مسئولان وزارت صنعت نمی‌دانند یا خودشان را به آن راه زده‌اند؟

امیر حسین ایزدی، گروه اقتصادی الف،   3961108208 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسئولان وزارت صنعت نمی‌دانند یا خودشان را به آن راه زده‌اند؟

جند وقتی هست که افزایش غیرمنتظره تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، افکار عمومی و رسانه‌ها را دچار شُوک کرده است.

در این میان به رغم پرسشگری مداوم رسانه‌ها، مدیران وزارت صنعت هر بار درباره دلایل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی توضیح می‌دهند کار را بدتر می‌کنند و ابهامات تازه‌ای خلق می‌کنند. اخیراً آقای امیرحسین قناتی از مدیران وزارتخانه اطلاعیه‌ای به رسانه‌ها داده و با ارائه توضیحاتی درباره انواع خودروهای هیبریدی، ادعا کرده که در فهرست جدید تعرفه‌ها تعرفه‌ خودروهای هیبریدی 30 تا 40 درصد، کمتر از بنزینی‌ها در نظر گرفته شده تا مردم به خرید این خودروها تشویق شوند.

بیایید یک حساب دو دوتا چهارتا کنیم تا ببینیم که آیا واقعا مردم با تعرفه‌های جدید به خرید خودروی هیبریدی تشویق می‌شوند یا خیر.

اقای قناتی در همان ابتدای اطلاعیه خود گفته: «خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین 25 تا 40 درصد اختلاف قیمت دارند». این جمله یعنی در بازار خودروی دنیا، اگر مثلا قیمت یک خودروی بنزینی 10000 دلار است، نوع هیبریدی همان خودرو 12500 تا 14000 دلار است. با همین فرض بیایید قیمت تمام شده همین خودروی فرضی را برای خریداران ایرانی حساب کنیم:


بیشترین تعداد خودروهای هیبریدی وارداتی کشور، حجم موتور بین 1500 تا 2000 سی سی دارند. برای خودروهای این کلاس، تعرفه‌ جدید واردات، برای بنزینی‌ها 65 درصد و برای هیبریدی‌ها 45 درصد تعیین شده است. این یعنی اگر یک خودروی بنزینی را با قیمت فرضی 10 هزار دلار بخواهیم وارد کشور کنیم، قیمت تمام شده خودرو برای خریدار ایرانی با احتساب 65 درصد تعرفه‌ وزارت صنعت ( و بدون در نظر گرفتن مالیات و سایر مخارج)، 16500دلار خواهد بود.

با توجه به اینکه قیمت نوع هیبریدی همین خودرو بر اساس گفته آقای قناتی پیش از واردات، 12500 تا 14000 دلار است، قیمت تمام شده مدل هیبریدی، با احتساب تعرفه 45 درصدی، 18 تا 20 هزار دلار خواهد بود. این یعنی بر خلاف آنچه آقای قناتی گفته‌اند، قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی با تعرفه‌های جدید بیشتر از نمونه‌های بنزینی می‌شود و طبعا کسی سراغ خرید این خودروها نمی‌رود.

این در حالی است که تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی از نمونه‌های بنزینی کمی ارزان‌تر بودند و طبعا مردم به خریدن آنها متمایل می‌شدند. مسئولان وزارت صنعت یا واقعا نمی‌دانند چه کار کرده‌اند یا می‌دانند و خودشان را به آن راه زده‌اند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۵۲۶۹۱۶:۳۶:۰۷ ۱۳۹۶/۱۱/۸
تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باید حدود 10 تا 15 درصد و برای خودروهای کاملا برقی، حدود 4 درصد باشد نه بیشتر. خسته نباشید به عزیزان وزارت صنعت!
كوروش۲۲۵۳۳۶۱۷:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۱/۸
بنده اصلاً مخالف وضع تعرفه های سنگین برای واردات خودرو به دلایل واهی از جمله حمایت از تولید داخل هستم. نمیدونم چرا وقتی میشه با وارات خودروهای استاندارد و مصرف کم، روزانه بیش از ۴۵ میلیون دلار در مصرف بنزین صرفه جویی و از آلودگی هوا جلوگیری کرد، ما هی گیر دادیم به حمایت از خودرو بنداز های داخلی! نمیدونم پشت گوشمون مخملیه؟ رو پیشونیمون چیزی نوشته؟ آخه این مسئولین ملت رو چی فرض کردن؟
ناشناس۲۲۵۳۵۴۱۷:۲۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۱/۸
حقیقت این است که اگر دارنده خودروی هیبریدی از قسمت برقی آن استفاده نکند فرقی با خودروی بنزینی ندارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین