سیاه‌نمایی و تحقیر ملی با «قوطی» خواندن سرپناه مردم

گروه سیاسی الف،   3961104164 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا این نوع برچسب‌زدن‌های تحقیرکننده باعث یک تفاخر اجتماعی نمی‌شود و ادبیات اشرافی‌گری را در جامعه رواج نمی‌دهد؟ چرا روحانی باید از ادبیات فخرفروشانه اشراف نوکیسه آنهم در یک تریبون عمومی استفاده کند؟

سیاه‌نمایی و تحقیر ملی با «قوطی» خواندن سرپناه مردم

در گفتگوی تلویزیونی اخیر رئیس‌جمهور با رسانه ملی،‌ حسن روحانی در پاسخ به سئوال رضا رشیدپور درباره مسکن مهر گفت:

در دولت یازدهم تلاش وزارت راه و شهرسازی، تکمیل مسکن مهر و خدمات‌رسانی به آن بوده، اینکه یک قوطی به نام مسکن مهر درست کنیم، مسکن نیست و فقط یک سرپناه موقت است. از اول گفتیم که دولت متعهد است کاری را که از قبل شروع شده، انجام دهد و تا پایان امسال نیز تقریباً پرونده مسکن مهر بسته می‌شود و در حال حاضر نیز اکثراً برق‌رسانی و خدمات‌رسانی به این پروژه‌ها انجام شده است.

به کار بردن تعبیر قوطی از سوی رئیس جمهور برای مسکن مهر باعث انتقاد ناظران سیاسی شد که چرا حسن روحانی در این جایگاه  باید از این الفاظ و صفات ناپسند برای خانه و کاشانه عده‌ای از هموطنان که از قشر ضعیف جامعه هستند و با این طرح توانسته‌اند خانه‌دار شوند، استفاده کند. حتی برخی از فعالان رسانه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند از مردمی که به خانه و کاشانه‌شان بی‌احترامی شده، عذرخواهی کند.

 چند سئوال و نکته مهم درباره این تعبیر حسن روحانی مطرح می‌شود:

سئوال اصلی اینجاست که بکار بردن چنین موضوعی توسط رئیس جمهوری که دولت خود را تدبیر و امید می‌نامد مورد ناامیدی و ناراحتی و سرخوردگی بخشی از مردم و متعاقب آن اعتراض اجتماعی و یا شاید آشوب نمی‌شود؟

آیا قوطی نامیدن خانه عده‌ای از مردم جامعه باعث یک تضاد اجتماعی نمی‌شود. اگر مسکن مهر و خانه اقشار ضعیف را قوطی بنامیم، پس خانه مسئولان و ثروتمندان را باید چه بنامیم؟ قوطی نامیدن مسکن مهر به نوعی یادآور زاغه‌هایی بود که در اصطلاح عامه به آن حلبی‌آباد می‌گفتند.  

آیا این نوع برچسب‌زدن‌های تحقیرکننده باعث یک تفاخر اجتماعی نمی‌شود و ادبیات اشرافی‌گری را در جامعه رواج نمی‌دهد؟ چرا رئیس‌جمهور باید از ادبیات فخرفروشانه اشراف نوکیسه آنهم در یک تریبون عمومی استفاده کند؟

چند وقت پیش بود که حسن روحانی نسبت به ادبیاتی که در تریبون نماز جمعه آنهم برای آشوبگران بکار برده شد، خود انتقاد کرد و گفت چرا به مردم بی‌احترامی می‌کنید، آیا قوطی نامیدن مسکن عده‌ای از مردم توهین به آنان و زیر سئوال بردن نحوه زندگی آنان و زیست یک انسان نیست؟

دولت طرح مسکن اجتماعی را در برابر مسکن مهر مطرح کرد و عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم وعده‌های فراوانی به مردم داد، آیا بهتر نبود که رئیس جمهور به جای حمله به مسکن مهر در خصوص کارهایی که در خصوص مسکن اجتماعی صورت گرفته توضیح می‌داد.

هدف این نوع مصاحبه‌ها چیست؟ آیا قرار است در این گفتگوها مردم امیدوار و برنامه‌های دولت برای آینده توضیح داده شده و فعالیت‌های آن مورد ارزیابی قرار بگیرد یا اینکه فضای سیاه نمایی و تخریب علیه دولت قبل شکل بگیرد که اصل موضوع که برنامه دولت فعلی است، در آن فراموش شود.

به هر جهت این تعبیر امروز عده‌ زیادی را مکدر کرد و به نظر می‌رسد در این راستا توضیحاتی باید داده شود که چرا این تعبیر به کار برده شد و منظور رئیس جمهور چه بود و در آینده چه اتفاقی برای قوطی هایی که روحانی به آنها اشاره کرده خواهد افتاد و مردم با چه رویی باید در این خانه‌ها زندگی کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۶۰۳۱۶:۱۰:۱۸ ۱۳۹۶/۱۱/۴
اتفاقا یکی از حرفهای کاملا صحیح رییس جمهور همین صحبت بود او براستی از مسکن مهر صحبت نمود
ناشناس۲۲۱۲۰۳۰۷:۴۷:۱۷ ۱۳۹۶/۱۱/۵
وقتی در کاخ سلطنتی بنشینی و از فقرا و محرومین فاصله ی نجومی داشته باشی ، باید هم یکروز به گور خواب بخندی !! یکروز یارانه بگیران را تحقیر کنی !! یکروز پرداخت چندرغاز یارانه که از ابتدایی ترین تکالیف دولت است و طبق قانون دولت باید معیشت و اشتغال مولد و ثابت و مسکن ملت را به نحو مطلوب تامین کند را عذاب الیم بنامی !!! یکروز باید منتقدین را بنوازی !! یکروز باید فریاد معترضین را توطئه بدانی !! یکروز باید مسکن مردم را نه تنها تامین نکنی !! بلکه تحقیر و تقبیح کنی و قوطی کبریت بدانی !!!!! __________ کدام مسکن را ساخته ای و به ملت تحویل داده ای ؟ واقعاً از ماست که بر ماست روحانی . راستی از فریدون ها و فریدونی ها چه خبر ؟ !!!!!!
ناشناس۲۲۰۶۱۴۱۶:۱۸:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۴
آیا مسکن مهر را رویت نموده اید؟ داماد بنده در مسکن مهر خارج از شهرک اندیشه میانه اسکان دارد. سفیدکاری آنرا انگار با دست کشیدم شده و ماله در آن بکار نرفته است. آیا این مجت نمونه خروار نیست؟ شما با روحانی مشکل داری چرا بر عیوب عدیده مسکن مهر که گوشه هایی از آن از تلویزیون هم پخش شده ، پوشش میکشید؟
ناشناس۲۲۱۲۱۰۰۸:۰۱:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۵
به آقای روحانی بگویید در این 5 سال چکار کرد ؟ و از طرفی به بگویید گر تو بهتر میزنی بستان بزن !
مهدی۲۲۰۶۲۱۱۶:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۴
اقای رییس جمهور بابت همین قوطی پنج سال پیش 50 میلیون واریز کردم و هنوز هم خبری از قوطی نیست لطفا قوطی ما را بدهید ما به همان خوشیم دیگر تحقیرمان نکن لطفا
علیرضا۲۲۰۶۳۰۱۶:۲۷:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۴
واقعا جای تاسف داره که یک مقام عالی با بیان کلمه فوق در صدد تحقیر قشر زحمت کش و مستضعف که آرزوی سرپناهی داشتن برایشان یه آرزو است.عمیقا بنده از بکار بردن این بیان متاثر شدم چرا که بسیارند افراد با اخلاص پاک دست وحلال خور که حتی بعضا بسیاری از آنان بازنشتگاند که آرزوی خانه دار شدن را داشته اند ناگفته نماند هدف گیری اصلی این سخن تخریب این فعل مثبت در دولت قبل است
ناشناس۲۲۱۱۹۱۰۷:۲۴:۳۳ ۱۳۹۶/۱۱/۵
ظاهرا امثال جنابعالی از همان گروه هستید که دوست دارید چشمتان را بر واقعیت ها ببنید و هرچه به سرتان آوردند بگویید انشا الله خیر است !!!
ناشناس۲۲۰۶۴۰۱۶:۳۵:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۴
حداقل دولت 9 و 10 قوطی کبریت ساخت شما در این 5 سال حتی طرح اجرایی هم نداشتی جناب رئیس جمهور...
ناشناس۲۲۱۲۳۸۰۸:۴۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۱/۵
چون خرابکاری ها و چاله چوله های ساخت دولت قبل را ترمیم میکند
ناشناس۲۲۰۶۹۶۱۷:۲۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۱/۴
منظور ایشون اندازه خونه نبود کیفیت ساخت اون خونه ها بود. من هم موافقم باهاش
ناشناس۲۲۰۷۰۲۱۷:۲۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۴
عموی من شهید دایی من شهید همه بستگان حاضر به شهادت برای این نظام لکن از سفره این انقلاب یک قوطی کبریت داریم و بس و خدا را صد شکر که عزت سرپاست و گلایه ای نداریم از نداشتن ملک چندصدمتری در ولنجک و قیطریه و ملاصدارا و الهیه و دروس و.......
ناشناس۲۲۱۲۶۶۰۹:۱۹:۳۷ ۱۳۹۶/۱۱/۵
تا امثال شما افراد قانع وجود دارد مسئولین چرا خوابشان سنگین نباشد وجیبشان پر از پول بیت المال ! از روحانی گفتن بود شما از این قوطی راضی هستی ؟ میل شماست !
محسن۲۲۰۷۰۷۱۷:۳۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۱/۴
چیزی که من فهمیدم اینه: این دولت اومده تا هیچ کاری نکنه به جز ادعاها و وعده های تو خالی .تنها هنرش باغ برجام بود که اونم آفت زده و مردم هم نه سیب دیدند نه گلابی
ناشناس۲۲۰۷۲۹۱۷:۴۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۱/۴
واقعا باید به حال خود وملت گریست وبرای افرادی که اینچنین رای می دهند تاسف خورد
عدالت۲۲۰۷۳۵۱۷:۴۳:۰۶ ۱۳۹۶/۱۱/۴
اگر کسی بخواهد کاری انجام بدهد راهش را پیدا می کند و اگر نخواهد کاری انجام بدهد بهانه اش را پیدا می کند در جایی خواندم : توان با ادعا نسبت عکس دارد
majid r۲۲۰۸۱۷۱۹:۰۰:۲۳ ۱۳۹۶/۱۱/۴
بنده خودرو پراید دارم هزاران بار در جامعه و در تلویزیون , به من توهین شده چون به خودروی من گفته اند و می گویند لگن!! گفته اند آشغال ترین خودروی کره زمین می باشد. چرا به من توهین می کنید؟!
ناشناس۲۲۱۲۱۲۰۸:۰۳:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۵
منم خودرو پراید دارم وتوان خرید بیشتر از آن را هم ندارم . اما خودم می گویم و با صدای بلند هم می گویم : پراید آشغال است ! چون اگرچه پول ندارم اما توان مقایسه پراید با اتومبیل های واقعی را دارم وخودم را هم گول نمی زنم ! واین قدر می گویم پراید آشغال است تا به گوش سازندگانش برسد که بدانند اگر سوار می شوم از سر اجبار است . اما شان من خیلی خیلی خیلی خیلی بیشتر از این است تا بدانند سرم را مثل کبک زیر برف نکرده ام وتنها خود را به ندیدن زده ام ! تا بدانند جانم برایم عزیز است وانتظار دارم برای جانم ارزش قائل شوند !
عربی۲۲۰۹۲۲۲۰:۳۹:۰۳ ۱۳۹۶/۱۱/۴
مسکن مهر هرچند در برخی شهرها ایراداتی داشت اما میلیونها خانوار رو خانه دار کرد, اما این دولت از مسکن اجتماعی خودش گزارش بده
ناشناس۲۲۰۹۲۶۲۰:۴۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۱/۴
شما اگه می توانید همان قوطی را بسازید
ناشناس۲۲۱۱۹۸۰۷:۳۷:۴۷ ۱۳۹۶/۱۱/۵
می تونن بسازن اما این خیانت رو در حق هم وطنشون نمی کنن دلیل نداره کسی که ثروت نداره با یک مسکن نا امن جان ومالشو به خطر بندازی این یعنی فریبکاری !
ناشناس۲۲۰۹۹۳۲۲:۰۰:۳۰ ۱۳۹۶/۱۱/۴
مسکن مهر بسیار خوب ساخته شده است. و دولت روحانی از انجاییکه نمی تواند عظمت این کار را درک کند مداوم انرا تخریب می کند. و انشاا... در دولت بعدی واقعیت های مسکن مهر را خواهید فهمید
ناشناس۲۲۱۱۱۹۰۱:۴۴:۳۴ ۱۳۹۶/۱۱/۵
حقیقت تلخ است
محمد۲۲۱۱۴۴۰۳:۳۶:۵۲ ۱۳۹۶/۱۱/۵
من سال پیش چند بار به مسکن مهر مامازن رفتم دراینکه باید برای مردم سرپناه ساخت وبه فکر قشر ضعیف جامعه بود بحثی نیست ولی با چه کیفیتی وبا چه قیمتی نواقص بسیار زیاد اعم از جاده فضای اموزشی حمل ونقل و از لحاظ معماری و ایمنی هم که واویلا در ضمن بدتر از همه انها ترکیب فرهنگی و اجتماعی جامعه مسکن مهر بود که مطمئنا کسانیکه این طرح دادن به دولت وساختن یک دقیقه هم انجا نمیتونن زندگی کنن بعضی جاهام اگر خوب بود مثل قسمتهایی از مسکن‌مهر پردیس به نور چشمی ها و اشنایان میرسید که من به شخصه دو نفر از این نورچشمی ها را دیدم واگر یک تحقیق کوچک بشه از همشهریان وهم ولایتی های یکی از وزیران (که نقش بزرگی ) در این طرح داشت در بین جمعیت پردیس فراوان
ناشناس۲۲۱۱۶۲۰۶:۰۳:۵۶ ۱۳۹۶/۱۱/۵
مسکن مهر خیلی خوب بود با همه معایبش ولی شما چکار کردید که مسکن مهر رو مسخره می کنید؟
ناشناس۲۲۱۱۹۹۰۷:۳۹:۲۱ ۱۳۹۶/۱۱/۵
ملتی که به کم قانع است بیشتر از این نصیبش نمی شود بروید وبا مسکن مهرتان خوش باشید !!
ناشناس۲۲۱۲۱۹۰۸:۱۶:۱۴ ۱۳۹۶/۱۱/۵
با خوندن کامنتا به این نتیجه رسیدیم وقتی ملت این همه قانع وسپاس گزارند چرا مسئولین خودشونو به زحمت بندازن ؟ جیبا رو پر کنن وبرن خوش باشن ! آقا کی گفته مسکن مهر قوطیه ؟ نه این طور نیست همینم از سرم زیاده !دست درد نکنه برام ساختی !!
ناشناس۲۲۱۲۸۸۰۹:۵۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۱/۵
یک به روحانی بگوید حداقل احمدی نژاد توانست حدود چهار میلیون واحد مسکن مهر و به قول شما قوطی بسازد و تحویل مردم بی مسکن و سر پنا بدهد تو تو این پنج سال کاشکی یک سر پنا برای مردم ساخته بودی فقط بلدی سیاه نمائی از دولت قبل بکنی قرار بود جنابعالی با افتاب تابان برجام همه مشکلات از جمله مشکل آب خوردن مردم هم حل کنی کجا رفت آن وعده ها
ناشناس۲۲۱۳۰۱۱۰:۱۲:۲۸ ۱۳۹۶/۱۱/۵
بسیاری از مسکن مهرها حقیقتا قوطی و بی کیفیت هستند و این توهین نیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین