیارد تومان برای خود سازمان نظام مهندسی است. اصل دریافت این پول از مردم برای من مساله است.

رجبی: هزینه های ما بر دوش هیچ دستگاهی نیست

در این قسمت از برنامه فایل صوتی از فرج الله رجبی ـ رییس سازمان نظام مهندسی ـ پخش شد. رجبی اظهار کرد: سالیانه میلیاردها تومان توسط سازمان نظام مهندسی در بحثهای آموزشی، ترویج مقررات ملی، سمینارها و غیره هزینه می شود که یک ریالش بر روی دوش هیچ دستگاه دولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی نیست. باید بپذیریم سازمانهای نظام مهندسی متکی به قانون خودشان، هیات مدیره و بازرسان خودشان هستند. بدون اینکه هزینه ای بر دوش بهره بردار بگذارند کار کنترل را انجام می دهند. آنچه آقای وزیر گفتند بیشتر از آنکه بر روی سازمان تاثیر منفی بگذارد قطعا بر روی بهره بردار تاثیر منفی خواهد داشت.

آخوندی: نباید مردم را مجبور کنیم به سازمان نظام مهندسی پول بدهند

آخوندی درخصوص صحبتهای رجبی گفت: سه مطلب را ایشان گفتند. راجع به اینکه سازمان نظام مهندسی باید مستقل باشد بحث بسیار درستی است؛ چون اساسا سازمانهای نظام مهندسی طبق قانون، خوداتکا هستند، بر اساس آرای مهندسان شکل می گیرند و بر اساس این آرا مدیریت می شوند. اما سازمان نظام مهندسی به اتکای یک بخشنامه دولتی از مردم برای فعالیتهای خودش پول می گیرد. کجای این موضوع، خوداتکایی و مردم نهادی است؟ سازمانی مردم نهاد است که درآمدها از خودش باشد نه اینکه مردم را مجبور کنیم به این سازمان پول بدهند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وظایف اعتلایی نظام مهندسی اظهار کرد: این کار باید از محل حق عضویت اعضا انجام شود. ماده ۳۷ قانون می گوید هزینه های سازمان و ارکان آن از محل حق عضویتهای پرداختی اعضا، صندوقهای مشترک استانها و کمکهای دولت انجام شود. نه اینکه مردم نوعی مالیات به این سازمان پرداخت کنند.

امضافروشی از توزیع کوپن بیرون می آید

وی ادامه داد: در این قصه چون مردم دارند ضرر می کنند این کار را کردیم. مردم به دو دلیل ضرر می کنند؛ یکی اینکه از آنها پول گرفته می شود و دوم اینکه حق مردم در انتخاب مهندس از آنها سلب می شود. وقتی کوپن توزیع شود حتما کیفیت ساخت و ساز پایین می آید. امضافروشی از همین جا در می آید. چرا باید سازمان نظام مهندسی کار را بین افراد توزیع کند؟ مالک باید این اختیار را داشته باشد که مهندس را انتخاب کند و مهندس باید به بهترین شکل کار را تحویل دهد.

به گفته آخوندی، سازمان نظام مهندسی کارش این است که امور حرفه مندان را تنظیم کند، نه اینکه با خود این حرفه مندان رقابت کند یا جانشین دولت شود. اگر بگوییم سازمان نظام مهندسی این کارها را برای کنترل خدمات مهندسی انجام می داده اینجا با دو مشکل قانونی مواجه می شویم؛ مسوول کنترل ساختمان شهرداری است که در ماده ۳۴ این قانون هم آمده است. اساسا از زمانی که بلدیه ایجاد شده کنترل بر عهده شهرداری بوده است. آیا شهرداری می تواند مسوولیتش را به سازمان نظام مهندسی بدهد؟ طبق قانون هیچ دستگاهی حق ندارد مسوولیت خود را به دستگاه دیگر بدهد. دیگر اینکه باید سوال شود سازمان نظام مهندسی می تواند خودش کار کنترلی کند؟ خیر. مهندس است که در واقع حق فعالیت دارد اما کنترل نباید با او باشد. مشکل سوم تعارض منافع است که زمینه ایجاد فساد را فراهم می کند. یعنی در واقع همه جایش مشکل دارد.

آیین نامه کنترل ساختمان به زودی در صحن مجلس مطرح می شود

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از پنج سال که وزیر بودید به فکر این اصلاحیه ها افتادید، گفت: ما دو اقدام انجام دادیم؛ اول اینکه در این پنج سال آیین نامه کنترل ساختمان را نوشتیم. این کار بسیار سخت و پیچیده بود؛ چرا که این آیین نامه با بیش از ۱۰۰۰ شهرداری، ۴۰۰ هزار مهندس و میلیونها خانواده ای که خانه می سازند طرف است. تقریبا حدود دو سال پیش نویس طول کشید و از بسیاری کارشناسان نظرخواهی کردیم تا اینکه در هفتم فروردین ۱۳۹۵ پیش نویس را به هیات وزیران تقدیم کردم. از آن تاریخ حدود ۲۲ ماه می گذرد که مسیر بررسی آن طولانی شده است. هم اکنون کمیسیون آخرین جلسه خود را تشکیل داد و بنابراین به مجلس می رود تا ابلاغ شود. من قبل از این قانون منع تعارض را ابلاغ کردم که هرکسی عضو وزارت راه و شهرسازی است نمی تواند در سازمان نظام مهندسی کار بگیرد.

وی ایراد دیگر سازمان نظام مهندسی را دریافت پول و اعضا  دانست و افزود: شما از هیچکس نمی توانید پول دریافت کنید. مبادله، اختیاری است که افراد با هم قرارداد می بندند ولی اینکه کسی را بدون قانون مکلف کنید نمی شود انجام داد. البته دوستان می گویند ما قانون داشتیم. قانون چه بوده، دستورالعملی بوده که وزیر مسکن و شهرسازی وقت صادر کرده است. حالا ما فرض می کنیم که این قانون بوده چون دیوان عدالت اداری و رییس مجلس رد نکرده اند. ولی این اختیار در دست وزیر راه و شهرسازی وقت است که آن را ابطال کند.

خبرنگار پرسید از این ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که در سال ۱۳۹۵ سازمان نظام مهندسی به دست آورده چقدر آن شفاف و قابل قبول است؟

آخوندی پاسخ داد: این از جمله سوالهای ما نیز هست. طبق قانون، موسسات خوداتکا باید به مجامعشان گزارش کنند. جایی مثل وزارت ما می تواند گزارش بخواهد ولی از نظر قانون جایی که باید نظارت کند خود نظام مهندسی است. اگر سازمان نظام مهندسی خدماتی بدهد حق دارد پولش را بگیرد ولی اینکه از مهندسان پول بگیرد اشکال دارد.

خبرنگار مجددا سوال کرد: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۳ سال است که دریافت ۵ درصد از حقوق مهندسان اتفاق می افتد و بعد از ۱۳ سال به این نتیجه رسیدید که مردم نباید این پول را بدهند؟ من متوجه نمی شوم چرا این همه مدت طول کشید. البته جلوی ضرر را از هرجا بگیریم فایده است ولی کمی دیر است.

وزیر راه و شهرسازی در جواب گفت: تغییر به این سادگی نیست. کاری که من می بایست انجام می دادم این بود که آیین نامه کنترل ساختمان را بنویسم. تغییر مقدمه سازی و زمینه سازی دارد. همین الان بعد از ۱۳ سال هنوز رییس نظام مهندسی می گوید نسبت به این موضوع ایراد دارم.

تعارض منافع یعنی یک نفر هر دو طرف میز بنشیند

آخوندی در بخش دیگری از صحبتهای خود درخصوص بخشنامه دوم که در روزهای اخیر صادر شده مبنی بر منع حضور دوشغله ها در سازمان نظام مهندسی و اینکه منظورتان از تعارض منافع در این بخشنامه چیست، اظهار کرد: تعارض منافع یعنی اینکه من در هر دو طرف این میز بنشینم. مبنای اقتصاد سالم، اخلاق عمومی است. در اخلاق عمومی یک اصل مهم است که هیچکس نباید منافع متعارض داشته باشد و اگر کسی خودش دو طرف میز نشست باید احساس کند که دارد عمل غیراخلاقی انجام می دهد و اساسا یکی از ریشه های فساد، همین موضوع است. البته تعارض منافع فقط در نظام مهندسی نیست و در بسیاری از جاها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۷۵ بحثی را داشتیم که مهندسان باید اصول اخلاقی را رعایت کنند ولی تا الان برای آن هیچ آیین نامه ای نوشته نشده بود. ما در سال ۱۳۹۴ آیین نامه در این خصوص نوشتیم که پنج اصل در اخلاق حرفه ای مدنظر قرار گرفت. از جمله بند ۵ آیین نامه این بود که باید مهندس از تکفل همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی یا قبول منافع متعارض را فراهم می آورد خودداری کند.  ما نظام نامه ای را نوشتیم و انتظار داشتیم که سازمان نظام مهندسی به عنوان مجری، اقدامات لازم را انجام دهد و داوطلبانه در جاهایی که تعارض منافع دارد اقدام کند. حس من این است که مجموعه اقدامات انجام شده کاملا ناکافی است.

امکان اشتغال این بخشنامه از تمام وام‌هایی که می‌دهیم بیشتر است

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که مخالفان این بخشنامه بیان می کنند که حقوق دولتی آنها ناکافی است، تاکید کرد: اگر حقوق من کافی نبود نمی توانم یک کار غیراخلاقی انجام دهم. با فساد توسعه رخ نمی دهد. یعنی اگر خودم طراحی کنم و به دست رفیقم بدهم تایید کند قطعا هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود. نکته دوم بحث اشتغال است. معتقدم امکان اشتغالی که این اقدام می تواند ایجاد کند از تمام وامهایی که می دهیم بیشتر است.

وی ادامه داد: قانون نظام مهندسی بسیار خوب است. بنیان این قانون می گوید هر کار مهندسی باید توسط مهندس صورت گیرد. ما دنبال حقوق مهندسان هستیم و دنبال این هستیم که مهندسان محور قرار گیرند.

سپرده‌گذاری در صندوق یکم به ۳۳۰ هزار نفر رسید

آخوندی در بخش پایانی صحبتهای خود درباره وضعیت بازار مسکن گفت: من در این مدت تمام تلاشم این بود که متقاضی واقعی را از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم و حساب ویژه سپرده تقویت کنم. این کار به تدریج جواب داد و الان تعداد سپرده گذاران به بیش از ۳۳۰ هزار نفر رسیده است. هم اکنون در تهران یک زوج می توانند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات بگیرند. بنابراین قدرت خرید آنها افزایش پیدا می کند. البته برای خانه های ۵۰ تا ۸۰ متر.

رشد ۱۰ ماهه قیمت مسکن هنوز از تورم پایین‌تر است

وی ادامه داد: با توجه به تقاضایی که وارد می شود مقداری تغییر قیمت ایجاد خواهد شد اما میانگین رشد ۱۰ ماهه قیمت مسکن هنوز از تورم پایین تر است. مسکن باید با میانگین تورم در تعادل باشد در غیر این صورت کسی در آن سرمایه گذاری نمی کند. بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی و بیش از ۲ میلیون خانه دوم در شهرها است و بخش زیادی از خانه های مسکن مهر به عنوان خانه دوم خریداری شده است. بنابراین تا مدتها عرضه مازاد در بازار مسکن وجود دارد و نگرانی بابت جهش قیمت نخواهیم داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۷۱۱۸۰۸:۰۶:۴۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
سخنان وزیر کاملا منطقی است
ناشناس۲۲۷۱۱۹۰۸:۰۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
نظام مهندسی شده فقط نان خانه برای یه عده افراد زرنگ، ببینید خصوصا در تغییر کاربری های زمینهای مختلف با چه شگردهایی، خاک و سرزمین این کشور را برای منافع شخصی از چه تبدیل به چه می کنند...
ناشناس۲۲۷۱۲۳۰۸:۱۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
همه صحبت های آقای وزیر درست است ولی انتخاب مهندس ناظر توسط مالک یعنی قبل از انتخاب با هم به توافق می رسند که در ازای ارجاع کار به مهندس ، مهندس در برابر برخی از تخلفات مالک چشم پوشی کند. در این طرح مهندسانی که نظارت خود را درست انجام دهند فقط مورد استقبال شخصی سازها که تعدادشان اندک است قرار می گیرند.
حسن۲۲۷۱۳۰۰۸:۳۷:۱۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
سلام لطفا از وزیر محترم بپرسید چه تعارض منافعی بین یک مهندسی که به صورت شرکتی در برق مناطق کار میکند با وظیفه ای که در نظام مهندسی وجود دارد ؟ لطفا اصل نیت خود را از این بخش نامه اعلام کند چون در غیر این صورت باید تعارض منافع رو از زیرمجموعه و اطرافیان خود شروع کند ......
حسن۲۲۷۱۳۱۰۸:۳۹:۲۹ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
بخش نامه ای که در مورد تعارض منافع ابلاغ کردن بیشتر جنگ قدرت هست تا به فکر مردم بودن
یکی ازمهندسین کارمند۲۲۷۱۳۴۰۸:۴۷:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
بنده مهندس برق هستم شاغل دریکی ازشرکتهای برق منطقه ای تابع وزارت نیرودامنه خدمات شرکت ماپستهای برق فشارقوی وخطوط انتقال برق است وخدمات این شرکتهاهیچگونه تعارض منافع باخدمات مهندسی مورداشاره وزیرنداردبنظرم بایستی دربخشنامه ارسالی بابررسی بیشتروکارشناسی بیشتراقدام میشد.
ناشناس۲۲۷۱۹۷۱۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
جهت بهبود اشتغال جوانان بایستی از بکارگیری بازنشستگان در نظام مهندسی جلوگیری شود
ناشناس۲۲۷۲۳۸۱۰:۵۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
نه که سیستم ریلی خیلی کارآمد عمل کرد،( خط ۵ مترو و توقف طولانی مدت قطارها تو ایستگاه ورامین) شما از تعارض منافع حرف می زنید آدم خندش می گیره. حرف بسه دیگه.
ناشناس۲۲۷۲۴۹۱۱:۰۳:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
اقای اخوندی از وزیران خوب دولت است که افکار خوبی دارد
ناشناس۲۲۷۲۸۹۱۱:۳۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
جناب آقای آخوندی شما و امثال شما مردم رو مجبور به خیلی کارهای عجیب و غریبتر از پرداخت پول به نظام مهندسی کردیدن.خدا بهتون قوت بده.
ناشناس۲۲۷۳۹۶۱۳:۰۷:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۱۰
بخش زیادی از خانه های مسکن مهر به عنوان خانه دوم خریداری شده است!
محسن۲۲۸۲۱۳۰۰:۱۰:۰۸ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱
من هیچ چیز اخوندی را قبول ندارم الا این کارشو امیدوارم تصویب بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین