در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد پاسخ رئیس سازمان برنامه به گزارش تفریغ/ نوبخت: عدم واریز ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز به خزانه صحیح نیست/ زنگنه: یک سنت از درآمدهای صادرات نفت جابجا نشد

گروه اقتصادی الف،   3961107046 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه با پاسخ دوباره نسبت به گزارش تفریغ بودجه گفت: عدم واریز ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز طبیعی به حساب خزانه صحیح نیست.

پاسخ رئیس سازمان برنامه به گزارش تفریغ/ نوبخت: عدم واریز ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز به خزانه صحیح نیست/ زنگنه: یک سنت از درآمدهای صادرات نفت جابجا نشد

به گزارش مهر، نشست خبری محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه اجازه انتشار اوراق مشارکت دولتی به شرکتهای دولتی داده شده است، گفت: اینکه ما اجازه انتشار اوراق را داشته باشیم با اینکه تکلیف استفاده از آن را داشته باشیم، متفاوت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تا پایان سال ظرفیت از برخی میادین مشترک به ۳۵۰ هزار بشکه خواهد رسید، افزود: عدم واریز ۱۱ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان فروش گاز طبیعی به حساب خزانه صحیح نیست؛ در حالیکه بر اساس ساز و کارهایی که بین خزانه داری کل و شرکت ملی گاز ایران در ده ماهه ابتدای سال ۹۵ مطرح شد، باید سهم هر یک از ذی نفعان فروش منابع گاز طبیعی پرداخت شود، در حالیکه این رقم نیز به حساب خزانه واریز شده است، بنابراین اگر این اتفاق رخ نمی داد و واریزی صورت نمی گرفت، حتما سازمان حسابرسی تذکر می داد.

وی با اشاره به سخنان رئیس دیوان محاسبات مبنی بر عدم واریز وجوه شرکت ملی گاز به حساب خزانه، گفت: اینکه مبالغی از وجوه، بدون مصوبه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای امر مرتبط با بنزین استفاده شود، با اینکه اذهان عمومی تهییج شود که ۴ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان پول به خزانه نرفت، خیلی متفاوت است.

نوبخت با اشاره به اینکه کل فروش بنزین و بنزین سوپر در کشور  مشخص است، گفت: طبق قانون باید حداکثر تا ۵۰ درصد از این ارقام برای پرداخت یارانه نقدی، ۳۰درصد بعنوان یارانه تولید و پرداخت سایر مبالغ به خزانه برود؛ در حالیکه بر اساس قانون، باید بخشی از این درآمد نیز بعنوان مالیات بر ارزش افزوده و بخشی برای نوسازی لوله ها تخصیص یابد و در نهایت، ۴میلیون تن قیر رایگان هم داده شود؛ پس تمامی صورتحساب این ارقام وجود دارد؛  البته باید توجه داشت که رقم خالص باید به خزانه واریز شود که قطعا، پس از کسر هزینه ها خواهد بود.

سخنگوی دولت، با بیان اینکه شرکتها حتما باید واریزی خود را به خزانه صورت دهند، گفت: ما به دنبال شفاف سازی واریزها و درآمدها هستیم و از رویکرد دیوان محاسبات استقبال می کنیم؛ ضمن اینکه باید همه موارد را به صورت دقیق حساب‌کشی کرد.

نوبخت تاکید کرد: حساب خزانه نشان می دهد چه پولی به آن واریز نشده است، بنابراین دیوان محاسبات باید اگر ابهام دارد از ما مدرک بگیرد؛ البته دیوان محاسبات رویکرد درستی دارد؛ ولی بر اساس قانون و عقل اگر قرار است که موردی مطرح شود که شبهه ناک است باید از دولت درخواست صورتحساب می‌کرد، نه اینکه حرف می پراند.

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، در دیوان محاسبات آمده است، مبلغ ۱۲۸ میلیون دلار سهم صندوق توسعه ملی از خالص صادرات گاز طبیعی به صندوق واریز نشد و در مورد دیگر ۱ میلیارد و ۴۸ میلیون دلار از سهم صادرات نفت واریز نشده؛ پس انتظار می‌رفت دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۵ را بر اساس اطلاعات مستند قوه مجریه تهیه می‌کرد و یا حداقل دولت را نسبت به گزارشی که تهیه کرده بود مطلع می ساخت.

نوبخت گفت: دیوان محاسبات، حتی می توانست ابهامات موجود را به سازمان برنامه و بودجه اطلاع دهد که اگر چنین می کرد، به طور حتم پاسخ آنها را دریافت می‌نمود؛ اما برخی بخش‌های این گزارش با آنچه که عمل شده متفاوت است. به هرحال ما انتظار داشتیم دیوان گزارش را بر اساس عملکرد و گزارش دولت در بودجه تهیه می کرد؛ اما خود اقدام به تهیه گزارش کرده است.

وی با بیان اینکه بخشی از گزارش دیوان محاسبات باعث تشویش اذهان عمومی و سوءاستفاده رسانه های معاند شده است، افزود: دیوان باید دولت را مطلع می کرد و یا با سازمان برنامه و بودجه هماهنگ می شد و پاسخ ابهامات دریافت می کرد.

 

واکنش زنگنه: یک سنت از درآمدهای صادرات نفت جابجا نشد

وزیر نفت با تاکید بر وجود حسابهای مشخص و شفاف درآمدهای ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های آن گفت: به مردم اطمینان می دهم که حتی یک سنت هم از صادرات نفت نیست که به حساب بانک مرکزی نرود و هیچ رقمی جابجا نشده است نه اکنون و نه هشت سال قبلی که در وزارت نفت بودم. برای هر ماه گزارش کاملی را در این باره به تمام سران قوا و مقامات مربوطه ارسال می کنم.

به گزارش الف قابل ذکر است که در روزهای گذشته، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات در اعلام گزارش کارنامه مالی دولت در سال ۹۵ اعلام کرده بود: تخلفات دولت در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ رشد داشته است و کارنامه مالی دولت نمره منفی دارد. ( لینک )

عادل آذر افزود: بخش عمده بودجه به قوه مجریه مربوط می‌شود و احکام بودجه به طور کامل رعایت نشده است. رعایت احکام بودجه از سوی دولت در سال ۹۴، سی و سه درصد بود که در سال ۹۵ به بیست درصد رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ۲۴هزار میلیارد تومان توسط شرکت های نفت، پالایش و گاز به خزانه واریز نشده است، بیان کرد: از این مبلغ، ۱۱هزار میلیارد مربوط به شرکت ملی گاز است.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: اینها پول‌هایی است که در شرکت‌ها دخل و خرج می‌شود و چون این شرکت‌های دولتی هستند طبق اصل ۵۵قانون اساسی و قوانین برنامه و بودجه باید به خزانه واریز و سهم صندوق توسعه ملی مشخص شود که این چرخش های مالی صورت نگرفته و قطعا تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که نظام حسابداری ملی ثبت و ضبط و اطلاعات نظام مالی کشور سامان پیدا نکند و از مسیر خزانه نگذرد از نظر دیوان محاسبات کشور تخلف محسوب خواهند شد.

آذر تاکید کرد: بی انظباط ترین شرکت دولتی به لحاظ گردش مالی در سال ۹۵ شرکت ملی گاز ایران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۳۴۰۳۰۹:۴۴:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۷
اگر سهم صندوق توسعه ملی رو واریز نکرده باشید حتما باید وزیر در دادگاه محاکمه بشه چون صندوق توسعه ملی کارکرد بین نسلی داره و حق ایندگان هم هست و نباید تباه بشه
ناشناس۲۲۳۷۳۴۱۴:۱۳:۰۹ ۱۳۹۶/۱۱/۷
این گزارش را یک فرد اعلام نکرده بلکه یک دیوان که کارش همین است اعلام کرده پس جناب نوبخت و جناب زنگنه مسله را نپیچونید
ناشناس۲۲۳۴۱۲۰۹:۵۵:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۷
تشویش وجود نامبارک، در دولت منتخب مردم است ... متاسفانه روحانی به مطالبات پاسخ نمیده و فرار به جلو داره و با عبارت پردازی فریب میدهد
ناشناس۲۲۳۴۴۷۱۰:۲۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۷
فساد سیستمی
ناشناس۲۲۳۴۴۹۱۰:۲۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۱/۷
قبح خطا و فساد از بین رفته
ناشناس۲۲۳۴۶۲۱۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۱/۷
وقتی ی کارمند در شرکت نفت اختلاس میلیاردی میکنه و راحتدمیره کانادا این تخلفات دیگه شکل قانونی دارد
مازندرانی۲۲۳۴۷۹۱۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۷
ایکاش آقای عادل آذر از انحراف بودجه برخی نهادها نیز صحبت میکردند.ایشان باید به مردم بگویند چرا برخی از نهادها در برابر بودجه مصوب ونحوه خرج کرد آن پاسخگو نیستند.
ناشناس۲۲۳۹۹۲۱۷:۲۹:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۷
آفرین
ناشناس۲۲۳۴۸۷۱۱:۰۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۱/۷
ما خواهان بر کناری نو بخت و سیف دو عاملی که با سخنان و اعمالشان باعث ایجاد اشوب در جامعه و اعمال ضرر و زیان مردم و کشور شده اند هستیم
ناشناس۲۲۳۶۰۵۱۲:۴۰:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۷
افرادی که کشور را در پرونده کرسنت میلیاردها دلار متضرر کرده اند هنوز اشتغال دارند...یعنی نه تنها مجازات نشده اند بلکه تشویق هم شده اند ...حالا با این اوضاع میشود انتظار بهبود داشت...
احد۲۲۳۸۰۲۱۵:۰۲:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۷
یک سنت جابجا نشد ؟!! پس این صد میلیارد اختلاس مدیر اکتاشافات از کجا بود ؟ حتما برای شما این رقم کمتر از یک سنت است !!!!!!
محمد۲۲۴۰۵۸۱۹:۰۳:۵۴ ۱۳۹۶/۱۱/۷
یا باید اون کسی که این مطالب دروغ را عنوان کرده به صلابه بکشند که دیگر اذهان عمومی را مشوش نکند یا اگر راست است باید این حضرات را که مردم را مضحکه خود قرار می دهند را به دستگاه قضایی معیوب معرفی کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین