هشدار لاوروف به تیلرسون درباره کره شمالی

گروه جهان الف،   3961104204

وزیر امور خارجه روسیه در مذاکره تلفنی با همتای آمریکایی خود نسبت به پیامدهای اقدامات این کشور در باره کره شمالی هشدار داد.

به گزارش ایرنا، این مذاکره تلفنی بعد ازظهر امروز (چهارشنبه) به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت و رکس تیلرسون و سرگئی لاوروف در خصوص موضوعات مختلف دستور کار دو کشور، گفت وگو کردند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا از جمله در مورد کره شمالی خاطرنشان کردند که این کشور باید به خواسته های شورای امنیت سازمان ملل متحد که بارها آزمایش های هسته ای و موشکی آن را محکوم کرده است، عمل کند.

لاوروف، طرف آمریکایی را از افزایش تنش ها در منطقه شبه جزیره کره با بیان اظهارات خصمانه علیه پیونگ یانگ، برحذر داشت.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آمادگی پیونگ یانگ برای گفت وگو، خواستار حل و فصل اختلافات آمریکا و کره شمالی از راه های دیپلماتیک و با توجه به ابتکارات روسیه و چین در این مورد شد.

آمریکا در سال های اخیر حضور نظامی خود را پیرامون کره شمالی را افزایش داده است و با کره جنوبی و ژاپن علیه این کشور رزمایش های مشترک برگزار کرده است.

کره شمالی نیز برای قدرت نمایی چند فروند موشک بالستیک و قاره پیما آزمایش کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز هر از چند گاهی رهبر کره شمالی را مورد حملات لفظی قرار می دهد و طرف مقابل نیز اظهارات وی را بی پاسخ نمی گذارد.

لاوروف و تیلرسون همچنین در خصوص اوضاع سوریه و عملیات نظامی در شمال غرب این کشور و نیز برگزاری نشست طرف های سوری در وین و کنگره گفت وگوهای ملی سوریه که قرار است ۹ و ۱۰ بهمن ماه در سوچی برگزار شود، گفت وگو کردند.

وزیر امور خارجه روسیه در این تماس تلفنی تاکید کرد که فقط سوری ها حق تعیین سرنوشت خود را دارند.