جند وقتی هست که افزایش غیرمنتظره تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، افکار عمومی و رسانهها را دچار شُوک کرده است.
در این میان به رغم پرسشگری مداوم رسانهها، مدیران وزارت صنعت هر بار درباره دلایل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی توضیح میدهند کار را بدتر میکنند و ابهامات تازهای خلق میکنند. اخیراً آقای امیرحسین قناتی از مدیران وزارتخانه اطلاعیهای به رسانهها داده و با ارائه توضیحاتی درباره انواع خودروهای هیبریدی، ادعا کرده که در فهرست جدید تعرفهها تعرفه خودروهای هیبریدی 30 تا 40 درصد، کمتر از بنزینیها در نظر گرفته شده تا مردم به خرید این خودروها تشویق شوند.
بیایید یک حساب دو دوتا چهارتا کنیم تا ببینیم که آیا واقعا مردم با تعرفههای جدید به خرید خودروی هیبریدی تشویق میشوند یا خیر.
اقای قناتی در همان ابتدای اطلاعیه خود گفته: «خودروهای برقی هیبریدی با خودروهای مشابه بنزینی معمولا بین 25 تا 40 درصد اختلاف قیمت دارند». این جمله یعنی در بازار خودروی دنیا، اگر مثلا قیمت یک خودروی بنزینی 10000 دلار است، نوع هیبریدی همان خودرو 12500 تا 14000 دلار است. با همین فرض بیایید قیمت تمام شده همین خودروی فرضی را برای خریداران ایرانی حساب کنیم:
بیشترین تعداد خودروهای هیبریدی وارداتی کشور، حجم موتور بین 1500 تا 2000 سی سی دارند. برای خودروهای این کلاس، تعرفه جدید واردات، برای بنزینیها 65 درصد و برای هیبریدیها 45 درصد تعیین شده است. این یعنی اگر یک خودروی بنزینی را با قیمت فرضی 10 هزار دلار بخواهیم وارد کشور کنیم، قیمت تمام شده خودرو برای خریدار ایرانی با احتساب 65 درصد تعرفه وزارت صنعت ( و بدون در نظر گرفتن مالیات و سایر مخارج)، 16500دلار خواهد بود.
با توجه به اینکه قیمت نوع هیبریدی همین خودرو بر اساس گفته آقای قناتی پیش از واردات، 12500 تا 14000 دلار است، قیمت تمام شده مدل هیبریدی، با احتساب تعرفه 45 درصدی، 18 تا 20 هزار دلار خواهد بود. این یعنی بر خلاف آنچه آقای قناتی گفتهاند، قیمت تمام شده خودروهای هیبریدی با تعرفههای جدید بیشتر از نمونههای بنزینی میشود و طبعا کسی سراغ خرید این خودروها نمیرود.
این در حالی است که تا پیش از ابلاغ تعرفههای جدید خودروهای هیبریدی از نمونههای بنزینی کمی ارزانتر بودند و طبعا مردم به خریدن آنها متمایل میشدند. مسئولان وزارت صنعت یا واقعا نمیدانند چه کار کردهاند یا میدانند و خودشان را به آن راه زدهاند.